Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia imukuppi/ pihtisynnytyksestä?

Vierailija
13.12.2019 |

Onko kellään kokemuksia, että on jouduttu auttamaan lapsi ulos imukuppia tai pihtejä käyttämällä?
Miten nämä toimenpiteet tapahtuvat ja kuka ne tekee?
Olen raskausviikolla 36 ja tällaiset asiat mietityttävät :)

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on, mutta en oikein usko, että haluat kuulla mun kokemusta imukuppisynnytyksestä, kun et ole vielä synnyttänyt. Mutta kuulemma ne usein menevät ihan hyvin.

Vierailija
2/40 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on, mutta en oikein usko, että haluat kuulla mun kokemusta imukuppisynnytyksestä, kun et ole vielä synnyttänyt. Mutta kuulemma ne usein menevät ihan hyvin.

Perse repes ja häntäluu murtui mutta terve lapsi syntyi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei :) No voisitko siihen vastata, että kuka tuon toimenpiteen tekee? :)

Ap

Vierailija
4/40 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mun käsityksen mukaan se on lääkäri, tai ainakin mulla se oli lääkäri. Tokassa synnytyksessä imukuppia oltiin ottamassa esiin (mulla oli molemmissa huono tarjonta), mutta kun siitä puhuttiin, sain lisää voimia toimia, ja silloinkin se oli lääkäri.

Vierailija
5/40 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mun käsityksen mukaan se on lääkäri, tai ainakin mulla se oli lääkäri. Tokassa synnytyksessä imukuppia oltiin ottamassa esiin (mulla oli molemmissa huono tarjonta), mutta kun siitä puhuttiin, sain lisää voimia toimia, ja silloinkin se oli lääkäri.

Ai niin, ja pihdeistä meille sanottiin valmennuksessa, että nykyään niitä ei enää juuri käytetä, mutta että meidän sairaalassa on yksi lääkäri, joka on taitava niitä käyttelemään, joten noitakin joskus tulee kohdalle. Varmasti siis pihdit ovat muuallakin harvinaisia.

Vierailija
6/40 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole kokemusta (neljä lasta) ja tiedän useammasta kymmenestä naisesta (naisvaltainen ja vaiheteleva työporukka, jossa nämäkin tulee välillä puheeksi kun joku on saamassa/saanut lapsen) vain yhden, jonka synnytyksessä käytettiin imukuppia kun iso vauva (4+++ kg) meinasi jäädä kiinni hartioista. Raskasrakenteinen ensisynnyttäjä eikä repeämiä!

Vierailija
7/40 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen synnyttänyt kaksi lasta imukupilla. Ja siis kahteen lapseen tulee jäämäänkin. Minulla ei muusta ole kokemusta, mutta sanoisin että todella kivuliaat oli synnytykset ja pahasti repesi molemmilla kerroilla. Synnytyslääkäri tekee tämän ja vasta jos vauvalla alkaa olemaan hätä. Tätä ei voi "valita" synnytystavaksi jos sitä mietit. Enkä siis suosittelisikaan vaikka niin voisikin. Nuorempi lapsi sai imukupista komean paukun päähänsä, mutta kallo muokkautui onneksi normaaliksi.

Vierailija
8/40 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri tosiaan teki päätöksen imukupin käyttämisestä ja hoiti itse operaation. Siitä huolimatta mullakin ”perse repes ja häntäluu murtui”. Lisäksi menetin niin paljon verta, että sain pussista vähän täydennystä.

Vierailija
9/40 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ai niin, ja pihdeistä meille sanottiin valmennuksessa, että nykyään niitä ei enää juuri käytetä, mutta että meidän sairaalassa on yksi lääkäri, joka on taitava niitä käyttelemään, joten noitakin joskus tulee kohdalle. Varmasti siis pihdit ovat muuallakin harvinaisia.

Okei :) kiitos vastauksesta! :)

Ap

Vierailija
10/40 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksosvauvoista ekana syntynyt oli avotarjonnassa, ja jouduttiin auttamaan imukupilla. Siinä hötäkässä oli ihan sama, halusin vaan lapsen ulos ja nopeasti. Synnyttäminen on niin kivuliasta ja kurjaa joka tapauksessa. Imukuppi lisäsi kurjuutta vain hiukan. Repesin, ja jouduttiin tikkaamaan leikkaussalissa, mutta ei jäänyt traumoja.

Vierailija
11/40 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin lapseni syntyi imukuppisynnytyksessä eikä ole mitään pahaa sanottavaa. Ei koskenu yhtään enempää eikä mikään murtunu/revenny. Pitkä ponnistusvaihe oli viimein ohi ja vauva sylissä. Lääkäri teki. Ei kannata ainakaan pelätä tuota.

Vierailija
12/40 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en muuten revennyt, mutta iso episiotomia tehtiin (mulla oli molemmilla kerroilla episiotomia). Se ei yllättäen ollutkaan kovin kipeä, oikein hämmästelin sitä.

vastaaja nro 1

Vierailija
13/40 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri käyttää imukuppia, esikoisen synnytyksessä tarvittiin kun vauva oli väärässä asennossa eikä meinannut tulla ulos. Ei mulle jäänyt traumoja eikä tullut repeämiä, tosin olin jo niin uuvuksissa tuossa kohtaa että ihan sama mitä olisi tehty.

Vierailija
14/40 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen synnyttänyt kaksi lasta imukupilla. Ja siis kahteen lapseen tulee jäämäänkin. Minulla ei muusta ole kokemusta, mutta sanoisin että todella kivuliaat oli synnytykset ja pahasti repesi molemmilla kerroilla. Synnytyslääkäri tekee tämän ja vasta jos vauvalla alkaa olemaan hätä. Tätä ei voi "valita" synnytystavaksi jos sitä mietit. Enkä siis suosittelisikaan vaikka niin voisikin. Nuorempi lapsi sai imukupista komean paukun päähänsä, mutta kallo muokkautui onneksi normaaliksi.

Okei :( harmi, että on ikävä kokemus. En mä synnytystavaksi tätä ole miettinyt, enemmänkin vaan toivon, etten joutuisi tähän. Mulla on vaan huono kunto ja ponnistaminen mietityttää. Miten paljon pitää ponnistaa, että tuo otetaan käyttöön? Siis tarkoitan, että pitääkö sen lapsen pään olla paljonkin ulkopuolella jo?

Ap

Vierailija
15/40 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuulut että nykyaikana noita edes käytetään.Kyllä sektio saadan varmaan ennen noita.

Vierailija
16/40 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuulut että nykyaikana noita edes käytetään.Kyllä sektio saadan varmaan ennen noita.

Kyllä käytetään imukuppia ihan jatkuvasti. 

Vierailija
17/40 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei :( harmi, että on ikävä kokemus. En mä synnytystavaksi tätä ole miettinyt, enemmänkin vaan toivon, etten joutuisi tähän. Mulla on vaan huono kunto ja ponnistaminen mietityttää. Miten paljon pitää ponnistaa, että tuo otetaan käyttöön? Siis tarkoitan, että pitääkö sen lapsen pään olla paljonkin ulkopuolella jo?

Ap[/quote]

Imukupin kiinnittäminen oli aika inhottavaa just sen takia, että vauva ei ollut laskeutunut ja supistukset loppuivat.

Vierailija
18/40 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Älä tuosta huolehdi. Harvoin noita käytetään siinä tilanteessa, kun tarjonta on ihan normaali. Mullakin oli tosi huono kunto, kun jouduin maata niin paljon raskausaikana, eikä se vaikuttanut synnytykseen. Periaatteessa keho pystyy työntämään sen vauvan ulos ilman ponnistamistakin, imukuppeja sitten käytellään, jos tulee kiire tai tarjonta on huono.

Vierailija
19/40 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hei, olen eri eikä synnytyksissäni ole jouduttu käyttämään imukuppia. Minulla meinasi yhdessä synnytyksessä lapsi jäädä vähän huonon tarjonnan vuoksi jumiin niin, ettei siintynyt supistusten ja ponnistusten voimalla eteenpäin vaan imaisi ainakin takaisinpäin supistusten välissä noin 10 min ajan (se menee nopeasti kun on koko ajan aktiivisesti tekemässä ja ponnistamassa), mutta saimme siirryttyä synnytysjakkaralle, jossa lapsi vain jyräsi tiensä ulos pää alaspäin painovoiman avulla. Ei tarvinnut minkäänlaista kuntoa vaikka olenkin hyväkuntoinen, sattui kyllä muita synnytyksiä enemmän. Jakkaralla meni n. 2 min niin vauva sylissä. Jos vielä synnytän niin pystyasennossa koska silloin ei tarvitse kuin kestää kipu ja ponnistamiseen ei mene voimia. Näin ainakin minulle kävi.

Vierailija
20/40 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imukuppi on pelastus. Ja sellainen asia jota ei todellakaan kannata miettiä etukäteen.