Joulun alla on synti olla parempituloinen (vuodatus)
Emme ole rikkaita, emme edes varakkaita. Mutta meillä on varaa kivoihin lahjoihin lapsillemme, miehen palkasta jää jotain säästöönkin ja auto on viime vuoden mallia (vaikkakin käytettynä ostettu). Näin joulun aikaan kaikkialla haukutaan kaltaisiamme perheitä; tavallisia työllisiä, jotka yrittävät elää omannäköistä arkea.
Joo, mieheni tosiaan tienaa joinakin kuukausina aika kivoja summia. Mutta se sama mies on tänäänkin tekemässä 12h työvuoroa, ei aina näe lapsiaan päivän aikana ollenkaan. Ekstratöistä voisi toki kieltäytyä, mutta sen jälkeen saisikin sitten tyytyä listan mukaisiin vuoroihin, eikä mahdollisuutta tienata ylimääräistä tulisi hetkeen. Siinä vaiheessa kun kaikki maksetaan itse, harvoin on järkevää kieltäytyä ylitöistä.
Olen nyt lukenut viime viikkoina useamman artikkelin ja keskustelun, jossa haukutaan hyvin tienaavia perheitä. Milloin pitäisi ostaa kalliita lahjoja köyhemmille, milloin ei tajuta normaalista elämästä mitään. Varakkaampi ihminen kuin kasa p*skaa pienituloisemman kengässä. On ok naarmuttaa autoa parkkipaikalla, kun itsellä ei ole varaa edes bussilippuun. Lapsille saa huomautella, jos heillä on paljon leluja tai se kirottu merkkihuppari päällään.
Milloin tässä näin kävi, että omillaan toimeentuleminen on näin iso synti maassamme? En nyt sano että kaikkien tulisi tavoitella suurempaa tulotasoa, mutta sekö sitten onnelliseksi tekee, jossei tienaa itse käytännössä mitään? Tuntuu tosi oudolta kun joka tuutista tulee juttua lasten eriarvoisuudesta, joka ilmeisesti ratkeaa sillä, että varakkaampi ostaa jouluna köyhemmälle lapselle kalliin kännykän tai jotain. Toisen lapseni päiväkodissa kiellettiin synttärikutsujen laittaminen lokerikkoihin, koska ei-kutsutuille voi tulla paha mieli. Näinkö tuloerot ja Suomen muut olennaiset ongelmat ratkeavat, pistämällä pään pensaaseen?
Kommentit (23)
Jaa. Minä tienaan viisi ja puoli tonnia kuukaudessa ja mieheni enemmän. En ole nähnyt, että missään olisi haukuttu kaltaisiamme hyvätuloisia. Tosin en lue MV-lehteä.
Jos miehesi tekee ylitöitä ja tienaa niillä enemmän kuin normi kuukausipalkkansa, olette tavallisia duunareita, ei teitä kukaan kadehdi, turha äänestää oikeistoa vaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
On ok naarmuttaa autoa parkkipaikalla, kun itsellä ei ole varaa edes bussilippuun.
En ole kumpikaan noista (en aja autolla enkä käytä bussia, fillaroin ja olen ihan perustuloinen, n. 2700e/kk), mutta onko sinusta OK elää yhteiskunnassa jossa esim. monilla pienipalkkaisilla ei ole varaa kuukausilippuun?
Postikin yritti leikata työntekijöiden palkat johonkin 1100 euroon kuukaudessa täysipäiväisestä työstä. Tämä tarkoittaisi sitä että menoja pitää paikata toimeentulotuella.
Onko tuollainen yhteiskunta oikeudenmukainen? Eikö sitä kohtaa saisi kokea vihaa jos jopa ahkeruudestaan huolimatta joutuu kerjäämään elantonsa muilta?
Tää. Itse tuollaisessa tilanteessa en tyytyisi mihinkään autojen naarmutteluun vaan ihan pokkana varastelisin kauppiailta välittämättä tippaakaan jostain sakoista tai muuntorangaistuksista. Víttuun tuollainen yhteiskunta, jossa työnteollakaan ei saa kunnon elantoa.
Vierailija kirjoitti:
On ok naarmuttaa autoa parkkipaikalla, kun itsellä ei ole varaa edes bussilippuun.
En ole kumpikaan noista (en aja autolla enkä käytä bussia, fillaroin ja olen ihan perustuloinen, n. 2700e/kk), mutta onko sinusta OK elää yhteiskunnassa jossa esim. monilla pienipalkkaisilla ei ole varaa kuukausilippuun?
Postikin yritti leikata työntekijöiden palkat johonkin 1100 euroon kuukaudessa täysipäiväisestä työstä. Tämä tarkoittaisi sitä että menoja pitää paikata toimeentulotuella.
Onko tuollainen yhteiskunta oikeudenmukainen? Eikö sitä kohtaa saisi kokea vihaa jos jopa ahkeruudestaan huolimatta joutuu kerjäämään elantonsa muilta?
ei ole oikeudenmukainen, mutta ei se ole niiden hyvin toimeentulevien vika, turha heille kiukutella. hyvähän se on kun joku pärjää ja maksaa veroja.
Kukas kissan hännän nostaa jos ei kissa itse. Omituinen, verhottu kehuskelu paistaa läpi aloituksesta, en oikein ymmärtänyt pointtiasi, Ap.
Terv. Pienituloinen yh joka myös maksaa kaiken itse. Joululahjatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ole oikeudenmukainen, mutta ei se ole niiden hyvin toimeentulevien vika, turha heille kiukutella. hyvähän se on kun joku pärjää ja maksaa veroja.
Kuka on syytellyt tai kiukutellut?
Kaikista paras kun ei juhli koko joulua. Ottaa lennot Karibialle ja antaa muiden itkeä vetistellä kinkun perään. Romulahjoilla ei tee yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka ei muuta yhteiskunnan eteen tee kuin jotain aivotonta postinjakelua ja vaatii vastineeksi täysylläpidon, on se joka on epäoikeudenmukainen muita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on syytellyt tai kiukutellut?
se auton naarmuttelija esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos miehesi tekee ylitöitä ja tienaa niillä enemmän kuin normi kuukausipalkkansa, olette tavallisia duunareita, ei teitä kukaan kadehdi, turha äänestää oikeistoa vaaleissa.
Veroprosentti nousee. Eli väitteesi ettei kukaan kadehdi on paikkansa pitämätön.
Mä tavallaan ymmärrän ap sun pointin. Jos nyt kirjoittaisin tähän, että olisimme menossa jouluksi Lappiin mökillemme, ja että olen ostanut lapsille joululahjaksi kännykät, tietokoneet, Guessin laukut ja 500 euron legopaketit, hyökättäisiin kimppuuni ja paheksuttaisiin, miksen ole ostanut kaikille kylän lapsille samanlaisia. Jo tässäkin ketjussa vedettiin esiin postin leikkaukset ja yhteiskunnan oikeudenmukaisuus. Ei yhteiskunta silloin ole oikeudenmukainen jos kouluttautuvia, itseään kehittäviä, itsensä ja perheensä työnteolla elättäviä paheksutaan sen vuoksi, että heillä on varaa hankkia asioita, koska he ovat onnistuneet jollain muotoa saamaan tilanteensa sellaiseksi. Tällaisen paheksuminen on kaukana oikeudenmukaisuudesta. Ei se ole pienituloiselta pois, jos minun lapseni saisi tuollaista, jos sinulla ei olisi varaa sellaisia hankkia, ei se velvoita ketään luopumaan oman työnsä tuloksista ja palkkioista. Toki moni näin tekee, mutta onhan se nyt epäoikeudenmukaista vaatia sitä tai paheksua. Paheksuessa ei paista muu kuin kateus. Ps. joulumme ei ole kuvatun kaltainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka ei muuta yhteiskunnan eteen tee kuin jotain aivotonta postinjakelua ja vaatii vastineeksi täysylläpidon, on se joka on epäoikeudenmukainen muita kohtaan.
Ja tässä nähdään miksi juuri sinunkaltaisten pellejen omaisuuden vandalisointi, naarmuttaminen ja rikkominen on täysin moraalisesti oikein.
Mistä Ap noita luet?
Me ollaan perusduunareita, mies saa noin 3000 kuussa, minä about sanan. Välillä enemmän jos jaksetaan tehdä ylitöitä.
Meillä riitää näillä tuloilla ihan hyvin rahat perusjuttuihin, toivelahjoihin, ulkona syömiseen ja harrastuksiin.
Kukaan ei ole ikinä kadehtinut tai paheksunut. Meillä lapset saa merkkivaatteita, hoplopin kausikortit ja muun extran.
Ostan myös pari lahjaa hyväntekeväisyyteen ihan vaan omasta halusta.
Ehkä uusi auto sitten aiheuttaa kateutta 😁 Muuten en usko että kuulutte niihin joille ollaan kateellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää. Itse tuollaisessa tilanteessa en tyytyisi mihinkään autojen naarmutteluun vaan ihan pokkana varastelisin kauppiailta välittämättä tippaakaan jostain sakoista tai muuntorangaistuksista. Víttuun tuollainen yhteiskunta, jossa työnteollakaan ei saa kunnon elantoa.
Ai kauppiat on varakkaita? Ookoo.
"Emme ole varakkaita."
"Mieheni tienaa kivoja summia"
"Meitä syyllistetään koska olemme varakkaita, vaikkemme olekaan."
"Tavoittelemme suurempaa tulotasoa, mutta tietenkään ei meistä sittenkään tule varakkaita"
"Miksi meitä vihataan?"
"Onko synti olla varakas (muistakaa, että me emme kuitenkaan ole varakkaita"
.
.
.
"Valitan vaikkein tiedä miksi, koska kysehän on varakkaista, joihin meidän perhe ei kivoilla tuloillaankaan silti kuulu."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vielä köyhempi kuin Sinä (noista sisäkkäisistä lainauksista viimeinen eli uusin), saan takuueläkettä muistaakseni 784 € / kk ja pieneläkeläisen asumistukea vähän yli satasen kk, ja joka tämä viimeksi mainittukin on huonompi kuin minulla oli työttömänä ollessani, mutta kun toisaalta tuo peruseläke on kuitenkin parempi kuin Kelan työttömyyskorvaus, niin en saa viimesijaista sosiaalitukea lainkaan enää kun "laskelmani jää ylijäämäiseksi", eli noilla n. 900 € / kk minä elän ilmeisesti koko onnettoman loppuikäni. Saan toki kummankaan pienentymättä tehdä toisen 784 € edestä töitä jos sentään niinkin paljon jaksan, ja lisäksi se taitaa olla ainakin johonkin n. 350 € saakka kokonaan verotonta ja siitä ylimenevältäkin osalta ihan jonkin 10 % verolla, mutta en ole vielä kokeillut tuleeko tuollaisesta verraten vähästäkään työnteosta mitään, kun olen vasta aika hiljattain eläkkeellistynyt ja nyt vasta vähän paikkaillut univajetta sekä siivonnut huonoa asumustani.
Mutta yhtä kaikki, tuolla n. 900:lla on pärjättävä toistaiseksi, ja nyt vuoden 2020 alusta siihen taitaa tulla se Antti Rinteen viisikymppinen päälle.
Et käsittääkseni maininnut omia tulojasi, mutta jos saat edes suunnilleen senkin, mitä nämä postilaiset saavat nyt kun ne huononnukset onnistuttiin (passiivimuoto: en minä, vaan he kollektiivisesti onnistuivat) torjumaan - sen, mitä se nyt olikaan? n. 1800 € / kk - niin saat sittenkin ungefähr kaksi kertaa niin paljon kuin minä. Joten kuinka paljon Sinulla oikein kuluu ruokaan ja juomiseen jos tuokaan ei riitä "säälliseen elantoon"? Miksi et ymmärrä, että kuulut valtavan hyvin toimeentulevaan ja etuoikeutettuun "eliittiköyhien" ryhmään?
Ja minulla, joka olen tienannut noin hyvin viimeksi joskus parikymppisenä 1990-luvun alussa, ja joka siis nytkin - hiljattaisesta statukseni muuttumisesta työttömästä eläkeläiseksi, huonoimmasta tilanteesta toiseksi huonoimpaan, huolimatta - elän n. puolella niistä tuloista kuin Sinä, ei pälkähdä päähäni mitään tuollaisia raakalaismaisia ja villi-ihmismäisiä haaveita, että riistäisin ja varastelisin esim. elinkeinoaan harjoittavilta kauppiailta taikka jotenkin legitimoisin tuollaisella sairaalloisella kaunaisuudella härskiä varastelua; enkä haaveile toisten omaisuuden vandalisoinnista, enkä muutenkaan mistää tuollaisesta ali-inhimillisestä hulinoinnista enkä rikollisuudesta.
Tuota samaa lajia, ehkä hieman eri päällyspaperissa on myös tuo viime aikoina selvästi yltynyt vihanlietsonta asuntosijoittajia kohtaan.
Tuonkaltainen roskasakki on syy siihen, miksi kaikki köyhät eivät äänestä vasemmistoa. Ette te itsekään ole mitenkään solidaarisia ketään muuta kohtaan, vaan päinvastoin te valmistelette pelkkää vahingontekoa ja yhteiskunnan romuttamista, ja siinä teidän ihanneyhteiskunnassanne ei enää lopulta ole teillä itsellännekään hauskaa. Ette te pystyisi keskenänne pitämään hengissä edes itseännekään, yleisestä sosiaaliturvasta puhumattakaan. Jos teille yhteiskunta antaa säilykepurkin vastikkeetta, niin kuka se purkin teille avaisi?
Mikään ei ole niin halveksuttava ja ahne olento kuin kaikkein matalapalkkaisinta työtä tekevä, (työssäkäyvä) köyhä. Se vie leipäpalan suusta sekä itseään paremmin että itseään vielä huonommin pärjäävältä vaikka väkivalloin.
"Köyhä köyhälle lupus".
Halveksin muiden rahoilla eläviä, paitsi jos joku vapaaehtoisesti niitä elättää.
Vierailija kirjoitti:
Halveksin muiden rahoilla eläviä, paitsi jos joku vapaaehtoisesti niitä elättää.
Niinhän sitä sanotaan siihen asti kunnes itse tarvitsee tukia niin kaikilla on mieli muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Se postin palkka taisi kylläkin olla luokkaa 9e tunti, josta tulee täysipäiväisenä 1550 euroa. Saahan sitä syyttää herroja, jos ei osaa tuon vertaa laskea kertolaskuja.