Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi syöt nyyttäreillä alergikkojen herkkut?

Miksi oi miksi?
13.12.2019 |

Taas pikkujoulukaudella joka ainoissa nyyttäreissä tuli todettua kuinka A : Ketään muita ei kiinnosta saako porukan ainoa allegikko mitään kivaa syötävää. B: Allergian takia tuon omat eväät ja tarjoilut C: Osallistun myös yleiseen tarjoiluun, omien lisäksi. D: Joka paikassa kapuista kielloista jne. huolimatta joku terve kävi ahneuttaan vetelemässä napaansa allergiatuotteet illan aikana. Alkergialle ei voi mitään. Miksi vedät napaan allergiatuotteet toisilta vaikka pöytä on kystäkyllä normitavaraa sinua varten?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi laitat erikoistuotteet yleiseen tarjoiluun esille, jos kerran olet ainoa kun niitä syö?

Vierailija
2/49 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä omat evääsi omassa kassissasi, jos niistä ei riitä kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi laitat erikoistuotteet yleiseen tarjoiluun esille, jos kerran olet ainoa kun niitä syö?

Miksi en? Minä kun myös kuulun siihen yhteisöön, joka juhlii pikkujoulua. Mikä se on aikuisilla vaiva jättää ottamatta niitä tuotteita joita eivät tarvi? Miksi mun pitäs syödä tupperkiposta jääkaapista? Mikä pakote on alkegikkona joutua vielä pois kattauksesa joka on iso osa osa juhlan ideaa? toisekseen on kokeiltu menbeinä vuosina kattamatta jättämistä.,sama lopputulos.

Vierailija
4/49 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tykkään kurkkuista ja allerkikkojen karkkeista.

Vierailija
5/49 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi en? Minä kun myös kuulun siihen yhteisöön, joka juhlii pikkujoulua. Mikä se on aikuisilla vaiva jättää ottamatta niitä tuotteita joita eivät tarvi? Miksi mun pitäs syödä tupperkiposta jääkaapista? Mikä pakote on alkegikkona joutua vielä pois kattauksesa joka on iso osa osa juhlan ideaa? toisekseen on kokeiltu menbeinä vuosina kattamatta jättämistä.,sama lopputulos.

Muut vetää sun kassissa tupperikipoissa olevat erikoisherkut? Oho, en enää juhlisi tollasten kanssa!

Vierailija
6/49 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit tehnyt ”allergiaruokia” (mitä ne edes ovat??) niin että riittää kaikille.

Vierailija
7/49 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vetekeykö sää nyt oikeesti puurojuhlissa omia evätä käsilaukun pohjalta? mieti kuin sitä katottaisiin kieroon :/

Vierailija
8/49 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jotkut syö vekkanien herkut. :(

Vierailija
9/49 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit tehnyt ”allergiaruokia” (mitä ne edes ovat??) niin että riittää kaikille.

Onko sinulla mitään käsitystä siitä, että kuinka paljon kalliimpia esimerkiksi keliaakikkojen käyttämät tuotteet ovat verrattuina terveiden tuotteisiin?

Vierailija
10/49 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä minun herkkujani kukaan syö, niissä on jokaisessa selkeä lappu, että Lauran annos, älä koske. Jos laittaa pelkän gluteeniton, niin joku sen nappaa, mutta kun siinä on minun nimeni, niin eipä ole ottajia. Tämä koskee niin vihanneksia, leipää, kakkua kuin vaikka salaattiannosta.

Vierailija
11/49 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurihan Ap. Sanoi ettei kukaan muu huomioi hänen allergiaansa. Olisi kohtuutonta että hän joultuisi tekemään ruokaa kaikille kun itse ei saa mitään muilta.

Vierailija
12/49 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla mitään käsitystä siitä, että kuinka paljon kalliimpia esimerkiksi keliaakikkojen käyttämät tuotteet ovat verrattuina terveiden tuotteisiin?

Ei sämpylöitä tarvitse tehdä gluteenittomana kaikille mutta luulisi että pöytään voi kattaa unelmatortun ja kasvistarjottimen kaikille, eikä sen tarvitse olla erikseen ”keliaakikolle”.

Vierailija
13/49 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa kyllä, ketkä eivät osaa lukea lapusta vaikka "gluteeniton" tai "maidoton"...

Vierailija
14/49 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alergia? Alkergia? Ei nyt oikeen lähtenyt.

Vierailija
15/49 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuote on esim 'maidoton'-lapulla merkitty, niin empä tajuaisi, että sitä ei saa ottaa, jos mulle maito käy.

Vierailija
16/49 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti jos selkeitä lappuja on, mutta noin muuten olen kyllä luullut että kaikki tarjolla olevat eväät on laitettu kaikkia varten tarjolle, en ole tiennyt että "gluteeniton" ja "maidoton" tarkoittaa ettei muut kuin allergikot saisi niitä syödä.

Esim. seisovissa pöydissäkin on tuollaisia lappuja, missä kerrotaan koko ruuan sisältö, eikö sielläkään saa muut kuin allergikot ottaa näitä gluteenittomia ja maidottomia?

Vierailija
17/49 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse syön vain maidotonta ruokaa allergian takia. Perheessä monia allergioita joten osalle teen gluteenittoman ja osalle ruoka ilman kanamunaa jne.

Silti en nyt ihan ymmärrä apn ongelmaa. Jos laitat muiden ruokien viereen tarjottavat ja niissä vaikka laput maidotonta/gluteeniton niin itse tulkitsisin että ne on tarkoitettu kaikille ja laput on sitä varten että mahdottomat/gluteenittoman tietävät mitä tohtivat ainakin ottaa. Mutta en tosiaankaan ajattelisi että ne ovat vain heille jotka mahdottomia tai gluteenittomia.

Itse ratkaisen ongelman niin että laitan omiin /lasten ruokiin nimet päälle jotka varaan itselle/lapsille jolloin muut eivät ota niitä. Ja sitten ne yleisesti kaikille tarkoitetut tarjolle ja niissä voi olla vaikka lappu maidoton mutta vapaasti kaikkien syötäviksi. Ja nimellä varmistan tai piilotan sivupöydälle kannen alle sellaiset joita ei muut saa. Eipä ne muutkaan voi olla ajatustenlukijoita ja tietää että esim kaikille tarjolla olevia kurkkuja ei saa syödä koska niissä lukee maidoton.

Itse kyllä pyrin huomioimaan kaikkien rajoitteita. Eli aina olisi erityisesti erikoisruokavaliota oleville jotain tarjolla. Tiedän kuinka kurjaa on jäädä nälkäiseksi tai syödä vain perunaa ja vihersalaatti kun mikään muu ei sovi ruokia notkuvasta pöydästä. Yleensä minulla on kyllä aina eväitä laukussa mukana mennään sitten häihin tai hautajaisiin. Eli jos ei ole sopivaa syötävää niin sitten syödään eväitä.

Vierailija
18/49 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä oli mielettömän noloa kun olimme ystävän luona juhlissa ja hän oli kattanut pöytään myös allergisille erikoisruokia, jotka oli selkeästi merkitty (esim munaton ja maidoton piirakka), mutta sitten osa aikusista juhlavieraista rohmusi näitä allergisten ruokia, koska "näyttää niin hyvältä, otan vähän tuokin kokeeksi". Viimeisinä pöytään saapuneille allergisille ei sitten riittänytkään mitään ja siellä pikkulapsi jäi ilman.

Jotenkin kuvittelin, että muut eivät koske niihin allergia merkittyihin mutta tämäkin pitää nykysuomessa erikseen sanoa. Ilmeisesti ne erikoisruokavaliot pitää piilottaa ja tarjota vain kysyttäessä, koska muuten oikeasti niitä tarvitsevat jäävät ilman :(

Vierailija
19/49 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti jos selkeitä lappuja on, mutta noin muuten olen kyllä luullut että kaikki tarjolla olevat eväät on laitettu kaikkia varten tarjolle, en ole tiennyt että "gluteeniton" ja "maidoton" tarkoittaa ettei muut kuin allergikot saisi niitä syödä.

Esim. seisovissa pöydissäkin on tuollaisia lappuja, missä kerrotaan koko ruuan sisältö, eikö sielläkään saa muut kuin allergikot ottaa näitä gluteenittomia ja maidottomia?

Riippuu siitä, miten ruuat on asetettu tarjolle (ja missä syödään). Jos vaikka gluteeniton leipä on laitettu eri astiaan vähän sivummalle mutta samaan pöytään ja jopa peitetty kelmulla, tyhmemmänkin pitäisi tajuta ettei sitä ota kuin keliaakikko. Jos taas on yksi ruoka, mihin on merkitty tuotesisältö, sitä saavat ottaa kaikki. Varminta on tietysti merkitä allergisen tarjoilu nimellä/nimillä, ettei kukaan muu syö niitä.

Vierailija
20/49 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt. Jos pöydässä on kolme isoa kakkua ja neljäntenä pikkuruinen gluteeniton niin kyllä siitäkin pitää pala ottaa kun se kerran siinä on. Äly hoi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi