Nyt tiedän, miksi näytän lihavammalta kuin paino antaisi olettaa
Olen bmi:n mukaan lievästi ylipainoinen (165 cm, 75 kg) mutta näytän selkeästi pyöreämmältä kuin suunnilleen samanpituinen ystäväni, joka painaa 5 kg enemmän kuin minä.
Usein syyksi sanotaan, että selittävä tekijä on lihasten määrässä, mutta tämä ei kohdallamme pidä paikkaansa, liikun paljon, enemmän kuin ystäväni.
Selittävät tekijät ovat nämä:
- Käsivarteni ovat huomattavan pyöreän malliset, olkapäästä olkavarsi edestäpäin katsottuna kaartuu pyöreästi ulospäin, ystävälläni on ns. suorat narukädet. Tämä saa minut vaikuttamaan lihavammalta.
- lantioni on huomattavasti leveämpi, sekin saa minut vaikuttamaan isommalta. Olen kyllä sivustapäin "litteämpi", mutta siihen harvoin ihmistä katsoessa tulee kiinnittäneeksi huomiota. Vartalon rajat edestä tai takaapäin ovat ne, joihin kiinnitetään huomiota.
- pääni on pieni ja kasvot kapeammat, tämä saa suhteessa vartaloni näyttämään isolta. Ystäväni pää on isompi, jolloin vartalonsakin näyttää sopusuhtaisemmalta.
- kaulani on pitkä. Tämän vuoksi vartaloni on oikeasti n. 163 cm pitkä, jolloin bmi näyttää pienemmältä, mutta todellisuudessa niihin kaulan tuomaan kahteen lisäsenttiin ei "huku" painosta paljoakaan.
- nilkkani ja ranteeni ovat hyvin ohuet. Nämä korostavat taas epäedullisesti sitä seikkaa, että reiteni ja käsivarteni ovat keskimääräistä paljon paksummat.
Hassu ja hyvin epäedullinen vartalonmalli mulla.
Pieni ongelmahan tämä loppupeleissä on, mutta vihdoin tajusin miksi mun aina luullaan painavan enemmän kuin painankaan...
Ja miksi 53- kiloisena (alipainoisena) näytin kuitenkin vielä ihan sopivalta.
Kommentit (35)
En tajua aloituksen pointtia. Enkä varsinkaan sitä, mikä idea on luetteloida kehonsa muotoja tuolla tavalla tai ylipäänsä miettiä niitä. Okei, ihmiset ovat erimallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on reippaasti ylipainoa. Olen sua viisi senttiä pidempi ja painan miltei 30 kiloa vähemmän. Ihmiset alkavat olla niin tottuneita lihavuuteensa, että sunkin lukemat alkavat tuntua ihan normaaleilta. Kun taas minä saan kommenttiini hyvin nopeasti valtavan määrän alapeukkuja ja anorektikkokommentteja, vaikka mun paino on ollut sama koko aikuisiän ilman mitään nälkäkuureja.
Aloittajalla on 7 kiloa ylipainoa. Käytät sanaa "reippaasti" aika löyhällä määritelmällä.
Nämä yliainon#tsit hallitsevat palstan ylipainokedkustelua.
Bmi 25 on näiden mielestä luotaantyötävä läski.
Kyllä nainen saa olla passelin potra.
53-kiloinen 165-senttinen EI ole alipainoinen vaan täysin normaalipainon rajoissa. Ei edes lievästi alipainoinen.
Olen 174cm ja 58kg ja en todellakaan mikään superlaiha. Normaalivartaloinen, hoikka, urheilullinen ihminen, mutta löytyy ylimääräistä rasvaakin. Käytän vaatekokoa 38/40. En ole alipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa perää on:
esim jos on ylävartalo rotevahko, kaula lyhyt päälle ja naama taikinamainen saa olla aika hoikka että näyttäisi hoikalta.
Olen huomannut että ne naiset joilla on pyöreä naama laihduttelevat kroppaansa ihan innolla, sillä sen naaman pyöreys saa ajattelemaan itsensä lihavammalta vaikka olisi vaan itänaama litteäprofiili ja pyöreän leveä siis. Kaitakasvoinen ei näytä niin lihavalta, ehkä.
Vierailija kirjoitti:
53-kiloinen 165-senttinen EI ole alipainoinen vaan täysin normaalipainon rajoissa. Ei edes lievästi alipainoinen.
Olen 174cm ja 58kg ja en todellakaan mikään superlaiha. Normaalivartaloinen, hoikka, urheilullinen ihminen, mutta löytyy ylimääräistä rasvaakin. Käytän vaatekokoa 38/40. En ole alipainoinen.
No onhan se. Jos 159 cm alaraja on 47 niin 165 alaraja on yli 53 bmi
Kasvonpiirteet vaikuttaa aika paljon oikeasti. Jos on lihavan näköinen naama, siis paksut posket ja kaksoisleuka, niin vaikka olisi miten laiha niin ensimmäinen reaktio on että tuo henkilö on vähän lihava.
Mä taas en tiedä, miksi näytän hoikemmalta kuin painoni antaa ymmärtää (en omasta mielestäni, mä en edes omista kokovartalopeiliä, vaan muiden). Olen 169 cm ja vähän alle 70 kg. Olisko pitkät ja kapeat raajat?
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Kylla se voi olla kehon suhteista kiinni.
Olen itse vahemman lihavan nakoinen kuin mita paino antaisi odottaa (170cm/80kg).
Mulla on isot kadet ja jalat, leveat hartiat, suuret rinnat, kapea lantio ja hoikat saaret.
Kehonkoostumusmittauksen mukaan kolmasosa on lihasta eli suhteellisen paljon 44-vuotiaaksi, toimistotyota tekevaksi ja vahan liikkuvaksi naiseksi.
Olen "skrode" ollut koko ikani, olin sitten hoikempi tai lihavampi.
Arvioin ihannepainokseni 73 kg, mika on BMI:n mukaan jo ylipainon puolella, mutta jos esim painan alle 70kg, alaosa kropasta alkaa olla koko 38 kun taas ylaosa on vielakin kokoa 42, so. olen sitten epasuhtainen.
Täällä toinen samanlainen. Housut kokoa 36 ja paita kokoa 40. Kylläleveähartianen näyttää aina lihavammalta kuin onkaan koska hartioita ei voi laihduttaa.
Eiköhän jokaisen malliselle ihmiselle ole tärkeintä löytää ne parhaiten itselleen sopivat värit ja mallit? Värianalyysi on avain tyylikkyyteen minun mielestäni. Rahaakin säästyy. Esimerkiksi tällaisella viileällä kesätyypillä ei ole mennyt senttiäkään rahaa vaatekaupoissa pitkään aikaan kun ei ole oikeanvärisiä vaatteita tai asusteita myytävänä.
Toki. Mutta ei mulla siis ole mitaan paineita painostani/ulkonaostani, olen jo kauan aikaa sitten paattanyt olla sinut itseni kanssa juuri sellaisena kun olen :)
Varianalyysi on aika turha juttu mulle, en toissa saa kuitenkaan pukeutua kuin tummiin, 'asiallisiin' vaatteisiin. Ja vapaa-ajalla pukeudun vaatteisiin jotka on mun mielesta kivan varisia ja tuntuisia, mukavia paalla. Usein mekkoja/hameita/haaremihippihousuja jne.
Shoppailen muutenkin vain kahdesti vuodessa, syksyisin ja kevaisin, ja senkin puolivakisin. :D
No mä olen 165 ja 54 kiloa. Mua usein luullaan tosi alipainoiseksi, koska mun vyötärö on niin pieni ja kylkiluut näkyy, joten kyllä varmasti kropan mallilla on vaikutusta siihen miten ihmiset näkee sun painon.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on reippaasti ylipainoa. Olen sua viisi senttiä pidempi ja painan miltei 30 kiloa vähemmän. Ihmiset alkavat olla niin tottuneita lihavuuteensa, että sunkin lukemat alkavat tuntua ihan normaaleilta. Kun taas minä saan kommenttiini hyvin nopeasti valtavan määrän alapeukkuja ja anorektikkokommentteja, vaikka mun paino on ollut sama koko aikuisiän ilman mitään nälkäkuureja.
No se, että tuo on sinulle henkilökohtaisesti hyvä paino joka on helppo ylläpitää ja jossa sinun on hyvä olla ei suinkaan tarkoita sitä, että se olisi joku ihannepaino johon kaikkien pitäisi pyrkiä. Ihme argumentti tämä, että sinä olet kyllä hirveän läski koska minä painan 30 kg vähemmän. Eihän se nyt todista yhtään mitään muuta kuin sen, että sinä painat vähemmän. Aina joku painaa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se. Jos 159 cm alaraja on 47 niin 165 alaraja on yli 53 bmi
165cm pitkän BMI-normaalipainon alaraja on n. 50,5kg.
Vierailija kirjoitti:
No mä olen 165 ja 54 kiloa. Mua usein luullaan tosi alipainoiseksi, koska mun vyötärö on niin pieni ja kylkiluut näkyy, joten kyllä varmasti kropan mallilla on vaikutusta siihen miten ihmiset näkee sun painon.
Kylkiluiden kuuluukin pääsääntöisesti näkyä terveellä ihmisellä etupuolella. Ihmiset ovat vain niin lihavia, etteivät enää muista miltä luustonsa näyttää sen rasvakerroksen alla.
Impulsiivinensonni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla on 7 kiloa ylipainoa. Käytät sanaa "reippaasti" aika löyhällä määritelmällä.
Nämä yliainon#tsit hallitsevat palstan ylipainokedkustelua.
Bmi 25 on näiden mielestä luotaantyötävä läski.
Kyllä nainen saa olla passelin potra.
Hyi v*ttu kuka haluaa naista kutsuttavan "potraksi"?!
On isot tissit ja leveä lantio. Vaikka olisi hoikka vyötärö, joutuu silti käyttämään isoja vaatteita.
Kun kehityin, haukuttiin huoraksi jo ala-asteella vaikka olin sulkeutunut ja ujo.
Miten ranteiden ja nilkkojen paksuus liittyy hoikkuuteen/lihavuuteen? Ne kenellä on paksut ranteet ja nilkat kuuluukin olla lihavia?