Pizza-online: Loistoesimerkki nykyajan riistobisneksestä
Kommentit (44)
Yrittäjät kertovat, että päivästä riippuen 30–80 prosenttia tilauksista tulee Pizza-onlinen kautta.
Orhanli sanoo, että jos hän myy 8,50 euron hintaisen pizzan suoraan ravintolastaan, siitä jää työvoima- ja raaka-ainekulujen jälkeen käteen 3–4 euroa. Mutta jos pizzan myy Pizza-online, käteen jää 1–2 euroa vähemmän.
Pizza-online määrää, että ruoan hintojen on oltava ravintolassa ja nettipalvelussa samat. Näin ollen yrittäjät eivät voi siirtää palkkiokuluja pizzojen hintaan, eli asiakkaalta ei voi periä maksua siitä, että hän valitsee helpomman ostotavan.
Koska kilpailu on kireää, yrittäjät eivät uskalla nostaa hintoja kauttaaltaan, vaan pyrkivät myymään pizzat mahdollisimman halvalla.
Yksikään pizzeria ei voi jättää palkkioita rahapulassa maksamatta. Pizza-online saa rahansa jopa ennen verottajaa.
Premium-palvelun voimassaolo edellyttää ravintolan olevan mukana yksinoikeudella Delivery Hero Finland Oy:n online-tilauspalveluissa.
Koska näitä vastaavia välistä vetäviä tässä maassa riittää, tiedän itse ainakin vastaisuudessa tilaavani suoraan ravintolalta.
Vierailija kirjoitti:
Koska näitä vastaavia välistä vetäviä tässä maassa riittää, tiedän itse ainakin vastaisuudessa tilaavani suoraan ravintolalta.
Vetääkö Pizza-online välistä, kun pyörittää nettikauppaa ja tekee aktiivista mainontaa? Finderistä kun katsoo firman tunnuslukuja, niin neljän vuoden aikana tuottoprosentti pysynyt samana ja henkilöstö kasvanut. Kulut nousevat ja ovat vieneet sitten kulut hintoihin.
Voit perustaa pizza-onlinelle kilpailijan halvemmilla hinnoilla. Mikä tämän estäisi? Et taida kuitenkaan tehdä sitä? Ja ei yhdenkään pizza-yrittäjän ole pakko tuota välityspalvelua käyttää. Saa rakentaa omat systeemit tai myydä vaikka puhelimitse.
Palvelun pyörittäminen maksaa rahaa. Joten se otetaan sieltä mistä saadaan. Paljonkohan rahaa menisi vastaavan palvelun itse rakentamiseen.
Ihan kuin mafian suojelubisnes. Mikä tässä sen rehellisempää on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska näitä vastaavia välistä vetäviä tässä maassa riittää, tiedän itse ainakin vastaisuudessa tilaavani suoraan ravintolalta.
Vetääkö Pizza-online välistä, kun pyörittää nettikauppaa ja tekee aktiivista mainontaa? Finderistä kun katsoo firman tunnuslukuja, niin neljän vuoden aikana tuottoprosentti pysynyt samana ja henkilöstö kasvanut. Kulut nousevat ja ovat vieneet sitten kulut hintoihin.
Eihän se pitseriaa markkinoi vaan omaa yritystään. Täälläkin on sen verran pitserioita että paine kuulua tuohon syntyy helposti. Eikä tuo niin valtaisalta palvelulta kuulosta, jotta tuollaista hintaa voisi repiä. Kuten uutisen luettuasi pitäisi ymmärtää ei yrittäjällä ole sellaisia varoja siirtää toisen yrityksen kulujen maksuun. Saat toki edellleen maksaa rahasi ihan mihin haluat.
Vierailija kirjoitti:
Voit perustaa pizza-onlinelle kilpailijan halvemmilla hinnoilla. Mikä tämän estäisi? Et taida kuitenkaan tehdä sitä? Ja ei yhdenkään pizza-yrittäjän ole pakko tuota välityspalvelua käyttää. Saa rakentaa omat systeemit tai myydä vaikka puhelimitse.
Johan siinä sanottiin että potkitaan ulos pizza onlinestä jos muualla myy halvemmalla. Ja sen mukana sitten häviää 30-80% myynnistä. Kilpailla kyllä saa mutta sitä ainoaa valttia mitä voisi olla ei saa käyttää.
Oli muka "vahinko" että tuo pykälä oli päässyt mukaan sopimukseen joo mutta kyllä nyt kaikki tietää ettei el capoa kannata suututtaa ettei vaan "vahingossa" sattuisi mitään bisnekselle.
Eiköhän se verkosto- ja suuruus effekti takaa sen ettei halvemmalla pysty kilpailemaan.
Voit vapaasti pystyttää omat systeemit mutta kustannus per asiakas olisi paljon enemmän koska pizza onlinellä on sata tuhatta asiakasta päivässä ja sulla on sata. Kulut taas ovat suunnilleen samat riippumatta asiakkaitten määrästä.
Täysin vapaaehtoinen palvelu. Jos ei halua lisämyyntiä, niin ei ole pakko maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Täysin vapaaehtoinen palvelu. Jos ei halua lisämyyntiä, niin ei ole pakko maksaa.
Aivan sama juttu tuo facebook. Jos tykkäät olla erakko ilman sosiaalista elämää niin ei ole pakko olla facessa. Täysin vapaaehtoinen palvelu.
Tai google. Voithan sinä aina käyttää jotain bingiä tms jos et halua löytää nopeasti jotain tiettyä nettisivua. Mitä nyt siitä että siihen menee muutama minuutti sun ajasta joka päivä. Täysin vapaaehtoinen palvelu.
Ja se whatsapp. Ainahan voit lähettää kavereille viestit signalilla tai telegramilla. Ai niin, paitsi et voi, koska ne eivät ole siellä. Täysin vapaaehtoinen palvelu.
Monikohan poisjäänyt laittoi esimerkiksi puolet säästyneistä rahoista markkinointiin? Pizza-online mainostaa palveluaa ahkerasti ja jos avaat palvelun saat paikalliset firmat näkyviin. Tulisiko kuinka monelle tänään into tilata pizzaa ilman näkemäänsä mainosta?
Kuten kaikessa liiketoiminnassa pizza-yrittäjien pitää arvioida onko palvelun hinta sellainen, että kannattaa maksaa.
Moni kuluttaja varmasti valitsee palvelun, koska joka tilauksesta saat hieman maksustasi takaisin. Saat siis pizzasi halvemmalla kun käytät palvelua. Toki tuo takaisnmaksettu raha otetaan jostain.
Oli myös tosi hauskaa selvitellä kielitaidottoman pizzakuskin kanssa kun maksu oli epäonnistunut Pizza online-järjestelmässä. Enää en tilaa sieltä mitään.
Itse tilaan pizzani suoraan ravintolasta. Pieni vaiva soittaa, ja rahani menevät taatusti oikeaan osoitteeseen (= Niille, jotka sen pizzan tekivätkin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin vapaaehtoinen palvelu. Jos ei halua lisämyyntiä, niin ei ole pakko maksaa.
Aivan sama juttu tuo facebook. Jos tykkäät olla erakko ilman sosiaalista elämää niin ei ole pakko olla facessa. Täysin vapaaehtoinen palvelu.
Tai google. Voithan sinä aina käyttää jotain bingiä tms jos et halua löytää nopeasti jotain tiettyä nettisivua. Mitä nyt siitä että siihen menee muutama minuutti sun ajasta joka päivä. Täysin vapaaehtoinen palvelu.
Ja se whatsapp. Ainahan voit lähettää kavereille viestit signalilla tai telegramilla. Ai niin, paitsi et voi, koska ne eivät ole siellä. Täysin vapaaehtoinen palvelu.
Juuri näin. Maailmanlaajuista, toimivat mainosrahalla.
Pizza online mainostaa itseään ja siellä ruokapaikat saa halutessaan näkyvyyttä. Ei kukaan hyvää hyvyyttään pyöritä bisnesmaailmassa yhtään mitään.
Älä viitsi olla lapsellinen.
Vierailija kirjoitti:
Itse tilaan pizzani suoraan ravintolasta. Pieni vaiva soittaa, ja rahani menevät taatusti oikeaan osoitteeseen (= Niille, jotka sen pizzan tekivätkin).
Niin minäkin, en tarvitse tuollaista. En ole koskaan käyttänyt.
Luin ketjua ihmisistä, jotka pelkäävät puhua puhelimessa. Heille varmasti tällainen on hyvä ratkaisu.
Jepjep, muut asiakkaat maksaa sitten viulut tuosta pizza onlinestäkin koska hintojen pitää olla samat kaikkialla.
Kiva tietää että joka kerta kun käyn syömässä pizzaa se olisi ollut euron halvempi jos pizza onlineä ei olisi.
Pizza online on iso perkele. Älä käyttää.
T. Ali
Tuonnehan voi laittaa minimitilauksen ja haluamansa suuruisen toimitusmaksun. En näe tässä ongelmaa palveluntarjoajan osalta jos ei yrittäjä osaa hinnoitella tuotteitaan oikein.
Uberikin olisi ylpeä tuosta firmasta.