Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverit ovat kaikonneet maallisen menestyksen myötä

Vierailija
18.12.2019 |

Ollaan mieheni kanssa kammettu itsemme aika mahdottomista olosuhteista ns. menestykseen. Olemme molemmat köyhistä perheistä, ja kummankin elämään on kuulunut niin huumekokeiluja kuin mielenterveysongelmiakin. Jotenkin olemme kuitenkin onnistuneet selviämään nuoruuden kuohuista (joihin osa lapsuuden/nuoruuden tutuista on jopa menehtynyt), päässeet opiskelemaan ja alkaneet yhdessä rakentaa parempaa elämää itsellemme ja lapsillemme. Tätä nykyä minulla on kasvava yritys, joka on alallaan arvostettu. Mies puolestaan rakentaa uraa haastavalla alalla ja etenee koko ajan parempiin tehtäviin. Kumpikin on onnistunut saamaan jalansijaa kilpailluilla aloilla. Lisäksi meillä on kiva koti, ihanat lapset, näennäisesti kaikki kivat kliseet kasassa.

Mikään ei kuitenkaan ole tullut ilmaiseksi: on käyty terapiassa, jouduttu kamppailemaan toimeentulon eteen, painettu töitä kellon ympäri, oltu eron partaalla parisuhdeongelmien vuoksi, haettu sosiaalitoimesta tukea haastavan lapsen kanssa, jouduttu työstämään köyhää lapsuutta ja muovaamia uskomuksia omasta paikasta maailmassa... Edelleenkin meillä on haasteita arjessa kuten kaikilla muillakin, mutta pikkuhiljaa onnetar on alkanut olla yhä enemmän meidän puolellamme kuin meitä vastaan. Näyttää jopa siltä, että positiiviset tapahtumat kasaantuvat lumipallon lailla elämäämme siinä missä ennen elämään kasaantui pelkkiä ongelmia.

No, ongelma on kuitenkin siinä, että samalla, kun meidän elämämme on parantunut, ovat vanhat kaverimme käytännössä hylänneet meidät. Sanotaan, että ystävät tunnistetaan kriiseissä, mutta meidän kohdallamme tämä ei ole pitänyt lainkaan paikkaansa. Monet ystävät ovat olleet läsnä vielä siinä vaiheessa, kun meillä on mennyt huonommin niin taloudellisesti kuin muutenkin. Ollaan tuettu toinen toisiamme vaikeissa elämänvaiheissa. Mutta nyt, kun valitettavaa ei enää ole, ja asiat ovat yhä mukavammalla tavalla, sosiaaliset suhteet ovat käytännössä kuihtuneet olemattomiin. Kutsuja yhteisiin illanviettoihin ei enää tule, ja jos ystäviä näkee, niin keskustelu on usein tosi yksipuolista. Kukaan ei enää kysy kuulumisia, kun meillä ei ole enää valitettavaa. Kaverit eivät oikeastaan edes halua kuulla kuulumisia, vaikka ei todellakaan olla mitään kehuskelijoita.

Tämän saman ilmiön on siis huomannut meistä kumpikin omalla tahollaan ja yhteisten ystävien kanssa myös. Omasta mielestämme emme ole ihmisinä muuttuneet mitenkään olennaisesti - samoja persoonia ollaan - mutta ilmeisesti näin kuitenkin on.

Mistä tämä voisi johtua? Mitä on tehtävissä? Vai pitääkö tässä hankkia uusia ystäviä?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävät elämäntilanteiden mukaan. Jos haluaa olla pohjalla niin silloin kaveerataan ihmisten kanssa jotka on pohjalla, jos haluat paremman elämän niin alat olla ihmisten kanssa jotka tukee parempaa elämää, omaa arvot joilla saavuttaa paremman elämän. Et sinä hyvään elämään kiinni pääse jos hengailet pohjasakan kanssa joka on omistautunut vetämään pohjalle kaikki jotka sen imuun jää. Antakaa entisten mennä ja hankkikaa ystäviä jotka tukee tulevaisuuttanne.

Siis tavalliset suomalaiset eli pienipalkkaiset yhteiskunnan toimintojen ylläpitäjät ovat pohjasakkaa? Riigghhtt...

Halveksittava ihminen. Hyi olkoon.

Vierailija
22/38 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli eräs vanha ystävä yli 20 vuoden ajan. Sitten oli joitakin vuosia, ettemme tavanneet. Hän oli siinä ajassa opiskellut valtavasti lisää, monta eri korkeakoulututkintoa (itselläni on yksi, maisterin). Kun aloimme taas olla tekemisissä, hänen joka toinen puheenaiheensa jotenkin kiertyi siihen että hän on niin niin koulutettu, samaan aikaan tuli eri asiayhteyksissä esille sosiaaliluokka sitä, sosiaaliluokka tätä -puhetta ja mm. Minun hampaanpoistostani viiden minuutin yksipuolinen white trash -pilkkanauru. Kaiken tämän keskellä hän väitti pysyneensä kaikki nämä vuodet niin samanlaisena. Arvaatte että ystävyytemme katkesi. Tarkoitan sitä että ulkopuoliset saattavat nähdä jonkin muutoksen tapahtuneen mitä te itse ette havaitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teistä tuli kusipäitä, kuten nousukkaista yleensä? Ihmisistä näkee taustat nopeasti.

Vierailija
24/38 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teillä ei ole uusia ystäviä? 

Vierailija
25/38 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli eräs vanha ystävä yli 20 vuoden ajan. Sitten oli joitakin vuosia, ettemme tavanneet. Hän oli siinä ajassa opiskellut valtavasti lisää, monta eri korkeakoulututkintoa (itselläni on yksi, maisterin). Kun aloimme taas olla tekemisissä, hänen joka toinen puheenaiheensa jotenkin kiertyi siihen että hän on niin niin koulutettu, samaan aikaan tuli eri asiayhteyksissä esille sosiaaliluokka sitä, sosiaaliluokka tätä -puhetta ja mm. Minun hampaanpoistostani viiden minuutin yksipuolinen white trash -pilkkanauru. Kaiken tämän keskellä hän väitti pysyneensä kaikki nämä vuodet niin samanlaisena. Arvaatte että ystävyytemme katkesi. Tarkoitan sitä että ulkopuoliset saattavat nähdä jonkin muutoksen tapahtuneen mitä te itse ette havaitse.

En tajunnut tuota hampaanpoisto nauru kohtaa. Hän nauroi? 5min? En ymmärrä

Vierailija
26/38 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että minulta poistettiin hammas, siirsi minut valkoisen ro.kaväen kategoriaan ja se taas oli niin hauskaa että siitä piti yksipuolisesti nauraa päin naamaani viisi minuuttia.

Vierailija
27/38 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävät elämäntilanteiden mukaan. Jos haluaa olla pohjalla niin silloin kaveerataan ihmisten kanssa jotka on pohjalla, jos haluat paremman elämän niin alat olla ihmisten kanssa jotka tukee parempaa elämää, omaa arvot joilla saavuttaa paremman elämän. Et sinä hyvään elämään kiinni pääse jos hengailet pohjasakan kanssa joka on omistautunut vetämään pohjalle kaikki jotka sen imuun jää. Antakaa entisten mennä ja hankkikaa ystäviä jotka tukee tulevaisuuttanne.

Se muutos lähtee itsestä. Ei siihen tarvita menestyneitä kavereita jne. Kuulostat melkoiselta pyrkyriltä. Enemmän suosittelisin yksinäisyyttä ja itsetutkiskelua kuin yrittämällä ratsastaa muiden menestyksellä.

Ei kuulosta muutenkaan hyvältä luokitella joitain ihmisiä pohjasakaksi.

Negatiivisia ihmisiä kannattaa välttää jos ei kykene hallitsemaan omia tunteitaan ja ajatuksiaan. Ihminen joka on perillä näistä asioista voi hengailla miten negatiivisen ihmisen kanssa tahansa eikä sillä ole vaikutusta hänen omaan elämäänsä tai onnellisuuteensa.

Vierailija
28/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että minulta poistettiin hammas, siirsi minut valkoisen ro.kaväen kategoriaan ja se taas oli niin hauskaa että siitä piti yksipuolisesti nauraa päin naamaani viisi minuuttia.

Jos hammas poistetaan siksi että se on niin reikiintynyt ettei sille voi enää tehdä mitään niin kyllä se on melko wt.

T. hammas poistettu syvälle edenneen karieksen vuoksi

Vierailija
29/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hammas poistetaan siksi että se on niin reikiintynyt ettei sille voi enää tehdä mitään niin kyllä se on melko wt.

Oliko kyseessä etuhammas?

Vierailija
30/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vissiin mukavampaa taputella ihmisiä selkään kuin olla niille kateellinen?

No niin tulihan se kateus- kommentti sieltä, ap. Eli muut pn kateellisia sulle, eivätkä kestä menestystäsi ja siksi hyljänneet sut,?

Voin kertoa että siitä ei ainakaan mun kohdalla ollut kyse. Yksi hyvä ystäväni nimittäin oli juuri tuollainen " raadettiin pitkää päivää" rahallisen/ maallisen omaisuuden tai uralla etenemisen eteen, ja ei ollutkaan aikaa enää ystävälle, ei edes 1 minuuttia laittaa synttärionnittelua tekstarina kuin vasta viikko myöhässä joka kerta. Ei aikaa itse soittaa edes lomalla yhtä 15 minuutin puhelua, ei kutsua kylään kun itse mökkeili lähistöllä, tai oli sapattivapaalla ulkomailla. Ei kutsua juhliinsa.Ja epäilen että hän niinkuin sinäkin luulee että väliemme katkeamisen syynä on kateus hänen menestymisestään.ei ole. Katso persoonasi oletko oikeasti ystävä näille muille vai hyväksikäyttäjä.

Vierailija
31/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko kyseessä etuhammas?

Ei vaan kaikista taimmaisin ylätakahammas.

Vierailija
32/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette te samoja persoonia ole enää. Tietenkin terapia ja taistelu paremmasta asemasta aiheuttaa ihmisen muuttumisen. Jos te olisitte samanlaisia kuin ennen, niin sittenhän ne vanhat ystävät viihtyisivät teidän kanssanne.

Se että menestyville tapahtuu enemmän onnekkaita asioita on luonnon laki. Jolla on, sille annetaan. Jolla ei ole, siltä otetaan rippeetkin pois.

Vierailija
33/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tavalliset suomalaiset eli pienipalkkaiset yhteiskunnan toimintojen ylläpitäjät ovat pohjasakkaa? Riigghhtt...

Halveksittava ihminen. Hyi olkoon.

Jos he on entisiä päihdeongelmaisia niin silloin tämä ystäväpiiri on sitä samaa. Ei tuollaisilla ihmisillä ole mitään keskiluokkaisia tai pienipalkkaisia ihmisiä ystävinä. Narkkien kaverit on rikollisia, elämäntapatyöttömiä ja toisia narkkeja ja alkkiksia. Tiedän kyllä kun itse olen myös pohjalta noussut. Ei siellä kukaan töissä käy, mutta sossu osataan loisia huolella ja päihteitä menee jatkuvasti. Sellaisia halveksitaan kun tekee töitä että pääsee siitä pois ja lannistetaan taatusti jos ilmaiset jotain yrittäväsi.

Vierailija
34/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä.

Mä rikastuin miehen kautta, joten itse en ole mitenkään joutunut ponnistelemaan tai muuttumaan. Kaverit ovat edelleen ihan samoja enkä leveile rahoilla. Vaikka voitaisiin ostaa melkein mitä vaan niin elellään ihan tavallista lapsiperhearkea.

Epäilen, että olet vaan muuttunut ihmisenä liikaa ja siltä se vähän kuulostaakin, kun hehkutat omaa ahkerointiasi. Monet ahkeroi töissä, mutta eivät silti tule rikkaaksi koskaan eikä kaikki edes voi tulla. Ei menestyminen tee ihmisestä mitenkään parempaa.

Vierailija
35/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kyseessä on teidän maallinen menestys, eikä se, että olette todellisia ongelmapesiä koko perhe. Jatkakaa tuon uskottelemista itsellenne.

Vierailija
36/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trololololol.

Vierailija
37/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olin nuorena ns. laitapuolen kulkija, sittemmin hakeuduin terapiaan ja aloin toteuttamaan haaveita ja unelmiani. Nuoruuden vanhat kaverit ovat sitä myöten jääneet. Nuorena kun aloitin terapian sain ystävältä hirmu syytteitä, miten vien perheeni vararikkoon koska terapia on niin kallista. luulen, että hän oli kateellinen ja olisi itsekin tarvinnut terapiaa. Nykyään emme ole tekemisissä. Kerran kävin kahvilla vanhan kaverin kanssa ja huomasin, että emme olleet enää ns. samalla aaltopituudella. Minulla ei ole mitään vanhoja kavereita vastaan, olen vain kasvanut ihmisenä eri suuntaan ja hyväksynyt sen, että harva ihminen jää elämääni koko loppuelämäksi, usein kaverit ovat elämässä tietyn ajanjakson, jonka jälkeen tulee taas uusia tuttavuuksia. Voisiko sinulla ja vanhoilla kavereillasi olla sama? että olette vain kasvaneet erilleen.

Vierailija
38/38 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän on ehkä vaikea saada uusia ystäviä, koska muiden koulutettujen ja hyvin toimeen tulevien silmissä olette nousukkaita. Nämä ystävyyssuhteet on solmittu jo lapsina parempien alueiden kouluissa ja päiväkodeissa. Kaikilla on samanlaiset taustat, näissä piireissä esim. nauretaan insinöörejä, tradenomeja jne. Pitää olla kunnon korkeakoulututkinto ja vanhemmillakin on korkeakoulu taustaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan