Taikinan kohotus jääkaapissa yön yli
Tuleeko siitä muka niin mainiota lisämakua jotain että kannattaa tehdä vai mikä siinä on ideana?
Kommentit (8)
Itse laittanut merkille että sämpylöistä tulee paremman makuisia kun taikinan jättää löysäksi ja jääkaappijähmeä taikina on ainakin helpompi muotoilla pellille.
Ennen kaikkea se on nopeampaa. Ei kokonaisajassa, mutta taikinan työstämisajassa. Esim. yönylisämpylät, ainekset vaan sekoitetaan nopeasti ja laitetaan jääkaappiin, aamulla nostellaan pellille ja paisto. Vrt. tavalliset sämpylät joita vaivataan ja kohotetaan jamuotoillaan ja kohotetaan vielä uudestaan.
Samoin focaccian ja pataleipien taikinat menevät samalla kaavalla ilman vaivaamista.
Tulee. Hidas hiivan käyminen tuo paljon makua leipään. Itse teen isomman taikinan ja leivon joka toinen päivä pienen leivän siitä. Riittää viikoksi. Hiivaa vaan laitetaan vähemmän kuin samana päivänä leivottuun leipään.
Sämpylöiden kohdalla en ole huomannut makueroa, mutta näppärin tapa saada aamulla uunituoreita sämpylöitä, kun ei tarvitse sen takia herätä yhtään normaalia aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Itse laittanut merkille että sämpylöistä tulee paremman makuisia kun taikinan jättää löysäksi ja jääkaappijähmeä taikina on ainakin helpompi muotoilla pellille.
Mutta eikö se kylmä taikina taas lässähdä pellillä kun lämpenee kohottaessa.
Vierailija kirjoitti:
Mietinkin miksi viimeksi tuli niin tönkön makuisia sämpylöitä kun laitoin reippaammin jauhoja kun taas sitä ennen tuli parempia kun taikina jäi löysemmäksi, vaikkakin sämpylät painui ennemmin litteiksi leiviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö se kylmä taikina taas lässähdä pellillä kun lämpenee kohottaessa.
Ei lässähdä, uunissa kohoaa.
Testaa joskus pitsapohja, et jätät yön yli jääkaappiin ja teet vielä 00 jauhoista. Mun mielestä tulee paljon paljon maukkaampi pohja,kun sen tekee noin.