Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kosovolaisten/albanialaisten ruokien reseptejä?

16.06.2006 |

Toivon, että jollain olisi kertoa jotain kosovolaisten/albanialaisten perinneruokien, tai muuten vaan siellä paljon syötyjen ruokien reseptejä... Olisin todella kiitollinen!

Olin itsekin käymässä mieheni kotimaassa Kosovossa, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna valitettavasti en osallistunut lainkaan ruoanlaittoon.. Jäi sellainen olo, että haluaisi joskus niitä ruokia kotonakin laittaa.

Ja mies olisi kiva yllättää, ikävöihän hän välillä kotimaataan. Jospa tutut ruuat kotimaasta piristäisivät :)

Kiitos jo etukäteen, jos jollain on kertoa!!! :)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama mä haluaisin oppia. Tekevät aika paljon taikinasta ruokaa. Kesäisin aika paljon paistavat paprikoita. Sen verran katsoin, että öljyssä paistavat ja sitten laitettiin kermaa pannulle ja kuumennettiin. Leivän kanssa söivät ja minusta oli tosi hyvää. Mutta ne muut ruuat jäi multa kanssa oppimatta, vaikka olen käynyt Kosovossa monta kertaa. Anoppi siellä aina ruokaa tekee, eli mulle jää vaan kahvinkeitto tai jotain suomalaisia kakkuja joskus teen. Mutta eiköhän me myös joskus opita!

Vierailija
2/9 |
17.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tassa jalkapalloilija Shefki Kuqin aidin resepti, jonka nappasin joskus jostain lehdesta. :)

Jauhelihapaprikat (4 - 8 annosta)

Tayte:

1 sipuli

1 rkl rypsioljya

600g jauhelihaa

0,75dl riisia

suolaa

paprikajauhetta

4 isoa paprikaa

Kuori ja silppua sipuli. Kuumenna oljy pannussa ja ruskista sipulisilppu ja jauheliha murumaiseksi. Lisaa riisi ja mausteet. Jatka kypsentamista noin 5 minuuttia silloin talloin sekoitellen. Pese paprikat, irrota kannat ja puhdista siemenet pois. Tayta paprikat jauhelihariisiseoksella tiiviisti. Jos ylimaaraista taytetta jaa, levita se uunivuoan pohjalle. Kypsenna uunissa 200 asteessa 30 - 35 minuuttia. Paprikat paistetaan mehevan kypsiksi, tummat laikut pinnassa kuuluvat asiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon, Ilda! Pitää kokeilla tuota ruokaa ensi viikolla, mies kyllä varmasti tykkää kovasti :)

Olen tosi kiitollinen jos joku tietäisi vielä muitakin ruokaohjeita! :)

Vierailija
4/9 |
17.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vain mieleen, että eikö teidän Kosovolaiset/Albaani miehet olisi itse parhaita perinneruokien tekijöitä? Tekeekö miehenne yleensä ruokaa?

Mun oma mies tekee aivan loistavia oman maansa ruokia ja siinä sivussa olen minäkin oppinut kokkaamaan ihania ruokia:) Meillä syödään aina tuoretta, eineksiä ei käytetä koskaan.

Yllättävän vähän mausteita/yrttejä käytetty tässä alla olevassa reseptissä.

Tayte:

1 sipuli

1 rkl rypsioljya

600g jauhelihaa

0,75dl riisia

suolaa

paprikajauhetta

4 isoa paprikaa

Vierailija
5/9 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään paljon papuja, joten aika tavallinen arkiruoka lämpimän leivän kanssa meillä on albanialainen papukeitto (jani me fasul). Keitto kuuluisi oikeaoppisesti tehdä kuivatuista pavuista pitkän kaavan mukaan, mutta itse suomalaisena kiireisenä naisena, olen purkkiruokien ystävä. ;o))

Tässä siis se nopeaksi muokkaamani ohje (4 hengelle):

- tölkillinen valkoisia tai ruskeita papuja (400g)

- 2 pientä sipulia silputtuna (n. 1dl sipulisilppua)

- pari ruokalusikallista oliiviöljyä (oikeasti ohjeessa on 1dl, mutta minusta se on turhan paljon rasvaa - kevyestä ruoasta tulee äkkiä superkalorinen)

- tölkillinen chilimaustettua tomaattimurskaa (400g)

- ruokalusikallinen persiljaa pienenä silppuna

- ruokalusikallinen minttua pienenä silppuna

- suolaa ja chilijauhetta maun mukaan

- ½ dl vettä

Ruskista sipulisilppu öljyssä. Lisää tomaattimurska, vesi, suola ja chilimauste ja hauduta kokoon n. 15min. Huuhdo pavut runsaan veden alla ja lisää keitokseen. Lisää myös persilja- ja minttusilppu. Keitä vielä n. 5-10 min. Tarkista maku ja lisää tarvittaessa mausteita. Tarjoa keitto kuumana leivän kera.

Keitto tulisi keittää paksuksi liemeksi, ei kuten suomalaiset keitot, jotka ovat yleensä hyvin " vetisiä" - pikemminkin kuin kastikkeeksi. Minä jätän keiton siihen rajalle, haluan syödä keiton lusikalla ja pitää leivän kädessäni kun taas useat albanialaiset keittävät keiton niin paksuksi liemeksi, että sitä voi kauhoa leivällä suuhunsa...

Ilda:

Tassa jalkapalloilija Shefki Kuqin aidin resepti, jonka nappasin joskus jostain lehdesta. :)

Tayte:

1 sipuli

1 rkl rypsioljya

600g jauhelihaa

0,75dl riisia

suolaa

paprikajauhetta

4 isoa paprikaa

Kuori ja silppua sipuli. Kuumenna oljy pannussa ja ruskista sipulisilppu ja jauheliha murumaiseksi. Lisaa riisi ja mausteet. Jatka kypsentamista noin 5 minuuttia silloin talloin sekoitellen. Pese paprikat, irrota kannat ja puhdista siemenet pois. Tayta paprikat jauhelihariisiseoksella tiiviisti. Jos ylimaaraista taytetta jaa, levita se uunivuoan pohjalle. Kypsenna uunissa 200 asteessa 30 - 35 minuuttia. Paprikat paistetaan mehevan kypsiksi, tummat laikut pinnassa kuuluvat asiaan.

Noita täytettyjä paprikoita meilläkin syödään, mutta sillä erotuksella, että minä laitan niihin lisäksi fetajuustosilppua (n. 1dl), valkosipulia (2-4 kynttä) ja ruokajogurttia, jota laitan ruokalusikallisen jokaisen paprikan sisään pari minuuttia ennen uunista ulos ottoa. Niin ja tuo riisi oli varmaan Ildankin reseptissä valmiiksi keitettyä? Minä ainakin keitän riisin ensin kasvisliemessä.

Vierailija
6/9 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylla olen riisin valmiiksi keittanyt, unohtui se tosiaankin mainita.

Hyva Nani-75: Oma albanialaismieheni on ruoanlaittotaitoinen, tiedoksi nyt vain sinulle. Ja kuka on kaskenyt noudattaa antamaani reseptia orjan lailla?! Jos tykkaa mausteista ym., niin niita sitten sekaan vain.

Vierailija
7/9 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, taikinasta aika paljon tekevät " piiraita" tai sen tapaisia. suosituin taitaa olla pite. itse kyllä tykkään siitä mihin tulee purjoa ja kermaa väliin. minulla on ollut hyvä seurata vierestä kun anoppi kokkailee mutta omat teokset ei sitten millään onnistu, ainakaan kovin hyvin... pitäisi vaan jaksaa harjoitella! anoppi ei käytä taikinaa tehdessään mitään mittoja, vettä, suolaa ja jauhoja eikä minulla ole hajuakaan että kuinka paljon mitäkin laitetaan...:( sen vuoksi taikinat ei onnistu, täytteet kylläkin... miehen veli toi saksasta valmiita " taikinoita" joten niistä on helppo tehdä vaikka eivät tietenkään maistu samalle kuin anopin tekeleet...

kerron myöhemmin tarkempia reseptejä, nyt ei ole aikaa kun poika on tv:n kimpussa.

Vierailija
8/9 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy muutama ohje: http://www.adventtikirkko.fi/lapset/4-2000.pdf ja olikohan sivu 7..

Meillä myös tehdään tuota papukeittoa, paitsi että en käytä purkkipapuja.. :) Haluaisin itse opetella tekemään munakoisoruokia. ja leivän teen joskus itse niin ai että on hyvää tuore leipä papukeiton kanssa! :)

Vierailija
9/9 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bookplus verkkokirjakaupasta löytyy jonkinverran Albaniaa käsitteleviä kirjoja esim. kielikursseja ja myös ainakin yksi keittokirja. Ovat tosin englanniksi.

Tästä pitäisi löytyä Albanian ruokia (tilasin itsellekin vähän aikaa sitten ja postia odottelen):

http://www.bookplus.fi/search.php?Text=Albanian+Cooking&TextType=phrase

Ja tässä pari keittokirjaa Balkanin ruokaohjeista yleensä:

http://www.bookplus.fi/search.php?Text=Balkan+cookbook&TextType=phrase

Englanniksi googlaamalla löysin myös muutamia ohjeita, ajattelin yllättää miehen viikonloppuna :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme