Kaveri tupakoi raskaana ollessaan
Miten te ottaisitte puheeksi asian? Kaverini on siis jo ennestään usemman lapsen äiti ja nyt odottelee jo pitkällä seuraavaa tulijaa. Aikaisemmat raskaudet hän on noudattanut tiukasti neuvoloiden suosituksia ruokavaliosta ja elämäntavoista, mutta nyt hän on päättänyt olla välittämättä enää niistä. Itsellä tekee pahaa katsoa, kun hän ison mahansa kanssa polttelee ihan hyvillä mielin ja sanoo sen olevan hänen oikeutensa. Onko tässä mitään tehtävissä vai pitääkö oikeasti vain katsoa muualle?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin miksi asia ei kuuluisi ap:lle? Joutuu hiljaa katsomaan kun kaverinsa tappaa vielä syntymätöntä lastaan? Kuka sitä viatonta ihmisenalkua puolustaa kun oma äiti tappaa? Niin, äidin tupakointi aiheuttaa hengityskatkoksia sikiölle ja jos huono tuuri ja muutenkin pskat geenit niin voi tosiaan kuolla siihen. Ja jos ei kuolekaan niin tämä hermoheikko "äiti" raivoaa sille lapselle muutaman vuoden kuluttua kun on keskittymishäiriöitä, oppimisvaikeuksia jne. Miksiköhän?!
Ja BLAHBLAH...
Minulle neuvolassa ja Naistenklinikalla suositeltiin tupakointia. Tietysti mahdollisimman vähän päivässä, mutta sanottiin suoraan pelkopolillakin että parempi polttaa tupakka kuin antaa stressin nostaa verenpainetta. Korkea verenpaine on sikiölle vaarallisempi kehityshäiriöiden aiheuttaja kuin nikotiini, joka lääkärin mukaan suurimmalti osin suodattuu odottavan äidin elimistössä ennen sikiöön päätymistä. Jokaisella tilanne on omanlainen, minä poltin koko raskausajan 5-7 savuketta päivässä pysyäkseni järjissäni. Todella paha trauma taustalla joka yllätyksenä laukesi raskauden toteamisen yhteydessä ultatutkimuksessa. Lisäksi ahtaan lantion ja urheilussa murtuneen ja vinoon luutuneen häntäluuni takia jouduin sektioon, se aiheutti pelkoa vielä entisestään. Todella traumaattinen raskaus ja lapsen syntymä oli, enempää ei lapsia tule vaikka tupakoinnin lopetin jo vuosia sitten. Älkää aina tuomitko niin jyrkästi, eräs viisas tuolla kirjoitti että odottava äiti on itsensä pahin syyllistäjä vaikkei sitä ulospäin huomaisi.
Olen polttanut n. 10 savuketta päivässä ollessani raskaana ja lapseni on erittäin hyvä koulussa, täysin terve fyysisesti myös.
1900-luvulla on triljoona tupakoineen äidin synnyttämää lasta.
Moniko siitä vammautui? Emme tiedä, mutta hysteria on turhaa.
En kehoita ketään tupakoimaan ikinä, mutta parempi on ottaa hermasavut kuin altistaa sikiö äidin helvetiliselle stressille.
Tuo stressihöpötys on silkkaa paskapuhetta, jota huonot äidit käyttävät puolustuksena sille, etteivät kykene toimimaan lapsensa parhaaksi edes vaivaisen yhdeksän kuukauden ajan. Sinulla kävi tuuri lapsesi suhteen. Olisit voinut saada keskenmenon tai lapsi olisi voinut kuolla kohdussa istukan ennenaikaisen irtoamisen vuoksi. Tupakoimalla myös lisäsit lapsesi kätkytkuoleman vaaran viisinkertaiseksi. Lapsellesi olisi voinut tulla oppimisvaikeuksia. Jos lapsesi on poika, saatoit aiheuttaa hänelle hedelmällisyysongelmia.
Katkaisisin välit, samoin välit poikki kaikkiin ylipainoisiin raskaana oleviin joilla raskaus diabetes ja pahimmat vielä vetää niitä herkkuja silti. Hyi.
Lisään vielä että välit poikki myös kaikkiin jotka eivät täysimetä ITSEKKYYTTÄÄN.
"jotta isäkin voi osallistua."
"maito ei riitä kun vauva on tunteja rinnalla=mulla on kivempaakin tekemistä"
"äidin hyvinvointi on tärkeää, pitää saada nukkua, käydä salilla, nähdä kavereita, käydä kampaajalla niin joku muu saa syöttää"
Oi voi, kaikkea sitä kitistään. Ennenkin on poltettu ja hyviä niistä lapsista on tullut. Enemmän olen huolissani tuosta tupakoinnin vaikutuksesta ympäristöön. Eli puhu siitä kaverille ennemmin kuin vetoat asiaan joka on yhtä tyhjän kanssa.
Typerää käytöstä, mutta minkäs muut mahtaa. Lapsihan se vaan kärsii äitinsä typeryydestä.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Maailmassa on miljardeja ihmisiä, jotka elävät ja toimivat omalla tavallaan.
Mikä tässä oli se ongelma?
Itsehän vastasit kysymykseesi. Maailmassa on miljardeja ihmisiä, jotka omalla tavallaan eläessään vaikeuttavat muiden elämää.
Ottaisin asian puheeksi, mutta yrittäisin myös tarjota apua. Yrittäisin tsempata, että kyllä hän pystyy nytkin toimimaan paremmin. Kysyisin, mikä on nyt ollut toisin, miksi hän suhtautuu eri tavalla tähän lapseen. Voisin tulla tukihenkilöksi neuvolaan, jos kaveri menisi sinne pyytämään apua tupakoinnin lopettamiseen. Tai että hän voi soittaa minulle aina, jos tupakanhimo iskee.
Haukkuminen ja lyttääminen tuskin auttaa.
Kiva jos lapselle tulee jotain terveyshaittoja tuon takia :( Ei se ole kuin "vaan" 9 kuukautta, kyllä nyt alle vuoden pitää pystyä olemaan.
Itse en polttaisi enkä joisi yhtään alkoholia raskaana ollessani. Mutta en tee niitä muutenkaan. Kuitenkin tulee mieleeni kun olin nuori aikuinen ja monet ystäväni sekä sisarukseni odottivat ja saivat lapsia. Siihen aikaan, 60-ja 70-luvuilla oli tupakanpoltto erittäin yleistä. Niin myös se, että mämä raskaana olleet tuttavani polttivat. Myös minä poltin ja yhteen aikaan kaikki keiden kanssa olin tekemisissä. Kaikista heidän lapsista on tullut terveitä, hyvinvoivia, opinnoissaan pärjääviä. Ovat nyt siis 50-60-vuotiaita. Tätä mietin usein. Tähän vielä- lähes kaikki nämä vanhemmat pärjäsivät hyvin opinnoissaan ja kouluttautuivat pitkälle.
Tuttava harrasti tätä myös. No lapsi onkin melkoinen allergikko ja astma löytyy, jonka takia usein ollut sairaalassakin.
Tiedän yhden tapauksen, jossa lapsi on erittäin vaikeasti vammainen.
Äiti poltti koko raskauden, kun kuulemma niin teki kaikki muutkin ja on parempi vaan polttaa,kuin stressata siitä lopettamisesta.
Kuulemma tuo tupakointi ei vaikuta MITENKÄÄN siihen vammaisuuteen, en jotenkin jaksa uskoa.
Tupakkahan juuri aiheuttaa happivajetta sikiölle, happivaje+kehitysvammaisuus....
Sanoisin tuolle kaverille, että lopeta, toi on tyhmää ja vaarallista. Eikä tuo ole mikään "oma asia".
Tee ilmoitus alueen neuvolaan. Osaavat sieltä antaa apua äidille.
Jos äiti tupakoi raskaana, niin siihen pitää puuttua. Sano äidille että ottaa yhteyttä neuvolaan.
Mitä pahaa siinä muka on, että nainen juo alkoholia tai polttaa tupakkaa raskaana ollessaan kkun eihänse viina tai tupakka sen lapsen sisälle mene kun se on täysin suojassa siellä kohdussa ja istukka ei päästä sinne vauvaan mitään myrkkyjä kuten nikotiinia?
Sikiöllä ei juuri oikeuksia ole. Tiettyyn rajaan saakka sen voi "lopettaa" eli abortoida. Syntyneellä lapsella vasta on ihmisoikeudet.