Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selittää isälle, etten haluaisi toimia koko joulua ilmaisena lapsenvahtina? (ilman että hän suuttuu)

Vierailija
13.12.2019 |

Olen 14-vuotias ja kaksi viime joulua on mennyt samalla kaavalla. Eli saan toimia pienempien serkkujen ilmaisena lapsenvahtina ja minun pitäisi olla vaan iloinen että saan viettää aikaa heidän kanssaan. Kyllä siis olenkin mutta haluaisin myös osallistua jouluun kuten muu perhe eli isä ja kaksi isoveljeä.

Veljiä ei koskaan laiteta hoitamaan serkkuja vaikka vanhempi on jo kohta 18. Joudun myöskin hoitamaan koristelut ja tarhoilut + leipomisen koska isä ei osaa mitään tuollaista. Sen jälkeen kun äitini kuoli ei vaivautunut edes opettelemaan mitään vaan "kyllä meidän *Minka hoitaa kun se on niin näppärä"

Meillä ramppaa sukulaisia jouluna oikeastaan joka päivä koko jouluviikon ajan. Muut saavat nauttia joulusta paitsi minä. En pääse "isoon pöytään" ruokailemaan kuten muut kun pitää autella lasten pöydässä pieniä syömään ja vielä siivota sotkut. Kun muut alkavat esimerkiksi pelailla seurapelejä, minut hätyytetään ulos pienten kanssa, ettei mekkala häiritse. "Kun olet niin taitava niiden lasten kanssa"

Kyllä voisin tehdä mielelläni osan tästä hommasta, mutta ärsyttää kun veljiltä ei vaadita MITÄÄN. Ihan yhtälailla hekin osaisivat vaikka vauvakeinua kiikuttaa, ei siinä sen ihmeempää vaadittaisi. Miten sanon tästä isälle ilman että hän suuttuu ja ottaa aina äidin kuoleman puheeksi?

Kommentit (220)

Vierailija
141/220 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

asiisisii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee itsestäsi lastensuojeluilmoitus.

Aivan älyvapaa idea. Tuskin tyttö tälläistä kaipaa taakaksi.

Ei se mikään taakka ole,pelastetaan orjatyöstä lastensuojelun toimesta!

Kyllä tuollainen asia kannattaa yrittää ensisijaisesti ratkoa perheen sisällä. Lastensuojelu voi pelastaa turhankin tehokkaasti. Tuurikauppaa millaiset ihmiset siellä vastassa. Joku voi jäädä piinaamaan perhettä tai teini huomaakin olevansa laitoksessa pelastettuna.

Muutenkin tuollainen olisi melkoinen loukkaus ja viesti täydestä kunnioituksen puutteesta vanhempaa kohtaan jos ei halua asiasta suoraan keskustella vaan tuo viranomaiset kotiin ja puuttumaan. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään pahoinpitely tm.

Kyllä toi aiheuttaa yhtä pahat vauriot lapseen kuin pahoinpitelykin, jollei pahemmat. Jos vanhempi ei kunnioita lastaan, vaan pitää piikana, niin miksi lapsen pitäisi "kunnioittaa" vanhempaansa ja olla kokemastaan kaltoinkohtelusta hiljaa?

Missä kohtaa piti olla hiljaa? Ehdotin normaalia ihmisten välistä asioiden ratkomista, puhumista sen kanssa jota asia koskee. Jos lapsi tekee jotain väärin niin pitääkö vanhemman ensin puhua jollekin sossulle asiasta eikä lapselle?

Vierailija
142/220 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä vieraat tulevat teille? Sano isällesi, ettei kutsu ketään jos ei ole itse valmis laittamaan vieraille joulua.

Älä tee mitään, jos isäsi ja veljesikään eivät tee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/220 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy kaverisi perheeltä saatko tulla heille jouluksi koska et halua toimia kotona orjana. Kirjoitat kirjeen pöydälle valmiiksi ja ei muuta kuin aattona reissuun.

Vierailija
144/220 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit myös lähettää etukäteen sukulaisille viestit että jos haluatte tänä vuonna lastenvahti palveluja ne maksavat 30e/h ja tilinumero mukaan. Maksut etukäteen ja ilmoitus mihin kellonaikaan palvelua haluaa käyttää.

Ja sano että toivot lahjat rahana ko. Tilille ja halutessaan voivat maksaa myös edellisvuotisista lastenhoitopalveluista koska olit silloin vielä liian nuori ymmärtämään työsi arvokkuuden pyhäpäivänä.

Vierailija
145/220 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit myös lähettää etukäteen sukulaisille viestit että jos haluatte tänä vuonna lastenvahti palveluja ne maksavat 30e/h ja tilinumero mukaan. Maksut etukäteen ja ilmoitus mihin kellonaikaan palvelua haluaa käyttää.

Ja sano että toivot lahjat rahana ko. Tilille ja halutessaan voivat maksaa myös edellisvuotisista lastenhoitopalveluista koska olit silloin vielä liian nuori ymmärtämään työsi arvokkuuden pyhäpäivänä.

Jos - tai ehkä luultavammin kun - isä saa tästä raivarin, niin mitä tämä 14-vuotias sitten tekee?

Näillä kommentoijilla on ilmeisesti kaikilla ollut hyvin tasapainoiset perheet, jossa tällainen tilanne ei koskaan olisi ollut mahdollinen. Se on hieno juttu, mutta ap taitaa elää vähän toisenlaisessa perheessä.

Vierailija
146/220 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin vaan jättänyt tekemättä nuo jutut. Tai sitten olisin mokannut ne jotenkin, unohtanut ruoista mausteet, leipomukset olisivat epäonnistuneet. Ja kesken muiden juhlinnan olisin sännännyt heidän keskelleen huutaen:" En jaksa enää! Olen alaikäinen koululainen ja haluan viettää rauhallisen joulun! Haluan äitini takaisin!"

Eiköhän sillä olisi ollut jotain vaikutusta jouhinkin asioihin.

Vierailija
147/220 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos - tai ehkä luultavammin kun - isä saa tästä raivarin, niin mitä tämä 14-vuotias sitten tekee?

Näillä kommentoijilla on ilmeisesti kaikilla ollut hyvin tasapainoiset perheet, jossa tällainen tilanne ei koskaan olisi ollut mahdollinen. Se on hieno juttu, mutta ap taitaa elää vähän toisenlaisessa perheessä.

Niin. On vaikeaa olla alaikäinen tuossa tilanteessa. Jos olisi omaa rahaa, voisi muuttaa pois kotoa tai lähteä vaikka hotelliin jouluksi. Kertomatta mitään kellekään.

Vierailija
148/220 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä niiden pienten sekkujen vanhemmat ovat,kun ne tenavattyrkätään sinun vastuullesi? Sinä et ole niiden lasten äiti etkä edes lastenhoitaja, joten on väärin vaatia, että sinä paimennat lapsia, kun niiden vanhemmat juhlivat. Kännäävät? Puhu reilusti ja suoraan isäsi kanssa ja anna hänensuuttua. Kyllä hän leppyy, kun onaikansa pureskellut puhumaasi. Tai jos sinun on hankala puhua, niin eikö sinulla olisi jotain aikuista luottohenkilöä, isoäitiä, tätiä tai kummitätiä, jolle kertoisit avoimesti tilanteestasija pyytäisit tätä henkilöä puhumaan puolestasi isällesi. 

Ap täällä, anteeksi etten päässyt aiemmin. Pääsin nyt vasta koneelle kun isä nukahti. Ne ihmiset joita meille tulee, ovat isän puolelta sukua. Pääosin miehiä ja heidän uusia naisystäviään joita ei lastenhoito "vapaapäivinä" voisi vähempää kiinnostaa. Esim. kaksi edellistä "joulusaunaa" sain kylvettää näiden naisten lapsia suihkutiloissa. Kun muut juttelivat ja nauroivat saunassa keskenään. Useammassakin tapauksessa kuten kummitätini, ja kaksi muuta tätiäni niin lykkäsivät lapset jouluksi isiensä hoidettavaksi. Ja nämä isäthän keksivät sen, että täällä on ilmainen piika, kuten joku mainitsi. 

Ap

Etkö voi puhua kummitädeillesi? Periaatteessa kummien tehtävähän olisi auttaa tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
149/220 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä suuresti keitä ovat nämä aikuiset jotka lykkäävät ap: n hoitoon omat lapsensa.

Vierailija
150/220 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika typeriä ovat myös sukulaiset jotka vaan lykkäävät omat lapsensa toisen lapsen hoidettavaksi. Kyllä sen verran pitää aikuisella valot olla päällä että antaa teinillekin omaa aikaa ja tilaa olla. Eikö edes siivoukseen löydy apua vaan kaikki vain häipyvät ruokailun jälkeen istuskelemaan? Tolloa sakkia. 

Ja VASTUU lapsista on aina vanhemmilla, ei sinulla. 

Vierailija
151/220 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta kuka hullu on taas nimimerkki mies51v ? Ap täällä oli paljon hyviä vinkkejä sinulle, kirjoita joulun jälkeen, miten meni? Tsemppiä!

Ooo. Provo jatkuu joulun yli!

Vierailija
152/220 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 vuotiaan jouluun ei pitäisi kuulua muita vastuita kuin vapaista nauttiminen ja omien jälkien siivoaminen. Lapsia ovat vielä sen ikäiset. 

Vierailija
153/220 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkujen? Mitä nämä tekee kun hoidat niiden lapsia?

Kuulostaa joku feministin kirjoittamalta trollaukselta

Ja miehenä mua kyllä ihmetyttää kun naiset valittaa jokaisesta miesten tekemistä "sisustusvirheistä" ja menee itse laittamaan uudestaan. Hyväksyispä miesten tekemiäkin asioita tai olla valittamatta!!!

Ja et ole kertonut kuka tiskaa, kuka auttaa ruoan ostoon, kuka ajaa ja paljonko noihin hommiin isäsi, veljesi jeesää

Haisen "I am a victim here" mentaliteettia tässä.

Vierailija
154/220 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin v*ttuun sieltä.

No en oikeasti olisi 14-vuotiaana voinut lähteä minnekään, mutta aina voit mennä lakkoon ja lukittautua huoneeseesi.

Keskustelu aikuisten kanssa harvemmin auttaa mitään, koska se menee just manipuloinniksi heidän puolelta ja sitten sitä suostuu taas tekemään kuten he tahtoo.

Näytä tämä tekstisi ja jos ei toimi, niin sitten lakkoon?

Itseäni kohdeltiin liian aikuismaisesti lapsena ja teininä, puhuin asioista terkkarille joka teki lasun ja vanhempani kävivät sitten jossain tapaamisessa selittämässä kaikki parhain päin ja nolasivat minut asiasta kotona. Lisäksi he juoruilivat asiasta naureskellen ympäriinsä, ja sain tietää tämän kun naapurin tytöt tuli nauramaan, että oikeastiko teit jonkun sossuilmoituksen perheestänne.

No, lopputuloksena olen ikuisuusmasentunut kolmeakymppiä lähentelevä ihminen jolla ei ole vieläkään tutkintoa vaikka haluaisin, ei voimia oikein mihinkään ja tavallisten asioidenkin tekeminen sakkaa, arjenhallinta olematonta, olen ikäistäni lapsellisempi, tehnyt kaikkea typerää aikuisena, en luonnollisestikaan kykene parisuhteeseen jne.

Vanhempani manipuloivat minua edelleen mm. taloudellisesti ja etsin edelleen omaa tahtoa ja tarvisin terveen mielen ja voimaa esim. opiskella loppuun ja tehdä töitä ihan jo siksi, että voisin olla itsenäinen ja seisoa taloudellisesti omilla jaloillani jolloin voisin vastustaa vanhempiani ja päästä heidän vallasta irti, kun ei tarvitsisi mielistellä heitä kiitollisuudenvelassa taloudellisesta tuesta.

Kannattaa oikeasti miettiä, kannattaako sitä isää mielistellä vai ei.

Hänen vaimonsa on kuollut joo, mutta isäsi saa siihen kyllä tukea muilta aikuisilta eikä sinun lapsena tarvitse häntä sen vuoksi mielistellä.

Itse olen juuri tuollainen luonne, että mielistelen ja teen säälistä mitä vaan kun jollain on tai on ollut elämässään kurjia asioita (kaikilta löytyy yleensä jotain!), ja se on tosi tuhoisa piirre.

Lopeta isäsi mielistely ja jos haluat häntä muistaa, niin tee hänelle vaikka välillä pieniä kivoja ylläreitä ja autat silleen normaalisti, mutta et paljoa sillä sinun energiasi täytyy nyt mennä oman identiteetin rakentamiseen, kavereihin, maailmaan tutustumiseen, opiskeluun, harrastuksiin yms.

Jos isäsi ei jotain osaa, hän voi opetella.

Vierailija
155/220 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota asia puheeksi isäsi kanssa ihan suoraan. Sano, että sinäkin haluat viettää joulua ja rauhoittua. Veljesi ovat varmaan sinua vanhempia, joten saavat olla aikuisten kanssa pitämässä seuraa ja pelailemassa.

Sinusta saa vielä joku onnekas mies hyvän vaimon.

mies51v

Tarkoittanet tässä että "joku onnekas mies" saisi mahdollisesti hyvän palvelijan. Olen mies ja en ymmärrä näitä monia "miehiä", jotka eivät itse osaa suunnilleen edes pe*settään pyyhkiä, vaan pitää olla vaimo tekemässä kaikki terveen ihmisen asiat. Ja miksi jotkut naiset suostuvat palvelijoiksi, en ymmärrä sitäkään.

Vierailija
156/220 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

14 vuotiaan jouluun ei pitäisi kuulua muita vastuita kuin vapaista nauttiminen ja omien jälkien siivoaminen. Lapsia ovat vielä sen ikäiset. 

Kyllä lapsille on ihan hyvä osallistua yhteisten aterioiden valmistukseen ja joulusiivoukseen, mutta toki äiti ja isä on niistä vastuussa ja lapset vain apureita.

AP:n tapaus on aivan överiksi mennyt ääritapaus, mutta kyllä ihan normaalia että 14-vuotiaan vastuulla on JOTAIN.

8-vuotiaankin vastuulla voi olla jo jotain, esim. eteisen järjestäminen ja roskien vieminen, ja isompien lasten hommia voi olla jo jonkun ruokalajin valmistus, saunan tai kaappien peseminen yms.

Ei todellakaan tarkoita sitä, etteikö lapsen aika menisi silti pääosin joulusta nauttimiseen.

Ei ne perheen aikuisetkaan mitään työjuhtia ole jotka yksin tekee kaiken, vaan koko perhe tekee ja aikuiset eniten.

Vierailija
157/220 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mies51v

Veikkaanpa että tämän päivän 14-vuotiailla on täysin toisenlaiset tulevaisuudenhaaveet.

Mitä pahaa siinä on, jos joku on hyvä vaimo. Tietysti miehenkin pitää sitten olla hyvä mies.

Vierailija
158/220 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoinen ketju.. 14v tyttö kysyy ongelmaansa apua. Seurauksena tästä, kuudesta vastaus-sivusta neljä sivua teurastetaan pahaa-aavistamatonta viisikymppistä miestä. Olen huomannut aiemminkin, kun joku mies eksyy tänne vastailemaan, niin poikkeuksetta joillakin vastaajilla on tarve totaalisesti tyrmätä ja nolata se mies. 

Kyllähän se aika pitkälti on sitä, että otetaan ja käsitetään toisten kommentit omien suodattimien läpi. Omat kokemukset ja elämäntarina saa suhtautumaan eri ihmiset samaan asiaan eri tavalla. Jostakin syystä tämän "mies51" lähtöjään varmaankin hyväntahtoinen kannustus tytölle tulkittiin hyvin negatiiviseksi ja vanhakantaiseksi "naisen tärkein tehtävä on olla hyvä vaimo" - tyyliseksi setämies löpinäksi, joka täytyi ampua alas pikimmiten. Jokainen voisi mennä itseensä ja miettiä mistä oma asenne kumpuaa ja mitä hyötyä on oikeasti siitä, että saa jonkun tuntemattoman lytättyä tällaisella keskustelusivulla. 

-viisikymppinen nainen

Hei vaan mies51v!

Vierailija
159/220 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mies51v

Veikkaanpa että tämän päivän 14-vuotiailla on täysin toisenlaiset tulevaisuudenhaaveet.

Mitä pahaa siinä on, jos joku on hyvä vaimo. Tietysti miehenkin pitää sitten olla hyvä mies.

Siinä ei ole mitään pahaa olla hyvä puoliso, mutta nykypäivänä lapsia ei kasvateta noin eikä liialliseen vastuurooliin joutuneista tytöistä ja pojista tule hyviä puolisoita vaan vastuuttomia aikuisia jotka eivät edes kykene kunnolliseen parisuhteeseen saati olemaan jotain hyviä puolisoita.

Minä olen tämän nähnyt niin omalla kohdallani kuin useamman muunkin kohdalla.

Vierailija
160/220 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, tää on läppä multa, mutta totta toinen puoli:

Muuta mun luo. Tunti kotitöitä tuollaisina erikoisempina päivinä tai viikonloppuna riittää taatusti! Nuorempia on vain yksi, ekaluokkalainen, jota ei tarvitse vahtia. Kunhan sellaiset perusasiat hoituu, että sun takki löytää tiensä naulakkoon ja tyhjä jugurttipurkki roskikseen noin 90% kerroista.

Arkena riittää vartti kotitöitä päivässä, kunhan se tehdään tehokkaasti.

Pari kertaa vuodessa voidaan joku isompi siivousurakka, mutta jos peset vaikka muutaman tunnin ikkunoita, saat taatusti siitä jotain vastineeksi.

Harastukset ja koulutus kustannetaan. Jälkimmäinen niin pitkälle kuin haluat. Ainoana ehtona on, ettet sekoile päihteiden kanssa. Jos pysyt täysin päihteettömänä 18-vuotiaaksi asti, saat tonnin starttirahaa itsenäistymiseen.

Jotain tällaista mä itse toteuttaisin. Hemmetti, kun pistää vihaksi, että lapsia saavat ihmiset, jotka kohtelevat niitä noin.

Sä et ole veljiesi äiti etkä isäsi vaimo.

Sano suoraan, että kotitöiden tekeminen on ihan fine, kunhan kaikki tekevät niitä yhtä paljon. Jokainen hoitakoon pikkulapsensa itse tuollaisessa porukassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän