Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri tupakoi raskaana ollessaan

Vierailija
13.12.2019 |

Miten te ottaisitte puheeksi asian? Kaverini on siis jo ennestään usemman lapsen äiti ja nyt odottelee jo pitkällä seuraavaa tulijaa. Aikaisemmat raskaudet hän on noudattanut tiukasti neuvoloiden suosituksia ruokavaliosta ja elämäntavoista, mutta nyt hän on päättänyt olla välittämättä enää niistä. Itsellä tekee pahaa katsoa, kun hän ison mahansa kanssa polttelee ihan hyvillä mielin ja sanoo sen olevan hänen oikeutensa. Onko tässä mitään tehtävissä vai pitääkö oikeasti vain katsoa muualle?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai vesipyssyllä suhautat sammuksiin.

Vierailija
62/98 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minkäs teet.

Vierailija
64/98 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen aivosolut "kalibroituvat" raskausaikana välittäjäaineille. Hermomyrkyt kuten nikotiini saavat aivot peruuttamattomasti vinksalleen.

Toisaalta, ainoastaan tyhmin kansanosa poltaa raskausaikana ja uskoo netistä lukemiaan stressihömpötyksiä. Sillälailla tupakka on vähän niinkuin evoluution keino karsia heikompaa ainesta, ja tukeehan se yhteiskuntaakin. Syntyy lisää tyhmeliinejä hanttihommiin.

Vierailija
65/98 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1980, äiti poltti koko raskausajan. Koulunkäynti takkusi  ja 30-vuotiaana minulla todettiim ADHD. Periytyikö se isältä, joka mielestäni on selvä ADHD vaikka mitään tutkimuksia ei seitsemänkymppiselle ukolle  aletakaan tehdä vai onko osasyy äidin kessuttelu. Sitä ei tiedä.

Vierailija
66/98 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni myös yletön herkkujen mässytys pitäisi  kieltää, lapsi  tottuu makeaan jo kohdussa eikä kehittyvä sikiö saa monipuolisia tärkeitä ravintoaineita pullasta ja  sipseistä. Mutta kun raskaana olevalla on oikeus maata sohvalla käsi karkkipussissa ja vitsailla syövänsä kahden edestä! Ja neuvolan terkka on on tietysti inhottava kun  uskaltaa huomauttaa, että painoa on rouvalla nyt vähän liikaa ja lähettää sokerirasitukseen.

Vierailija
67/98 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en polta, mutta olen saanut henkisesti turpaan siitä että juon raskausaikana  Batteryä. Huvittaa että kahvi on mukamas jotenkin eri asia ja sitä voi lipittää pannutolkulla, mutta energiajuoma ihan kauheaa ja iso nou nou.

Vierailija
68/98 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma valinta kun haluaa tupakoida.

Itsehän kestää myös seurauksetkin.

Vierailija
69/98 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lopettanut kolmesti tupakoinnin kahteen viivaan testissä. Joka kerralla kuunnellut neuvolan ohjeita aluksi vähentää esim 5 tupakkaan päivässä ja siitä tiputtaa aina yksi tupakka pois. Onnistui helposti ja vaivattomasti ilman seinään lopettamisen stressiä. Olen myös ollut polttamatta lasten imetysajay, mutta joka kerta sortunut uudestaan, kun olen taas ollut "vapaa" tupakoimaan. Ne jotka eivät polta eivät ymmärrä, että tupakointi ei ole pelkästään nikotiiniriippuvuutta vaan myös tapariippuvuus. Itse olen kyllä pysynyt tuossa 5 tupakassa per päivä. Pitäisi taas yrittää päästä kokonaan eroon.

Toisille lopettaminen on helpompaa kuin toisille. En itsekkään hyväksy raskausaikana tupakointia, mutta omalla tavalla ymmärrän että toisille se on vaikeampaa lopettaa kuin toisille. Nämä raskaanaolevat tupakoivat äidit tarvitsisivat tukea ja kannustusta lopettamiseen ja etenkin enemmän tietoa siitä mitä tupakointi voi pahimmillaan aiheuttaa lapselle.

Vierailija
70/98 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos aikaisemmin on menny raskaudet hyvin nii ehkä tää onki vaan vaikeampi raskaus mistä sitä tietää.

Vierailija
71/98 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi ei oo täyspäisen hommaa

Vaikka yhden kirkkoveneen tervais tuolla moskalla

Vierailija
72/98 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin aiemmin vastannut tähän että tietysti sanoisin kaverilleni että tuo touhu pitää lopettaa, ajattele lastasi ja en ole ystäväsi jollet lopeta polttamista.

Sitten kävikin niin, että ystäväni tuli raskaaksi ja jatkoi tupakointiaan. Vähensi, mutta poltti kuitenkin. Ja minä en koskaan saanut sanottua asiasta hänelle. Olin kyllä aina ihan hiljaa ja vaivaantunut kun hän poltti, katselin poispäin ja hän kyllä huomasi että asia vaivaa minua, niin usein hän polttamistaan puolusteli.

Lapsensa on nyt 4-vuotias, jonkinlaista kehitysviivettä löytyy eikä osaa vielä puhua. Todella paha mieli lapsen puolesta mutta ystäväni kiukuttaa niin paljon että ystävyys alkaa olla mennyttä.

Vierailija
73/98 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakointi ei oo täyspäisen hommaa

Vaikka yhden kirkkoveneen tervais tuolla moskalla

Kuka vapaa-ehtoisesti antais valuttaa letkulla nuo tervat keuhkoihinsa, mutta sitten innoissaan savuna vetelee samat mönjät keuhkorakkuloihinsa.

Vierailija
74/98 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma valinta kun haluaa tupakoida.

Itsehän kestää myös seurauksetkin.

Kukas sen sikiön mielepidettä on tiedustellut?

Vierailija
75/98 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä Järki:

1. Äiti tekee tupakoinnilla muksustaan mahdollisesti vammaisen: Mitä se muille kuuluu, äitin oma asia...

2. Äiti hermostuu ja ravistelee vauvaa. Muksusta tulee vammainen: Äiti on rikollinen

Teoilla sama seuraus, mutta vain toisessa tapauksessa  äiti on rikollinen.  MIKSI???!!?

Vierailija
76/98 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei käy järkeen tää suomen itsemääräämisoikeus näissä asioissa kun altistetaan puolustuskyvytön vaaraan oman nautinnon vuoksi.

Vierailija
77/98 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
78/98 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä röökissä viehättää, onko tervakeuhkolla kireämpää?

Vierailija
79/98 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
80/98 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tunteen. Ja ne lapset joiden äitien tiedän polttaneen koko raskausajan, on kyllä viimeistään koulussa tullut vastaan ne ongelmat. Yksi lapsi on erityisluokalla, yksi kertasi muutaman luokan. Keskittyminen on vaikeaa ja oppimisessa ollut haasteita. Ovat olleet pieniä syntyessään. Toinen lapsi oli vielä täysimetyksellä puoli vuotta. Toisille käy tuuri. Toisille ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi