N. 40 vuotiaat, montako hammasta on poistettu?
Multa yksi. En nyt kaipaa ei yhtäkään miksette harjaa hampaita vastauksia.
Kommentit (82)
Neljä viisaudenhammasta, kasvoivat kaikki vinksalleen.
Vierailija kirjoitti:
Suuhygienistinä oli pakko tulla kirjoittamaan, että todella harvalla 40+ vuotiaalla on kaikki 28 hammasta suussa (viisurit pois laskuista). Viime viikolla tuli vastaan yksi täysi hampaisto.
Onko oikeasti harvinaista?!
Mulla ei yhtäkään poistettu, paitsi viisurit, ja nekin oli ehjät mutta ei mahtunut riviin. Ei ole juurihoitojakaan tehty.
N45
Neljä viisuria, kaikki takahampaat ja väleistä kaksi.
Kahdeksan.
Kaikki kakkoset (eli 12, 22, 32,42) ja kaikki viisorit.
Neljä viisaudenhammasta on poistettu, ei muita poistoja. Kaksi reikää hampaissa, eka 17-vuotiaana ja toinen 25-vuotiaana. N42
Yksi viisaudenhammas, ei johtunut harjaamisesta. Kaikki muut hampaat tallella.
N43
Vierailija kirjoitti:
Suuhygienistinä oli pakko tulla kirjoittamaan, että todella harvalla 40+ vuotiaalla on kaikki 28 hammasta suussa (viisurit pois laskuista). Viime viikolla tuli vastaan yksi täysi hampaisto.
Onko täysi hampaisto 28 hammasta vai 32 hammasta.
Ei yhtään. Ei ole tullut edes yhtään viisuria. Jotain hyötyä ilmeisesti tyhmyydestäkin.
M37
Vierailija kirjoitti:
4 viisuria, ei muuta. Oon 42v.
Samat sanat.
Yksi. Mutta ei ole yhtään paikkaa hampaissa. 45 vee.
Yksi poskihammas on poistettu muutama vuosi sitten. Harmitti, vaikka olinkin jo seitsemänkymppinen.
3 viisuria poistettu, muut paikallaan, koko elämässäni vain kaksi kertaa paikattu hampaita, nekin reiät tulivat raskauden aikana.
N48
Vierailija kirjoitti:
5kpl (kaikki 4 viisuria ja 1 lohjennut)
N.43
Sama saldo.
n 39
Ei yhtään poistettu, mutta kaksi juurihoidettu ja jo se hävettää.
Vierailija kirjoitti:
40 + vuotiaille on tehty vielä oikomishoitoa julkisella puolella.
Ei ennen poistettu reikäisiä hampaita, nykyään poistetaan. En tunne yhtäkään ihmistä, jolta olisi poistettu reikien takia hampaita, mutta useampia, joilta hampaat oiottiin ja siksi hampaita poistettiin. Tuntuu, että oikomishoidossa hampaiden poistoa on vähennetty ja sitten taas paikkauksen vuoksi lisätty.
Tai sitten vertaan väärin, koska itse olen ollut oikomishoidossa 2. luokkalaisesta alkaen, heti oli selvää, ettei pysyvät hampaat mahdu suuhun. Onneksi vanhemmat panostivat ja maksoivat yksityisen hoidon. Hampaita poistettiin paljon, symmetria säilyttäen - esim. ei poistettu kulmahampaita. Tyttäreni oli oikomishoidossa, yhtään hammasta ei poistettu, pysyvät raudat oli suussa pari vuotta. Hampaat on yhtä vinksallaan kuin olivat ennen hoitoa, minulla yhä ideaalipurenta.
Ei yhtään hammasta poistettu ja ennen uuden vuoden juhlia täytän 40.
3+1 viisuri. Nämä 3 siksi että pelkään hammaslääkäriä ihan sikana ja en mennyt sinne ennen kuin oli liian myöhäistä. Hammashygieniasta olen aina pitänyt huolen. Hampaiden huonoon kuntoon vaikutti myös teini-iässä sairastettu bulimia. Harmittaa kyllä hitosti koska nauraessa puuttuvat hampaat huomaa, eikä ole varaa implantteihin. N37
Nolla. Mulla on ollut teinistä asti kaikki viisuritkin suussa, eikä ole tullut vielä syytä poistaa.
Lapsena 6 oikomishoidossa ja kaksi viisaudenhammasta. Eli 8 yhteensä.