Sinä, joka olet jo lapsesi tehnyt. Tekisitkö lapset tänä päivänä tähän yhteiskuntaan?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
En missään nimessä! En tuolloin 18 vuotta sitten tiennyt, että suomalainen peruskoulu on ajettu alas. Luokkakoot isoja ja inkluusion nimissä eritysluokat lopetettu. On ollut sietämätöntä seurata lapseni kärsimystä koulupolullaan, vaikka kaikki mahdollinen ollaan yritetty tehdä.
Tästä eteenpäin sitten joskus opintojen jälkeen on tarjolla epävarmaa tulevaisuutta työttömyyden, huonojen työpaikkojen ja -ehtojen parissa, toimeentulon kanssa kamppaillen.
Nykyäänkin akateemisten nuorten CV:t täyttyvät nakkikioski- ja henkkamaukkapätkistä.
Työttömyys on vähentynyt 18 vuoden takaisesta sekä nuorilla että aikuisilla.
Vuosi 2001 syyskuu:
Työttömyysaste 8,7%.
15 - 24-vuotiaitten nuorten työttömyysaste 17,6%
Kausivaihtelusta tasoitettu nuorten työttömyysaste oli 20,2 %.
http://www.stat.fi/ajk/tiedotteet/v2001/213tyms.html
Vuosi 2019 syyskuu:
Työttömyysaste 5,9 %
Nuorten työttömyysaste 14,3 %,
Nuorten työttömyysasteen trendi oli 17,1 %.
https://www.stat.fi/til/tyti/2019/09/tyti_2019_09_2019-10-22_tie_001_fi…
Vierailija kirjoitti:
En. Omani ovat alakouluikäisiä, joten tulevaisuus ei heidän syntyessään näyttänyt niin pahalta. Olin naimisissa lasten isän kanssa eikä ilmastonmuutoskaan näyttäytynyt välittömänä uhkana. Nyt olemme eronneet riitaisasti ja maailman loppu kolkuttelee ovella.
Ei se kolkuta. Ahdistuksesi kolkuttaa. omasta mielestäni ja osaltani moni asia on vain parantunut. Ja olen ponnistanut todella alhaalta.
Kyllä, ainakin tällä tiedolla.
Lapsi on antanut minulle niin paljon elämässäni.
Kieltämättä välillä kauhistuttaa se minkälaiseen maailmaan ovat syntyneet. Mutta turha sitä on sen enempää miettiä kun kerran tuossa ovat :D
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin tiennyt kuinka suuri on älypuhelinaddiktio nuorilla miehillä, olisin jättänyt tekemättä. Eihän tuo ole elämää.
Mikähän muuten tässäkin on takana? Viime kesän reilausreissulla en nähnyt Itä-Euroopassa ollessani juuri kellään älyluuria kädessään muutamaa minuuttia pidempää
Kyllä ehdottomasti. Lapsiahan tehdään paljon huonompiinkin yhteiskuntiin. Kiittämättömyys on suomalaisille tyypillistä.
En mistään hinnasta. Eihän enää osata hoitaa lasta ilman nettiä ja chätteja, puhumattakaan kodin pyörittämisestä ja maalaisjären käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
En. Väestön vaihto johtaa sellaiseen yhteiskuntaan ja elintasoon jollaista en halua lapsilleni.
Ei se johda kuin junttien tyhmistymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ainakin tällä tiedolla.
Lapsi on antanut minulle niin paljon elämässäni.
Sama täällä. Jos saisin niin hienoja lapsia kuin nyt, olisi yhdentekevää koska heidät olisi synnytetty.
Asutko jossain Välimeren rannalla, vai?
Onneksi ajat muuttuvat, ja lapsista kasvaa ehkä fiksumpia. Ainakin, jos aikovat käydä töissä, se vaatii moninaisuuden sietokykyä.
Työllisyystilanne oli oikeasti melko surkea 13-15 v sitten. Ainakin minä olin alipalkattu vuokratyöntekijä, kuten oli moni muukin.