Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako koulu/yliopisto käydä loppuun jos saa oman alan vakituisen työpaikan?

Vierailija
18.12.2019 |

Ajatuksia? Kokemuksia? Jos siis työpaikka on täysipäiväinen eikä mahdollisuutta yhdistää molempia.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä koulu loppuun. Ainakin minun allalla tekn.yo:ksi jääneet saavat huonompaa palkkaa eivätkä etene uralla kuten DIt. Varmaan tämäkin ala kohtaista. Lisäksi kannattaa miettiä ettei työpaikka ole välttämättä lopuksi elämää ja kesken jäänyt tutkinto vanhenee.

Vierailija
2/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika. Tottakai se tutkinto suoritetaan loppuun, vaikka palkatonta vapaata käyttäen. Ei ole sellaista asiaa kuin vakituinen työpaikka hamaan tulevaan olemassakaan enää. On aloja, joilla suoritettu tutkinto vaikuttaa paitsi palkkaukseen myös mahdollisuuksiin edetä uralla.

Toki yksityissektorilla voi neuvotteluasemastaan riippuen saada sopimalla itselleen hyviä etuuksia. Mutta kun ei mikään takaa, että se yritys on olemassa vielä viiden vuoden kuluttua.  Niitä ostetaan/ myydään/käytetään ostopalveluja kustannusten leikkaamiseksi.

Oma yliopistotutkinto oli sellainen, että arvosanat vanhenivat tietyssä ajassa. Piti kyllä aikaansaapana ajatus siitä, että osa ekan vuoden opinnoista tulisi vanhenemaan viidessä vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa käydä loppuun. Nykyään opinnot alkaa vanhentua monessa paikassa eli muuten heität opinnot hukkaan ja pahimmassa tapauksessa alotat alusta.

Vakityö ei oo tae mistää varmasta, voi tulla YT tms. ja sitten ilman tutkintoa et välttämättä enää pitkälle pötki. Meillä esim. tutkinto on pakollinen, ilman ei voida rekrytä, vaikka ois kuinka hyvä tyyppi muuten.

Ite en jättäis opintoja kesken mistään hinnasta vaan tekisin ne eka.

Vierailija
4/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän mahtaa olla it-alalla?

Vierailija
5/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa. Muuten se tutkinto jää roikkumaan vuosikausiksi tai jää ikuisiksi ajoiksi suorittamatta. Olen lähipiireissä nähnyt ihan tarpeeksi näitä tapauksia. Koeta sopia työnantajasi kanssa jos voisit ottaa työn vastaan valmistumisesi jälkeen.

Vierailija
6/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein voisin lyödä kans vetoa. Meillekin palkattu nuorisoa viime vuosina jotka kipuilee nyt suorittamattomien kurssiensa ja gradujensa kanssa.

Vierailija
7/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kannattaa. Joskus 20 vuotta sitten moni ajatteli että kunhan saa vähän työkokemusta alle, niin papereilla ei ole enää mitään merkitystä, joten moni häipyi töihin kesken opintojen ilman edes aikomusta jatkaa opintoja loppuun. Siihen aikaan oli muutenkin tosi yleistä ihan vaan harrastuneisuudella päästä it-töihin.

Ajat  on kuitenkin muuttuneet. Varsinkin isot firmat arvostavat tutkintoja ja varsinkin ilman todella kovaa näyttöä mahdollisesti harvinaisemmasta / erittäin kysytystä osaamisesta voi olla esim. yt:iden tullen vaikea päästä töihin useisiin it-taloihin. Itse olin eräässä isossa kanadalaisperäisessä firmassa jossa olivat jopa sitä mieltä että tutkinnottomia ei edes harkita paitsi hyvin harvinaisissa poikkeustilanteissa, AMK voi mennä jos kovaa työkokemusta mutta mieluiten pitäisi olla DI tai maisteri. Eli suosivat selvästi korkeakoulututkinnon omaavia kun palkkasivat.

Vierailija
8/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Zuckerbergilta tai Bill Gatesilta. Steve Jobsilta et voi enää kysyä mutta katso Stanford commencement speech.

Vierailija
9/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein voisin lyödä kans vetoa. Meillekin palkattu nuorisoa viime vuosina jotka kipuilee nyt suorittamattomien kurssiensa ja gradujensa kanssa.

Jep ja monessa paikassa tehdään vielä niin, että pysyy junioritittelillä ja juniorin palkalla, kunnes se tutkinto on suoritettu, jos otetaan töihin niillä puheilla että ok, opinnot on vähän kesken mutta suoritat ne siinä työn ohessa loppuun. 

Sitten puhutaan kauniisti että joustetaan että saat tutkinnon tehtyä, mutta käytännössä juniori joutuu hulluun projektipyöritykseen jonka ohessa ei välttämättä jaksa eikä pysty tekemään enää kouluhommia.

Vierailija
10/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu. Usein kun työuran on saanut alkuun niin tärkein referenssi on edellinen työpaikka. Ketään ei enää kiinnosta onko valmistunut ja millä arvosanoin.

Riippuu myös vaikuttaako se palkkaukseen. Yksityisellä se ei vaikuta kuin työuran alussa, mutta julkisella puolella palkka määräytyy papereiden perusteella.

Mä lähdin 2007 töihin kun AMK:sta oli enää vuosi suorittamatta. En jaksanut enää tehdä loppuun ja nykyään niillä papereilla ei olisi enää mitään merkitystä. Toisaalta jos olisin jäänyt heti työuran alussa työttömäksi tilanne voisi olla toinen.

Vierailija
11/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jätin kesken ja menin töihin (taloudellinen pakko). Kadun vieläkin, vaikka olen ihan hyvissä hommissa. Aikaa tästä lähes 15 vuotta.

Vierailija
12/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa. Ei mitään sellaista kuin vakituisen työpaikka ole olemassakaan. Minullakin joskus oli olevinaan, no heh, työttöminä tässä ollaan.

Vierailija
13/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla ei ketään kiinnosta tutkinnot eikä paperit. Koulussa ei kuitenkaan opita koodaamaan eikä käyttämään tietokoneita.

Joillain kapea-alaisilla asiantuntijatehtävissä papereilla voi kuitenkin olla merkitystä jos on perehtynyt vaikkapa verkkoliikenteen tai kyberturvallisuuden maailmaan.

Vierailija
14/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kannattaa. Joskus 20 vuotta sitten moni ajatteli että kunhan saa vähän työkokemusta alle, niin papereilla ei ole enää mitään merkitystä, joten moni häipyi töihin kesken opintojen ilman edes aikomusta jatkaa opintoja loppuun. Siihen aikaan oli muutenkin tosi yleistä ihan vaan harrastuneisuudella päästä it-töihin.

Ajat  on kuitenkin muuttuneet. Varsinkin isot firmat arvostavat tutkintoja ja varsinkin ilman todella kovaa näyttöä mahdollisesti harvinaisemmasta / erittäin kysytystä osaamisesta voi olla esim. yt:iden tullen vaikea päästä töihin useisiin it-taloihin. Itse olin eräässä isossa kanadalaisperäisessä firmassa jossa olivat jopa sitä mieltä että tutkinnottomia ei edes harkita paitsi hyvin harvinaisissa poikkeustilanteissa, AMK voi mennä jos kovaa työkokemusta mutta mieluiten pitäisi olla DI tai maisteri. Eli suosivat selvästi korkeakoulututkinnon omaavia kun palkkasivat.

Pohjois-Amerikassa korkeakoulutusta arvostetaan todella paljon.

Vierailija
15/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin töihin ja suoritin monimuoto-opiskeluna ja iltaopiskeluna opinnot loppuun. Kyllä ne opinnot kannattaa suorittaa, mutta neuvottele koulun kanssa voisitko suorittaa kevennettynä, tenttimällä tai muulla tavalla kursseja ja pidemmällä aikajaksolla kuin normaali opintosuunnitelma olisi ja neuvottele työpaikan kanssa, että pystyisitkö käyttämään opintovapaita, jotta saat tutkinnon tehtyä loppuun.

Vierailija
16/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse keskeyttänyt opinnot ja nyt IT alalla ollut jo 20v. Vakituisessa työssä oltu kokoajan ja ilman katkoja. Olen edennyt titteleiden osalta korkealle (edelleen ilman esimies vastuita enkä ottaisi) tietenkin palkkani on erittäin hyvä. Mutta olen enemmän poikkeus kuin sääntö.

Suosittelen että opiskelee loppuun, johtuen siitä että osassa isoissa yrityksissä on henkilöstöpolitiikka joka vaatii tietyt opinnot jotta pääsee töihin taloon. Toinen asia on että kesken opintojen revityt työntekijät tienaavat vähemmän kuin valmistuneet (tietenkin poikkeuksia on mutta usein miten on kohtalaisen pitkätie hyviin tuloihin).

Joten opiskelkaa ja nauttikaa opiskeluyhteisöistä.

Vierailija
17/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla ei ketään kiinnosta tutkinnot eikä paperit. Koulussa ei kuitenkaan opita koodaamaan eikä käyttämään tietokoneita.

Joillain kapea-alaisilla asiantuntijatehtävissä papereilla voi kuitenkin olla merkitystä jos on perehtynyt vaikkapa verkkoliikenteen tai kyberturvallisuuden maailmaan.

Se on totta, ettei sitä työtä missään koulussa opita vaan töissä, mutta todellakaan ei pidä paikkaansa "ei ketään kiinnosta tutkinnot eikä paperit". Suurimmassa osassa keskisuuria tai suuria alan firmoja ne nykyään kiinnostaa erittäin paljonkin. Tiedänpä sellaisenkin ison it-talon netin kautta laitettuja työhakemuksia käsittelevän ohjelmistorobotin, jonka yksi kriteeri lähettää suoriltaan "kiitos kiinnostuksestanne yritystämme kohtaan, mutta valintamme ei osunut teihin" ilmoitus hakijalle oli ettei ollut riittävän korkeaa koulutusta. Toinen kriteeri oli torjua suoraan yli 40-vuotiaat hakijat, jotka hakee muita kuin johtajan paikkoja, esim. 40 v softainsinööri / koodari, hakemus roskiin.

Vierailija
18/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, ettei sitä työtä missään koulussa opita vaan töissä, mutta todellakaan ei pidä paikkaansa "ei ketään kiinnosta tutkinnot eikä paperit". Suurimmassa osassa keskisuuria tai suuria alan firmoja ne nykyään kiinnostaa erittäin paljonkin. Tiedänpä sellaisenkin ison it-talon netin kautta laitettuja työhakemuksia käsittelevän ohjelmistorobotin, jonka yksi kriteeri lähettää suoriltaan "kiitos kiinnostuksestanne yritystämme kohtaan, mutta valintamme ei osunut teihin" ilmoitus hakijalle oli ettei ollut riittävän korkeaa koulutusta. Toinen kriteeri oli torjua suoraan yli 40-vuotiaat hakijat, jotka hakee muita kuin johtajan paikkoja, esim. 40 v softainsinööri / koodari, hakemus roskiin.

Täyttä psk. Firma olisi todella isoissa ongelmissa jos tuollaista olisi määritetty.

Vierailija
19/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menin töihin ja suoritin monimuoto-opiskeluna ja iltaopiskeluna opinnot loppuun. Kyllä ne opinnot kannattaa suorittaa, mutta neuvottele koulun kanssa voisitko suorittaa kevennettynä, tenttimällä tai muulla tavalla kursseja ja pidemmällä aikajaksolla kuin normaali opintosuunnitelma olisi ja neuvottele työpaikan kanssa, että pystyisitkö käyttämään opintovapaita, jotta saat tutkinnon tehtyä loppuun.

Minäkin siis IT-alalla ja nyt on tullut oltua töissä samassa firmassa 14 vuotta ja olen edennyt perus fronttikoodaajan hommista vastuullisemmaksi järjestelmäsuunnittelijaksi ja palkka on tuplaantunut siitä, kun tulin taloon. Kun tarjouksia tehdään, niin siellä alkaa painamaan jo projektiin osallistujien koulutustausta ja työkokemus.

Vierailija
20/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai koulu pitää käydä loppuun. Voisit ehdottaa kuitenkinbtyönantajslle lyhennettyä viikkoa ja opiskeluusi dopivat työajat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi