N. 40 vuotiaat, montako hammasta on poistettu?
Multa yksi. En nyt kaipaa ei yhtäkään miksette harjaa hampaita vastauksia.
Kommentit (82)
Kuusi. Kaikki teini-iässä, että saatiin hampaat mahtumaan riviin.
Lapsena on poistettu purennan takia, aikuisena ei. Mulla on pari maitohammasta, saa nähdä, kuinka kauan ne vielä kestää.
Ei yhtään. Viisaudenhampaatkin jäivät puhkeamatta, joten eipä ole niitäkään tarvinnut miettiä.
5kpl (kaikki 4 viisuria ja 1 lohjennut)
N.43
5 kpl. Neljä viisaudenhammasta ja yksi, joka ei mahtunut tiiviiseen riviin.
Ihan sikana. Lapsena siis. Oikomishoidon takia. Ensin maitohampaita ja sitten pysyviä.
Ja opiskeluaikana viisaudenhampaat.
Yhtään hammasta mulla ei sen sijaan ole ikinä paikattu. Olen 47-vuotias. Enkä hirveän ahkera hampaiden harjaaja. Tosi päivittäin pesen, parhaimpina päivinä aamuin illoin, mutta en tosiaan aina illalla pese.
Lapset onneksi perineet isänsä leuan mallin (=kaikki hampaat mahtuneet suuhun) ja mun hammasluun (=ei ole heilläkään ollut ikinä yhtään reikää).
5kpl (kaikki 4 viisuria ja 1 lohjennut)
M44
Viisauden hampaat ja äskettäin hoitovirhe niin 2 lähti.
Ei yhtään. Yksi viisaudenhammas on kyllä puhjennut mutta ei ole poistettu. 41v.
Kaikki viisurit, neljä kpl, ei muita. N44
Suuhygienistinä oli pakko tulla kirjoittamaan, että todella harvalla 40+ vuotiaalla on kaikki 28 hammasta suussa (viisurit pois laskuista). Viime viikolla tuli vastaan yksi täysi hampaisto.
Kaikki 4 viisaudenhammasta, ei muita.
N60v
Ei niitä mätähampaita kannata jättää suuhun. Sitten vanhana tulee sydäri, sepelvaltimotaiti tai päähän mätää pahimmassa tapauksessa. Käykää 3 D tutkimuksessa niin näkyy kaikki tulehdukset.
Lapsuudessa poistettu usea maitohammas, aikuisena 2 viisaudenhammasta ja 1 muu hammas, jossa ei ole uutta.
Vierailija kirjoitti:
Suuhygienistinä oli pakko tulla kirjoittamaan, että todella harvalla 40+ vuotiaalla on kaikki 28 hammasta suussa (viisurit pois laskuista). Viime viikolla tuli vastaan yksi täysi hampaisto.
Ei kai se niin harvinaista ole? Itse olen 59 ja 28 hammasta on suussa, mutta ilmeisesti yksi poskihammas joudutaan lähiaikoina poistamaan. Nolottaa ihan kauheasti. Eihän tämän ikäiseltä vielä hampaita poisteta.
Kuus viisuria. Tiedän, olin joskus nero :(
Vierailija kirjoitti:
Mitäh, en usko! Miksi ihmeessä se olisi harvinaista?!
Neljä. Onneksi niin takana ettei näy. Ja kyllä on hampaita harjattu.