Miksi syöt nyyttäreillä alergikkojen herkkut?
Taas pikkujoulukaudella joka ainoissa nyyttäreissä tuli todettua kuinka A : Ketään muita ei kiinnosta saako porukan ainoa allegikko mitään kivaa syötävää. B: Allergian takia tuon omat eväät ja tarjoilut C: Osallistun myös yleiseen tarjoiluun, omien lisäksi. D: Joka paikassa kapuista kielloista jne. huolimatta joku terve kävi ahneuttaan vetelemässä napaansa allergiatuotteet illan aikana. Alkergialle ei voi mitään. Miksi vedät napaan allergiatuotteet toisilta vaikka pöytä on kystäkyllä normitavaraa sinua varten?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit tehnyt ”allergiaruokia” (mitä ne edes ovat??) niin että riittää kaikille.
Onko sinulla mitään käsitystä siitä, että kuinka paljon kalliimpia esimerkiksi keliaakikkojen käyttämät tuotteet ovat verrattuina terveiden tuotteisiin?
On ja miksi viet ne yleiseen pöytään niin täytyy ihmisen olla tyhmä.
Nyyttäreihin voi jokainen tuoda omat eväät ja syödä ne Barbie/Star Wars-eväslaukustaan muita kulmien alta kyräillen. Murahtelua tulisi kuitenkin välttää.
AP:n olis varmaan kannattanut kysyä ystäviltään, miksi he haluavat syödä hänen ruokansa. Toisaalta, miksi se eväät oli pitänyt nostaa sinne noutopöytään muita houkuttelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos tuote on esim 'maidoton'-lapulla merkitty, niin empä tajuaisi, että sitä ei saa ottaa, jos mulle maito käy.
Jaa, mulle on ainakin ollut ihan lapsesta asti itsestäänselvää, että jos pöydässä on erikseen merkittyjä tuotteita niin ne on ensisijaisesti tarkoitettu heille joilla on jotakin rajoituksia.
Vaikka ovatkin esillä samassa pöydässä ilman elmukelmuja ja nimilappuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä oli mielettömän noloa kun olimme ystävän luona juhlissa ja hän oli kattanut pöytään myös allergisille erikoisruokia, jotka oli selkeästi merkitty (esim munaton ja maidoton piirakka), mutta sitten osa aikusista juhlavieraista rohmusi näitä allergisten ruokia, koska "näyttää niin hyvältä, otan vähän tuokin kokeeksi". Viimeisinä pöytään saapuneille allergisille ei sitten riittänytkään mitään ja siellä pikkulapsi jäi ilman.
Jotenkin kuvittelin, että muut eivät koske niihin allergia merkittyihin mutta tämäkin pitää nykysuomessa erikseen sanoa. Ilmeisesti ne erikoisruokavaliot pitää piilottaa ja tarjota vain kysyttäessä, koska muuten oikeasti niitä tarvitsevat jäävät ilman :(
Minua taas ärsyttää kun omissa juhlissa teen kaikille esim piirakkaa, joka sopii myös vegaanille, mutta kukaan ei uskalla sitä syödä kun kuvittelevat että se on VAIN vegaaneille. Oikeasti kun tein sen piirakan vegaanisena vain että kaikille sopisi sama.
Mikset ilmoita, että kyseinen piirakka on kaikille tarkoitettu? Tai laita lappu viereen "saa ottaa". Onpa teillä ihme ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Jos pöydässä on kolme isoa kakkua ja neljäntenä pikkuruinen gluteeniton niin kyllä siitäkin pitää pala ottaa kun se kerran siinä on. Äly hoi!
Usein ne gluteiinittomat ova ihan normin kokoisia, jos ne itse leivotaan. Toki jos ne erikseen ostetaan saattaa olla yksittäispakattu gluteiiniton leivos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuote on esim 'maidoton'-lapulla merkitty, niin empä tajuaisi, että sitä ei saa ottaa, jos mulle maito käy.
Jaa, mulle on ainakin ollut ihan lapsesta asti itsestäänselvää, että jos pöydässä on erikseen merkittyjä tuotteita niin ne on ensisijaisesti tarkoitettu heille joilla on jotakin rajoituksia.
Vaikka ovatkin esillä samassa pöydässä ilman elmukelmuja ja nimilappuja.
Ensisijaisesti ja toissijaisesti sitten muille... pitääkö olla kokonainen kakku vain yhdelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Jos pöydässä on kolme isoa kakkua ja neljäntenä pikkuruinen gluteeniton niin kyllä siitäkin pitää pala ottaa kun se kerran siinä on. Äly hoi!
Usein ne gluteiinittomat ova ihan normin kokoisia, jos ne itse leivotaan. Toki jos ne erikseen ostetaan saattaa olla yksittäispakattu gluteiiniton leivos.
Nykyään käytetään termiä gluteeniton.
Minä taas muistan sen tavanomaisen meidän perhejuhlissa käyvän 30-40 hlö rajoitteet. VIeraampien kanssa olisikin vaikeampaa.
eri