IBS-oireet lähti taas käsistä
Tässä nyt sunnuntaiyöstä lähtien oon heränny joka yö helvetillisiin kipuihin, alussa päivällä oli lievemmät mut nyt tekis mieli vaan itkee ku sattuu nii paljon. Ruokavalio vedetty kaurapuuro-peruna-kana -linjalle seuraavaks pariks viikoks, kahvi vaihdettu piparminttuteehen. Vuoteen ei oo ollu oireita, oon pitäny sipulin ja palkokasvit minimissään mutten vältelly niitäkään. Nyt hitonmoinen stressi ollu tän syksyn niin tosi kiva saada tää vielä siihen päälle.
Ketään muuta joka kärsii tästä? Pliis kertokaa että tää loppuu kohta :"(
Kommentit (61)
Kärsin myös, mulla onneksi tällä hetkellä ei kovin pahana vaan vain siirappista ripulia ja lievää vatsakipua. Mulla auttaa aina pahojen vaiheiden yli pelkän riisin ja jauhelihan syöminen. Kaurassa on liikaa kuitua, vatsani ärtyy siitä. Vivomixx-probioottikuurin vetäisen aina myös jos menee veriripuli ja kivut helv*tistä asteelle.
Mulla myös stressi aiheuttaa välillä pahenemiskausia. Itselläni FODMAP ruokavalio ei auta mitään, mutta kuitujen ja raakojen kasvisten välttely auttaa.
Kyllä ne kohtaukset on aina ohi menneet. Koita rentouttaa kehoa niin paljon kuin mahdollista. Jos itkettää, tirauta, sekin poistaa paineita. Laita lämminvesipullo mahalle/selälle. Hengitä. Ja usko, että ohi se menee. Ole ymmärtäväinen kehoasi kohtaan, tietenkään se ei loputtomiin kestä nikottelematta hirveää stressiä. Lopulta pakottaa ottamaan iisimmin.
Epäilin kuukausia IBS, mutta olikin laktoosi-intoleranssi.
Mä kävin päivystyksessä vuosien aikana varmaan 8 kertaa IBS-kipujen takia ja tähystettiin ohut- ja paksusuoli lopulta myös ilman, että löytyi mitään parempaa selityistä, kuin että pätkästä suolta puuttuu tod.näk. hermotus ja se aiheuttaa ongelmat. Sain avun lopulta tänä vuonna vähähiilihydraattisesta fodmap-ruokavaliosta. Pystyn elämään normaalia elämää, kun aiemmin suolisto hallitsi mun elämää 10 vuotta. Vielä nykyäänkin jos laktoosia syön, viljoja tai edes vahingossa sipulia niin helvetti repeää irti vuorokaudeksi.
Tiedän, millaista toi on. Toivottavasti saisit myös avun jostain :( itselläni tosiaan auttoi matalahiilarinen fodmapit karsiva ruokavalio.
Minulla kans ollu ihan kauheita kipuja 9 vja niiden takia ensiavussa. Minua auttaa hirveästi ku kohtaus tulee 1000g panadol ja 400 tai 600 burana heti nassuun, kuuma haude vatsan päälle. Illalla otan ennakkoon lääkkeen. Alkoi helpottaa IBS oiraat kun gluteeniton ruokavalio. Puol vuotta join nestemmäistä pii happoa. Pii on yksi tärkeimmistä solun rakennus aineista ja parantaa suoliston kalvo pintaa. Saa luontaistuote kaupoista. Sit ummetukseen visiblin saa apteekista ja olen alkanu nyt syömään ruuan mukana tabletteja jotka auttavat ruuansulatuksessa ja joissa on luontainsia vatsalaukun hakottaja aineita. ja jos illalla vatsa kipeä rennie auttaa hirmuisesti. Niin LOPPU KIVUT JA KOHTAUKSET ei enään sairaala reissuja. Eläm helpompaa. Tietenki on yksilöllistä miten oireita saa helpotettua. Tämä auttoi minulle.
Kahvi aiheutti mulle. Kaikki loppui kuin seinään kun lopetin kahvin lopullisesti enkä juo enää yhtään kupposta.
Tästä ei koskaan tiedä. Nyt on seesteinen vaihe mutta ensi viikolla voi olla helevettti irti.
Pahana kautena pystyn syömään vain kaurapuuroa ja vähän keitettyä perunaa.
Mulla molkosan on auttanut kipuihin
Ootko koittanut maitohappobakteereita?
Oma rauhoittuu aina Nutrilet-kuurilla. Söin tupla-annoksia. Samalla myös närästys katoaa. Pikku hiljaa taas kokeilen mitä sopii.
Minullakin todettiin IBS jo reilu 10 vuotta sitten. Tai siis "todettiin", koska ainakaan silloin siihen ei ollut mitään varsinaista testiä, oireiden perusteella vaan todettiin. Oireet eivät kuitenkaan kokonaan loppuneet ennen kuin jätin pois ruokavaliosta kaikki maitotuotteet, viljat (myös gluteenittomat), perunan, kananmunan, koiso- ja palkokasvit. Ja tietysti kaikki prosessoidut ruoat, siemenkasviöljyt jne. Nyt tuntuu suorastaan oudolta kun ei puoli tuntia ruokailun jälkeen tule hirveitä vatsakramppeja ja kiirettä vessaan. Suosittelen kokeilemaan. Ei tietysti toimi kaikilla, mutta osalle varmasti. Niin ja minulla todettiin ennen tätä radikaalia ruokavalion muutosta myös vuotava suoli (tämä Yhdysvalloissa, en tiedä testataanko Suomessa) ja siitä johtuvia vitamiini- ja hivenainepuutoksia sekä autoimmuunisairaus, jotka ovat syntyneet kun suolisto ollut yli 15 vuotta huonossa kunnossa.
Probiootteja kehiin joka päivä. Eikä sit mitään gefiluspillereitä vaan kunnon probiootteja.
Ärtyvään suoleen ei kyl kuulu veriripuli, chrooniin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin todettiin IBS jo reilu 10 vuotta sitten. Tai siis "todettiin", koska ainakaan silloin siihen ei ollut mitään varsinaista testiä, oireiden perusteella vaan todettiin. Oireet eivät kuitenkaan kokonaan loppuneet ennen kuin jätin pois ruokavaliosta kaikki maitotuotteet, viljat (myös gluteenittomat), perunan, kananmunan, koiso- ja palkokasvit. Ja tietysti kaikki prosessoidut ruoat, siemenkasviöljyt jne. Nyt tuntuu suorastaan oudolta kun ei puoli tuntia ruokailun jälkeen tule hirveitä vatsakramppeja ja kiirettä vessaan. Suosittelen kokeilemaan. Ei tietysti toimi kaikilla, mutta osalle varmasti. Niin ja minulla todettiin ennen tätä radikaalia ruokavalion muutosta myös vuotava suoli (tämä Yhdysvalloissa, en tiedä testataanko Suomessa) ja siitä johtuvia vitamiini- ja hivenainepuutoksia sekä autoimmuunisairaus, jotka ovat syntyneet kun suolisto ollut yli 15 vuotta huonossa kunnossa.
Mikä on vuotava suoli ja miten se ilmenee? Mitä hoidoksi? T. 30 vuotta IBSiä takana
Vierailija kirjoitti:
Probiootteja kehiin joka päivä. Eikä sit mitään gefiluspillereitä vaan kunnon probiootteja.
Ärtyvään suoleen ei kyl kuulu veriripuli, chrooniin kyllä.
Mitä probiootteja, apteekista vai?
Kaurapuuroa ja perunaa? Mulle taas tulee noista niin paha vatsakipu ja sitten hyperventilaatio, että tuntuu että kuolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärtyvään suoleen ei kyl kuulu veriripuli, chrooniin kyllä.Mitä probiootteja, apteekista vai?
Luontaistuotekaupasta ostan omani.
Probiootti=maitohappobakteeri
https://www.life.fi/epages/life.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/HLT/Categor…
Vierailija kirjoitti:
Ootko koittanut maitohappobakteereita?
Nämä saattaa myös joillakin pahentaa vain oireiluja. Valitettavan yksilöllistä se, että mikä lopulta auttaa.
Prööööttsssss