Hieman nirsolle nuorisolle tarjottavaa joulupöytään?
Sellaisia 14-17 vuotiaita miehen- ja naisenalkuja, jotka tunnetusti hieman nyrpistävät nenäänsä niille perinteisille joulupöydän tarjottaville.
Laittakaas kommenttia mitä teillä muilla on tarjolla tuon ikäisille.
Kommentit (136)
Meillä on kaksi nirsohkoa teiniä. Erikoisuuksia ja perinnelaatikoita on turha yrittää.
Kala heille kelpaa, joten graavi- ja kylmäsavulohta on oltava ja erilaisia maustesillejä ja - silakoita. Kinkku, keitetyt perunat ja tuoresalaatti. Itsekään en kaipaa juuri muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämminsavulohi, sienisalaatti, vihersalaatti granaattiomenalla, hyydytetyt kakut jälkkärinä, Ritaria juustopöytään ja voileipäkeksejä
Nuo uppoaa yleensä lähes kaikenikäisiin, vaikkei nyt välttämättä lempiruokaa ole
Kalaa syövä nirso? En ole tavannnut. Makaroonia ja jauhelihaa sekä ketsuppia, eli niin sanottua nistipastaa.
Meillä on ollut kaksi nirsoa lasta, ja kyllä heille nimenomaan kala aina maistui, kunhan se oli sellaisenaan eikä sotkettuna johonkin muuhun. Sen sijaan esim. makaronilaatikko ei mennyt alas, jos joku oli erehtynyt lisäämään siihen väärän merkkistä ketchuppia.
Ettei vaan johtuisi lihasta ettei maisunut? Ja kuka laittaa makroonilaatikkoon tehdessä jo ketsuppia?!?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksi nirsohkoa teiniä. Erikoisuuksia ja perinnelaatikoita on turha yrittää.
Kala heille kelpaa, joten graavi- ja kylmäsavulohta on oltava ja erilaisia maustesillejä ja - silakoita. Kinkku, keitetyt perunat ja tuoresalaatti. Itsekään en kaipaa juuri muuta.
Mitä te syötte normaalisti kotona arkisin ja viikonloppuisin? Entä syövätkö kouluruokia?
Olisi hauska tietää milloin se nirsoilu opetetaan lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkoot sitten syömättä.
Se on mun ohje tähän.
Miksi ne ruoat pitää valikoida pöytään sen mukaan mikä vaan aikuisille maistuu. Eikö joskus voisi huomioida nuorisoakin? Onhan joulu.
ApJouluna syödään perinteisiä jouluruokia. On 51 muuta viikonloppua vuodessa, että voi syödä muuta.
Perinteitä on erilaisia ja ne myös muuttuvat. Vai syötkö jouluna ohrapuuroa ja läskiä?
Meidän perinteiset jouluruuat on olleet "uusi" Ruutukokki keittokirjan sivulta: Jouluruuat.
Sillä on pärjätty. Jos joku muuta haluaa niin on vapaus tehdä. Eipä juuri ole haluja ollut.
Eli teilläkin on aika uudet perinteet. Miksi olette muuttaneet niitä, ettekä syö vielä perinteisemmin? Eikö kelpaa vai?
Uusi Ruutukokkikirjassa vanhat jouluruokareseptit.
Vanha ruutukokkirja on ehkä 1900 luvun alusta:)
Teen pöytään valkosipuliperunoita, hyviä salaatteja, vartaita, riistalihapullia, pekonijuustosieniä ja paistettuja sipulirenkaita. Teinit tykkää noista.
Meillä ei edes ole siilejä, laatikoita tai rosolleja.
Meillä tehdään perinteiset jouluruuat. Jälkiruoka on hedelmäsalaatti. Tämä hedelmäsalaatti maistuu ainakin lapsille.
Koskaan ei ole murehdittu, että mitä kukin syö. Syö mitä syö. Ei ole se perinne että pitäisi ahtaa itsensä ähkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkoot sitten syömättä.
Se on mun ohje tähän.
Miksi ne ruoat pitää valikoida pöytään sen mukaan mikä vaan aikuisille maistuu. Eikö joskus voisi huomioida nuorisoakin? Onhan joulu.
ApJouluna syödään perinteisiä jouluruokia. On 51 muuta viikonloppua vuodessa, että voi syödä muuta.
Joulu on juhla. Silloin kuuluu syödä sellaista, mikä on hyvää. Jos sinä tykkäät teidän perinteisistä jouluruoistanne, syö niitä. Jollakin toisella on toisenlaiset perinteet.
Minun lapseni hämmästyi suuresti, kun kuuli, ettei kavereiden kotona syödä jouluna hedelmäsalaattia.
Yhtenä jouluna tein sekahedelmäsoppaa kuivatuista hedelmistä. Lapset maistoivat vähän, mutta minä jouduin sen suurimmaksi osaksi syömään.
Yhtenä jouluna ehdotin, että tehtäiskö joulupuuro. Yksi lapsista vastasi: "joo, kaurapuuroa". Tehtiin sitten kaurapuuro.
Meillä kyllä syödään laatikoita. Mutta ykköspointti on se, että ruoka maistuu kaikille, ja se on etukäteen valmistettu, jotta kenenkään ei tarvitse kamalasti häärätä keittiössä joulun pyhinä.
Kermaperseet kirjoitti:
Jos ei kelpaa,niin ostokoot omat ruuat.
Mikä näitä nykyajan vanhempia vaivaa 😳
Pennut määrää tahdin.
Meillä sanottiin,että sitten kysytään mielipidettä,kun täytän 18.
Minulle jäi lapsuuden jouluista huonot muistot juuri jouluaterian vuoksi. Inhosin esim. lanttulaatikkoa ja rosollia, koska äiti pani siihen silliä. Mutta äitini oli samanlainen kuin sinä, että syöt, kun jalat on minun pöytäni alla.
Muistan monta joulua, kun itku kurkussa nielin ja nielin ja kurkussa tuntui oksennusrefleksi.
Olihan se tietenkin joulutunnelmaa tuokin.
Omille lapsille suunniteltiin yhdessä, mitä laitetaan. Oli pororullia, lohirullia, bataattilaatikkoa (lanttu-ja porkkanalaatikko ei maistunut, tämä maistui), vihreää salaattia, perunoita ja voikastiketta (tämä oli yhden nuoren toive).
En ole pakottanut jouluisin yhtäkään lapsista syömään väkisin, mutta nälkää ei ole tarvinnut nähdä, koska jouluna voi pöytään laittaa muutakin kuin sillisalaattia ja lätkäistä lanttulaatikkoa ja sanoa, että syö ja oksenna, mutta syöt perkele, kun minä maksan ruoat ja on joulu.
Ajattelin laittaa meidän nuorisolle ja syömme kyllä itsekkin jouluruokien lisäksi bataattiblinejä ja lihapullia. Meillä on tapana ollut laittaa paljon erilaisia ruokia, mutta jokaista vähän, on ihanaa, kun voi ottaa pikkuisen sitä ja pikkuisen jotain muuta. Tapanina yleensä kaikki on jo loppu ja siirrytään normi ruokailuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkoot sitten syömättä.
Se on mun ohje tähän.
Ap[/quoteTuolla tavalla kasvatat aikaansaamattomia nirsoja. Ja näiden pitäisi rakentaa Suomea.
Minä taas olen huomannut, että mitä enemmän otan lapsia mukaan ruokien suunnitteluun ja valmistukseen, sitä rohkeammin he maistelevat uusia makuja. Nuoret tekevät osan ruoista ihan itse alusta loppuun asti.
Härkistä tai nyhtökauraa. Juomaksi kauramaitoa. Jälkiruuaksi luonnonmukaisesti viljelty hedelmä.
Vierailija kirjoitti:
Kinkku pizzaa. Joulukinkusta silppuan pitsaan sen juuston päälle pintä kinkku silppua ja tulee hyvää. Jos ei viitsi pohjasta alkaen itse tehdä niin ostaa pakastepizzan ja tuunaa sen lisä juustolla ja sillä kinkku suikaleella. Nimen omaan juuston päälle se kinkku ja ja jos haluaa pehmeyttä niin öljyn tippoja pirskottelee vielä päälle ennen uuniin laittoa. Sitten vain pyörösalla kolmio palaloiksi ja tarjolle pöytään. Menee pikkusuolaisena kahvipöydässäkin.
Joo kannatan! Mun veli teki aina kinkkupitsaa itelleen jouluna :) Eikä se ollut mikään ongelma!
Nuoriso mukaan suunnitelemaan ja laittamaan niitä ruokia. Kun tekevät itse ruokakin maistuu paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämminsavulohi, sienisalaatti, vihersalaatti granaattiomenalla, hyydytetyt kakut jälkkärinä, Ritaria juustopöytään ja voileipäkeksejä
Nuo uppoaa yleensä lähes kaikenikäisiin, vaikkei nyt välttämättä lempiruokaa ole
Kalaa syövä nirso? En ole tavannnut. Makaroonia ja jauhelihaa sekä ketsuppia, eli niin sanottua nistipastaa.
Meillä on ollut kaksi nirsoa lasta, ja kyllä heille nimenomaan kala aina maistui, kunhan se oli sellaisenaan eikä sotkettuna johonkin muuhun. Sen sijaan esim. makaronilaatikko ei mennyt alas, jos joku oli erehtynyt lisäämään siihen väärän merkkistä ketchuppia.
Ettei vaan johtuisi lihasta ettei maisunut? Ja kuka laittaa makroonilaatikkoon tehdessä jo ketsuppia?!?
Ongelma ei ollut lihassa. Ja miehellä on tapana laittaa jo makaronilaatikon munamaitoon ketchuppia. Hassu tapa minustakin, mutta kelpasi kuitenkin lapsille. Anoppi halusi sitten tehdä lapsille maistuvaa ruokaa ja kysyi mieheltä reseptin. Mutta mies onneton ei tajunnut kertoa anopille käyttävänsä Felixin ketchuppia. Anoppi oli erehtynyt käyttämään Heinzin ketchuppia. Ei se laatikko lapsille maistunut, kun se maistui heistä oudolta. Ainoa ero oli ketchupissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kala heille kelpaa, joten graavi- ja kylmäsavulohta on oltava ja erilaisia maustesillejä ja - silakoita. Kinkku, keitetyt perunat ja tuoresalaatti. Itsekään en kaipaa juuri muuta.Mitä te syötte normaalisti kotona arkisin ja viikonloppuisin? Entä syövätkö kouluruokia?
Olisi hauska tietää milloin se nirsoilu opetetaan lapselle.
Kuule, kun jotkut lapset ovat nirsoja ihan luonnostaan eikä sitä tarvitse opettaa. Meillä nirson lapsen nirsoilu alkoi heti, kun kiinteät ruoat otettiin ohjelmaan äidinmaidon rinnalle. Kahden muun kanssa ei ollut ongelmia, vaikka heille annettiin ruokia ihan samalla tavalla. Kyllä minullekin sisko saarnasi, kuinka lasta ei pitäisi opettaa niin nirsoksi. Nyt hänellä on oma lapsi, johon verrattuna minun nirsoilijani on lähes kaikkiruokainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aikaa sitten jätetty omaan arvoonsa kaikki ns. jouluruuat. Perinteet muuttuvat, vähitellen esim. kaveripiirissä on pakettien avaaminen siirtynyt joulupäivän aamuun ja hautausmaalla käyntien sijaan pelataan yhdessä lautapelejä. Samalla tavalla lanttulaatikot ja kinkku voidaan unohtaa ja tilalle ottaa vaikka sushi tai tikkupulla, mikä nyt kenenkin mielestä on hyvää ja sopii sille porukalle sinä juhlapäivänä.
Eikä kävisi edes mielessä, että teinien pitää pakkomaistaa rosollia tai lasimestarinsilliä. Miksi ihmeessä pitäisi? Ei niiltä saavita kesälläkään syömään savumuikkuja tai grillimakkaraa siksi, että niin nyt sattuu olemaan tapana.
Jouluruuat on pääasiassa kotimaisia kasviksia.
Eipä ilmastonäkökulmat paljoa paina kun ei kelpaa. Muuten kyllä marssitaan kylttien kanssa ja riekutaan vanhempien polvien pahuutta ilmaston suhteen.
Listaa kotimaisia kasviksia: sianliha, lohi, luumu, riisi, juustot, voi, silakka...
Herkkänahkainen kirjoitti:
Ihme metakka ruuista,ostetaan sellaista että kaikki tykkää!
ONKO PAKKO ostaa pahaa ruokaa,EI. Turhaa ostaa lanttulaatikkoa jos äiti vaan syö,ja maksalaatikkoa jos isä vaan syö. Ostakaa sellaista että kaikki syö.
Ei missään lue eikä pakoteta ostamaan yhtään mitään.
Jouluksi voi tehä vaikka kalakeittoa jos ei arkena ehdi. Hienoon astiaan tarjolle ja kaunis kattaus,hyvä jälkkäri.
Ihme asioista tehhään maailmansota.
No jos satuit huomaamaan listan mistä ap:n lapset eivät joulupöydässä pidä ja mentäisiin niiden nirsoilijoiden mukaan, niin joulupöytä olisi vain tavallista ruokaa ilman mitään jouluun viittaavaakaan. Niille kun ei kelpaa laatikot, ei kinkut eikä mikään jouluruoka.
En käsitä tätä nykyvanhempien tapaa miellyttää lapsiaan. Että ollaan kavereita eikä vanhempia ja tehdään kaikki lasten mieltymysten mukaan. Ei ole enää kuria eikä auktoriteettejä, kun tehdään kaikki niin kuin lapset haluaa eikä tehdä mitään mistä lapset ei tykkää. Anteeksi nyt vain, mutta se on valtava karhunpalvelus lapselle tulevaisuutta ajatellen. Siitä ei hyvää seuraa kellekään, että aina kysytään lasten mielipide sen sijaan, että oltaisiin jämptejä ja tehtäisiin selväksi, että vanhemmat määrää, ei lapset.
Siitä asti kun rupesin itse jouluja järjestämään, ja lapset oppivat puhumaan, kysyin aina jouluna jokaiselta perheenjäseneltä, että mitä tämä haluaa jouluna syödä. Jouluna on niin monenlaista ruokaa tarjolla muutenkin, että joku epäkonventionaalinenkin jouluruoka siellä menee hyvin joukossa. Niinpä meillä oli mm. yhtenä jouluna kaupan valmiskalapuikkoja (koska joku lapsi halusi niitä). Ja jonain jouluna taisi olla makaronilaatikkoakin. Mutta lapset kasvavat, maut kehittyvät jne. Nykyään aikuisina lapset syövät kaikkia perinteisiä jouluruokia joita ovat oppineet ihan pakottamatta maistelemaan jo teineinä. Nirsoja teinejä meillä ei koskaan ollutkaan.
Eli mitäs jos kysyt niiltä lapsilta?
Lipeäkalaa ja lanttulaatikkoa! Niistä saadaan joulun tuoksu kotiin!