Lentomatkailusta vaikea luopua
Aina niin tiedostavat ja edistykselliset ystävät matkustavat edelleenkin runsaasti lentokoneella. Vähän ihmettelen. He ovat aina olleet vihreitä, joille luontoarvot ja kierrätys, samoin kuin vähempiosaisten auttaminen on olleet tärkeitä.
Mutku on niin hienoa tutustua muihin kulttuureihin ja nähdä upeita paikkoja. Ja antaa lapsille siihen sama mahdollisuus kuin itsellä on ollut. Hmmm...
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Lentämisestä ei ikinä luovuta, eikö pidäkään.
Kaikkien ulottuvilla olevaa maailmaa ei saada takaisin saavuttamattomaksi vaikka kuin haluaisi. On vaan keksittävä menetelmiä lentämiseen jotka ei tuhoa niin paljoa ilmakehää.
Mutta tuskin odotat että sellaista keksitään, vaan matkailet kuten ennenkin ja vain toivot että joskus tulevaisuudessa on yhtä helppo, halpa, ja nopea vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden usein lomalentävien rinnalla on muitakin. Meillä on ollut lentomatka kaksi kertaa yhteensä 8v sisään. Lisäksi tein yhden ainoan työmatkan lentäen samana aikana. Mitään suurkuluttajia ei olla, ja muut valinnat ovat suht ekologisia. Sen sijaan esim. sisareni asuu ulkomailla, ja tulee nytkin kotimaahan jouluksi, heilläkin on kolmen hengen perhe. Ei ole mahdollisuutta junalla tulla, menisi liikaa aikaa siihen. Joissain töissä sellainen ei vaan onnistu.
Videopuhelu?
Kyllä nyt kateus ja katkeruus huipussaan kun ei saa enää omaa perhettään edes tavata. Täysin eri asia tavata oikeasti kuin olla jonkun videon välityksellä yhteydessä. Se, että sinulla ei ole varaa ja naamiot sen ympäristötietoisuudeksi, ei anna sinulle oikeutta vaatia perheitä olemaan tapaamatta toisiaan.
Kyllä minulla olisi varaa lentää, mutten ole niin kiinnostunut ulkomaista. Ennemmin tykkään ajella autolla suomea ristiin rastiin ja ajella moottoriveneellä. Talvella moottorikelkkailla. Ja tolskata kesämökillä. Minun elämäntapaa vaikeutetaan kokoajan nostamalla polttoaineiden hintoja ja mootirikäyttöisten laitteiden ylläpitökuluja. Samoin kesämökille pitäisi väsätä tolkuttoman kalliit puhdistusjärjestelmät lyhyttä mökkikautta varten ja niille vähille pesuvesille mitä minä ja kaverini tuotetaan. Kalastukseen ja metsästykseenkin tulee ihan vaan kiusaksi uusia säädöksiä rajoittamaan harrastusta. Minusta on ihan oikeutettua että kärsisi ja kallistuisi sitten muidenkin elämäntavat.
Aikamoinen hiilijalanjälki sinulla varmasti. Ei lentäminen ole ainoa paha ja sun pärräily hyvä kun molemmat kuluttaa palloa.
Minä käyn kerran vuodessa ulkomailla mutta en omista autoa, lemmikkejä, kesämökkiä ym. Kuljen julkisilla, asun vastimattomasti. Arvelisin että mun hiilijalanjälki on vähintään sama kuin sulla ehkä jopa pienempi jos pörräät päivät pitkät moottoriajoneuvoillasi.
Ei ny päivät pitkät, mutta viikonloput ja lomat. Tosin työmatkaa omalla autolla tulee päivässä mennentullen 120km
Vierailija kirjoitti:
Toiset luopuu, me emme.
Joka joulu, kesä ja talviloma vietetään ulkomailla.
Puolustuksena me matkustamme stand by lipuilla. Jos koneessa on tilaa, pääsemme matkaan.
Ei tuo ole mikään puolustus. Jos te, ette ostaisi niitä stand-by lippujanne, olisi todennäköisempää, ettei kone lentäisi tulevaisuudessa.
Takavuosina Erkki Pulliaisesta (vihr.) oli juttua, että kulki säännöllisesti välin Oulu-Helsinki lentokoneella.
Omatuntonsa kesti sen hilpeästi.
Älkää tehkö niin kuin minä teen vaan niin kuin minä sanon...
Lentomatkailun suosio kasvaa meillä ja muualla vuosi vuodelta.
Joissain kyselyissä ihmiset voivat väittää muuta, mutta toimivat arkielämässään toisin. Lentävät surutta, entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lentämättäkin pääsee käymään ulkomailla. Junalla pääsee Pietariin ja Moskovaan, ja Moskovasta pääsee jatkamaan matkaa vaikka minne. Samoin jos menee laivalla Saksaan, sieltä pääsee junalla/bussilla esim. Ranskaan tai Italiaan.
Että ihan Venäjälle pääsee 🙄
Kuka sinne haluaa???
Vierailija kirjoitti:
Takavuosina Erkki Pulliaisesta (vihr.) oli juttua, että kulki säännöllisesti välin Oulu-Helsinki lentokoneella.
Omatuntonsa kesti sen hilpeästi.
Älkää tehkö niin kuin minä teen vaan niin kuin minä sanon...
En tiedä tapausta, en ole perehtynyt.
Tiedän kuitenkin erään "ilmasto eko kasvon", joka lentelee surutta (ei ole poilitiikko), öky kuluttaa, autoilee yms. Yms.
Ristiriita oman esimerkin ja puheiden välillä on räikeä.
Tämä on surullista, koska asialta menee pohja, uskottavuus, kun tälläisiä ihmisiä on ajamassa ekojuttuja.
Meidän Kaikkien pitäisi omilla toimilla ja esimerkeillä näyttää muille, että kierrätys on hauskaa, nauttia voi lähiluonnosta, junassa on kivaa, kasvisruoka on maukasta..... ☺
Lomamatkoille olemme menneet lentäen ehkä noin 10 kertaa 35 vuoden aikana. Mies lentää työnsä takia jonkin verran, ja koska nyt asuukin työnsä takia eri mantereella, meille tulee lentoja väkisinkin, koska haluamme välillä ihan nähdä toisiamme.
En koe siitä huonoa omaatuntoa enkä pyytele anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien ulottuvilla olevaa maailmaa ei saada takaisin saavuttamattomaksi vaikka kuin haluaisi. On vaan keksittävä menetelmiä lentämiseen jotka ei tuhoa niin paljoa ilmakehää.
Lentämistä pitäisi tukea sähkölentokone - suuntaan.
Tämä voitaisiin tehdä lainsäädännöllä.
Norjassa esim. On tulossa kotimaan sisäinen reittiliikenne sähkökoneilla tehtäväksi. Bergen stavanger väli. Tällä välillä on noin 0,5 miljoonaa matkustajaa vuodessa.
Kyse on vain siitä, mitä hallitus, valtio haluaa.
Norja on jo tilannut nuo sähkölentokoneet.
Suomessa esim. Sitä lentokenttää, missä suomen sähkölentokoneyhdistys toimii, ollaan lopettamassa....
Vierailija kirjoitti:
Lomamatkoille olemme menneet lentäen ehkä noin 10 kertaa 35 vuoden aikana. Mies lentää työnsä takia jonkin verran, ja koska nyt asuukin työnsä takia eri mantereella, meille tulee lentoja väkisinkin, koska haluamme välillä ihan nähdä toisiamme.
En koe siitä huonoa omaatuntoa enkä pyytele anteeksi.
Miksi sitten kenenkään muunkaan, missään asiassa ja koko maailmassa pitäisi pyydellä kulutustottumuksiaan anteeksi?
Omassa piiriissä huomioinut että kaikki matkustaa koko ajan ja joka puolelle ja kukaan ei halua lapsia :)
En olisi huolissani tällaisista asioista. Tätä keskustelua käy vain trollit anonyymeillä palstoilla, koska lentokenttien edustoilla heitä ei panderollien kanssa edelleenkään näy.
Vierailija kirjoitti:
No onhan lentomatkustaminen nykyään todella noloa ja rahvasta.
Minä nautin lentämisestä.
Etenkin pitkissä mannertenvälisissä on jotain hohtoa kunhan lippu on bisnekseen tai peräti firstiin.
Karibian alue on ehdoton suosikkini.
Arvaas kuinka paljon kiinostaa vähättelevät kommenttisi... *tirsk*
Pitääkö sen olla aina joko tai? Elät maakuopassa omavaraistaloudessa tai sitten et tee maapallon eteen mitään hyvää?
Minä en suostu luopumaan lentomatkoistani. Harmaa arkeni täällä Suomessa ei olisi enää kestettävää, jos en voisi joskus käydä jossain muualla. Mutta tästä huolimatta aion jatkossakin kierrättää kaikki jätteeni, ostaa suurimman osan tarvitsemistani asioista käytettynä, suosia luomua ja varsinkin lähellä tuotettua ja vähentää entisestään muovin käyttöä. Kuljen paljon kävellen, polkupyörällä ja julkisilla. Kaikki tämä on paljon enemmän ympäristötekoja kuin suurin osa suomalaisista edes viitsii tehdä.
Vierailija kirjoitti:
En olisi huolissani tällaisista asioista. Tätä keskustelua käy vain trollit anonyymeillä palstoilla, koska lentokenttien edustoilla heitä ei panderollien kanssa edelleenkään näy.
Ja kun katsoo millainen mylläys on Helsinki-Vantaalla menossa niin ei voi kun nauraa niille muutamalla viherkuplassa elävälle mutta sitäkin äänekkäämmälle möykkääjälle.
Ei sinne investoitaisi miljardia turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään tarvitse kieltää, vaan hintoja pitää nostaa niin että loma tulisi todella kalliiksi lentämällä.
En käsitä, miksi työn tekemistä ja teettämistä verotetaan raivopäisesti, mutta kaikenlaista saastuttamista tuskin lainkaan. Jos jotain verottaa, sitä saa vähemmän. Minä ainakaan en halua työttömyyttä enkä saasteita, joten verotuksen painopiste pitäisi siirtää tuloverosta rikki- ja hiilidioksidiveroihin.
Turha luopua mistään, mähinät on tulossa joka tapauksessa.
Valtion pitäisi tukea sähkölentokoneita, Niinkuin Norjassa tehdään.
Varmaan ihmiset ajattelevat, että pakko lentää nyt kun siihen vielä on varaa. Jos tulee joku lentovero, pienituloiset joutuvat jäämään kotiin.