Onko paikalla filosofeja? Olisi kysymys paradoksista.
Kommentit (20)
Ihan pas ka paradoksi. Keksi parempi.
T: Filosofi, teologi ja muutenkin särmä seppä
Vierailija kirjoitti:
Paradoksiin auttaa Panadol 1000mg korkeintaan kolmesti päivässä.
...kunhan se paradoksi ei ole maksassa.
Ei mielestäni ole paradoksi. Miten odottaminen ja yllättyminen olisivat toisensa poissulkevia? T. Kyökkifilosofian maisteri
NO VOI PAS KA. voisko tuosta aiheesta jotenkin saada paradoksin?
terveisin, epätoivoinen aivosolmu
Vierailija kirjoitti:
Ei mielestäni ole paradoksi. Miten odottaminen ja yllättyminen olisivat toisensa poissulkevia? T. Kyökkifilosofian maisteri
Jos emakko on tiineenä
Vierailija kirjoitti:
Oletan saavani tietyn lopputuloksen, mutta olen silti yllättynyt siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juu, jotain tällaista. kehitelläänpäs tätä hieman.
Paradoksissa on kaksi ristiriitaista totuusväittämää. Odottaminen ei ole väite mistään.
Siis jos laitat vaikka maksalaatikon microon ja odotat että aika kuluu loppuun ja kuuluu sitten se plim!
Yllätyt siitä äänestä vaikka oikeasti olisi yllättävämpää jos ei tulisikaan sitä ääntä ja maksalaatikko vaan jatkaisi ja jatkaisi loputonta kärventymistään vielä seuraavana päivänäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletin, että Sanna Marinista tulee pääministeri, mutta olin silti yllättynyt, että se kävi noin selvästi.
Koska on valmistautunut johonkin, ja tietää sen tulevan, mutta sitten kuitenkin yllättyy kun se tulee.
Päivän selvä paradoksi.
Paradoksi on näennäinen ristiriita. ”Odotan ja silti yllätyn” on ristiriita tai paradoksi tilanteesta riippuen. Ristiriita: odotat että vuosi vaihtuu, ja yllätyt siitä että vuosi vaihtuu. Paradoksi: odotat että vuosi vaihtuu, ja yllätyt siitä minkälainen vuoden vaihtuminen (etkä ylläty siitä että vuosi vaihtuu).
Vierailija kirjoitti:
Paradoksi on näennäinen ristiriita. ”Odotan ja silti yllätyn” on ristiriita tai paradoksi tilanteesta riippuen. Ristiriita: odotat että vuosi vaihtuu, ja yllätyt siitä että vuosi vaihtuu. Paradoksi: odotat että vuosi vaihtuu, ja yllätyt siitä minkälainen vuoden vaihtuminen (etkä ylläty siitä että vuosi vaihtuu).
Eli lause "odotan ja silti yllätyn" on paradoksi (eli näennäinen ristiriita) tilanteessa, jossa odotus kohdistuu vuoden vaihtumiseen ja yllättyminen kohdistuu siihen minkälainen vuoden vaihtuminen on, ei siihen että vuosi vaihtuu. Lause "odotan ja silti yllätyn" on ristiriita tilanteessa, jossa odotus kohdistuu vuoden vaihtumiseen ja yllätys kohdistuu vuoden vaihtumiseen.
Olen filosofi. Kysymykset ovat tärkeitä, ne ovat filosofian suola.
Odotan jotain.
Se jokin tapahtuu.
Olen yllättynyt siitä, miten se jokin tapahtuu – kenties nopeammin tai hitaammin.
Onko tämä paradoksi?
Vierailija kirjoitti:
Odotan jotain.
Se jokin tapahtuu.
Olen yllättynyt siitä, miten se jokin tapahtuu – kenties nopeammin tai hitaammin.
Onko tämä paradoksi?
No onko se tilanne paradoksi eli näennäinen ristiriita. Vaikuttaako se edes äkkiseltään ristiriidalta. Ei mun mielestä. Mutta edelleenkin lause "odotan ja yllätyin" on paradoksi tai ristiriita.
ei ole. Paradoksit oikeasti sellaisia, joiden ei pitäisi olla loogisesti selitettävissä.
Paradoksiin auttaa Panadol 1000mg korkeintaan kolmesti päivässä.