Miten selittää isälle, etten haluaisi toimia koko joulua ilmaisena lapsenvahtina? (ilman että hän suuttuu)
Olen 14-vuotias ja kaksi viime joulua on mennyt samalla kaavalla. Eli saan toimia pienempien serkkujen ilmaisena lapsenvahtina ja minun pitäisi olla vaan iloinen että saan viettää aikaa heidän kanssaan. Kyllä siis olenkin mutta haluaisin myös osallistua jouluun kuten muu perhe eli isä ja kaksi isoveljeä.
Veljiä ei koskaan laiteta hoitamaan serkkuja vaikka vanhempi on jo kohta 18. Joudun myöskin hoitamaan koristelut ja tarhoilut + leipomisen koska isä ei osaa mitään tuollaista. Sen jälkeen kun äitini kuoli ei vaivautunut edes opettelemaan mitään vaan "kyllä meidän *Minka hoitaa kun se on niin näppärä"
Meillä ramppaa sukulaisia jouluna oikeastaan joka päivä koko jouluviikon ajan. Muut saavat nauttia joulusta paitsi minä. En pääse "isoon pöytään" ruokailemaan kuten muut kun pitää autella lasten pöydässä pieniä syömään ja vielä siivota sotkut. Kun muut alkavat esimerkiksi pelailla seurapelejä, minut hätyytetään ulos pienten kanssa, ettei mekkala häiritse. "Kun olet niin taitava niiden lasten kanssa"
Kyllä voisin tehdä mielelläni osan tästä hommasta, mutta ärsyttää kun veljiltä ei vaadita MITÄÄN. Ihan yhtälailla hekin osaisivat vaikka vauvakeinua kiikuttaa, ei siinä sen ihmeempää vaadittaisi. Miten sanon tästä isälle ilman että hän suuttuu ja ottaa aina äidin kuoleman puheeksi?
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoinen ketju.. 14v tyttö kysyy ongelmaansa apua. Seurauksena tästä, kuudesta vastaus-sivusta neljä sivua teurastetaan pahaa-aavistamatonta viisikymppistä miestä. Olen huomannut aiemminkin, kun joku mies eksyy tänne vastailemaan, niin poikkeuksetta joillakin vastaajilla on tarve totaalisesti tyrmätä ja nolata se mies.
Kyllähän se aika pitkälti on sitä, että otetaan ja käsitetään toisten kommentit omien suodattimien läpi. Omat kokemukset ja elämäntarina saa suhtautumaan eri ihmiset samaan asiaan eri tavalla. Jostakin syystä tämän "mies51" lähtöjään varmaankin hyväntahtoinen kannustus tytölle tulkittiin hyvin negatiiviseksi ja vanhakantaiseksi "naisen tärkein tehtävä on olla hyvä vaimo" - tyyliseksi setämies löpinäksi, joka täytyi ampua alas pikimmiten. Jokainen voisi mennä itseensä ja miettiä mistä oma asenne kumpuaa ja mitä hyötyä on oikeasti siitä, että saa jonkun tuntemattoman lytättyä tällaisella keskustelusivulla.
-viisikymppinen nainen
No nyt ei mennyt läpi sitten yhtään :D Muuta nyt edes kirjoitustyyliäsi jos haluat oikeasti uskotella olevasi joku muu kun tuo "Mies51v"
Väärin arvattu. Olen edelleen viisikymppinen nainen. Se mikä minua huolestuttaa on tämä some käyttäytymisen laatu täällä. Jostakin syystä syljet agressiosi täällä, syystä jonka vain itse tiedät. Olisiko ehkä itsetutkiskelun paikka? Mitä saat nimittelystä ja kiusaamisesta?
Miksi ihmeessä isäsi pitää teidän kotia hollitupana koko joulun ajan? Sukulaisia voi tavata muulloinkin eikä kaikkia tarvitse kutsua kerralla kyläilemään. Onko teillä isovanhempia? Minusta on kohtuutonta vaatia 14-vuotiasta toimimaan vastuullisena lastenhoitajana koko suvulle.
Laitapa teidän ulko-oveen hinnasto palveluille: lastenhoito 50 e/tunti/lapsi.
Tyypillinen avuton isä kasvattaa pojastaan yhtä avutonta, tyttö laitettu "pikkuäidiksi" ja kotiorjaksi. Omasta kaveripiiristä muuten juuri noi "pikkuäidit", jos eivät sitten ole esim. uskovaisia, eivät ole menneet naimisiin tai saaneet lapsia. Heitä koko lapsiperhe-elämä kuvottaa oikein kunnolla, varmaan kun sen on jo kerran tehnyt, niin miksi tuhlata uudelleen elämäänsä siihen että passaa porukkaa.
Ap täällä, kiitos asiallisista vastauksista joita tulikin paljon enemmän kun odotin.
En muista missä viestinumerossa kysyttiin, mutta erityisen pahalta tuntuu se, että kun olen isälle sanonut, hän loukkaantuu ja ottaa esiin äidin. Esim. "Kyllä Anjakin (äiti) olisi halunnut että meillä on kunnon joulu" ja pitää olla samat tarjottavat ja leipomiset. Kun ehdotin että voisiko leivokset edes tilata leipomolta niin isä syyllistää, että mitä luulet että Anja ajattelisi jostain tilauskakuista jos olisi täällä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko vanha mies mennä pois tästä ketjusta, sinulla ei ole aiheeseen mitään rakentavaa sanottavaa.
Miten niin jos olen hänen isän ikäinen? Minähän nimenomaan se oikea kohde olen tai sitten maailma on muuttunut ja hänen isänsä on 22 vuotias tyttö.
mies51v
Sinun "nainen on piika" -asenteesi ei tyttöä auta.
Tulee ohuesti mieleen Etelä-Pohjalainen mentaliteetti jossa vaaditaan Tytöltä/naiselta jo lapsesta enemmän kuin pojalta/mieheltä. Naisen on osattava, naisen on jaksettava.
Jotenkin kasvatetaan passaajaksi ja huolehtijaksi ja keikesta murehtijaksi ne likat.
Tiedän tapauksia missä perheen tyttö käy siivoamassa veljensä asuntoa tämän muutettua kotoa omilleen. Kun se (siivoaminen) on "akkojen hommaa". Ja eihän ne miehet osaa siivota sotkujaan ja pestä pyykkiään.
Naiset sellasia yliahkeria piikoja siellä vieläkin kaikille . . .helkkarin omituista.
Onkohan toi AP sieltä ? Vaikuttaa siltä että nakitettu samalla kasvatusmeiningillä piiaksi vain koska on tyttö. Pojat saa tehdä mitä lystää.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen avuton isä kasvattaa pojastaan yhtä avutonta, tyttö laitettu "pikkuäidiksi" ja kotiorjaksi. Omasta kaveripiiristä muuten juuri noi "pikkuäidit", jos eivät sitten ole esim. uskovaisia, eivät ole menneet naimisiin tai saaneet lapsia. Heitä koko lapsiperhe-elämä kuvottaa oikein kunnolla, varmaan kun sen on jo kerran tehnyt, niin miksi tuhlata uudelleen elämäänsä siihen että passaa porukkaa.
Joo ei todellakaan tule liian ankarasti kasvatetuista työjuhdista ja lapsena vastuuseen joutuneista ihmisistä mitään hyviä puolisoita.
Mun lapsuus oli aika vastuuntäyteinen ja töitä piti tehdä paljon, tosin meillä siihen ei liittynyt sukupuoli eli pojat ja tytöt tekivät kotitöitä ja myös pojat vahtivat pienempiään.
Lisäksi vanhemmat oli sellaisia, ettei etenkään äidille voinut sanoa mistään mitään vaan täytyi sokeasti vaan totella ja mielistellä - edes nyt aikuisena ei voi olla vanhempien kanssa eri mieltä mistään (siis edes vaikka jostain uutisesta joka ei kosketa elämäämme mitenkään), sillä he ottavat sen heti henkilökohtaisesti ja loukkaantuvat, pitävät kiittämättömänä kakarana kun uskaltaa olla eri mieltä heidän kanssaan jne.
Äitiä piti ja pitää mielistellä ja isä oli tosi ankara pojilleen, miesten täytyi kotitöiden lisäksi olla tietyn näköisiä, tekniikasta kaiken tietäviä ja osaavia tosimiehiä ja laivan kapteeneita, tytöillä oli helpompaa ja isi lelli tyttöjään, mutta semmosta äitiys- ja naimisiinmenojuttua mullekin syötettiin oksetukseen saakka.
No, meistä kukaan ei ole mennyt naimisiin ja veljeni on päihdeongelmainen anarkisti, toinen veli lapsellinen ikisinkku joka vaan pelaa ja skeittaa, minä vastuuton ja äärifeministinen vastarannankiiski ja siskoni siilitukkainen lesbo.
Tunnen myös työjuhtalapsuuden eläneen naisen joka joutui tekemään niitä kotitöitä ja kaitsemaan lapsia ihan liikaa nimenomaan sukupuolensa vuoksi ja pojilla oli eri säännöt, no tästä naisesta tuli rikollinen narkkari jolla on mennyt pitkään päästä jaloilleen (nykyään on siis jo kunnon kansalainen, mutta nuoruus meni sekoillessa).
Lisäksi tiedän useita yksinhuoltajaäitien ainoita poikia jotka joutuivat jo pienenä ottamaan liikaa vastuuta äidistä ja siskostaan ja olemaan joku mies talossa, näistä tuli myös päihdeongelmaisia ja/tai masentuneita jotka ei kykene parisuhteeseen.
Oikeastaan kaikilla ongelmaisilla nuorilla aikuisilla keitä tunnen, on takana lapsuus jossa joutui ottamaan liikaa vastuuta joko fyysisesti tai henkisesti tai molempia, eikä saanut olla lapsi. Lisäksi joillain myös lapsuudessa liikaa ankaruutta ja persoonan tukahduttamista, etenkin jotkut isät kasvattavat poikiaan kuin olisivat 6-vuotiaana armeijassa.
Tosi surullista.
Tietty ongelmia aiheuttaa myös liika vastuuttomuus ettei lapsilla ole mitään rajoja eikä heistä huolehdita, mutta itse satun tuntemaan enempi näitä joilla on ollut liian ankaraa ja joutuneet ottamaan liikaa vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa onko ap oikeasti 14v vai provo, eipä tuo ole kauhean tuntematon taktiikka. Vai eikö kukaan muu ole joulunpyhinä löytänyt itseään istumasta "lasten pöydästä" teini-iän korvilla? Ei sitä välttämättä suoraan ole sanottu, että lapsenvahtinakki jaettiin sinulle, mutta sitähän se on. Nuorempia lapsia laitetaan vanhempien siskojen/serkkujen tmv vahdittavaksi. Pidemmässä ruokapöydässä nuoret/lapsettomat aikuiset istutetaan mukuloiden väliin, ja odotetaan, että he vahtivat sitten vieruskavereita, estäen sisarusten kinastelua yms.
No tuotakin on varmaan vähän eri tasolla. Joku saa autella nuoren roolissa, toinen joutuu tahtomattaan äidin rooliin. Joku hoitaa vain pyhinä, toisella ei vanhempaa välttämättä edes näy paikalla tai niin päihtynyt 24/7 että sisarusten äidiksi joutuu väkisin.
Se, mikä tuossa on erikoista, on nuoren kiristäminen äidin puuttumisella (hiukan traumatisoivaa??) ja se, että nuori kokee ettei saa koskaan viettää joulua lapsen roolissa.. siis joulusta nauttien.
Mitä nuo aattona tekee kun tarvitsevat vahtia, juovatko alkoholia vai mitä? Ja miten niiden serkkujen vanhemmat kehtaavat olla mukana tuollaisessa nuoren ammaksi pakottamisessa? Aivan uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Tee itsestäsi lastensuojeluilmoitus.
Hienoa! Loistopostaus! Siinä taas yksi tohelo antamassa "hyviä" vinkkejä. Kannattaa vastaisuudessa miettiä mitä kirjoittelee, jos nyt vajavaisen älykkyytesi takia edes kykenet ajattelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä, kiitos asiallisista vastauksista joita tulikin paljon enemmän kun odotin.
En muista missä viestinumerossa kysyttiin, mutta erityisen pahalta tuntuu se, että kun olen isälle sanonut, hän loukkaantuu ja ottaa esiin äidin. Esim. "Kyllä Anjakin (äiti) olisi halunnut että meillä on kunnon joulu" ja pitää olla samat tarjottavat ja leipomiset. Kun ehdotin että voisiko leivokset edes tilata leipomolta niin isä syyllistää, että mitä luulet että Anja ajattelisi jostain tilauskakuista jos olisi täällä.
Ap
Tuota kutsutaan syyllistämiseksi. Se on ns. manipulointia. Oikeasti isäsi tulisi joko laittaa ITSE joulu teille lapsille ja kokata itse ne ruuat jos ne on oikeasti tärkeitä joulun kannalta. Eihän niiden täydellisiä tarvitse olla, jotta tuntui joululta. Jos ne ruuat olisi isällesi tärkeitä, hän laittaisi ne itse. Piste.
Jos taas se on tärkeämpää, kuka ne laittaa eli että hän ei niitä ainakaan laita, hänen tulisi antaa tilata ne ruuat.
Ei sun tarvitse suostua. Jos ei hän itse viitsi niitä tehdä, miksi sinun tarvitsisi? Sinä voit kieltäytyä, koska olet lapsi vielä. Ja vaikka olisit aikuinen, ei sinun tarvitse olla oma äitisi. Sinun isäsi kuuluu olla sinun vanhempasi.
Jos isäsi vetoaa äitiisi, voit kysyä häneltä miksi hän ei itse tee ruokia TEILLE kun eikö hänen pitäisi järjestää teille samanlainen joulu kuin äiti aikonaan, kun TE olette niitä teidän perheen lapsiakin?
Sillä ei ole väliä mitä osaa kokata. Yrittää voi, jos on halua. Se on vanhemman tehtävä luoda lapsille joulu ja.... koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa onko ap oikeasti 14v vai provo, eipä tuo ole kauhean tuntematon taktiikka. Vai eikö kukaan muu ole joulunpyhinä löytänyt itseään istumasta "lasten pöydästä" teini-iän korvilla? Ei sitä välttämättä suoraan ole sanottu, että lapsenvahtinakki jaettiin sinulle, mutta sitähän se on. Nuorempia lapsia laitetaan vanhempien siskojen/serkkujen tmv vahdittavaksi. Pidemmässä ruokapöydässä nuoret/lapsettomat aikuiset istutetaan mukuloiden väliin, ja odotetaan, että he vahtivat sitten vieruskavereita, estäen sisarusten kinastelua yms.
No tuotakin on varmaan vähän eri tasolla. Joku saa autella nuoren roolissa, toinen joutuu tahtomattaan äidin rooliin. Joku hoitaa vain pyhinä, toisella ei vanhempaa välttämättä edes näy paikalla tai niin päihtynyt 24/7 että sisarusten äidiksi joutuu väkisin.
Se, mikä tuossa on erikoista, on nuoren kiristäminen äidin puuttumisella (hiukan traumatisoivaa??) ja se, että nuori kokee ettei saa koskaan viettää joulua lapsen roolissa.. siis joulusta nauttien.
Mitä nuo aattona tekee kun tarvitsevat vahtia, juovatko alkoholia vai mitä? Ja miten niiden serkkujen vanhemmat kehtaavat olla mukana tuollaisessa nuoren ammaksi pakottamisessa? Aivan uskomatonta.
Onhan sitä eri tasoista, todellakin. Aloituksessa oli tuotu juhlatilaisuudet esille, joten vastauskin niistä. Omat kokemukset ovat juurikin tuosta, että ainakin omista sukulaisista ja tuttavista löytyy niitä aikuisia, jotka kyselemättä katsovat oikeudekseen tehdä vanhemmista lapsista lapsenvahteja niin juhlapyhinä, harvinaisemmissa tilaisuuksissa kuin ihan arkisissa tapaamisissakin. Mitä kiltimmin sen roolin otti vastaan, sitä enemmän sitä oli tarjolla.
Ap- kulta, isäsi toimii väärin sinua kohtaan. Hän syyllistää ja manipuloi vaimonsa kuolemalla ja sitä seuranneilla muutoksilla. Sinä olet hänen lapsensa, et vaimon ja kotihengettären sijainen! Kirjoita hänelle kirje johon saat koottua ajatuksiasi ja mielipiteitäsi ja sitten pysy niitten takana! Sinä olet lapsi jonka tehtävä on huolehtia koulusta ja omasta kasvamisestasi. Isä on aikuinen jonka tehtävä on tukea sinua siinä. Hankkikoon mieluisensa tunnelman ja tarjottavat itse, te lapset- myös pojat!- voitte auttaa. ❤️Voimia sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuota kutsutaan syyllistämiseksi. Se on ns. manipulointia. Oikeasti isäsi tulisi joko laittaa ITSE joulu teille lapsille ja kokata itse ne ruuat jos ne on oikeasti tärkeitä joulun kannalta. Eihän niiden täydellisiä tarvitse olla, jotta tuntui joululta. Jos ne ruuat olisi isällesi tärkeitä, hän laittaisi ne itse. Piste.
Jos taas se on tärkeämpää, kuka ne laittaa eli että hän ei niitä ainakaan laita, hänen tulisi antaa tilata ne ruuat.
Ei sun tarvitse suostua. Jos ei hän itse viitsi niitä tehdä, miksi sinun tarvitsisi? Sinä voit kieltäytyä, koska olet lapsi vielä. Ja vaikka olisit aikuinen, ei sinun tarvitse olla oma äitisi. Sinun isäsi kuuluu olla sinun vanhempasi.
Jos isäsi vetoaa äitiisi, voit kysyä häneltä miksi hän ei itse tee ruokia TEILLE kun eikö hänen pitäisi järjestää teille samanlainen joulu kuin äiti aikonaan, kun TE olette niitä teidän perheen lapsiakin?
Sillä ei ole väliä mitä osaa kokata. Yrittää voi, jos on halua. Se on vanhemman tehtävä luoda lapsille joulu ja.... koti.
Sivusta: tuo on myös tapa, joka ei itsestään lopu. Olen kuunnellut sivusta samanlaista syyllistämistä, ja syyllistettävä oli jo eläkeiässä.
delegoi, kyl mihetkin osaa hoitaa lapsia kunhan kertoo perusjuttuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä eri tasoista, todellakin. Aloituksessa oli tuotu juhlatilaisuudet esille, joten vastauskin niistä. Omat kokemukset ovat juurikin tuosta, että ainakin omista sukulaisista ja tuttavista löytyy niitä aikuisia, jotka kyselemättä katsovat oikeudekseen tehdä vanhemmista lapsista lapsenvahteja niin juhlapyhinä, harvinaisemmissa tilaisuuksissa kuin ihan arkisissa tapaamisissakin. Mitä kiltimmin sen roolin otti vastaan, sitä enemmän sitä oli tarjolla.
Joo mutta tossa ap kertoi isänsä vedonneen toisen vanhemman kuolemaan. Sehän on traumatisoivaa, että kiristään sillä. Tuskin jää tuo äidin rooli pelkkään jouluun.
Kuulostaa siltä, ettei isä ole hyväksynyt muuttunutta rooliaan vanhempana. Nyt hänen pitäisi olla tavallaan molempina vanhempina lapsille tai tehdä asioita kahden vanhemman edestä. Tuskin on ennenkään perheessä kokannut niin äidin rooli tai tehtävät tuntuu hänelle vieraalta tai vaivalloiselta. Tai sitten muistuttaa liikaa tämän kuolemasta. Siksi kutsuu sukulaisiakin kylään, ettei olisi yksinäistä. Tai sitten kutsuu lasten vuoksi paljon sukua, ettei joulu tuntuisi tyhjältä.
Eipä tuota tilannetta tiedä eikä isän motiiveja, mutta väärin hän jokatapauksessa toimii kun ottaa äidin kohtalon puheeksi, jotta saa jouluruuat pöytään (12-14-vuotiaan laittamat, suurelle porukalle!!). Sääliks käy, toivottavasti havahtuu ajoissa tähän ennen kuin suhteet lapsiin kärsii.
Pyydät tiettyä tuntihintaa lastenhoitopalveluista ja sukulaiset palkkaavat sut hoitamaan lapsiaan niin monekI tunniksi kuin mihin heillä on varaa ja tarvetta. Muulloin kukin hoitakoon omat mukulansa.
Tarjoilut ja leipomukset talkooporukalla kaikki porukalla leipomaan. "En osaa" - ei hyväksytä tekosyyksi osallistumattomuudelle, et osannut sinäkään ennen kuin opettelit. Jos muut eivät osallistu pyydä tilaus paperille ja määrittele työllesi hinta. Joululoman päätteeksi keräät sukulaisilta hillot ja sijoitat itseesi ja vietät vaikkapa hiihtoloman just niin kuin itse haluat. Pyydä myös kirjalliset työtodistukset työsuorituksistasi, niistä on hyötyä tulevaisuudessasi. Ota tämä kasvun kannalta.
Kieltäydy tarjoamasta ilmaista lapsityövoimaa, jos isä ei usko kun sanot hänelle suoraan, puhu seuraavaksi viranomaiselle. Jos isä kääntää puheet äitiin, käske miettimään uudemman kerran ennen kuin alkaa syyllistää lasta lapsen äidin kuolemasta. Käske isääsi ottamaan aikuisena oman vastuunsa. Sano, ettet aio olla isällesi äitisi korvike. Jos ei usko, niin puhu muille aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat ovat henkisesti terveitä, mutta mies51 on sosiopaatti.
Ei kuitenkaan lääkityksessä ja työn takia ihan testattu tapaus. Kokeilkaapa samaa
mies51v
Ei muuten ajeta sun ammattiis psykologin mt-kysymyspatteristoa läpi...
Tässä tapauksessa kaikki aikanaan kävi.
Mies51v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta tossa ap kertoi isänsä vedonneen toisen vanhemman kuolemaan. Sehän on traumatisoivaa, että kiristään sillä. Tuskin jää tuo äidin rooli pelkkään jouluun.
Kuulostaa siltä, ettei isä ole hyväksynyt muuttunutta rooliaan vanhempana. Nyt hänen pitäisi olla tavallaan molempina vanhempina lapsille tai tehdä asioita kahden vanhemman edestä. Tuskin on ennenkään perheessä kokannut niin äidin rooli tai tehtävät tuntuu hänelle vieraalta tai vaivalloiselta. Tai sitten muistuttaa liikaa tämän kuolemasta. Siksi kutsuu sukulaisiakin kylään, ettei olisi yksinäistä. Tai sitten kutsuu lasten vuoksi paljon sukua, ettei joulu tuntuisi tyhjältä.
Eipä tuota tilannetta tiedä eikä isän motiiveja, mutta väärin hän jokatapauksessa toimii kun ottaa äidin kohtalon puheeksi, jotta saa jouluruuat pöytään (12-14-vuotiaan laittamat, suurelle porukalle!!). Sääliks käy, toivottavasti havahtuu ajoissa tähän ennen kuin suhteet lapsiin kärsii.
Tuo loppu on jäänyt aloituksesta huomaamatta, huomasin viittauksen tuohon vasta ap:n myöhemmistä kommenteista. Tarkoitukseni ei ollut vähätellä ap:n kokemusta, päinvastoin. Minusta tuo on kevyemmässäkin muodossaan tökeröä.
Isällä on vanhemman rooli todellakin hakusessa, jos 14v tyttöä syyllistetään sillä miten äitinsä on tehnyt ja toiminut. Toivottavasti tuo tyyli ei ole pysyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat ovat henkisesti terveitä, mutta mies51 on sosiopaatti.
Ei kuitenkaan lääkityksessä ja työn takia ihan testattu tapaus. Kokeilkaapa samaa
mies51v
Ei muuten ajeta sun ammattiis psykologin mt-kysymyspatteristoa läpi...
Tässä tapauksessa kaikki aikanaan kävi.
Mies51v
Olis mennyt paremmin läpi jos olisit väittänyt, että nykyisin teetetään.
"Aikanaan" (20-40v sitten) niitä ei varsinkaan tehty...
Vierailija kirjoitti:
Ap
Seuraavan kerran, kun isäsi syyllistää sinua äitisi toiveilla, sano hänelle, ettei äitisi varmastikaan olisi toivonut lapsensa joutuvan perheessä aikuisen rooliin. Voin nimittäin vannoa, että äitisi olisi kauhuissaan nykyisestä tilanteestanne. Kysy myös isältäsi, miksei hän tee sitä ihanaa, äidin muistoa kunnioittavaa joulua. Äläkä enää oikeasti yhtään mieti noita jouluvalmisteluja. Ne eivät ole sinun vastuullasi.
Häissä ja hautajaisissa, eikä vain teineille. Itse ole löytänyt molemmista itseni istumasta lähisukulaisten pikkupoikien no-mans-landina. Ei tarvinne arvata kuka istumajärjestykset oli suunnitellut. Olen lapseton, aikuinen ihminen.