Missä tilanteessa olette hakeutuneet migreenin takia päivystykseen?
Kommentit (45)
ot Onko aurallinen migreeni vakavampi ja vaikeammin hoidettava?
Lääkäri ei noteerannut mikreeniepäilyksiäni kovan monipäiväisen päänsäryn ja oksentelun jälkeen vaan mittasi verenpaineeni ja ihmetteli ettei ollut siinä ongelmaa. Mutta ei myöntänyt että voisi olla migreenikään. Näin eräässä terveyskeskuksessa (arvauskeskus). Enkä tunne turvalliseksi oloani kun sinne lääkäriin joskus joudun.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne siellä päivytyksessä voi tehdä? Turhaa niitä on ruuhkauttaa entisestään pelkän päänsäryn takia!
Migreenistä oli kyse, ei "pelkästä päänsärystä". Migreeni on kokonaisvaltainen paha olo, päässä jyskyttää kuin vasaralla taotttaisi , sisäpuolella mutta onneksi tavallisesti "vain" toisella puolella. Oksettaa, puhe sammaltaa, silmissä vilisee sahalaitaa ja on valkeita läikkiä, käsi puutuu ...
Kyllä siinä vaiheessa yrittää päästä päivystykseen varsinkin silloin, kun tulee ensimmäisen kerran ja pelkää että se on jotain vakavampaa. Päivystyksessä voidaan tosiaan selvittää, että ei ole kyse vaikkapa aivoverenvuodosta tai -infarktista.
Aurallinen migreenikohtaus uusi täsmä- ja estolääkkeestä huolimatta niin, etten toipunut kohtausten välissä ja 4. Päivänä soitin päivystykseen ja käskivät tulemaan. Onneksi sain kaverin saattajaksi ja kuskiksi, koska en itse voinut edes istua autossa.
Vointi oli normi vasta muutaman päivän kuluttua.
Hankkikaa hyvät ihmiset estolääkitys, kokeilkaa vaikka kaikki tarjolla olevat läpi. Lisäksi kannattaa ottaa selvää, voisiko migreenin takana olla myös jokin ruoka-aine.
Itselläni vuosien helvetti loppui gluteenin poistamiseen ruokavaliosta + tehokkaaseen estolääkitykseen (beetasalpaaja).
Migreenilääke - https://tonzes.com/migreeni.htm Mulle toimii oikein hyvin, varsinkin se nenäsumute. Mikään muu ei sitten toimikaan.
Sain beetasalpaajan rytmihäiriöihin, samalla huomaisin saaneeni avun migreeniin. Beetasalpaajia käytetään myös migreenin estohoitoon. Kysykää lääkäriltä.
Kun migreenikohtaukset ja oksentelu jatkuivat neljättä päivää lääkityksestä (esto-, tulehduskipu- ja kohtauslääkitys) huolimatta. Soitin päivystykseen ja pyysivät tulemaan. Laittoivat lääkityksen tipan kautta.
En kokenut kuormittaneeni ketään enkä mitään "turhaan".
Päivystyksessä vain kerran: raskaana, jolloin särky- ja kohtauslääkkeitä ei voinut tuttuun tapaan syödä, monen päivän migreenin jälkeen lopulta päivystykseen ja tiputukseen. Onneksi, koska siinä vaiheessa bussin alle hyppääminen tuntui jo hyvältä vaihtoehdolta. (Sen "turhan" päivystyksen kuormituksen ansiosta on nyt siis kaksi veronmaksajaa enemmän kuin ilman sitä.)
Sen jälkeen periaatteena on ollut, että yhden päivän voi migreenissä (jos lääkkeet auttaa) kokeilla olla töissä, mutta jos kohtaus jatkuu seuraavaan päivään, on parempi olla päivä poissa, kuin lisätä riskiä, että tulee sairaalakeikka ja sen päälle kolmen päivän sairausloma.
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa hyvät ihmiset estolääkitys, kokeilkaa vaikka kaikki tarjolla olevat läpi. Lisäksi kannattaa ottaa selvää, voisiko migreenin takana olla myös jokin ruoka-aine.
Itselläni vuosien helvetti loppui gluteenin poistamiseen ruokavaliosta + tehokkaaseen estolääkitykseen (beetasalpaaja).
Repesin tolle, että betasalpaajat olisi tehokkaita estolääkkeitä.
Ja ihan vain tiedoksi, että n. 5-10% migreenikoista eivät saa apua mistään estolääkkeistä, ei edes niistä, jotka oikeasti on tarkoitettu migreenin estoon (Aimovig, Ajovy, Emgality).
Ei mulla ollut migreenikohtaus kestänyt kuin alle vuorokauden, mutta oli tavallista voimakkaampi ja oksensin kohtauslääkkeet pois. Ottivat tosi asiallisesti päivystyksessä ja sain pian hyvän avun.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina lähteny migreenit buranalla.
Anteeksi kun vähättelen. Migreeni lyö täysin maihin , siinä ei Burana auta. Itselleni olen joutunut ambulanssin soittamaan ja yhtään ei oireitani kyseenalaistettu. 4 päivää oksentamista ja kivut suoraan helvetistä. Tippaan ja imigran piikki reiteen. Ensiavussa monet kerrat annettu samainen piikki. Neurologialla 2 kertaa pää kuvattu , estolääkitys ja imigran tabletteina. Kohtaukseni pahimmillaan 5vuorokautta ja osittainen halvaus kasvoissa , hymyillessä ei toinen suupieli noussut lainkaan ja usein pelko aivoinfarktista. Sitä on migreeni. Valitettavasti moni sanoo kun vähän päätä särkee : minulla on migreeni🤬
Vierailija kirjoitti:
up
Poistuisit nyt jo. Aina vähättelemässä ja pilkkaamassa älykkäällä??? kommentillasi vakaviakin asioita.
Vierailija kirjoitti:
Sain beetasalpaajan rytmihäiriöihin, samalla huomaisin saaneeni avun migreeniin. Beetasalpaajia käytetään myös migreenin estohoitoon. Kysykää lääkäriltä.
Kyllä käytetään , itselläni on muiden lisäksi.
Olen migreenikohtauksen aikana niin voipunut, että en itse jaksa lähteä hakeutumaan päivystykseen jonottamaan.
Kahdesti minut on kuitenkin viety päivystykseen. Ensimmäisen kerran töistä, kohtaus alkoi niin rajulla oksentamisella, että työkaverit soittivat ambulanssin.
Toisen kerran pyörryin kadulle (olin lähtenyt töistä kesken pois ja yritin kotiin). Ambulanssi tuli ja vei sairaalaan.
Molemmilla kerroilla laittoivat tiputukseen. Jälkimmäinen reissu kesti kolme päivää ennen kuin lopulta tokenin.
Eka migreenikohtaus oli järkyttävän pelottava: valkoiseen paperiin heijastui auringonvalo kirkkaana. Häikäistyin. Hetkeen en nähnyt mitään. Sitten alkoi sahalaidat. En pystynyt lukemaan (tehtiin töissä inventariota). Suupieli alkoi puutua, puhe meni mongerrukseksi. Työkaveri vei työterveyslääkärillä (matkaa 5km) ja sanoi myöhemmin, että pelotti koko matkan. Itse luulin, että halvaannun tms. Särky ei ollut kova.
No lääkärissä oireet jo hieman helpottivat, vahva lääkitys 4pv, makuu pimeässä huoneessa. Nuorena kun oli villi ja vapaa, valvomista, bailaamista yms. riitti. Kohtauksia tuli useammin. Sit vakiinnuin, rauhoituin migreeni oli pois vuosikaudet.
Nyt on tilanne se, että silmäoireet, sahanlaidat tulee n.2krt/vuosi. Ei edes särkyä. Jos heti otan normaalin särkylääkkeen, noin puolessa tunnissa oireet pois. Oon respassa, kohtauksen tullessa en nää päätteeltä lukea.
Kävin äsken lumitöissä. Pilvinen taivas, mutta kirkas valkoinen hankiko lie aiheuttanut sahalaidat ja välkynnät oikealle puolen.
Testasin: puolisen tuntia sisällä ilman lääkettä, ohi meni. Ei särkyä ollut, mutta kirjaimet sumeni...
Kun näkökentästä puuttui puolet ja aura kesti yli puoli tuntia. Oli pakko mennä varalta, kun aivoinfarktissa on samanlaiset oireet. Pää kuvattiin, kun aura ei meinannut loppua, mutta ei mitään muuta selitystä löytynyt kuin "pitkittynyt migreeniauraoireisto".
Silloin kun olin mihinkään kykenemätön ja mikään minulla ennestään ollut lääke (buranat, miranax ainakin) ei auttaneet yhtään.
Sen jälkeen sain sitten vihdoin täsmälääkereseptin, mutta en tokikaan sieltä päivystyksestä. Pantatahan niitä kannattaa, jotta jonot varmasti pysyy.