Kaveri tupakoi raskaana ollessaan
Miten te ottaisitte puheeksi asian? Kaverini on siis jo ennestään usemman lapsen äiti ja nyt odottelee jo pitkällä seuraavaa tulijaa. Aikaisemmat raskaudet hän on noudattanut tiukasti neuvoloiden suosituksia ruokavaliosta ja elämäntavoista, mutta nyt hän on päättänyt olla välittämättä enää niistä. Itsellä tekee pahaa katsoa, kun hän ison mahansa kanssa polttelee ihan hyvillä mielin ja sanoo sen olevan hänen oikeutensa. Onko tässä mitään tehtävissä vai pitääkö oikeasti vain katsoa muualle?
Kommentit (98)
Miks lapsen pahoinpitely tupakalla on joidenkin mielestä ok silloin kun se on vielä äidin sisällä?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä näitä jotka ovat aikaisemmat raskaudet onnistuneet olla polttamatta niin miksi yleensä aloittaa uudestaan kun vieroitusoireet on selätetty?
Ei se ole niin yksinkertaista. Tupakointi on monelle paljon muutakin kuin säännöllinen nikotiiniannos ja tupakointi koukuttaa nikotiinin lisäksi myös psyykkisesti. Se on tapa ja siihen assosioituu moni päivittäinen asia, kuten vaikkapa aamukahvit, päivän muut ateriat, odotteluhetket, kävelymatkat, välitunnit/kahvitauot, stressitilanteet/konfliktit, nukkumaan meno, sauna, seksi... ja monella pysyy muistissa tupakoinnin "rentouttava vaikutus" jollaisen kuulemma saisi ihan vain hengittämällä sen 3-5min syvään ja hitaasti, ilman mitään savuketta tai höyrystintäkin. Harva vain viitsii kokeilla, mennä parvekkeelle tai pihalle hetkeksi hengittelemään.
Ja lisäksi tupakointi on toisinaan hyvin sosiaalista. Tupakkaringeissä on aina parhaat jutut. Yhteisöllisyyskin kasvaa kun lainaillaan savukkeita ja sytkäreitä ja jätetään jämiä. Niinno, yhä useampi työpaikka tai koululaitos, kerrostalokin, alkaa kyllä olla savuton.
Ei varmaan tarvitse sanoa, että poltan itse. Taas. Vaikka jo kerran lopetin nähdessäni raskaustestissä kaksi viivaa ja olin polttamatta viisi vuotta. Ruuhkavuosien alettua sorruin uudestaan ja nyt pohdin pidänkö epäterveellisen paheeni vai lopetanko. Jännä sinänsä, että tuollaista tarvitsee edes miettiä; jatkanko itseni myrkyttämistä vai en 🙄.
Tupakka on maailman typerin keksintö. Känni on sentään hauska olotila silloin tällöin, mutta siitä perkuleen savunhönkimisestä saa mittään muuta irti kuin himon hönkiä hetken päästä savua uudestaan.
Tupakkavalistuksessa opetettiin, että tupakassa on samoja aineita kuin paskassa. Onko kiva kun on paskaa suussa?
No hyi saasta, sano sille, että antaa sit sille syntyneellekin vauvalle savut!
Mun mielestä on aivan turha stressata muiden tekemisistä tai tekemättä jättämisistä. Lakia ei ole rikottu, niin mitään rikollista ei ole tapahtunut. Aikuiset ihmiset ovat vastuussa omista tekemisistään riskit tiedostaen, kaikki tietävät tupakoinnin haitat ja jos silti päättävät näin toimia niin voivoi. Mitä ap siihen voi muuta kuin paheksua vierestä.
Miks on ok pistää lapsi tupakoimaan silloin kun se on äidin sisällä eikä lapsi voi vaikuttaa millään tavoin omaan kohteluunsa.
Vierailija kirjoitti:
He hurskastelevat, jotka eivät ole nikotiníiniriippuvaisia.
Me, jotka olemme, ymmärrämme kaltaisiamme.
Sähkötupukkaa suosittelen.
Ja joo, ei voi lopettaa nikotiinin saantia, vaikka olisikin raskaana.
Hahah!
Täällä odottaja joka lopetti vähän aikaa sitten jo tokaa kertaa plussaukseen. Joo oli tyhmää sortua uudelleen tupakoimaan ekan raskauden jälkeen, mutta vielä tyhmempää on polttaa raskaana!
Minulla on aikaa tupakoida tämänkin raskauden jälkeen vaikka maailmantappiin asti mutta lapsellani on vain 9kk aikaa kehittyä kohdussa valmiiksi tähän maailmaan. Miksi tietoisesti häiritsisin tuota kehitystä. Ei pitäisi tehdä lapsia ollenkaan jos ei viitsi laittaa lapsen tarpeita omien edelle edes vähäksi aikaa. Lapsi mahdollisesti kärsii loppuelämänsä siitä että oma äiti ei viitsinyt edes tupakointia lopettaa raskaana.
Osa naisista haluaa piinata vauvaa tupakoimalla.
Kätilöopiston pihassa oli joitain vuosia sitten useita viimeisillään olevia äityköitä tupakalla.
Kuka tahansa voi - valitettavasti - lisääntyä.
Ne jotka on sitä mieltä että ei muille kuulu. Niin tottakai kuuluu muiden puuttua koska se pieni lapsi joka siitä tupakoinnista kärsii ei voi tehdä asialle itse mitään.
Miksei raskausaikana tupakoinnista ei ole määrätty rangaistusta?
Pahoinpitelyhän se on.
60-70-luvulla kaikki tupakoivat kaikkialla.
Hengissä kuitenkin ollaan.
Siinä on kyllä ollu varsinainen valopää joka on ensimmäisenä maailmassa keksinyt että savua kannattaa alkaa hengittelemään.
Kaverisi on idiootti. Ihan turha sellaiselle mitään sanoa.
Napsauta saksilla palava nortti poikki.
Minä lopetin vuosien tupakoinnin kuin seinään sillä hetkellä kun tein positiivisen raskaustestin. En ymmärrä näitä tupakoitsijoita, jotka eivät siihen pysty. Rakkaus omaa lasta kohtaan on suurempi kuin nikotiiniriippuvuus.