Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jotkut nauttivat ulkoilusta?

Vierailija
19.12.2019 |

Ulkoilu on ajatuksena tosi mahtava! Katson ikkunasta ulos, siellä on ihan kaunis päivä ja ajattelen kuinka mukavaa olisi lähteä lasten kanssa vaikka ulkoilemaan jonnekin kävelylle. No, lapset haluaisivat leikkipuistoon, mutta en keksi mitään tylsempää kuin seistä siellä palelemassa. Mutta vaikka metsäkävely tai sitten vaan arkkitehtuuria ihailemaan.. Ja sitten tosiasiat iskevät. Vaikka varustaudun kuin napajäätikölle = kolmet housut joista yhdet lämpökerrastot, lämpökerrastopaita, jonka päällä college jonka päällä villatakki, näiden päälle paksu ja pitkä talvitakki. Talvikengät, iso kaulahuivi, paksut rukkaset, iso pipo ja tietenkin huppu syvälle päähän. Siitä huolimatta vähintään silmät jäätyvät päähän (+4°...). Eikö kaikkia palele noin pahasti? Onko meren äärellä oikeasti niin paljon kylmempää, ja miten ne muut täällä pärjäävät?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on siis kilpirauhasen vajaatoiminta, johon on lääkitys kohdallaan. Suomessa tosin kilpirauhasen tuottamista yli 20 eri hormonista korvataan ainoastaan yhtä, että oletan tuon palemiseni liittyvän siihen jos ei kuulosta normaalilta. Mieheni ja lapseni taas tarkenisivat lähes t-paitasillaan palelematta pakkasessa.

Ap

Vierailija
22/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kaikki vaan tykkää samoista asioista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeessä Suomessa on tällä hetkellä kivoja ilmoja ja kauniita päiviä?

Täällä ainakin sen verran synkkää paskaa, että ole vapaaehtoisesti käynyt ulkona sitten lokakuun lopun. Pari kertaa viikossa kauppareissu ja kuntosali, muuten en ole nenääni ulos pistänyt.

Kotona ei palele <3

Vierailija
24/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono nukkuminen pahentaa palelemista tosi paljon, nimim. kokemusta on. Palelen muutenkin herkästi ja jos on takana huono yö tai useampia niin palelu on ihan järjetöntä vaikka olisi paljon vaatetta päällä (ja merinovillaa iholla alimpana).

Eniten olen nauttinut talviulkoilusta silloin kun se on jossain määrin reipasta: reipasta kävelyä esim. poluilla, joskus hölkkääkin sen verran kuin kroppa kestää, pyöräilyä, hiihtämistä ja rinkan kantamista. Kun kroppa luo tarpeeksi lämpöä, homma toimii.

Ja jos lähistöllä on sopiva laavu/muu tulipaikka niin ei muuta kuin päiväretkelle sinne, tulet pöhisemään ja evästelyn jälkeen takaisin!

Vierailija
25/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun paleleminen on jokin kummallinen henkinen tila. 

Ei kukaan voi tarvita Suomessa edes paukkupakkasilla tuollaista vaatemäärää.  Itse tarkenen hyvin vähällä ja ymmärrän, etteivät kaikki. Silti tuo kuulostaa aivan sairaalta. 

Vaikka mikä viima olisi ja kuitenkin plusasteita, niin riittää ihan tavalliset housut ilman pitkiksiä. Jos tiedossa on seisoskelua, niin hyvä olla sukkahousut alla. 

Mutta kai tämä taas on provo. Outo aihe kyllä. 

Ja ihan sama kuinka paljon kukin päällensä pukee, ei haittaa minua. Lapsillesi kuitenkin voit siirtää vääristyneen asenteen ulkoiluun. 

Stadissa on ihan hiton kylmä tuuli, kun puhaltaa mereltä päin. Itse en oe mikään pitkien kalsarien ystävä, mutta pakkohan niitä on jo nyt (+5 C) käyttää. Eilenkin oli aivan saamarin kylmää ja märkää. Ymmärän hyvin ap:n ongelman.

-eri

Vierailija
26/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun paleleminen on jokin kummallinen henkinen tila. 

Ei kukaan voi tarvita Suomessa edes paukkupakkasilla tuollaista vaatemäärää.  Itse tarkenen hyvin vähällä ja ymmärrän, etteivät kaikki. Silti tuo kuulostaa aivan sairaalta. 

Vaikka mikä viima olisi ja kuitenkin plusasteita, niin riittää ihan tavalliset housut ilman pitkiksiä. Jos tiedossa on seisoskelua, niin hyvä olla sukkahousut alla. 

Mutta kai tämä taas on provo. Outo aihe kyllä. 

Ja ihan sama kuinka paljon kukin päällensä pukee, ei haittaa minua. Lapsillesi kuitenkin voit siirtää vääristyneen asenteen ulkoiluun. 

Stadissa on ihan hiton kylmä tuuli, kun puhaltaa mereltä päin. Itse en oe mikään pitkien kalsarien ystävä, mutta pakkohan niitä on jo nyt (+5 C) käyttää. Eilenkin oli aivan saamarin kylmää ja märkää. Ymmärän hyvin ap:n ongelman.

-eri

Olisi kyllä kiva tietää onko tuo kirjoittaja jostain Sisä-Suomesta, vai Helsingistä. Täällä Helsingissä kun on kylmä ja kalsea tuuli aina.

Vierailija
27/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko ulkoilla. Viimeksi oli heinäkuussa puoli tuntia ulkona. Ei tee yhtään mieli ulos koskaan. Riittää että ikkunasta katson metsää ja puutarhaa.

Vierailija
28/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ongelmasi tuossa taitaa olla, että olet helposti paleleva.

Pue paljon päälle. Villasukat ja nilkkurit lämmittävät kivasti. Samoin kerrasto, välihousut tai vastaavat.

Älä anna kylmän estää ulkoiluasi.

Vierailija
29/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun ongelmasi tuossa taitaa olla, että olet helposti paleleva.

Pue paljon päälle. Villasukat ja nilkkurit lämmittävät kivasti. Samoin kerrasto, välihousut tai vastaavat.

Älä anna kylmän estää ulkoiluasi.

Ap:han pukeutuu jo +4 asteeseen niin kuin monet -15 asteeseen. Seuraava askel olisi varmaan jotkut vuorikiipeilyyn tarkoitetut varusteet.

Vierailija
30/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän Ap:ta, minäkin olen palelija. Paikallaan seisominen muulloin kuin kesällä on kamalaa, itseään ei saa lämpimäksi millään. Olen aina ollut tällainen, vaikka elän terveellisesti, liikun säännöllisesti, ulkoilen paljon ja olen normaalipainoinen, palelen puolet vuodesta. Kostea ilma on pahinta, silloin paleltaa sisälläkin.

Nautin kuitenkin ulkoilusta säällä kuin säällä, täytyy vain saada liikkua. Kovalla pakkasella en sormien paleltumisen takia hiihdä enkä pyöräile, mutta kävellessä tai juostessa sekään ei haittaa. 

Vierailija
31/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilu on mukavaa, hetkeksi istahdin ja olisin halunnut olla siinä kauan, raittiissa ilmassa.

Vierailija
32/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mieheni ja lapseni taas tarkenisivat lähes t-paitasillaan palelematta pakkasessa."

Kuulostaa nyt vähän siltä, että liioittelet teidän kaikkien kylmänsietokykyä.

Vierailija
33/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän Ap:ta, minäkin olen palelija. Paikallaan seisominen muulloin kuin kesällä on kamalaa, itseään ei saa lämpimäksi millään. Olen aina ollut tällainen, vaikka elän terveellisesti, liikun säännöllisesti, ulkoilen paljon ja olen normaalipainoinen, palelen puolet vuodesta. Kostea ilma on pahinta, silloin paleltaa sisälläkin.

Nautin kuitenkin ulkoilusta säällä kuin säällä, täytyy vain saada liikkua. Kovalla pakkasella en sormien paleltumisen takia hiihdä enkä pyöräile, mutta kävellessä tai juostessa sekään ei haittaa. 

Niinhän se varmaan onkin, että ne eivät palele joilla on ylimääräinen ihrakerros suojaamassa.

Vierailija
34/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nauti talvella ulkoilusta. Mutta kävely laittaa aivot mukavasti toimimaan. Ajatukset lähtee liikkeelle kävellessä. Usein johonkin pulmaan keksii ratkaisun paremmin kävellessä. Ja ulkoilun jälkeen on aina hyvä olo. Mutta inhoan ulos lähtemistä. Hommasin koiran ihan siksi että inhoan sitä liikkeelle lähtemistä. Nyt siltä ei voi välttyä.

Vierailija
35/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mieheni ja lapseni taas tarkenisivat lähes t-paitasillaan palelematta pakkasessa."

Kuulostaa nyt vähän siltä, että liioittelet teidän kaikkien kylmänsietokykyä.

Mikä siinä sanassa ”lähes” on sinulle tuntematon käsite?

Vierailija
36/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä minuakin palelee eniten silloin kun sää on siinä vähän plussan puolella. Kunnon pakkasella veri kiertää jotenkin paremmin. Vedän välihousut jalkaan jo joskus +5 asteessa, mutta pärjään samoilla vaatteilla myös -25 asteessa. Onhan se vähän outoa.

Vierailija
37/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, sen myönnän heti. Itsellenikin oli järkkyä olla tällaisissa keleissä ulkona, ei ...kele. Mutta lapset nauttivat ulkoilusta. Oli se järkkyä.

Vierailija
38/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä inhoan kaikkea ulkoilua, en tiiä mitään tylsempää ja ahdistaa kun ihmiset käskee pukeutumaan ja tekeen X-hyppyjä!

Lasten kans tuli aikoinaan ulkoiltua ku oli pakko, mut nyt pysyn sisällä.

Kevät ja kesä asia erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme