IL: Opettajat valmistautuvat jo lakkoon - Tehy vaatii Sanna Marinin hallitukselta 100 miljoonan ylimääräistä valtionapua hoitajien palkkoihin
Mitä tekee pienet koululaiset päivän jos opettajat on lakossa?
Kommentit (56)
Ei tämä yhteiskunta kauaa toimi ilman hoitajia ja opettajia. Lyhyemmän aikaa mahdollisesti, mutta kun ongelmat kasaantuvat niin sitten ollaan pulassa.
Haluaisin nähdä, mitä vanhemmat tekevät kun ovat itse töissä ja lapsella on joku terveysongelma mutta hoitoon ei pääse, tai koulu on suljettu päivä toisensa jälkeen. Kun enää yksityisellekään ei pääsisi.
Tuo ei lupaa hyvää. Viimeksi kun tehy järjesti mojovan lakon ja isot palkankorotusvaateet, ei kestänyt kauaa, kun Suomi oli lamassa.
Lähitulevaisuudessa on suunnitelmissa vaihtaa alaa, kun työolot ja palkka ei tule ikinä muuttumaan paremmiksi. Tiedän, että en ole ainoa.
t. kohta entinen lähäri
Olisi syytä vauhdittaa hoito- ja opetusrobottien kehittämistä. Ai niin mutta eihän nykyään kai enää opettajia tarvitakaan. Eikös nykyään ole se itseoppimisen malli lapsilla? Toista se oli minun lapsuudessani.
Bensa 2 euroon niin kyllä rahaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Lähitulevaisuudessa on suunnitelmissa vaihtaa alaa, kun työolot ja palkka ei tule ikinä muuttumaan paremmiksi. Tiedän, että en ole ainoa.
t. kohta entinen lähäri
No hyvä. Lähdepä kuule lukemaan itsesi vaikka maisteriksi, niin voimme vaihtaa rooleja. Minä sinun työhön ja sinä minun, molemmat tyytyväisiä. Veikkaan kyllä, että minä olisin tyytyväisempi kuin sinä.
Kaikkiin kunnallisveroihin 10% korotus niin saadaan kaikille kuntatyöntekijöille mojovat korotukset ja palkattua lisää työvoimaa sekä lisättyä tarpeeseen tulevia lisälomia ja lyhennettyjä työaikoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä yhteiskunta kauaa toimi ilman hoitajia ja opettajia. Lyhyemmän aikaa mahdollisesti, mutta kun ongelmat kasaantuvat niin sitten ollaan pulassa.
Haluaisin nähdä, mitä vanhemmat tekevät kun ovat itse töissä ja lapsella on joku terveysongelma mutta hoitoon ei pääse, tai koulu on suljettu päivä toisensa jälkeen. Kun enää yksityisellekään ei pääsisi.
Ensimmäisenä mieleen tulisi lopettaa VEROJEN maksu.
Hoitajat mielellään rinnastavat itseään insinööreihin. Tosiasia kuitenkin on, että heidän työnsä on ylläpitävää toimintaa ja insinöörien työ on yhteiskunnalle lisäarvoa luovaa ja tuottavaa. Siksi yhtäläistä palkkatasoa tuskinpa koskaan saavutetaan. Tasoa kuoppapalkkaisille pitäisi rehdisti nostaa. Noin kahdella tuhannella eurolla kukaan ei jaksa kituuttaa ja tehdä täysiä työpäiviä ja -viikkoja nykypäivän Suomessa.
It-insinöörit ovat jo tehneet liikaa. Voisivat olla hetken vaikka työttöminä.
Yhteiskunnan rakenteet on saatava kuntoon. On karsittava muualta kuin hoidosta. Täytyy päättää standardeja it-rakenteille ja pidättäytyä niissä, eikä vaivata työssä käyviä koko aikaa it-uudistuksilla ja -koulutuksilla, kun tehtävänä olisi niitä omia töitäkin!
Hoitajat käyttävät erilaisia lääkinnällisiä laitteita työssään, ovat teknisestikin taitavia, mutta työn kirjaaminen tietotekniikkaa käyttäen ei vain toimi. Se vie liika aikaa ja kaikki uudistukset ovat olleet vain huononnuksia. Ei pidä tehdä liian isoja kokonaisuuksia! Ohjelmien on auettava ja sulkeuduttava sekunneissa ja toimittava nopeammin kuin käsin kirjoittaminen!
Demarien menettely postikiistassa antoi aiheen muillekin liitoille katteettomiin palkankorotuksiin. Jakovaraa tuottamattomien alojen palkankorotukset voivat perustua vain ja ainoastaan vientialojen tuottamaan jakovaraan, ei mihinkään muuhun.
Pelkää että demarivetoiset ay-alat alkavat huutamaan Marinin hallitusta apuun ja hallitus tarttuu syöttiin kannatuslukujensa pelossa. Olisi hyvä muistaa mihin ongelmiin kokoomuksen aikaansaama sari sairaanhoitaja -härdelli johti. Marin ajaa itsensä tupomiinaan jos lähtee demarien ay-leikkiin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä mieleen tulisi lopettaa VEROJEN maksu.
Mitä teet jos rosvojoukko ryöstää kotisi tai kidnappaa perheenjäsenen, eikä VEROILLA maksettua poliisia enää ole olemassa?
Vierailija kirjoitti:
"Kuinka Te kehtaatte?!"...
Marin pitää itseään parempana ihmisenä?
Vierailija kirjoitti:
Lakkoilkoot niin kauna kuin sielu sietää.
Rahaa heidän surkuhupaisan ylimitoitettuihin vaatimuksiinsa ei kerta kaikkiaan ole.
Olen tätä opettajana odottanut! Vihdoin on poljettu tarpeeksi kauan alas ja uhkailtu VTA sopimuksilla ja muulla roskalla että opettajillakin on mitta täynnä. Jes jes jes!
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat mielellään rinnastavat itseään insinööreihin. Tosiasia kuitenkin on, että heidän työnsä on ylläpitävää toimintaa ja insinöörien työ on yhteiskunnalle lisäarvoa luovaa ja tuottavaa. Siksi yhtäläistä palkkatasoa tuskinpa koskaan saavutetaan. Tasoa kuoppapalkkaisille pitäisi rehdisti nostaa. Noin kahdella tuhannella eurolla kukaan ei jaksa kituuttaa ja tehdä täysiä työpäiviä ja -viikkoja nykypäivän Suomessa.
Tuota rinnastusta insinööreihin olen aina ihmetellyt. Insinöörin koulutus on 240op , hoitajan 210op. Mutta se ei kerro kaikkea. Insinöörin koulutus sisältää 190op teoria-opintoja , 10op lopputyö ja 40op työharjoittelua. Sairaanhoitajan koulutus 105op teoria-opintoja, 15op harjoitustyö ja 90op työharjoittelua. Sairaanhoitajan opinnot on teoriaosaltaan suoritettu kahdessa vuodessa , insinöörin teoriaopinnot 3,5 vuodessa. Miten voi verrata vaatimuksiltaan yhdenveroisiksi suorituksi?
Vierailija kirjoitti:
It-insinöörit ovat jo tehneet liikaa. Voisivat olla hetken vaikka työttöminä.
Yhteiskunnan rakenteet on saatava kuntoon. On karsittava muualta kuin hoidosta. Täytyy päättää standardeja it-rakenteille ja pidättäytyä niissä, eikä vaivata työssä käyviä koko aikaa it-uudistuksilla ja -koulutuksilla, kun tehtävänä olisi niitä omia töitäkin!
It inssit voisivat tehdä vaihtelun vuoksi toimivia käyttäjä ystävällisiä ohjelmia. Oliko se espoon vai vantaan kaupunki mikä maksoi aika järkyn summan ohjelmistosta joka on aivan susi.
linkki
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/19e0de74-1646-4b51-a444-c854d05c2…