Vaimoni on sitä mieltä, että yli 15-vuotiaalle lapsellemme ei pidä antaa enää ollenkaan rahaa, vaan lapsen pitää mennä töihin
Vaimon ajattelu juontaa selkeästi hänen omasta lapsuuden perheestä. Vaimoni on itse seitsenlapsisesta perheestä, ja vanhemmillaan matalapalkka-alat, josta johtuen heillä on varmasti ollut rahallisesti tiukkaa. Hän itse aloitti työt 15 vuotiaana. Meidän perheessämme on kaksi lasta, ja olemme ihan normaalisti toimeentulevia. Mielestäni tuon ikäisten lasten tulee keskittyä kouluun ja harrastuksiin, plus auttaa kotitöissä, mutta ei mielestäni ole mitään järkeä mennä töihin tuon ikäisenä. Mitä mielipiteitä herättää? Kuinka vanhana ei mielestäsi ole ok antaa lapselleen rahaa?
Kommentit (27)
No mun mielestä toisen asteen opiskelujen loppuun asti voi tukea 15v-18v lasta. Sen jälkeen viimeistään pitää osallistua myös tulontekoon tai vaihtoehtoisesti elää omillaan.
Apua tietysti saa sitätarvitseva aina ikään katsomatta.
Vanhemmilla on velvollisuus elättää alaikäinen lapsi. Käytännössä elättäminen jatkuu toisen asteen
Saatte kuitenkin lapsilisää ja elatusvelvollisuus on täysikäiseksi asti.
Mutta provohan tämä olikin.
Jos 30-40 vuotta sitten oli normaalia, että 15-vuotias meni töihin, niin ei se ole mikään perustelu sille, että nykyisinkin pitäisi 15-vuotiaiden mennä. Ennen nuorikin sai töitä, kunhan oli reipas ja osaava. Nykyään yhteiskunta on niin erilainen, ettei sama enää onnistukaan niin helposti. Koulutus on nykyään niin paljon keskeisempää kuin ennen, että teinin on pitkällä tähtäimellä paljon tärkeämpää käyttää teini-ikä opiskeluun kuin työntekoon. Tokihan sitä voi alkaa jo nuorena tekemään matalapalkkaisia hanttihommia, mutta niissä sitä sitten joutuu pysymään myöhemminkin, kun on se koulutus jäänyt töiden takia hankkimatta.
Antakaa nuorelle hänen lapsilisänsä niin ette itse joudu omista rahoistanne antamaan hänelle mitään.
Kannattaa kertoa vaimolle, että lapsi tulee tekemään töitä yli 70-vuotiaaksi asti nykymenolla, joten turha aloittaa noin nuorena. Lastentekovaiheessa olisi syytä miettiä millaisen elämän pystyy lapselleen tarjoamaan, eikä kukaan varmaan nauti elämästä, jossa työtä tehdään 15-70v.
Onneksi on paljon kilttejä aikuisia jotka antavat rahaa teineille kyseenalaisia palveluksia vastaan... 🙄
Oma isä sanoi että töihin voisit jo mennä siihen aikaan 80-luvulla ja totesi että sillä omalla rahalla voi tehdä ihan mitä haluaa tehdä. Kun ihminen on tienannut omat rahansa, niin ne voi käyttää vaikka huumeisiin, jos on niin hölmö. Ne on tekijän rahat ja siitä alkaa vapaus ja se ei kuulu muille miten rahat käytetään.
Sano kuitenkin että pyytää häntä hankkimaan kaljat, niin on helpompaa.
Isäni oli voimakkaasti yksilönvapauksien kannattaja ja oli sitä mieltä että kun ihmisellä on omat rahat niin hänen teot ei muille kuulu sitten pätkääkään.
Eli minäkin ostin ensimmäisellä palkalla keskikaljaa pussillisen ja vedin perseet.
Hienoa aikaa oli. Aikuistuin ihan parissa vuodessa omilleni.
Ennen työelämä oli reilua ja työ kannatti.
Nykyään työelämä on kovaa ja ihmisistä otetaan kaikki irti, sekä palkka on todella huonoa.
Ollaan menty huonoon suuntaan.
En laittaisi lasta kärsimään. Kerkeäähän sitä alkaa vihaamaan työntekoa sitten vanhemmiten.
Toisaalta jos oppii vihaamaan jotain hanttihommia niin ehkä lapsesi opiskelee ahkerammin itselleen jonkun hienopersetyön, jossa päästään perjantaina vähän aikaisemmin ja työ ei oikeastaan ole edes mitään työtä.
On vakuutukset ja terveydenhuolto jne.
Mihin töihin nuori vaan menee? Aika outo vaatimus, kun eipä nuorillekaan niitä töitä vaan ole.
Ainakin 18-vuotiaaksi saakka. Lasta voi silti kannustaa tekemään kesätöitä ja keikkatöitä! Nykyään nuortenkin on vaikea päästä töihin ilman työkokemusta, joten sitä kannattaa alkaa kerryttää jo yläkoulussa esim. lastenhoitajana tai kerhonohjaajana.
Vierailija kirjoitti:
Mihin töihin nuori vaan menee? Aika outo vaatimus, kun eipä nuorillekaan niitä töitä vaan ole.
Onhan nykyään paljon enemmän pimeitä töitä kuin ennen. Moni haluaa kiertää veroja ja osa ei edes maksa rehellistä palkkaa. Työntekijöiden on aina katsottava palkkakuitin summa ettei työnantaja vedä välistä.
Tätä tapahtuu paljon ja siitä syystä moni onkin vetäytynyt työttömäksi, kun työnteko ei kannata ja ei enää voi luottaa maanmieheensä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysellä ravintola-alalta ja rakennuksilta. Taatusti saa jonkun paskatyön ja pimeänä rahat käteen.
Toki palkka on kyllä sitten jotain 3e tunti eli puolet siitä mitä normi tekijä saisi.
Sano ap vaimolles että työnteko ei Suomessa enää kannata.
Minusta vaimosi on osin oikeassa. Esim. osa-aikaisten kesätöiden tekeminen on yli 15-vuotiaalle kyllä jo ihan kasvattavaa eikä kohtalokkaalla tavalla häiritse koulunkäyntiä. Oppii ottamaan vastuuta ja muutenkin toimimaan asiallisesti aikuisten maailmassa.
Muistan, miten minua lukioikäisenä hävetti, kun kavereilla oli kesätyöpaikat ja minulla ei. Kun kotona kysyin, pitäisikö minun mennä jonnekin töihin, vanhemmat nauroivat - et sinä siellä pärjäisi, kyllä me sun menot maksetaan. Piti sitten nämäkin pärjäämisen taidot opetella monta vuotta ikätovereita myöhemmin.
Tietenkään kaikkea ei 15-vuotiaan pidä kustantaa itse. Ruuan, vaatteet, koulutarvikkeet ym. välttämättömyydet aion kyllä hankkia omille lapsilleni niin kauan kuin kotona asuvat. Omiin yleellisyysmenoihinsa voivat sitten tienata itse.
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä toisen asteen opiskelujen loppuun asti voi tukea 15v-18v lasta. Sen jälkeen viimeistään pitää osallistua myös tulontekoon tai vaihtoehtoisesti elää omillaan.
Apua tietysti saa sitätarvitseva aina ikään katsomatta.
Ei vaan voi tukea vaan lain mukaan pitää elättää. Elatusvelvollisuus loppuu vasta kun lapsi on 18v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysellä ravintola-alalta ja rakennuksilta. Taatusti saa jonkun paskatyön ja pimeänä rahat käteen.
Toki palkka on kyllä sitten jotain 3e tunti eli puolet siitä mitä normi tekijä saisi.
Sano ap vaimolles että työnteko ei Suomessa enää kannata.
Luuletko sinä että rakennuksille otetaan alaikäisiä pimeisiin töihin? Ehkä johonkin kumminkaiman omakotitalotyömaalle mutta oikeille rakennustyömaille ei ole mitään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaimosi on osin oikeassa. Esim. osa-aikaisten kesätöiden tekeminen on yli 15-vuotiaalle kyllä jo ihan kasvattavaa eikä kohtalokkaalla tavalla häiritse koulunkäyntiä. Oppii ottamaan vastuuta ja muutenkin toimimaan asiallisesti aikuisten maailmassa.
Muistan, miten minua lukioikäisenä hävetti, kun kavereilla oli kesätyöpaikat ja minulla ei. Kun kotona kysyin, pitäisikö minun mennä jonnekin töihin, vanhemmat nauroivat - et sinä siellä pärjäisi, kyllä me sun menot maksetaan. Piti sitten nämäkin pärjäämisen taidot opetella monta vuotta ikätovereita myöhemmin.
Tietenkään kaikkea ei 15-vuotiaan pidä kustantaa itse. Ruuan, vaatteet, koulutarvikkeet ym. välttämättömyydet aion kyllä hankkia omille lapsilleni niin kauan kuin kotona asuvat. Omiin yleellisyysmenoihinsa voivat sitten tienata itse.
Ootpa tosi reilu kun oikein ruuan, vaatteet ja koulutarvikkeet aiot kustantaa 15v:lle. Joku vois kyllä muistuttaa elatusvelvollisuudesta joka jatkuu aina sinne 18v. asti. Alaikäisen ei tarvi perusmenojaan itse maksaa, ne kuuluu huoltajan hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua tietysti saa sitätarvitseva aina ikään katsomatta.Ei vaan voi tukea vaan lain mukaan pitää elättää. Elatusvelvollisuus loppuu vasta kun lapsi on 18v.
Hyvä korjaus!
Ajattelin lähinnä sitä, että tuonikäisen toiveitakin kuunnellaan, mutta vanhemmat päättää rahoista, eli kaikkea haluamaansa ei saa. Tukea voi itsenäistymistä siis.
Elatus tietty itsestäänselvyys, oikein kirjoitit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootpa tosi reilu kun oikein ruuan, vaatteet ja koulutarvikkeet aiot kustantaa 15v:lle. Joku vois kyllä muistuttaa elatusvelvollisuudesta joka jatkuu aina sinne 18v. asti. Alaikäisen ei tarvi perusmenojaan itse maksaa, ne kuuluu huoltajan hoitaa.
Hienoa että olemme tästä asiasta samaa mieltä :)
15-vuotiaan pitää keskittyä kouluun, ei itsensä elättämiseen. Joihinkin extra juttuihin hän toki voi ja saa tienata. Jos rahaa on ei sellaista ikärajaa olekaan jonka jälkeen ei olisi rahan antaminen lapselle ei olisi ok. Elättämään lasta vanhemmat ei ole velvollisia sen jälkeen kun lapsi muuttaa omilleen.