Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuorealkion siirto (IVF)

Vierailija
20.12.2019 |

Onko muita ivf-hoidon läpikäyneitä? Meillä tulossa toinen kierros ja hoitotaho haluaa taas laittaa keräilyjen päätteeksi suoraan tuorealkion. Ensimmäiselläkään kerralla se ei tarttunut ja olen ymmärtänyt että hyvin harvoin tarttuukaan vaan parempi tuuri olisi pakkasesta. Minulla vielä jo yksi kokeilu takana: ei tarttunut.

Harmittaa ja huolettaa, en haluaisi yhtään alkiota kokeilla ”turhaan” ja viime kerralta ei jäänyt mitään pakkaseen. Mitä kokemuksia teilllä muilla? Oletteko saaneet hoitotahon kanssa sovittua että tuoretta ei laitettaisi vaan vasta pakaste ja kohdulle sopivampaan ajankohtaan?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin vastausista näet, yksi onnistuu yhdellä, toinen toisella menetelmällä. Lopputulos on 0 tai 100%.

t nro 2 ja 8

Vierailija
22/46 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yyuol kirjoitti:

Kaksi IVF hoitoa takana ja 9s alkio kiinnittyi. Tuoresiirto onnistuu todellakin helpommin, kun se pakkanen tappaa niitä alkioita. Näin ainakin minulle sanottiin ja tottahan se oli, pakkasesta selvisi puolet alkioista.

Siksi kun pakkanen niistä alkioista heikompia tappaa voi tulla sellainen harha, että tuoresiirto olisi huonommin onnistuva, kun tuoresiirtoon voi mennä ehkä helpommin sellainen alkio, joka ei ole oikeasti kunnollinen. Kun ei niistä aina päällepäin näy. En ole itse lapsettomuuslääkäri, joten en osaa sanoa tuota varmasti, mutta tulipahan mieleeni.

Missään tapauksessa ei kannata muutaman nettikirjoittelun takia lakata uskomasta siihen, mitä se 12-15 vuotta alalle kouluttautunut lääkäri sanoo. Netissä kuka vaan voi esiintyä asiantuntijana.

Sinä olet herkässä tilassa, kun on kaikki hormonihoidot päällä. Nyt pistät jarruja noille mietteille ja päätät uskoa sitä hoitavaa lääkäriä. Hormonihuuruissa tulee kaikennäköisiä mietteitä.

Kiitos. Yritän . Tuntuu vaan tylsältä kun ei ensimmäinen tarttunut, yritän tästä saada perspektiiviä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastollisesti tuoresiirrot on parempia, koska pakasteessa aina laatu kärsii. Voi olla, ettei selviäsi pakastuksesta ollenkaan. Jos olet nähnyt tilaston, jossa pakastesiirrot näyttää paremmilta, niin tod. näk. johtuu siitä, että pakastesiirtoja voidaan jossain hoitopaikassa tehdä lukumääräisesti enemmän, kuin tuoresiirtoja = onnistuneiden raskausien määräkin on silloin parempi.

Jos vastakkain on, että pakastaako sen ainokaisen alkionsa vai siirtääkö tuoreena, niin useampi lääkäri on vakuuttanut mulle, että tuoreena on parempi.

Vierailija
24/46 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silppu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silppu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silppu kirjoitti:

Jos ette saa luonnollisesti lasta niin älkää tehkö hedelmöitys hoidoillakaan.

säkään et tarvitse lääketiedettä mihinkään? muista ettet ensi kerralla käy lääkärissä kun olet kipeä

Minä en käytä terveyden hoito palveluita koska minulta poistettiin aiheetta kohtu enkä enää koskaan voi olla sen takia onnellinen

senkö takia olet katkera, kaikesta, kaikille? tuo asia tarvitsee mielenterveyden ammattilaisen käsittelyapua

Minä vihaan jokaista raskaana olevaa naista ja haluaisin rusikoida heidät koska en its envoi tulla enää raskaaksi. Meille ei kelpaa mikään apu eikä keneltäkään perheen ulkopuoliselta. Asia on loppuunkäsitelty vain kun saamme kostaa huonon kohtelun.

olen yhä vakuuttuneempi että tarvitset apua. Kostamalla ei pääsi selvene. Ja miten sen kostaisit ylipäätään?

Vierailija
25/46 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastollisesti tuoresiirrot on parempia, koska pakasteessa aina laatu kärsii. Voi olla, ettei selviäsi pakastuksesta ollenkaan. Jos olet nähnyt tilaston, jossa pakastesiirrot näyttää paremmilta, niin tod. näk. johtuu siitä, että pakastesiirtoja voidaan jossain hoitopaikassa tehdä lukumääräisesti enemmän, kuin tuoresiirtoja = onnistuneiden raskausien määräkin on silloin parempi.

Jos vastakkain on, että pakastaako sen ainokaisen alkionsa vai siirtääkö tuoreena, niin useampi lääkäri on vakuuttanut mulle, että tuoreena on parempi.

mulle taas vakuutti, että mun pakasteena parempi.

Vierailija
26/46 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kun täälläkin kirjoittaa joku 3 tuorealkiota ja 3 lasta ja sitten yksi kellä 9s vasta tarttui... Mistä se johtuu että toisilla lähtee kaikki ekasta?

Itsellänikin on vain 1 ei-tarttunut tuoresiirto ja harmittaa pirusti kun seuraavaan hoitoon on tosi pitkä aika odottaa. Pakkaseen ei jäänyt mitään mitä kokeilla🙁

Vierailija
27/46 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toinen tuoresiirto toi plussan ja lapsen, ekasta ivf-kierroksesta ei jäänyt mitään käteen vaikka siirtoja tehtiin useampi. Nyt mietin pitäisikö kokeilla vielä pakkasessa olevilla alkioilla jos tärppäisi ...

Vierailija
28/46 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärithän pelaavat todennäköisyyksillä ja peilaavat omiin kokemuksiin, ei he ennustajia ole. Jos siirretään kaksi alkiota kerralla on onnistumisprosentti parempi, suosittelen.

Vierailija
29/46 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta siirrosta on jo 16 vuotta aikaa, mutta silloin ainakin sanottiin, että tuoresiirrot olisivat varmempia. Olin aivan rikki, kun ICSI ei onnistunut, vaikka pakkaseen jäikin useita alkioita. Joka tapauksessa meidän ekassa pakastealkion siirrossa 4 alkioita ei selviytynyt sulatuksesta, eli riskit siinäkin on suuret. Meillä oli kuitenkin pakkasessa muistaakseni viitisentoista alkiota, joten yritysmahdollisuuksia sentään oli useampia. Tokassa siirrossa onnistui ja saimme kaksoset, kolmas siirto muutamaa vuotta myöhemmin antoi vielä kuopuksen, mutta silloinkin piti sulattaa useampi alkio. En muista jäikö niitä enää sen jälkeen jäljelle.

Tämä muuten kaikki tehtiin julkisella, enkä ole mistään kuullut ettei julkisella tehtäisi pakastealkionsiirtoja enää. Voi olla, ettei se teidän kohdalla ollut mahdollista. Aina alkioita ei voi pakastaa, ja osa tosiaan ei selviä sulatuksesta. Lisäksi osa jää jotenkin ”heikoiksi”, sillä perusteella meillekin kaksi alkiota siirrettiin, vaikka muuten ei kuulemma useamman alkion siirtoja enää juuri suositella.

Toivon teille onnistumista ja jaksamista! Lapsettomuushoidot on kyllä kivinen tie.

Vierailija
30/46 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kun täälläkin kirjoittaa joku 3 tuorealkiota ja 3 lasta ja sitten yksi kellä 9s vasta tarttui... Mistä se johtuu että toisilla lähtee kaikki ekasta?

Itsellänikin on vain 1 ei-tarttunut tuoresiirto ja harmittaa pirusti kun seuraavaan hoitoon on tosi pitkä aika odottaa. Pakkaseen ei jäänyt mitään mitä kokeilla🙁

Luomuraskaudessakin on monen monta kohtaa, joiden täytyy osua kohdalleen, jotta raskaus alkaa ja jatkuu normaalisti. Tässä hedelmöitys on toki tapahtunut, mutta sitten pitäisi lähteä jakautumaan hyvin, kiinnittyä, pysyä siellä ja jakautua yhä edelleen. Näihin kaikkiin vaikuttaa tietenkin naisen hormonaalinen vaihe ja alkion laatu. Ei tarvitse olla edes varsinaista vikaa kummassakaan, jos ajallisesti siirto ei osu kohdalleen, ja toisaalta joku pienikin vika voi estää jonkun tapahtumavaiheen etenemisen. Ikä, paino, yleinen terveys jne vaikuttavat tietysti samalla tavalla kuin luomunakin, vaikka todella paljon lääketiede pystyykin auttamaan.

Vierailija
31/46 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kolmesta tuoresiirrosta tuloksena kaksi lasta. Välissä kolme pakastetun alkion siirtoa, jotka eivät onnistuneet. Kestivät kyllä sulatuksen, mutta eivät vain kiinnittyneet.

Lääkärini sanoi, että tuoresiirroissa onnistumisprosentti suurempi ja siinä auttaa, kun on se munasarjojen stimulointi ja kaikki se lääkehoito siitä mukana. Itselläni passit tehtiin siis luonnolliseen kiertoon, ei muuta lääkitystä kuin luget.

Vierailija
32/46 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silppu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silppu kirjoitti:

säkään et tarvitse lääketiedettä mihinkään? muista ettet ensi kerralla käy lääkärissä kun olet kipeä

Minä en käytä terveyden hoito palveluita koska minulta poistettiin aiheetta kohtu enkä enää koskaan voi olla sen takia onnellinen

Oletko siis mt-ongelmainen ja siksi päädyttiin kohdun poistoon? Sait varmaan, ja voisit vieläkin saada psykiatrista hoitoa että pääsisit tuosta selvemmille vesille.

Vierailija
33/46 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille tosi paljon vastauksista, helpottavaaa kuulla että monella muullakin ”jo maljassa tehdyt” jääneet tarttumatta ja silti joku lopulta tarttunut.

Haluaisin kyllä että kaksi siirrettäisiin samaan aikaan mutta ainakaan yksityisellä ne eivät suostu siihen, en tiedä suostuisivatko julkisella, täytyy kysyä.

Tosi raskasta tämä toivomisen ja pettymisen suo, täytyy vaan jaksaa sinnitellä. Voimia kaikille muillekin samassa tilanteessa rämpiville❤️

Ap

Vierailija
34/46 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alkio pakastamalla parane. Sulatusvaihe on riski. Parempi on siirtää tuore.

Mulla ekalla (ainoalla) tuoresiirrolla tuloksena kaksoset.

35/46 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silppu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silppu kirjoitti:

Oletko siis mt-ongelmainen ja siksi päädyttiin kohdun poistoon? Sait varmaan, ja voisit vieläkin saada psykiatrista hoitoa että pääsisit tuosta selvemmille vesille.

Minulla ei ole empatia loisten aiheuttamia sairauksia. Siitähän ne kaikki mt ongelmat johtuu. Pakko sterilisaatio on Suomessa laiton. Meille tarjottiin kriisiapua. Emme suostuneet siihen koska sitä saa myös köyhät, työttömät jne. Auttaa meitä olisi voinut vain estämällä minun silpomiseni. Ei muuten. Kosto elää

Vierailija
36/46 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tietoa, että tuoresiirroissa parempi onnistumisen mahdollisuus, mutta tiedä sitten..

Meillä eka lapsi onnistui ekan icsin tuoresiirrosta. Toista lasta tehtiinkin sitten 3 vuotta.. Taustalla lukuisia tuoresiirtoja sekä pakastesiirtoja. PAS:silla sitten viimein onnistui. Käytössä oli kaikki viimeiset oljenkorret, mm. kortisoni. Kuitenkin eniten ajattelisin, että hyödyn siitä että viimeinkin FERRITIINI tutkittiin!! Kärsin sen mukaan raudanpuutteesta ja anemiasta. Söin rautaa, ja sain ferritiinin nousemaan. Raskauduin seuraavasta PAS siirrosta, takana ehkä kahdeksan tuloksetonta hoitokertaa..

Mun pointti on se: älä luovuta. Jos vain jaksat henkisesti. Ota kaikki keinot käyttöön. Hanki asiantunteva lääkäri. TSEKKAUTA FERRITIINI, jos sitä ei ole jo tehty.

Isot tsempit, et ole yksin!

Vierailija
37/46 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoresiirrossa alkioita voidaan kasvattaa pidempään, mikä auttaa valitsemaan laadultaan parhaat alkiot ja lisää onistumisen todennäköisyyttä. Isoin yksittäinen kiinnittymiseen vaikuttava tekijä on alkion laatu.

Vierailija
38/46 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on jo aikojen takaa (17v ja 14v), joten lääketiede varmaan on kehittynyt. Mulle tehtiin ensimmäisellä kerralla ICSI, tuoresiirtona 2 alkiota - PAS 2 alkiota ja toinen PAS 2 alkiota, josta lopulta raskaus ja yksi lapsi. Parin vuoden päästä sama setti uudelleen ja nytkin vasta toinen PAS onnistui, tuloksena kaksoset.

Mulla alkiot oli aika huonolaatuisia, siksi siirrettiin aina 2. En tiedä tehdäänkö enää niin. Kaksoset oli meille kuitenkin hieno ja onnistunut lopputulos ja iso rahallinen säästö.

Vierailija
39/46 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos taas kaikille. Tietääkö kukaan tehdäänkö vielä julkisella kahden alkion siirtoja? Haluaisin sitä kaikkein eniten.

Ap

Vierailija
40/46 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silppu kirjoitti:

Onneksi voin n opettaa oman lapseni pieksemään näitä hedelmöityshoito kakaroita. Toivottavasti saatte kesken menon ja vuodatte kuiviin.

Olet tosi kipeä tyyppi. Toivottavasti saist jatkossa parempaa hoitoa.