Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jotkut nauttivat ulkoilusta?

Vierailija
19.12.2019 |

Ulkoilu on ajatuksena tosi mahtava! Katson ikkunasta ulos, siellä on ihan kaunis päivä ja ajattelen kuinka mukavaa olisi lähteä lasten kanssa vaikka ulkoilemaan jonnekin kävelylle. No, lapset haluaisivat leikkipuistoon, mutta en keksi mitään tylsempää kuin seistä siellä palelemassa. Mutta vaikka metsäkävely tai sitten vaan arkkitehtuuria ihailemaan.. Ja sitten tosiasiat iskevät. Vaikka varustaudun kuin napajäätikölle = kolmet housut joista yhdet lämpökerrastot, lämpökerrastopaita, jonka päällä college jonka päällä villatakki, näiden päälle paksu ja pitkä talvitakki. Talvikengät, iso kaulahuivi, paksut rukkaset, iso pipo ja tietenkin huppu syvälle päähän. Siitä huolimatta vähintään silmät jäätyvät päähän (+4°...). Eikö kaikkia palele noin pahasti? Onko meren äärellä oikeasti niin paljon kylmempää, ja miten ne muut täällä pärjäävät?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiku ripeämmin, hölkkää paikallasi, hyppele, kävele ylämäkeä metsässä. En talvella mene seisoskelemaan metsään, menen joko juoksulenkille tai sitten ripeälle kävelylenkille ja heti alkuun pitää saada lämpö päälle että se on mukavaa. Sitten kun on lämmennyt niin on kiva nauttia luonnosta ja kauniista maisemista. Näin pysyy myös hoikkana ;)

Vierailija
2/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmänsieto on tottumiskysymys. Ja totutteluun riittää se, että kasvot ottavat vastaan sitä kylmempää ilmaa, ei tarvitse ulkoilla ohuessa takissa tottuakseen kylmään.

Tähän perustuu se, että syksyllä +5:ssä jo kiskoo hanskoja käteen ja pipoa päähän kun taas keväällä samassa lämpötilassa kuljetaan takki auki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liiku ripeämmin, hölkkää paikallasi, hyppele, kävele ylämäkeä metsässä. En talvella mene seisoskelemaan metsään, menen joko juoksulenkille tai sitten ripeälle kävelylenkille ja heti alkuun pitää saada lämpö päälle että se on mukavaa. Sitten kun on lämmennyt niin on kiva nauttia luonnosta ja kauniista maisemista. Näin pysyy myös hoikkana ;)

Eli ainoastaan liikunnalla voi nauttia ulkoilusta. Tylsää.

Vierailija
4/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmänsieto on tottumiskysymys. Ja totutteluun riittää se, että kasvot ottavat vastaan sitä kylmempää ilmaa, ei tarvitse ulkoilla ohuessa takissa tottuakseen kylmään.

Tähän perustuu se, että syksyllä +5:ssä jo kiskoo hanskoja käteen ja pipoa päähän kun taas keväällä samassa lämpötilassa kuljetaan takki auki.

Niin, eli tarvitsee kärsiä? Ei kuulosta sekään mukavalle. Ehkä odotan vain lämpimämpiä kelejä. Elämässäni on kärsimystä aivan riittävästi ilman ylimäääräisiäkin.

Vierailija
5/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin, että sulla on vääränlainen kerrospukeutuminen. Ei kannata pukea puuvillaa, ei varsinkaan ihoa vasten. Ei edes jalkoihin. Jos vaatteet puristavat, niiden väliin ei sovi ilmaa. Kasvojen kylmänsietokykyä voi myös parantaa. Pese kasvot aamuisin kylmällä vedellä, se myös parantaa niiden verenkiertoa.

Vierailija
6/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella ulkoilu on masokistista. Tarvi olla kuin 10 astetta pakkasta niin rannikon tuuli tekee siitä hyytyvän kylmää. Lapsena paleltiin liikuntatunnit talvisin luistelemassa kentällä joka taisi sijaita pohjoisnavalla? Ainakin siltä se tuntui ja taisin paleltua siellä niin pahasti etten tarkene talvisin vieläkään.

Vierailija
7/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nautin ulkoilusta mukavan seuran kanssa.

Vierailija
8/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vääränlaiset vaatteet kun palelee.  Lämpimät kengät ja lämpimät hanskat. Jne. Käy Partio-Aitassa tms etsimässä tarjouksia tai jossai jos saat käytettynä.

Ja: http://www.luontoliitto.fi/lapset-ja-nuoret

https://www.suomenlatu.fi/

Noissa on hyviä vinkkejä ulkoiluun.

On niitä muitakin.

Vierailija
9/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä lääkärillä. Tuon luokan paleleminen ei todellakaan ole normaalia terveelle ihmiselle.

Vierailija
10/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkeellä pysyminen onkin se juttu, joten ymmärrän tuskasi leikkipuistossa seisoskelusta. Lämpimät sukat on itselle ihan a ja o, koska jalat palelee ennemmin kuin mikään jos on palellakseen. Ja ulos aamupäivällä mieluummin kuin illalla jos mahdollista, koska keli huononee ja kylmenee monesti iltaa kohden.

Vierailija
11/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tarvitse läheskään noin paljoa vaatteita edes silloin kun pakkasta on 25 astetta. Suosittelen myös lääkärillä käyntiä.

Vierailija
12/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...seistä siellä palelemassa."

Liiku hyvä ihminen. Tee lumiukko, kävele ympäriinsä... Siksi lapsetkin pysyvät esim. leikkipuistoissa lämpimämpinä kun touhuavat.

Sulla saattaa olla huono pintaverenkierto (tupakointi tai muuten vaan), minkä vuoksi sulla on aina kylmempi kuin useimmilla muilla. Näin ainakin mulla.

Juo juuri ennen ulosmenoa kuumaa juomaa, mieluiten vaikka inkivääriteetä, mikä lämmittää taatusti. Ja voisit ottaa vaikka termariin mukaan itsellesi jotain kuumaa juomaa, tai vaikkapa kuumaa mehua koko poppoolle (vaikka kyse olisikin vaan puolen tunnin puistoilusta).

Vierailija
13/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun paleleminen on jokin kummallinen henkinen tila. 

Ei kukaan voi tarvita Suomessa edes paukkupakkasilla tuollaista vaatemäärää.  Itse tarkenen hyvin vähällä ja ymmärrän, etteivät kaikki. Silti tuo kuulostaa aivan sairaalta. 

Vaikka mikä viima olisi ja kuitenkin plusasteita, niin riittää ihan tavalliset housut ilman pitkiksiä. Jos tiedossa on seisoskelua, niin hyvä olla sukkahousut alla. 

Mutta kai tämä taas on provo. Outo aihe kyllä. 

Ja ihan sama kuinka paljon kukin päällensä pukee, ei haittaa minua. Lapsillesi kuitenkin voit siirtää vääristyneen asenteen ulkoiluun. 

Vierailija
14/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en mitenkään nauti. Ei ole pieniä lapsia, joten ulkoilen lenkkeillen. Mutta en sen vuoksi, että pitäisin siitä. Mutta vielä vähemmän pidän siitä olotilasta mikä mulle tulee jos olen vain sisällä.

Vierailija
15/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ulkoiluun pakoteta... Jos et tykkää, niin älä ulkoile. Ei tuolla ulkona talvella näe kuin koiran kusettajia ja muutama äiti leikkipuistossa. Ja tietty lumien tullessa hiihtäjiä ja luistelijoita. Jää reilusti sisälle :).

Vierailija
16/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota taskumatti mukaan kun menet ulos.

Vierailija
17/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan ulkoilua! Tuulinen, lumisade, pakkanen...ihanaa!

Nytkin odotan joulun vapaita. Otan koiran ja lähden sen kanssa muutaman tunnin patikoinnille poluille, joissa ei tule kukaan vastaan. Mulle tollanen on kuin viikon terapiassa istuminen. Sielu ja mieli on niin tyytyväisiä.

Talvella hiihdän kunnon lenkkejä.

Vierailija
18/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ainoastaan liikunnalla voi nauttia ulkoilusta. Tylsää.

Ei minusta. Avauksessa kerrotaan henkilön pukevan tosi paljon, jolloin herää kysymys hikoaako hän ensin ja sitten jäätyy ollessaan paikallaan?

Vierailija
19/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tarvitse läheskään noin paljoa vaatteita edes silloin kun pakkasta on 25 astetta. Suosittelen myös lääkärillä käyntiä.

Kioskin myyjä tiesi ettei noin kylmällä liiku kuin koirien ulkoiluttajat ja tupakan ostajat.

Vierailija
20/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen päivittäin lenkille (ei ole kyllä pieniä mukana) eikä palele. Jalassa Stretsi-ja lenkkihousut, villatakki+kevytuntuvatakki, joka on lyhyt , villapipo kinttaat, ja kunnonhuivi suun edessä tuulella. Mukavan lämmin tulee tunnin kävely/ juoksulenkillä . Olen 68v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi