Onko sinun mielestäsi väärin totuttaa lapsi valvomaan ja nukkumaan myöhään?
Minä itse olen aina ollut todellinen aamutorkku. Olen nukkunut kolmeen tai neljään ja mennyt neljän viiden aikaan yöllä nukkumaan. Ensimmäisen lapsen kohdalla itkin jo etukäteen sitä, että pitää herätä kuudelta aamulla keittelemään puuroa ja illalla mennä kahdeksalta nukkumaan että taas aamulla pääsee ylös. No lapsen synnyttyä yritinkin tätä, eli nousin seitsemän kahdeksan aikaan ylös ym. Kun heräsin noin aikasin, nukahdin heti kun mahdollista, eli joskus seitsemön aikaan illalla, ja heräsin taas virkeänä kahdelta yöllä. En enää saanut millän unta, ja aamulla olin melkein kuollut. Tätä jatkoin pari kuukautta, kunnes päätin, että siitä ei ole kenellekkään mitään hyötyä.
Nykyään meillä lapset heräilevät yhdentoista aikaan, ja menevät nukkumaan yhdentoista aikaan, minä valvon tästä vielä pari tuntia mieheni kanssa. Toimii mainiosti, minä olen virkeä, lapset ovat virkeitä, ja kaiken lisäksi lapset saavat viettää paljon enemmän aikaa isänsä kanssa.
Lapset olivat tarhassa muutaman kuukauden, jolloin menivät aijemmin nukkuun, ja heräsivät täysin pirteinä seitsemältä, ei mitään ongelmia. Uskon siis, että kouluiässäkin toimii varsin hyvin.
Kuitenkin tästä kuulee aina valitusta vanhemmilta, että lapsilla pitää olla samanlainen unirytmi kun muidenkin lapsilla. Miksi? Kärsiikö lapseni sinun mielestäsi siitä, että heräävät samoihin aikoihin äitinsä kanssa, heillä on koko päivän pirteä äiti, joka ei nukahtele pöydän ääreen, he saavat huomattavasti enemmän aikaa isänsä kanssa, ja menevät nukkumaan myöhempää?
Täytyy vielä mainita, että yhdelläkään lapsella ei ole koskaan ollut uniongelmia, menevät siis kiltisti sänkyynsä ja sadun jälkeen nukahtavat kiltitsti, eivät heräile yöllä ym. (teitysti vauvoina yölläkin heräilivät välillä mutta muuten)
Kommentit (48)
ox joku valittanu sulle rytmeistä
että koko ajan on joku mummu tai naapuri tai lasten kavereiden äiti tai muu täydellinen äiti kertomassa, kuinka on väärin tehdä lapselle näin, ja lapsi pitäisi totuttaa normaaliin rytmiin.
ja 5, ihana tietä ettei olla ainoita. Meille myös sopii tämä täydellisesti. Harmi vaan kun tuntuu olevan muille isokin ongelma. Meillä ei edes ole niitä naapureitä niin kovin liki, kun omakotitalossa asutaan ja isolla tontilla.
ap
Miten se kärsii jos lapsi ei nuku klo 20-08, vaan 23-11. Lapsi nukkuu aivan yhtä paljon.
ap
toki pohtisin sitä että tottuuvatko rytmiin lopulta niin että kouluiässä on hankalaa..
muistan ainakin ite että oli tosi tuskasta joutua heräämään seiskalta kouluun, se ihan fyysisesti sattui kun oli pakko... aiemmin yritin tehdä normaali päivätyötä mut en mitenkään pystynyt heräämään siihen aikaan joten mun oli pakko hankkia iltatyö... nyt on ihan ok, mut ne kouluvuodet oli ihan semmosta mustaa tuskaa kun piti pakolla yrittää olla hereillä... että meillä lapset menee nukkuu kasilta illalla ja toivon että he pysyis aamuvirkkuina kun koulussa ja työelämässä sitä kerran vaaditaan..
Miten se kärsii jos lapsi ei nuku klo 20-08, vaan 23-11. Lapsi nukkuu aivan yhtä paljon.
ap
..jos lapset saavat nukkua riittävästi yön aikana. tuo kolmen neljän aikaan nukkumaan meno tuntuu oudolta mutta sehän on nyt teilläkin muuttunut kun lapsia on tullut. etköhän itse tiedä parhaiten miten teidän perheen kanssa kannattaa toimia, älä välitä muista marmattajista. varmasti osa heistä ovat kateellisia sinulle kun saatte nukkua pitkään eikä lapset pompi kuudelta herättelemään. jos lapset päivähoidossa tai koulussa, sitten tietenkin pitää mennä ajoissa nukkumaan jotta jaksavat oppia uutta ja leikkiä, touhuta.
minulla vielä alle vuoden ikäinen ja nukutaan aamuisin yhdessä 11.sta-12.sta. lapsi nukkuu n.12-13tuntia yössä ja hyvin vielä kahdet päiväunetkin. rytmejä voi siirtää tarpeen mukaan, kunhan ei liian tiuhaan niin että lapset kärsivät vaihtelusta.
Ja ihan siitä syystä, että elämme miehen rytmin mukaan. Jos laittaisin 3-vuotiaan illalla nukkumaan esim. klo 20, hän näkisi isänsä pääsääntöisesti vain viikonloppuisin ja aamuisin puolen tunnin ajan ennen töihinlähtöä. Mies tekee pitkää päivää jatkuvasti... Lapsi menee nukkumaan klo 22-23 ja heräämme kaikki aamuisin kahdeksan jälkeen. Näin isä ja lapsi saavat yhteistä aikaa iltaisin. Tämä toimii vielä toistaiseksi, kun olen vielä kotona, mutta töihin palatessani rytmi tietenkin muuttuu, harmi.
Anoppi ja käly eivät iltakukkumistamme ymmärrä, mutta eipä haittaa...
Olen sitä mieltä että nämä "viralliset" lasten nukkumaanmenoajat on tullut sen takia, että vanhemmat haluaa iltaisin olla omassa rauhassa, ilman riekkuvia lapsiaan. Päiväkodeissa monesti kertovat, että vanhemmat ovat kieltäneet lasta nukkumasta päiväunia, että saavat ne sitten pian illalla nukkumaan. Meillä sitten lapsi nukkuu hyvät päiväunet, jos yö on jäänyt liian lyhyeksi. En ymmärrä mitä haittaa voi olla, jos unen määrä on kuitenkin riittävä
kuudelta ylös ja kahdeksalta maate-systeemi oli ajankohtainen josksu ennen sähkövalon keksimistä, kun piti luonnonvalon ainaka ehtiä navettaan lypsylle.
lapsen aivot eivät kärsi :D siitä että hän nukkuu riittävän pituisen unen hiukan eri aikaan kuin naapurin lapsi.
jokaisella perheellä saa ollaa ja kannattaa olla oma, ajan saatossa omaan elämään parhaiten sopivaksi havaittu unirytmi, samoin kuin muutkin tavat. toisten ihmisten mussutuksella ei ole merkitystä, eikä heille tarvitse selitellä tai puolustella omaa tyyliään.
Ja melkein yhdeksään nukkuu joka aamu. Yhdet päiväunet nukkuu, 2-2.5 tuntia ja näin unensaanti on melkolailla se, mitä pitäisikin. Emme laita nukkumaan ajoissa oman ajan tarpeessa vaan siksi että se on lapselle parasta. Minä olenkin tylsä äiti, kun suojaan lapseni auringolta, laitan ajoissa nukkumaan enkä anna muita herkkuja kuin maissinaksun tai kaksi silloin tällöin. Huoh...sitä se nuorena oleminen teettää...
Miten lapsesi menevät nukkumaan hoito-/kouluaikaan.? Tärkeintä on se se, että lapsen unirytmi ei muuttuisi viikonlopun aikana ja että lapsi nukkuu n. 10 tuntia yössä.
Ensinnäkin: koska elämä ja yhteiskunta ylipäätään toimii 8-16 välillä, on aika outoa ja jotenkin luonnotontakin kääntää rytmi 'väärinpäin'- joku väitti, että aivot kärsii. No, onhan se todettu, että yötyötä tekevät ja siis päiväsaikaan (lue: valoisaan aikaan) nukkuvat kärsivät enemmän mm. masennuksesta, d-vitamiinin puutteesta, sosiaalisista pelkotiloista jne., koska eivät yksinkertaisesti ole saamassa valoa ja energiaa päivällä.
Yleensäkin kaikki toiminta tapahtuu (lapsiperheille myös) päiväsaikaan: lähes kaikki kerhot, puistoilut jne on aamupäivisin. Milloin lapset tapaavat muita lapsia, joilla on ns. normaali päivärytmi?? Kun ap:n lapset vasta heräävät, suurin osa puistokavereista lähtee jo lounaalle.
Ihmisen elimistö ja kroppa on tehty niin, että se nukkuu, kun on pimeää ja herää, kun aurinko nousee. me kun ei olla yöeläjiä, kuten lepakot, pöllöt jne. Jo hormonaalisista syistä ihmisen tulisi olla hereillä päiväsaikaan ja saada kunnon yöunet pimeän aikaan. talvella tämä on varsinkin tärkeää.
On myös todettu, että aivot lepäävät parhaiten keskiyön jälkeen- yösydännä siis, kun on kaikkein pimeintä. Jos lapsi nukkuu vasta aamulla (kun aurinko on jo noussut) tämän vaiheen, ei uni pakostikaan ole yhtä syvää. Ainakin alitajunnassa ihminen kuulee jo linnun laulun, ulkoa tulevat äänet ja 'näkee' (vaikka nukkuu) auringonvalon heijastuksen.
Minä en opettaisi lapsiani elämään 'väärinpäin', sillä varmasti jatkossa siitä koituu vain ongelmia. On aika iso juttu sitten kaikille herätä mm. kouluun ja pysyä pirteänä koko päivä, jos elimistö on jo tottunut eri rytmiin.
Ja painavin syy on minulle se, että unenlaatua on tutkittu paljon ja päädytty siihen, että valoisaan aikaan nukkuminen ei takaa yhtä syvää unta, joka on tärkeää lapsen kehitykselle ja aivojen "rentoutumiselle". Se pari tuntia aamusta ei varmaan tunnu paljolta vanhemmista, jotka itsekin heräävät puoliltapäivin, mutta lapsenne unenlaatuun se vaikuttaa ja ne pari-kolme tuntia ovat todella tärkeitä kehitykselle.
18
ja edelleen nostasin sen asian esille, että onko mitään tutkimusta siitä missä vaiheessa joku vuorokausirytmi omaksutaan? koska jos vuorokausirytmin voi oppia elämässään uudelleen ja uudelleen, niin eihän sillon ole mitään haittaa valvoskella pikkulapsena kun ei ole mitään velvollisuuksia. mutta jos se kehittyy jo pienestä lähtien, eli on joko illan- tai aamunvirkku, niin silloin kyllä vakavasti koittaisin lapsia samaan rytmiin muun yhteiskunnan kanssa. vaikka mitä tekisitte niin tuskin saatte aikanaan kouluja alkamaan vasta puoliltapäivin ja omalla kokemuksella voin sanoa, että se oppivelvollisuusaika on TUSKAA aamutorkulle.
ptikään nukkujat ovat laiskoja ihmisiä.
tutkimuksen mukaan periytyvyys selittää puolet yksilön taipumuksesta aamu- tai iltavirkkuuteen. Aamuihmisiä on kolmekymmentä, iltaihmisiä kymmenen prosenttia. Suurin osa aikuisista sijoittuu johonkin näiden ääripäiden väliin
Kouluaikana pakottaudumme eri rytmiin, mutta heti kesälomalla vaihdamme taas aamutorkkuun. Sopii meille ja ennenkaikkea sopii lapsille!
Yksi lapsista on muuten selkeästi luonnostaan eri rytmissä, hän menee aiemmin nukkumaan ja herää aamulla aamuvirkun isänsä kanssa aiemmin.
on kyllä valoisampaa klo 19.30 kuin klo 22.
Ja painavin syy on minulle se, että unenlaatua on tutkittu paljon ja päädytty siihen, että valoisaan aikaan nukkuminen ei takaa yhtä syvää unta, joka on tärkeää lapsen kehitykselle ja aivojen "rentoutumiselle".
mutta eikö lapset käy mitään kerhoja jos ovat kotihoidossa? Kerhothan alkaa yleensä aamulla.
Minä olen myös lukenut tutkimuksen, jossa sanottiin että mieluummin iltaan ajoittuvat unet ovat aivoille tärkeimmät kuin aamupäivään ajoittuvat unet.
MUTTA mua harmitti ihan vietävästi, kun yks tosi hyvä ystäväperhe eli tuollaisessa rytmissä. Saman ikäiset lapset, eli oltiin samaan aikaan myös kotiäiteinä, mutta meillä ei ollut päivässä oikein hetkeäkään, että lapsemme olisivat olleet samaan aikaan hereillä. Olin viittä vaille vaihtaa meidän rytmiä, mutta eihän sekään olisi toiminut. Ja olihan meillä muitakin ystäviä.
Eikä tämän ollut tarkoitus vaikuttaa sinun elämääsi. Muistan vain vieläkin, miten harmitti silloin, kun meillä olisi muuten voinut olla hauskaa yhdessä