Mikä oli vaikeinta kun myit asuntosi ilman välittäjää?
kauppakirjanhan voi tehdä entisen pohjalta ja isännöotsijän toddistukset ja muut saa helposti. Otitko kaupan vahvistajaa ja mistä? Miten maksu käytännössä tapahtuu? Kun ostimme, välittäjjät ja pankkineidit hoitelivat kätevästi maksut. Mitä pitäisi tajuta tästä operratiosta kun itse myy?
Kommentit (6)
vaihtamaan osakekirjat ja hän tuo rahat tilillesi?
Tarvitaanko kaupanvahvistajaa erikseen?
Otitko ostotilanteessa tarkouksen kirjallisena? Ja jos, niin miten?
Kiitos jos autat!
Varasin ajan pankista, ja mitään kaupan vahvistajaa ei ollut. Minä en pyytänyt tarjousta kirjallisesti, koska sovimme asiasta lopullisesti puhelimitse, ja teimme kaupat seuraavalla viikolla pankissa. Jos kauppoja olisi tehty pidemmällä aikavälillä, olisin pyytänyt tarjouksen kirjallisena.
Kaupanvahvistaja tarvitaan ainoastaan kiinteistökaupassa.
Kaupathan tehdään yleensä ostajan pankissa, joten muistaakseni ostaja sopi itse pankin kanssa ajankohdan, jolloin menemme sinne tekemään kaupat. Mitään kaupanvahvistajaa emme käyttäneet, lienee aika harvinaista asunto-osakkeen kaupassa, ehkä tavallisempaa kun kyseessä kiinteistö? Ostotarjouksen sain kirjallisena, siihen sopivia kaavakkeita saa myös esim. Akateemisesta kirjakaupasta ja olin varannut itselleni muutamia. Eli joka näytössä valmiina isännöitsijäntodistuksia sekä noita ostotarjouskaavakkeita.
me myytiiin asuntomme syyskuussa yhdellä lehti-ilmoituksella (ilmoituskulut 15 e). tarjous tehtiin kirjallisena ja ostaja maksoi 5000 euron käsirahan tuolloin. tämä siksi, että kaupat teimme vasta maaliskuussa. välittäjä hoiti kaikki paperihommat, kirjallisen tarjouksen teon, kauppakirjat ym. hänelle maksoimme 120 euroa, halusimme että kaikki tulee kerralla oikein. eli myyntikuluja tuli yht. 135 euroa.
Kirjakaupasta ostin kauppakirjapohjan, isännöitsijätoimistosta tilasin tarvittavat paperit ja rahat sekä osakekirjat vaihtoivat omistajaa (oikeassa järjestyksessä) pankissa. Vaikeinta ehkä salata tyytyväisyyteni kun kukaan luihu välittäjä ei päässyt repimään tuhansia euroja rahaa työstä, jonka tuloksista/seurauksista heillä ei ole minkään valtakunnan vastuuta.