Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuorealkion siirto (IVF)

Vierailija
20.12.2019 |

Onko muita ivf-hoidon läpikäyneitä? Meillä tulossa toinen kierros ja hoitotaho haluaa taas laittaa keräilyjen päätteeksi suoraan tuorealkion. Ensimmäiselläkään kerralla se ei tarttunut ja olen ymmärtänyt että hyvin harvoin tarttuukaan vaan parempi tuuri olisi pakkasesta. Minulla vielä jo yksi kokeilu takana: ei tarttunut.

Harmittaa ja huolettaa, en haluaisi yhtään alkiota kokeilla ”turhaan” ja viime kerralta ei jäänyt mitään pakkaseen. Mitä kokemuksia teilllä muilla? Oletteko saaneet hoitotahon kanssa sovittua että tuoretta ei laitettaisi vaan vasta pakaste ja kohdulle sopivampaan ajankohtaan?

Kommentit (46)

41/46 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silppu kirjoitti:

Onneksi voin n opettaa oman lapseni pieksemään näitä hedelmöityshoito kakaroita. Toivottavasti saatte kesken menon ja vuodatte kuiviin.

Olet tosi kipeä tyyppi. Toivottavasti saist jatkossa parempaa hoitoa.

Minulla ei ole sairauksia.

Minulle ei kelpaa hoito jos siihen ei liity köyhien nöyryyttäminen jne

42/46 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti saatte kesken menon ja vuodatte kuiviin. Te olette tuhonneet mahdollisuuteni onneen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silppu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silppu kirjoitti:

Jos ette saa luonnollisesti lasta niin älkää tehkö hedelmöitys hoidoillakaan.

säkään et tarvitse lääketiedettä mihinkään? muista ettet ensi kerralla käy lääkärissä kun olet kipeä

Minä en käytä terveyden hoito palveluita koska minulta poistettiin aiheetta kohtu enkä enää koskaan voi olla sen takia onnellinen

Ehkä voisi olla apua, keskusteluapukin voi auttaa, täällä vauva av:lla on sattuman kauppaa paheneeko vai paraneeko.

Vierailija
44/46 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silppu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silppu kirjoitti:

Jos ette saa luonnollisesti lasta niin älkää tehkö hedelmöitys hoidoillakaan.

säkään et tarvitse lääketiedettä mihinkään? muista ettet ensi kerralla käy lääkärissä kun olet kipeä

Minä en käytä terveyden hoito palveluita koska minulta poistettiin aiheetta kohtu enkä enää koskaan voi olla sen takia onnellinen

Oletko siis mt-ongelmainen ja siksi päädyttiin kohdun poistoon? Sait varmaan, ja voisit vieläkin saada psykiatrista hoitoa että pääsisit tuosta selvemmille vesille.

Sterilaatiossa käsitellään munanjohtimia, ei kohtua. Eikä Suomessa ole pakko steriloitu ketään kymmeniin vuosiin mt- tai muillakaan perusteilla. Blogivavoja ei enää synny silpulle, onhan se tavallaan elämässä eteenpäin menoa, radikaalia, mutta jos muuten niitä raskauksia ja vauvoja olisi tullut liian tiuhaan ja blogia joutuisi aloittamaan aina uudestaan alusta, nyt on rauhallista koirasisältöä enimmäkseen.

Vierailija
45/46 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että se on aikalailla arpapeliä mikä onnistuu ja mikä ei. Todella suuri merkirys on itse alkioilla ja jos ne on lähtökohtaisesti huonoja niin se on ihan sama onko pakastettuja vai ei. Tai jos kohtu ei ole vastaanottavainen niin silloinkaan ei onnistu.

Itselle on tehty 2 IVF-hoitoa. Ensimmäinen lapsi sai alkunsa 1. ivf:n 1. pas:sta luonnon kiertoon. Toinen lapsi sai alkunsa 1. ivf:n 5. pas:sta lääkkeelliseen kiertoon. Kolmanteen jäi kaksi alkiota pakkaseen ekasta hoidosta mutta niillä ei tärpännyt. Kolmas sai alkunsa sitten uuden ivf:n tuoresiirrosta. Eli kaikki kolme ihan erilaisista tilanteista.

Kahden alkion siirtoja ei varmaan kovin paljon enää tehdä. Ja kaksosraskaus on aina riskiraskaus, joten on mahdollista ettei alkanut raskaus sitten päätykään hyvin. Itse suosisin vain yhden alkion siirtoja.

Vierailija
46/46 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkio ei parane pakastamalla, mutta jos labra on tehtäviensä tasalla, yli 90 % pakastetuista alkioista selviää sulatuksesta eli siinä vaiheessa hävikki jää pieneksi. Syy, miksi PAS voi joskus onnistua paremmin, on kohdun limakalvon parempi vastaanottavuus alkiolle kun limakalvo on luonnollisessa tilassa - tuoresiirto kun tehdään voimakkaan hormonistimulaation jälkeen mikä vaikuttaa myös kohdun limakalvoon ja siihen, kuinka hyvin alkio siihen tarttuu.

Kahden alkion siirtoa ei suositella, koska onnistumisen todennäköisyys on parempi, jos alkiot siirretään yksi kerrallaan (eli yhden alkion tuoresiirto + yhden alkion PAS jos tuoreena siirretty alkio ei tarttunut johtaa todennäköisemmin raskauteen kuin kahden alkion tuoresiirto). Tutkimuksissa on myös todettu, että jos siirretään samalla kertaa hyvä alkio ja heikkolaatuisempi alkio, raskaus alkaa epätodennäköisemmin kuin silloin, jos siirretään vain se yksi hyvä alkio. Ilmeisesti heikompi alkio jotenkin huonontaa paremman kaverinsa mahdollisuuksia kiinnittyä. Lisäksi kahden alkion siirrosta seuraa usein kaksoset ja kaksosraskauteen liittyy huomattavasti enemmän komplikaatioriskejä kuin yhden sikiön raskauteen. Eli jälleen kannattaa kuunnella lääkäreitä ja antaa heidän siirtää alkiot yksi kerrallaan.

Tsemppiä hoitoihin, ne voivat olla aika raskaita henkisesti joten kannattaa hankkia vertaistukea esim. lapsettomien yhdistys Simpukasta ellei omassa lähipiirissä ole saman läpikäyneitä. Itse tulin raskaaksi ensimmäisen IVF:n tuoresiirrosta ja lisäksi saatiin kolme alkiota pakkaseen eli voidaan niillä yrittää myöhemmin sisarusta jos halutaan. Meidän alkiot viljeltiin kaikki 5-päiväisiksi, se auttaa valitsemaan parhaan alkion siirtoon eikä siten turhaan siirretä tai pakasteta sellaisia alkioita, joiden kehitys loppuu jo ensimmäisten päivien aikana. En tiedä, kuinka paljon julkisella tehdään noita pitkiä alkionviljelyitä mutta sitäkin voisi ainakin kysyä, että onko se mahdollista (me kävimme hoidoissa yksityisellä).