Tässä tulos kun kirkko kielletään joulujuhlien pitopaikkana
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan enää ajattele lapsia?!
Ainakaan vanhemmat eivät ajattele. Eräässäkin koulussa lapset halusivat pitää jouludiscon eikä joulujuhlaa. Tämä ei käynyt vanhemmille, joten lapset eivät saaneet jouludiscoa.
Vanhemmat haluavat väkisin tunkea omat ajatuksensa lastensa päähän, eivätkä hyväksy, että lapsilla on asioista ihan omat ajatukset ja halu tehdä jutut toisin.
Inhottavaa, kun ahdasmieliset vanhemmat käyttävät lapsia keskinäisten tappeluidensa välikappaleena.
Minusta joulujuhla tulisi viettä wiccalaisessa noitapiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kirkkoa halveksuvat eivät ymmärrä kuinka tärkeä asia olisi säilyttää kristinusko elinvoimaisena Suomessa. Vaikkei nykypäivänä kristinusko vaikuta tavallisen tallaajan elämään kovinkaan paljoa (paitsi tietysti uskonnolliset pyhäpäivät jolloin on töistä vapaata, joillakin) niin kyllä se säätelee Suomalaista kulttuuria ja tapoja. Jos kristinusko hiipuu, tilalle tulee toinen uskonto jonka kannattajat jotka ajavat oman uskonsa sekä kulttuurinsa asioita. Mieluummin maksan kirkollisveroa ja olen kristitty (vaikka en uskovainen olekaan) kuin elän maassa jossa toisen uskonnon kannattajat ottavat vallan tapoineen ja kulttuureineen.
Kyllä kristinuskosta siirrytään nykyään ihan vain uskonnottomien "leiriin" eikä minkään muun uskonnon.
Vierailija kirjoitti:
70 vanhempaa mahtuu 400 oppilaan kouluun... mikäpä siinä jos se on parempi vaihtoehto kuin kirkko
On muuten aika helkkarin iso kirkko noin pienessä kylässä. Siis vähintään sitten sen 600 istumapaikkaa. Ei montaa tuon kokoista löydy Espoosta, ja ollaan sentään Suomen toiseksi suurin kunta.
Vierailija kirjoitti:
Hmm... Entäs jos ne kristitty haluavat perinteisen kirkko joulujuhlan niin eikö silloin heidän oikeuksia poljeta? Ai niin eihän sillä ole väliä..
Mikä on perinteinen kirkkojoulujuhla? En ole eläissäni moiseen perinteeseen törmännyt. Olen vieraillut sadoissa kouluissa, enkä ole koskaan ennen kuullut, että koulun joulujuhla järjestetään kirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kirkkoa halveksuvat eivät ymmärrä kuinka tärkeä asia olisi säilyttää kristinusko elinvoimaisena Suomessa. Vaikkei nykypäivänä kristinusko vaikuta tavallisen tallaajan elämään kovinkaan paljoa (paitsi tietysti uskonnolliset pyhäpäivät jolloin on töistä vapaata, joillakin) niin kyllä se säätelee Suomalaista kulttuuria ja tapoja. Jos kristinusko hiipuu, tilalle tulee toinen uskonto jonka kannattajat jotka ajavat oman uskonsa sekä kulttuurinsa asioita. Mieluummin maksan kirkollisveroa ja olen kristitty (vaikka en uskovainen olekaan) kuin elän maassa jossa toisen uskonnon kannattajat ottavat vallan tapoineen ja kulttuureineen.
Tätä varten koulut voivat järjestää joulukirkon ja kevätkirkon erikseen, näinhän usein toimitaankin.
Vierailija kirjoitti:
Hmm... Entäs jos ne kristitty haluavat perinteisen kirkko joulujuhlan niin eikö silloin heidän oikeuksia poljeta? Ai niin eihän sillä ole väliä..
Mikä on perinteinen joulujuhla kirkossa? 80-luvulta ja luultavasti aiemminkin koulujen joulujuhlia on pidetty koulujen liikuntasaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70 vanhempaa mahtuu 400 oppilaan kouluun... mikäpä siinä jos se on parempi vaihtoehto kuin kirkko
On muuten aika helkkarin iso kirkko noin pienessä kylässä. Siis vähintään sitten sen 600 istumapaikkaa. Ei montaa tuon kokoista löydy Espoosta, ja ollaan sentään Suomen toiseksi suurin kunta.
Monessa pienessä kunnassa ON iso kirkko... Varsinkin etenkin kaikissa eri Pohjanmaa-maakunnissa (Etelä-Pohjanmaasta Pohjois-Pohjanmaalle ja niiden välillä).
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä ja me käytiin tänäkin vuonna joulukirkossa. Piti vain kaikilta vanhemmilta kysyä, että saako lapsi lähteä kirkkoon, ei se sen ihmeellisempää ole.
Päiväkodissa se on vielä helppoa mutta ollappa perhepäivähoitaja, lapsille olisi tiedossa heille suunnattu kirkon tilaisuus, mutta yksi vanhempi sanoo ettei hänen lasta saa sinne viedä. Mitä tekisitte? Muille vanhemmille kävisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä ja me käytiin tänäkin vuonna joulukirkossa. Piti vain kaikilta vanhemmilta kysyä, että saako lapsi lähteä kirkkoon, ei se sen ihmeellisempää ole.
Päiväkodissa se on vielä helppoa mutta ollappa perhepäivähoitaja, lapsille olisi tiedossa heille suunnattu kirkon tilaisuus, mutta yksi vanhempi sanoo ettei hänen lasta saa sinne viedä. Mitä tekisitte? Muille vanhemmille kävisi.
Perutaanko muilta lapsilta tilaisuuteen meno yhden takia vai mietitäänkö tälle yhdelle varahoitopaikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut pakotettiin koulussa kirkkoon kymmeniä kertoja. Koskaan ei kysytty että josko moinen idioottimaisuus sopii minulle vai ei.
Kiitoksena siitä laitan näin vanhempana kirkolle kapuloita rattaisiin aina kun vaan mahdollista- hauskaa joulua! :)Sitten sun ei pidä jouluakaan viettämän. Näivety tylsyyteen.
Tietenkin vietän joulua, kuinkas muuten.
Jouluhan ei muuten alunperin ole sen jeesuksenne syntymäjuhla, toki sen tiesit....
Moisen satuoilennon kunnikasi en siis biletä.
On tainnut tulla biletettyä jo vähän liikaakin ja aivot jo vähän kärsineet ;)
Muuten varmaan tietäisit, että Jeesus ei ole mikään satuolento, vaan ihan yhtä todellinen , kuin sinä ja minä. Jeesus on ihan kiistatta elänyt, ei ole satuolento ei. Eri juttu sitten on se, oliko hän Jumalan poika vai ei. Mutta karismaattinen persoona varmasti ollut, koska vieläkin hänen syntymäpäiviään vietetään. Joulu on nykyään Jeesuksen syntymäjuhla ja jos ei Jeesukseen usko/luulee satuolennoksi, ei tokikaan pidä hänen syntymäjuhlaansa viettää.
Joulu on vanhan keskitalvenjuhlan aikaan. Voi toki alkaa juhlimaan sitä, mutta siihen ei liene kuulu tämän kristillisen joulun perinteet. Voit ottaa selvää, miten "pakanakeskitalvenjuhlaa" vietettiin ja alkaa viettää sitä juhlaa.
Toki tuokin juhla on tavallaan "uskon" juhla. Silloin vain palvottiin eri jumalaa. Joten en tiedä käykö sekään tavallaan sellaiselle, joka ei usko mihinkään. Edes Ukko ilman ja ukkosen jumalaan, tai Tapio metsän jumalaan
Vierailija kirjoitti:
Jeesus ei ole mikään satuolento, vaan ihan yhtä todellinen , kuin sinä ja minä.
Pic, or it didn't happen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perutaanko muilta lapsilta tilaisuuteen meno yhden takia vai mietitäänkö tälle yhdelle varahoitopaikka?
Mitäpä jos kirkko olisi hoitopäivän jälkeen? Kukin vanhempi voi sitten viedä lapsensa sinne, jos kokee sen tärkeäksi. Ei kai se varhaiskasvattajan tehtävä ole, että kuskailee lapsia vanhempien puolesta kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Toki tuokin juhla on tavallaan "uskon" juhla--.Joten en tiedä käykö sekään tavallaan sellaiselle, joka ei usko mihinkään. Edes Ukko ilman ja ukkosen jumalaan, tai Tapio metsän jumalaan
Voi hyvänen aika sentään, kun taas vedetään mutkat suoriksi. Kyllä talvipäivänseisaus "taivaallisten" tapahtumien juhlistamiseksi on oikein hyvä syy juhlia, vaikka ateisti/ mikä lie olisikin. Taivaankappaleiden liikkeiden ymmärrykeen ei tarvita uskoa jumaluuksiin.
Vierailija kirjoitti:
[Voi toki alkaa juhlimaan sitä, mutta siihen ei liene kuulu tämän kristillisen joulun perinteet.
Kuvaile mahdollisimman tarkasti, mitkä tämän maan jouluperinteistä ovat kristillisiä, mitkä pakanallisia, ja kummat niistä ovat yleisempiä.
Uskomatonta, että joku löysi syyn alapeukuttaa viestiä nro 56. Aivot narikkaan joulun kunniaksi.
Ja sama joulujuhlapaikasta valitava porukka voi mennä kirkkoon laulamaan joululauluja, yhtään ei näytä tulevan ongelmia. Tai kirkosta eronneet menevät aattopäivän hartauteen lapsineen, vaikka koulun päättäessä samaa tilaa on väitetty lapsen arvomaailmalle vaaralliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Voi sinnuu.
Miten voi ajatus olla niin kiero, että kuvittelee ihmisen pomppivan uskonnosta toiseen? Olen onnistunut tässä 37 vuotta elämään uskomatta mihinkään, vaikka joka tuutista tuota teidän hapatusta on saanut kuulla. Koska kirkosta ei lapsena ollut mahdollisuutta erota, niin jouduin koko ala- ja yläasteen tästä kärsimään.
Uskontotunneilla mut viskattiin aina käytävään kun vänkäsin vastaan (luin oikeasti kuin piru raamattua, olen lukenut sen varmaan useammin kuin suurin osa kristityistä).
Mutta mulle on aivan sama mihin kukakin uskoo, KUNHAN EI KOE ASIAKSEEN TUPUTTAA SITÄ MUILLE. Tunnustuksellinen uskonnonopetus pois kouluista kokonaan, kasvattakaa lapsenne ihan itse koulun ulkopuolella mihin kieroutumiin ikinä haluatte. Samaten "valtionkirkko", vihkimysoikeus ja veronkanto-oikeus veks, hoitakaa jäsenet ihan itse kirkkonne aneet suoraan seurakunnallenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän ei ole mielipidekysymys, vaan sinä teet (ja päiväkodinkin pitäisi tehdä) kuten laki sanoo. Eli kaikille tarjotaan mahdollisuutta osallistua joko uskonnolliseen tilaisuuteen tai samankaltaiseen tilaisuuteen ilman uskonnollista sisältöä ja jos näiden järjestäminen ei onnistu, se ei valitettavasti ole sen yhden lapsen vanhempien ongelma vaan järjestäjän.
Päiväkotien antaman varhaiskasvatuksen on oltava uskonnollisesti ja katsomuksellisesti sitouttamatonta. Päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa ei enää 1.8.2017 lähtien ole uskontokasvatusta. Niissä annetaan kaikille lapsille yhteistä katsomuskasvatusta, jossa yhteisen tutustumisen kohteena ovat lapsiryhmässä läsnä olevat uskonnot ja muut katsomukset. Uskonnottomuutta tarkastellaan muiden katsomusten rinnalla.
Jos tuntuu vaikealta ymmärtää, linkissä lisätietoa:
Eiköhän jokainen ole tuota liirumlaarumia kuullut, aivopesua siinä missä muutkin uskonnot. En vihaa kristittyjä, saati kirkkoa, mutta en myöskään ymmärrä miksi sen pitäisi sanella koulujen tapahtumia, jne. Jokainen voi harrastella kirkkokäyntejä vapaa-ajallaan ja kouluissa pitäis keskittyä vaan vakauksettomaan elämänkatsomustietoon.