Miksi syöt nyyttäreillä alergikkojen herkkut?
Taas pikkujoulukaudella joka ainoissa nyyttäreissä tuli todettua kuinka A : Ketään muita ei kiinnosta saako porukan ainoa allegikko mitään kivaa syötävää. B: Allergian takia tuon omat eväät ja tarjoilut C: Osallistun myös yleiseen tarjoiluun, omien lisäksi. D: Joka paikassa kapuista kielloista jne. huolimatta joku terve kävi ahneuttaan vetelemässä napaansa allergiatuotteet illan aikana. Alkergialle ei voi mitään. Miksi vedät napaan allergiatuotteet toisilta vaikka pöytä on kystäkyllä normitavaraa sinua varten?
Kommentit (49)
Tehkää niin, että kutsutte pöytään näin: "No niin, olkaa hyvä ja käykää pöytään, ystävät, kiva kun olette kaikki täällä. Tarjottavista sen verran, että olen varannut erityisruokavalioisille tähän sivupöytään tarjottavia ja toive olisi, että jos sinulla ei ole tarvetta erityisruokavaliolle, ottaisit vain pääpöydästä, että kaikille varmasti riittää. Oikein mukavaa iltaa kaikille ja vielä kerran lämpimästi tervetuloa ja olkaa hyvät!"
Ja sitten varustetaan näkyvillä lapuilla se erityisruokavaliopöytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi laitat erikoistuotteet yleiseen tarjoiluun esille, jos kerran olet ainoa kun niitä syö?
Miksi en? Minä kun myös kuulun siihen yhteisöön, joka juhlii pikkujoulua. Mikä se on aikuisilla vaiva jättää ottamatta niitä tuotteita joita eivät tarvi? Miksi mun pitäs syödä tupperkiposta jääkaapista? Mikä pakote on alkegikkona joutua vielä pois kattauksesa joka on iso osa osa juhlan ideaa? toisekseen on kokeiltu menbeinä vuosina kattamatta jättämistä.,sama lopputulos.
Olen ihan samaa mieltä. Miksei allerginen saa olla osa juhlia? Itse tunnin olevan ainoa joka kysyy, mitä ruokavalioita pitää ottaa huomioon ja tuon sen mukaan tarjottavaa. Aina olen onnistunut jotain loihtimaam, vaikka pitkät listat allergioita on ollutkin. Ja huom. en ole itse allerginen millekään,.mutta minusta on luonnollista ne ottaa huomioon.
17 jatkaa.
Tietysti riippuu tilanteesta mutta esim tuossa yhdessä tilanteessa jossa erikoispiirakasta ei riittänyt allergisille ihmettelen hieman emännän toimintaa. Jos minulla on jotain tarjottavaa rajallisesti niin en nosta sitä pöytään kaikille tarjolle vaan nostan sen sitten kun ne henkilöt joita varten se on tehty tulevat pöytään. Helppo laittaa ”Jessican lähelle ja todeta että tämä on sinulle sopivaa piirakkaa”. Jos taas haluaa laittaa sen pöytään jo valmiiksi niin kirjoittaa isolla viereen ”Jessican ja Janinan piirakkaa”. Tällöin muutkin tietävät että tämä on varattu tietyille eikä vapaasti syötävissä.
Toki syöjätkin voisivat hieman miettiä etteivät rohmua kaikkia erikoisruokia mutta usein joku saattaa haluta maistaa vaikka maidotonta piirakkaa kun miettii että kysyikö tämän reseptin että voin tarjota seuraavissa omissa juhlissa tällaista maidotonta. Ja osa ei edes lue niitä pieniä lappuja vaan olettaa että kaikki tarjolla on lupa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää niin, että kutsutte pöytään näin: "No niin, olkaa hyvä ja käykää pöytään, ystävät, kiva kun olette kaikki täällä. Tarjottavista sen verran, että olen varannut erityisruokavalioisille tähän sivupöytään tarjottavia ja toive olisi, että jos sinulla ei ole tarvetta erityisruokavaliolle, ottaisit vain pääpöydästä, että kaikille varmasti riittää. Oikein mukavaa iltaa kaikille ja vielä kerran lämpimästi tervetuloa ja olkaa hyvät!"
Ja sitten varustetaan näkyvillä lapuilla se erityisruokavaliopöytä.
Luultavasti noin he toimivatkin.
Vähän olisi harmittanut, jos kuorolle (40+ hlöä) tarjoamiani vegaanisia joulutorttuja olisivat ottaneet vain vegaanit (2 kpl joista vain toinen taisi olla paikalla).
Toki jos tarjolla olisi 4 vegaanista ja 40 tavallista torttua, tuskin kukaan menisi ottamaan vegaanista vain huvikseen? Toivottavasti kukaan ei nyt triggeröidy vegaani-esimerkistä, se tuli ensimmäiseksi mieleen tosielämän esimerkkinä, ei toki varsinaisesti allergiaan/keliakiaan verrattava tila.
Myönnän itse mielelläni maistavani myös kasvisversioita, vaikka tarjolla olisi myös minulle sopivia vaikka nyt lihapullia, silliä tai pizzaa ja vastaavan tuotteen kasvisversiota on selvästi vähemmän. Toivottavasti en ole aiheuttanut kenellekään kasvissyöjälle nälkää. Sitten taas jos vaikka sitä samaa pepperonipizzaa on tarjolla myös gluteenittomana, en varmaankaan olisi tarpeeksi utelias maistaakseni, siinä kun on selkeästi kohderyhmä. Mutta jos kaikessa muussa pizzassa olisi ananasta paitsi siinä... no toivottavasti sellaista tilannetta ei tule. (En ole allerginen ananakselle.)
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Jos pöydässä on kolme isoa kakkua ja neljäntenä pikkuruinen gluteeniton niin kyllä siitäkin pitää pala ottaa kun se kerran siinä on. Äly hoi!
MInä tein kerran pelkästään gluteenittomat kakut ja laitoin siihen vierelle lapun "gluteenittomia". Todella moni otti pelkkää kahvia, kun ei ollut heille sopivaa tarjottavaa.
Työn puolesta tätä näki päivittäin. Ensin ravintolasta tilataan ryhmälle ruokailu ja sitten on aina joku narisemassa, ettei tykkää esim. tilatun ruoan lihan muodosta tmv ja hänen pitää saada syödä se kasvisruokailijan tai ehdottoman maidottoman ruoka (puhutaan siis buffet-ruokailusta) ja sitten vedetään hernettä nenään, kun salivastaavana en antanut sen tapahtua.
Kerrankin eräs rouva suuttui verisesti, kun tilausruokailussa oli lohta tillipedillä ja rouva ei pitänyt tillistä, mutta olisin järjestänyt hänelle sisäfilepihviä koska kaikki kala oli kiinni siinä tillisessä - tuli oikein kirjallinen purkaus asiasta esimiehelleni, kuinka Häntä (rouvaa) oli loukattu verisesti...
Törkeää rohmuamista. Kyllähän nyt aikuisen ihmisen pitää osata lukea tilannetta ja katsoa, että ruokavaliotuotteet (joita usein on tarjolla vähäisempi määrä kuin tavallisia) riittävät heille, jotka niitä tarvitsevat.
Sinä syöt muiden tuomia herkkuja, mutta sinun tuomiin ruokiisi ei kosketa.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti jos selkeitä lappuja on, mutta noin muuten olen kyllä luullut että kaikki tarjolla olevat eväät on laitettu kaikkia varten tarjolle, en ole tiennyt että "gluteeniton" ja "maidoton" tarkoittaa ettei muut kuin allergikot saisi niitä syödä.
Esim. seisovissa pöydissäkin on tuollaisia lappuja, missä kerrotaan koko ruuan sisältö, eikö sielläkään saa muut kuin allergikot ottaa näitä gluteenittomia ja maidottomia?
Jos olet tarjemmin koskaan viitsinyt katsoa oket varmasti huomannut myös sen että näitä ruokia on rajatummin varattu kuin muita. Siksi yleensä että alkergisia on vähiten porukassa ja heidän tuotteet valitettavasti maksaa enemmän.
Ihmiset on niin ahneita. Pakko ottaa joka sorttia, kun kerran on tarjolla. Välillä tuntuu, että jotkut on saaneet liian vähän ruokaa mukulana.
Mulla on pähkinäallergia tv. ap. En todellakaan voi syödä mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Jos pöydässä on kolme isoa kakkua ja neljäntenä pikkuruinen gluteeniton niin kyllä siitäkin pitää pala ottaa kun se kerran siinä on. Äly hoi!
MInä tein kerran pelkästään gluteenittomat kakut ja laitoin siihen vierelle lapun "gluteenittomia". Todella moni otti pelkkää kahvia, kun ei ollut heille sopivaa tarjottavaa.
Teen yleensä mahdollisimman paljon kaikille sopivaa ruokaa, mutta en merkitse niitä mitenkään, vaan sanon erityisruokavalioisille mitä he voivat syödä. Tyyliin "kaikki muu on gluteenitonta paitsi karjalanpiirakat, sinulle on piirakoita tuolla sivupöydällä" tai "kasvispiirakka ja mansikkakakku on vegaanista".
Jos minä teen juhliin gluteenittoman piirakan, niin kyllä minä nimenomaan toivon, että sitä ottavat muutkin kuin porukan ainoa keliaakikko. Minua ainakin harmittaisi, jos keliaakikko söisi siitä 1-2 palaa ja loppu menisi roskiin.
Jos sitten teen oman erikoisannoksen ystävälleni, joka on allerginen yli 20 eri ruoka-aineelle, niin laitan sen verran sivummalle, että sitä ei kukaan muu vahingossa ota.
Olen sekasyöjä. Olin viime viikolla pikkujouluissa joissa oli ns tavalliset perustylsät jouluruoat. Erikseen oli vegaaneille todella monipuolinen runsas pöytä jossa niin herkullisen näköisiä ruokia ja makeita herkkuja, että päätinkin ottaa kaiken syötävän vegaanisena. Ruokaa oli runsaasti tarjolla joten eiköhän siitä minullekin riittänyt oikein hyvin.
En kuitenkaan ottanut gluteenittomia ruokia, koska niitä oli selkeästi vähemmän, suppea valikoima ja pienet astiat joissa näitä oli.
Miksi luulet, että syön allergikoille varatut ruoat? Miksi luulet, että käyn nyyttäreillä?
Tää on melko epäselvä aloitus. Nyyttäreillähän kuka tahansa voi tuoda syömisiä. En minä ainakaan tarkoita viemisiäni vain keliaakikoille, vaikka veisin gluteenitonta ja sitä rataa. Totta kai munattomia saavat syödä muutkin kuin muna-allergikot ja vegaanit. Jos on jotain tosi vähän varattu erityisesti jollekin erityisryhmälle niin sen voi merkitä selvemmin, tai antaa kohderyhmälle suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen yleensä mahdollisimman paljon kaikille sopivaa ruokaa, mutta en merkitse niitä mitenkään, vaan sanon erityisruokavalioisille mitä he voivat syödä. Tyyliin "kaikki muu on gluteenitonta paitsi karjalanpiirakat, sinulle on piirakoita tuolla sivupöydällä" tai "kasvispiirakka ja mansikkakakku on vegaanista".
Jos minulla on 30 vierasta, en todellakaan muista, kenellä mikäkin rajoite on. Enkä aluksi kerro, että tuo tai tämä sopii tuolle tai tälle, ei ole mitään salaista sivupöytääkään. Lappu tuotteen vieressä kertoo, mitä syötävä sisältää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pähkinäallergia tv. ap. En todellakaan voi syödä mitä vain.
Ai tämä olikin provo. Se "erikoisruokavalio" onkin joku ihan tavallinen suklaakakku, josta kaikkien vieraiden olisikin ilman muuta pitänyt tajuta että ap aikoi syödä sen kokonaan itse.
Minua taas ärsyttää kun omissa juhlissa teen kaikille esim piirakkaa, joka sopii myös vegaanille, mutta kukaan ei uskalla sitä syödä kun kuvittelevat että se on VAIN vegaaneille. Oikeasti kun tein sen piirakan vegaanisena vain että kaikille sopisi sama.