Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko alkoholi Suomessa liian halpaa? Useita veronkorotuksia tulossa. :O Onko mitään rajaa?

Verottaja laittaa korkkisi kiinni:
18.12.2019 |

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kallis-viina-rassaa-ravintoloita-kar…

Nyt lopetetaan ryyppääminen Suomessa: Useita alkoholiveronkorotuksia tulossa jo ennestään EU:n kovimpaan verotukseen. Niin kuin Kauppalehden jutussa todetaan, yökerhoja on jo muutettu kuntosaleiksi ja jokainen tietää, että Helsingin keskustan perinteiset ravintolat ovat laittaneet lapun luukulle.

Toisaalta: Alkoholi ei ole välttämättömyys eli sitä käyttävät ne joilla on ylimääräistä rahaa. Ne joilla sitä on, tuskin pahastuvat hintojen noususta. Kohtuukäyttäjälle tuskin on merkitystä maksaako halvin viinipullo Suomessa 9 € vai 40 €.

Mutta onko alkoholi Suomessa tosiaan liian halpaa?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No alkoholin ja tupakan verottaminen on ehkä "järkevimmistä" kohteista verottaa. Jokainen voi itse päättää paljonko veroja maksaa. Mutta kun kaikki muutkin verot nousevat ja jälleen ensi vuonna vähemmän jää käteen palkasta kun verot ja veroluonteiset maksut nousevat. Lisäksi myös töissäkäynti kallistuu.

Vierailija
2/51 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin hinnassa se huomioitava, että hintojen ollessa korkeammat kansa hakee naapurimaista. Ongelmien kulut jää kuitenkin Suomeen ja paikallinen työllisyys kärsii ellei kauppa käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan nuoret huijattiin äänestämään eu:n puolesta lupaamalla halvempaa alkoholia ja mahdollisuutta mennä töihin ulkomaille. Kuinkas siinä sitten kävikään - saatiin väliaikainen veroale ja ulkomaille on voinut mennä töihin ennen eu-äänestystäkin.

Vastaus kysymykseen - alkoholi on Suomessa aivan liian kallista.

Vierailija
4/51 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on liian kallista ja siksi sitä haetaan ulkomailta. Vertailun vuoksi jopa ruotsista saa halvinta nelosta kaksi laatikko halvemmalla kuin yhden laatikon kolmosta suomessa. Ylihinnoittelu aiheuttaa myös pimeää myyntiä.

Vierailija
5/51 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä alkoholi ei ole liian kallista, mutta siis vain mun mielipide.

Jos ravintolat sulkevat ovensa, johtuuko se vähäisestä alkoholin myynnistä? Vai palkoista ja niiden kuluista, vuokrista yms?

Vierailija
6/51 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla taas aika siirtää alkoholihankintansa Viron puolelle. Saavat tyh mät viherkommunistit ihmetellä kun veronkorotus vähentää verotuloja.

Se on kuulkaa usein niin. Aidon id i oottivääremmistöläisen tunnistaa kyvyttömyydestä käsittää tätä tosiasiaa.

Vierailija
7/51 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin näyttää kaikilla persaukisilla olevan varaa matkustaa ulkomaille hakemaan alkoholia joten liian kallistahan se on. Jää verotulot saamatta. Sitähän ei noissa veron korotuksissa koskaan oteta huomioon että kun tarpeeksi korotetaan niin verottajan asiakkaat alkavat maksaa veronsa muualle.

Vierailija
8/51 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arabiemiraateissa maksoi hotellin uima-altaalla bisse ja cocktailit n. 20 - 25 € / kpl. Ei ollut niin kallista etteikö olisi ollut varaa dokailla normaalisti.

Vierailija
9/51 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ikään mennessä ei ole tarvinnut tölkkiäkään tuoda ulkomailta hinnan vuoksi.

Viiniäkään en ole ikinä ostanut

Silloin kun alkoa haluaa, mulle on se ja sama onks se kaks euroa vai kaks kymppiä tuoppi.

Vierailija
10/51 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nytkin näyttää kaikilla persaukisilla olevan varaa matkustaa ulkomaille hakemaan alkoholia joten liian kallistahan se on. Jää verotulot saamatta. Sitähän ei noissa veron korotuksissa koskaan oteta huomioon että kun tarpeeksi korotetaan niin verottajan asiakkaat alkavat maksaa veronsa muualle.

Kun balttian maista saa satasella 10 laatikkoa kaljaa niin säästöt on aika suuret kun vertaa suomen hintoihin. Se vaan on niin että kun ostetaan kerralla paljon niin myös juodaan enemmän. Tosin ymmärrän hyvin miksi suomessa juodaan paljon. Alkoholi on ainoa vaikuttava aine mitä saa laillisesti ilman reseptejä. Sillä lääkitään esim. vtutusta ja ahdistusta.

Vierailija
11/51 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko37 kirjoitti:

Tähän ikään mennessä ei ole tarvinnut tölkkiäkään tuoda ulkomailta hinnan vuoksi.

Silloin kun alkoa haluaa, mulle on se ja sama onks se kaks euroa vai kaks kymppiä tuoppi.

Tulee vaan mieleen, että millaisia määriä nämä käyttävät alkoholia, että pitää raahata muualta?? Kuitenkin kaikki juo sivistyneesti vain sen lasin tai kaksi. En koe tarvetta tuon vuoksi lähteä Viroon tai Latviaan.

Vierailija
12/51 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko37 kirjoitti:

On se kyllä huvittavaa kuinka jotkut viitsivät nähdä vaivaa muutaman euron takia silloin kun on viinasta kyse. Nuo kaljakärryjä perässään vetävät voisivat vielä laittaa vilkkuvalon ja kyltin kaulaan missä lukee isolla että olen näin köyhä.

Vierailija
13/51 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole halpaa mutta sitten tingitään jostain muusta kuten ulkona syömisestä ja juomisesta, vaatteista, kulutustavaroista, yms. Niin suurta kulutus ei kuitenkaan ole että alkaisin sitä muualta rahtaamaan. Ravintolat saavat puolestani laittaa lapun luukulle. Mitä enemmän alkoholin hinta nousee niin sitä enemmän sen käyttö siirtyy kotioloihin. 

Vierailija
14/51 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko37 kirjoitti:

On se kyllä huvittavaa kuinka jotkut viitsivät nähdä vaivaa muutaman euron takia silloin kun on viinasta kyse. Nuo kaljakärryjä perässään vetävät voisivat vielä laittaa vilkkuvalon ja kyltin kaulaan missä lukee isolla että olen näin köyhä.

Lompakolla äänestäminen vaikuttaa enemmän kuin vaaleissa äänestäminen.

Vierailija
15/51 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIKYllä pudotettiin kuluttajien ostovoimaa. Sitten korotetaan alkoholiverotusta. Ihmekös, että Suomessa myydään enää euron juustohampurilaisia.

Eikös Sipilä ole raittiusmiehiä? Kovasti tekee suomalaisistakin raitista kansaa.

No ei haittaa minua, koska kuulun nuorempaan sukupolveen jolle elämässä on muutakin hauskaa kuin olla humalassa. :)

Vierailija
16/51 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolat loppuvat Suomesta kirjoitti:

KIKYllä pudotettiin kuluttajien ostovoimaa. Sitten korotetaan alkoholiverotusta. Ihmekös, että Suomessa myydään enää euron juustohampurilaisia.

Eikös Sipilä ole raittiusmiehiä? Kovasti tekee suomalaisistakin raitista kansaa.

No ei haittaa minua, koska kuulun nuorempaan sukupolveen jolle elämässä on muutakin hauskaa kuin olla humalassa. :)

jep, kanna bisbis rules...

Vierailija
17/51 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi eniten tappavan kovan huumeen pitäisi olla halpaa?

Vierailija
18/51 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä vähän "häiritsee" nuo johdannaiset mitä seuraa. Jos jo nyt saat Saksasta lento pikalähetyksenä  kotiinkuljetettuna 5 päivässä 26€ lava 7,5% Kopparbergia, niin jossain on jotain pielessä täällä. Eikä tuo muuten mitään, mutta jotenkin huvittavaa että saastuttavalla koneella kopat tuolla lentelee ensin Ruotsista Saksaan ja Saksasta Suomeen :D

Vierailija
19/51 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholia on helppo tehdä itse, jos nyt välttämättä haluaa liuotinaineita nautiskella.

Vierailija
20/51 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi eniten tappavan kovan huumeen pitäisi olla halpaa?

Niinpä, sen pitäisi olla kokonaan kiellettyä mutta sitten menetettäisiin verotuloja. Tilalle voisi ottaa vähemmän vaarallisia verotettavia aineita kuten kannabis mutta sehän olisi täysin ennen kuulumatonta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan