Lapsella on mahdollisesti reikiä hampaissa -- tekeekö hammaslääkäri lasun?
7-vuotiaalla lapsella on mahdollisesti 1-3 reikää yläposkihampaissa. Aiemmalla tarkistuskerralla oli ns. reiän alkuja ja hampaita on harjattu huoellisesti, mutta hieman epäilyttävältä näyttää. Miten voisin toimia välttäåkseni lasun? Auttaako yksityiselle tai ulkomaille hammashoitoon vieminen vai onko tilanne siltä osin täysin menetetty? Olen kuullut, että yhdestäkin reiästä tehdään lasu ja siellä lastensuojelun piirissähän joutuu sitten olemaan parikin vuotta. Pelottaa oikeasti.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Mitä? No ei tietenkään tehdä.
Miehen siskon lapsella oli kolme vuotiaana melkein kaikissa maitohampaissa reijät, kun anoppi juotti vauvasta asti mehua ja syötti karkkia. Ei siitäkään mitään lasuja tehty.
Pitäähän lapsen hampaat hoitaa, lasun paikka pikemminkin jos hoito lyödään laimin.
En tajua näitä sokerilla hemmottelija anoppeja, eikö sen vertaa viitsitä nähdä vaivaa että veisi lapsen vaikka puistoon karkinsyöttämisen sijasta?
Ei tehdä lasuja, mikäli lapsen hampaat hoidetaan asianmukaisesti kuntoon, eli sovituille hoitokäynneille tullaan yms. Jos monta kertaa jättää tulematta, sitten vasta lähetetään varoitus lasusta, ja jos senkään jälkeen ei lasta tuoda hoitoon, saatetaan lasu tehdä.
Terv hammashoitaja. On melko yleistä, että lapsilla on maitoposkihampaissa muutama reikä.
Eiköhän se lääkäri paikkaa hampaat.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se lääkäri paikkaa hampaat.
Siis toki varmasti paikkaa, mutta saadaanko kaupanpäällisiksi lastensuojeluilmoituskin ja siis ls-asiakkuus pariksi vuodeksi? Alkoi itse asiassa stressata niin paljon se asia, että tekisi mieli viedä yksityiselle tarkistettavaksi heti huomenna. Julkisella puolella saa sitä tarkastusaikaakin jonottaa viikkoja.
Ei tule ilmoitusta jos hampaat hoidetaan asiallisesti. Eikä välttämättä tule vaikka hampaat olisivat ihan romuna...Eikä lastensuojeluilmoituksesta automaattisesti ala ls-asiakkuutta. Siitä alkaa palvelutarpeen arviointi. Eikä sekään siis mitään vielä tarkoita.
Vie toki yksityiselle jos haluat. Pääasia että lapsesi hampaat hoidetaan kuntoon.
Ei tuollaisessa tapauksessa tehdä lasua, pitää olla kyse paljon vakavammasta laiminlyönnistä. Jos lapsella on esim. kaikki etuhampaat juurena karieksen takia, niin silloin asiaan pitää puuttua. Toinen esimerkki, että vanhemmat eivät hoidata lapsen hampaissa olevia reikiä, vaan jättävät jatkuvasti tulematta hammashoitoon.
Revi ne reikäiset hampaat kotona pois niin säästyt lasulta.
Näin meillä tehdään.
Jos tarpeeksi paska hoitaja jolle on myyty tää huolikulttuuri tulee eteen niin voi tehdä. Yksityiset lastenkodit saa 2500 eur/kk yhdestä lapsesta. Kannattavaa bisnestä.
Katsotaanpa sinne hammaslääkärin suuhun samalla... samoin penskojensa.
Ei se ihan niin täydellistä oo kuin muutamat esittävät. Olen puhunut.
Ei kai ap tätä tosissaan kysy. Olisi siinä mahdoton lasutulva monilla sellaisilla seuduilla, joilla ei ole fluoria juomavedessä muutenkin kansa jo vanhastaan kovin huonohampaista.
Mun yhdellä lapsella oli 2-vuotiaana yläposkihampaissa reiät. Olin aivan rikki, koska me hoidamme hampaat juuri niin kuin pitääkin ja kenelläkään toisella lapsellani ei ole koskaan ollut reikiä. Pelkäsin ihan oikeasti sitä lasua. Mutta kaikki meni hyvin, reiät paikattiin, nyt lapsi on 5v eikä ole ollut yhtään reikiä. Hammaslääkäri epäili silloin, että kiilteessä on ollut vikaa ja siksi hampaat reikiintyi. Mutta on kyllä nykypäivänä todella noloa, jos lapsella on reikiä hampaissa.
Varmasti tekee lasun. Jää odottamaan hammaspeikon vierailua. Se tulee olemaan veretpysäyttävän karmea!
Mun teinillä on rautojen jäljiltä reikiä. Puhdistaminen oli todella haastavaa sen lähes 1,5v, jolloin ylähampaat telaketjujen peitossa. Hammaslääkäriä odotellessa....
Mitä? No ei tietenkään tehdä.
Miehen siskon lapsella oli kolme vuotiaana melkein kaikissa maitohampaissa reijät, kun anoppi juotti vauvasta asti mehua ja syötti karkkia. Ei siitäkään mitään lasuja tehty.
Pitäähän lapsen hampaat hoitaa, lasun paikka pikemminkin jos hoito lyödään laimin.