Ihmetyttää nämä puheet kuinka nimenomaan joulukuu on Alkon myynnin huippu!
Meillä ei koskaan ole alkoholi kuulunut millään tavalla joulunviettoon. Ei edes lapsena joten en ole sitä tapaa osannut tuoda koskaan aikuiseen kotiinikaan. Olemmeko jääneet jostain kamalasti paitsi?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä viinit kuuluu juhlapöytään ja alkoholia ostetaan valtavia määriä lahjaksi.
Mä kyllä jopa loukkaantuisin jos saisin alkoholia lahjaksi mutta onneksi ei kukaan ole sitä koskaan tuonut. Ja ks. edellinen kommentti punkusta ja kinkusta.
Ihmisiä on erilaisia. Kaikki eivät esim. syö kinkkua aattona.
Mutta älä nyt silti väitä että kaikki ne jotka juovat punkkua jouluna, syövät jotain muuta kuin kinkkua. Sitä paitsi onko tosiaan punkku Alkon joulun myydyin tuote?
En tiedä punkusta, mutta Alkon glögihyllyt ainakin tyhjenevät jo paljon ennen joulua.
No ekana tuli mieleen sama mitä muutkin ovat sanoneet. Eli alkoholia ostetaan lahjaksi. Muistan kun isäni joka oli absolutisti, sai aina työpiireissä muutaman pullon jotain arvokasta vahvaa juomaa joululahjaksi. Arvokas alkoholi on siitä hyvä lahja, että sen voi aina siirtää eteen päin jos ei itse tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Isoisäni, joka ei käytä alkoholia ollenkaan eikä omien sanojensa mukaan käy kuin kerran vuodessa viinakaupassa, ostaa joka vuosi kaikille aikuisille miespuolisille jälkeläisilleen ja naispuolisten jälkeläisten puolisoille konjakkipullon. (Me naiset saadaan suklaata, mutta se ei liity tähän.) Mitäs ap siihen sanot?
No sinänsä aika sovinistinen ajatus jakaa lahja sukupuolen mukaan mutta isoisäsi taitaa edustaa eri sukupolvea kuin minä. Onneksi ollaan päästy niistä miesten sikarihuoneista konjakkeineen jo, vai ollaanko? No meillä ainakin :)
Jos sinä saat juomattomuudesta hyvän mielen, niin varmaan ne juovat saavat juomisesta hyvän mielen. Ei siinä mitään menetä jos tekee niin kuin itsestä tuntuu hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisille alkoholi on harvinaista herkkua ja jouluksi saatetaan ostaa pullo lahjaksi. Myös monet yritykset jakavat asiakkailleen ja henkilökunnalle viinipullot. Jouluna saatetaan ehkä glogiä ja vuoden vaihtumista on tapana juhlistaa kuohuviini-skoolauksella. Kyllähän näistä kertyy kun kaikki nuo ostokset osuvat samalle kuukaudelle muun kulutuksen lisäksi.
Toivottavasti nuo alkoholia lahjoittavat eivät tee sitä alkoholiongelmaisille. Enkä kyllä tosiaan hyvällä katso edes lapsiperheeseen alkoholin lahjoittamista.
Luuletko että sun katsomisilla on yhtään mitään väliä?
Meillä on punkun ja valkkarin lisäksi myös vodkaa pöydässä, siitä otetaan ruokaryypyt.
Ja ai kauhia, meillä on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no kyllä punaviini kuuluu kunnon joulupöytään ja sopii myös glögiin
Miksei glögiä voi juoda ihan vaan glöginä, aikuiset ja lapset samaa? Näin meillä on totuttu tekemään. Ja punaviini voi joskus maistua jonkun hyvän pihvin kanssa mutta ei kinkku ole sama asia.
Kinkulle sopivia punaviinejä löytyy kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisille alkoholi on harvinaista herkkua ja jouluksi saatetaan ostaa pullo lahjaksi. Myös monet yritykset jakavat asiakkailleen ja henkilökunnalle viinipullot. Jouluna saatetaan ehkä glogiä ja vuoden vaihtumista on tapana juhlistaa kuohuviini-skoolauksella. Kyllähän näistä kertyy kun kaikki nuo ostokset osuvat samalle kuukaudelle muun kulutuksen lisäksi.
Toivottavasti nuo alkoholia lahjoittavat eivät tee sitä alkoholiongelmaisille. Enkä kyllä tosiaan hyvällä katso edes lapsiperheeseen alkoholin lahjoittamista.
Luuletko että sun katsomisilla on yhtään mitään väliä?
Vastausten aggressiivinen sävy saa kyllä tekemään johtopäätöksiä. Miksei tästä aiheesta voida keskustella asiallisesti perustellen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoisäni, joka ei käytä alkoholia ollenkaan eikä omien sanojensa mukaan käy kuin kerran vuodessa viinakaupassa, ostaa joka vuosi kaikille aikuisille miespuolisille jälkeläisilleen ja naispuolisten jälkeläisten puolisoille konjakkipullon. (Me naiset saadaan suklaata, mutta se ei liity tähän.) Mitäs ap siihen sanot?
No sinänsä aika sovinistinen ajatus jakaa lahja sukupuolen mukaan mutta isoisäsi taitaa edustaa eri sukupolvea kuin minä. Onneksi ollaan päästy niistä miesten sikarihuoneista konjakkeineen jo, vai ollaanko? No meillä ainakin :)
Sovinistisena minäkin sitä pidän ja rahallisessa mielessä eriarvoistavana, mutta eipä ole käynyt mielessä valittaa. Nuorena aikuisena sitä paitsi sain veljeni konjakkipullon monena vuotena, kun hän ei itse halunnut juoda niitä :D
Olisin yllättynyt ellei olisi. Pikkujoulut, jouluviinit, lahjat ja uuden vuoden juomingit. Kyllä riittää suomalaisella wt:llä syitä pämppäämiseen.
Jouluruuan valmistelu sujuu paljon kivemmin kuoharilasi käden ulottuvilla.
Makeiset ja tupakat pois kioskeista!
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä saat juomattomuudesta hyvän mielen, niin varmaan ne juovat saavat juomisesta hyvän mielen. Ei siinä mitään menetä jos tekee niin kuin itsestä tuntuu hyvältä.
No sitten taas monella se hyvän mielen hakeminen voi lipsahtaa liika juomiseenkin eli ei se aina riitä mikä itsestä tuntuu hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä inhoan vaikkapa hajukynttilöitä, ilotulituksia, mutta en mä niitä toisilta kiellä, enkä estä heitä niistä nauttimasta.
Enhän minäkään estä. Kyselin muiden motivaatiota, mitä siitä juomisesta saa sellaista mitä juomaton ei saa.
No se maistuu hyvältä ja korostaa monen ruuan makua. Ja kyllä se mua myös rentouttaa.
Sinun kyselysi on kyllä aika hyökkäävä sävyltään. Samoin vois kysyä melkein mistä tahansa asiasta, että mitä iloa siitä on. Vaikka leikkauksesta,korujen käytöstä, kukkien istuttamisesta tai vaikka näistä aihe vapaa keskusteluista.
Noh, joulun alla myydään runsas määrä suklaakonvehteja. Menettääkö joku vihaa suklaata jotain olennaista? Kannattaako kauheesti miettiä ap?
Vierailija kirjoitti:
Olisin yllättynyt ellei olisi. Pikkujoulut, jouluviinit, lahjat ja uuden vuoden juomingit. Kyllä riittää suomalaisella wt:llä syitä pämppäämiseen.
Luuletko että muissa maissa juodaan jouluna vain vissyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä viinit kuuluu juhlapöytään ja alkoholia ostetaan valtavia määriä lahjaksi.
Mä kyllä jopa loukkaantuisin jos saisin alkoholia lahjaksi mutta onneksi ei kukaan ole sitä koskaan tuonut. Ja ks. edellinen kommentti punkusta ja kinkusta.
minä minä minä minä ootko huomannu et maailma ei pyöri sun ja sun elämäntapojes ympärillä?
Maailmahan nimenomaan pyörii muiden elämäntapojen ympärillä kuten vaikka uutisointi alkoholista jouluna joka antaa ymmärtää että kaikki juovat vaikkei suinkaan näin ole. Kyllä mä jo tajusin olevani se outolintu taas tässäkin asiassa. Kukaan ei kuitenkaan ole vielä kertonut mitä olen menettänyt juomattomuudellani, jota kysyin jo aloitusviestissä.
Et ole menettänyt (?) mitään juomattomuudellasi. Asia pihvi.
Nuuh, haiskahtaa kyllä nöyrältä kerskailulta koko homma.