Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Me ulkosuomalaiset tiedämme, miksi suomalaiset lapset ovat niin varautuneita.

Vierailija
17.06.2006 |

Kyllähän kaikki sen tietää, että suomalaiset lapset ovat jokseenkin ujoja ja varautuneita. En vertaa suomalaista lasta esim. espanjalaiseen, vaan pohjois-eurooppalaiseen yleensä.

Asun Belgiassa, lähellä Ranskan rajaa. Kävin pitkästä aikaa Suomessa ja yksi asia pisti heti silmääni (myös muiden tuttavieni): suomalaisella lapsella on paljon asioita, mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Tälläkin palstalla olen lukenut, että lapsi ei saa syödä kotona nakuna ruokapöydässä, ei saa jättää leivän kuoria syömättä, ei saa tehdä, tätä eikä varsinkaan sitä. Olemme tulleet siihen tulokseen, että nämä lukemattomat rajoitukset, joita tehdään hyvän kasvatuksen nimissä, ovat syynä suomalaisten lasten estoisuuteen.

Täällä elämä ei ole kovin ulospäinsuuntautunutta (kuten etelän maissa). Mutta silti lapset ovat paljon rohkeampia kuin Suomessa.

Lapset opetetaan puhumaan nätisti. Jo pieni sanoo bonjour ja teini pyytää pardon, madam. Mutta lapsia pidetään lapsina, uteliaina, ja he saavat toteuttaa omaa uteliaisuuttaan.

Negatiivisia puolia täkäläisissa lapsissa on se, että he ovat aggressiivisia ja röyhkeitä. Vanhemmat antavat heidän tehdä melkein mitä tahansa, eivätkä hiekkalaatikon laidalla puutu lastensa toimintaan.

Me monet ulkosuomalaiset äidit olemme tästä johtuen tehneet johtopäätöksen, että suomalaiset lapset kasvatetaan estoisiksi.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
17.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois -amerikassa jos jossakin opetetaan lapsia suhtautumaan epailevaksi vieraita kohtaan. Ei se kuitenkaan tarkoita sita etta ei saa puhua ja olla kohtelias aikuisille. Naapureille sanotaan hello, ja kysytaan miten voitte?

Taala ihmiset ovat hyvin ystavallisia jos pikku lapset puhuvat heille ja aina vastataan natisti.

Muistan kun tyttoni on n.2 vuotias ja kerran liikennevaloissa tytto rupesi heiluttamaan ja sanoi hei kahdelle Hell' s Angels moottoripyorailijalle. Mulla sydan pysahty, mutta molemmat miehet heiluttivat, hymyilivat ja sanoivat hei takas.

Vierailija
22/31 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mä olen sitä mieltä että lapselle pitääki laittaa rajat ja opettaa kunnon käytöstavat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis väitä, etteikö täällä aseteta lapsille rajoja. Enkä väitä, että suomalaiset ovat sen epäkohteliaampia kuin täkäläiset, kohteliaisuus on vain erilaista. Eikä täällä lapset hypi aikuisten syliin, mutta katsovat kuitenkin silmiin. Se on sellainen pieni ero. Belgiassa kun ollaan, niin alle teini-ikäisiä ei päästetä vanhempien katseen alta mihinkään, mutta silti lapsilta ei kielletä pusikkoon menemistä, aidan päällä kävelyä tms. vaan lapset saavat jotenkin olla vapaampina.

Tuo lapsen huomioiminen on ihan totta. Täällä mummot hymyilevät lapsen toilailuille, mutta Suomessa mummot huitovat kepeillään. Ehkä se perimmäinen ero onkin siinä, että täällä ymmärretään, ettei lapsi osaa vielä kaikkea.

Vierailija
24/31 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä se varmasti johtuu.

Miksiköhän yksi lapsistani on estoisempi kuin kolme muuta, vaikka tuollainen ei ole kiellettyä meilläkään?

Kyllä ne syyt syvemmällä taitaa olla kuin leivänkannikoissa.

Vierailija
25/31 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat oppineet ulkomailla (vastaantulijoita tervehditään, aina muistetaan kiittää, pyytää anteeksi, avata ovi, lohduttaa jne). Mutta heti kun vietimme Suomessa pidemmän jakson suomalaisten sukulaisten luona, niin kyllä katosivat käytöstavat! Harmittaa tosi paljon.

Vierailija
26/31 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas luulen, että suomalaiset ovat lapsesta lähtien pidättyväisiä ja ehkä estoisia siksi, ettei meillä ole mitään kehumisen kulttuuria. Lapset eivät saa positiivista palautetta. Etteivät ylpistyisi tai jotain. Amerikkalainen " minä olen paras minä" -tyyppinen itsetunnon nostatus on täällä aivan vierasta. Jos ihminen pitää itseään kivana tai nättinä, se on jo sen luokan leuhkimista, että aletaan ihan porukalla painaa matalammaksi.

Kun lapsi odottaa kanssakäymiseltä muiden ihmisten kanssa lähinnä negatiivista tai neutraalia palautetta, ei hänellä ole suurta tarvetta olla tekemisissä muiden kanssa tai olla huomaavainen tai " toimia oikein" . Ei sitä kukaan kuitenkaan huomaisi ja aika harvaa motivoi pelkkä tieto siitä, että tekee oikein. Ei ainakaan lapsia, jolle ei ole koskaan sanottu, että nyt meni oikein ja tuon sinä teet sitten hyvin.

Vierailija
27/31 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Amerikkalainen " minä olen paras minä" -tyyppinen itsetunnon nostatus on täällä aivan vierasta. Jos ihminen pitää itseään kivana tai nättinä, se on jo sen luokan leuhkimista, että aletaan ihan porukalla painaa matalammaksi."

toinen juttu on häpeä, sitä viljellään laajalti! " sietäisit hävetä" tai että " sinua saa aina kyllä hävetä!" ja se, että lapsia hyssytellään bussissa nostattaa karvat pystyyn lähes aina (poikkeuksiakin on, esim. silloin kun lapsi sanoo jotakin tuhmaa). näillä se pieni itsetunto nujerretaan pikkuhiljaa..

Vierailija
28/31 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsella rakkaudellisia rajojakin täytyy.

Eikä niin että eletään vaan lasten ehdoilla( esim. jos lapsi haluaa syödä alasti pöydässä vieraiden paikalla ollessa)

Vierailija
29/31 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosti käyttäytyvä, jos hän ei tervehdi. Hän voi olla ujo.

Sitä paitsi, jos mä pakottaisin ujon lapseni tervehtimään pakolla, olisi se tuota kasvatustyyliä " mitä naapuritkin sinusta ajattelevat" .

Vai että ihan ulkomammojen tekemää tutkimusta.

Vierailija
30/31 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika pälpättää bussissa alvariinsa, jos sille päälle sattuu. En hyssyttele hiljaiseksi. Lapsi kiukuttelee kaupassa, en lähde pois, vaikka esim. n. 50 v. työkaverini ovat sitä mieltä, että kauheaa, kun tullaan huutavien lasten kanssa kauppaan häiritsemään muita. Mä olen sitä mieltä, että tulkoon ne " mummot" muulloin kauppaan, jos eivät ääntä siedä. Kaupassa on kyllä sitten sääntöjä esim. ei juosta pitkin poikin, olla jatkuvasti keskellä käytävää muiden tiellä, kosketa tarpeettomasti myytäviin tuotteisiin.

Vierailija:

" Amerikkalainen " minä olen paras minä" -tyyppinen itsetunnon nostatus on täällä aivan vierasta. Jos ihminen pitää itseään kivana tai nättinä, se on jo sen luokan leuhkimista, että aletaan ihan porukalla painaa matalammaksi."

toinen juttu on häpeä, sitä viljellään laajalti! " sietäisit hävetä" tai että " sinua saa aina kyllä hävetä!" ja se, että lapsia hyssytellään bussissa nostattaa karvat pystyyn lähes aina (poikkeuksiakin on, esim. silloin kun lapsi sanoo jotakin tuhmaa). näillä se pieni itsetunto nujerretaan pikkuhiljaa..

Vierailija
31/31 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pienin, vajaa 2 v moikkailee ja vilkuttelee iloisesti vastaantulijoille. Aina tulee vastaukseksi vähntäänkin hymy. Mutta tiedän että kun lapsi kasvaa, tuo tapa jää. Näin on käynyt muidenkin lasten kohdalla. Eikä se johdu siitä, että MINÄ kieltäisin tai hyssyttelisin jos lapsi haluaa ottaa kontaktia vieraaseen ihmiseen. Se johtuu siitä, että lapset kasvaessaan alkavat sisäistää ympäristön käyttäytymismalleja. Ei täällä Suomessa voi yksin kasvattaa lapsiaan käyttäytymään jonkin toisen maan kulttuurin mukaan.

Joten en usko että suomalaislasten estoisuus johtuisi siitä etteivät saa istua nakuna ruokapäydässä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi