Surkea kokki tarvii apuanne.
Mä aloin kirjoittamaan tätä jo AV palstalle kun muistin että on tämäki palsta olemassa. =)
Eli kirjoitan sen takia kun olen huomannut että olen huono kokki + olen huono syömään eri ruokia.
Ruoat mitä mä osaan tehä:
1. spaghetti
2. makaronipata
3. makaronilaatikko
4. perunalaatikko
5. muusi ja kalapuikot
6. risotto jotenki
Nämä on myös suunillee ainoat ruoat mistä mä tykkään, muut on yök.
Mies käy töissä minä kotona ja siksi minulle kuuluu ruoanlaitto. Mulla on aina stressi että saan ylipäätään edes jotain ruokaa tehdyks ennen kun mies tulee kotiin. Sitten kun olen ylpeä siitä että on ruokaa miehelle niin sen asenne on usein " taas tätä" ja alkaa tekemään omia ruokia. Hänen ruoista on vain yks ruoka mistä tykkään, mut en osaa tehä sitä ite.
Tuntuu että tuttavapiirissä KAIKKI osaa tehä ruokaa kun ruokaa ja ovat kaikkiruokasia. Heillä ei toistu ne samat ruoat uudestaa ja uudestaa vaan keksivät kokoajan uutta. Tunnen itteni huonoks.
Oisko teillä mitää niksiä miten ensinnäkin saisin motivaatiota ruoan laittoon ja mistä saisin eri ideoita eri ruokiin. Mulla pitää olla resepti ensinmäisillä kerroilla. Jos joku sanoo mulle suulisesti samalla kun näyttää vierestä miten ruoka tehää niin se ei onnistu.
Osaatteko sano nettisivuja mistä löytyis hyviä ja helppoja reseptejä? Sianlihaa ja kananmunaa ei saa olla.
Pari reseptiä on heti mielessä... miten tehdää kanakastike ja lasange? Tarvin sit ihan reseptit. Ei kai lasangeen tarvi kananmunaa?
Ja sitten, mies sanoi että toista lasta ei hankita ennen kun olen oppinut tekemään intialaista ruokaa ja mulla ku pukkaa pientä vauvakuumetta, niin mulla on sitten kiire opetella tekemään hänen ruokia. ;))
Kommentit (15)
Mene kirjakauppaan oppikirjaosastolle ja osta sellainen keittokirja joka on tarkoitettu esim. peruskoulun kotitaloustunnille. Niissä on selkeät ohjeet alusta asti ja ihan Suomalaisia perusruokaohjeita. Se ruuanlaittotaito nimittäin lähtee siitä, että osaa tehdä ihan kotomaan perusruokia.
Älä siis osta intialaista keittokirjaa ja koita aloittaa ruuanlaittotaitoa " väärästä päästä" =)
Tuossa sun listassa on jo 6 eri ruokalajia. Aloita vaikka muuntelemalla näitä ohjeita jokaista ihan pikkuisen.
Eli tee 12 päivän ruokalista etukäteen jossa on ensin noi sun osaamat ohjeet ja sitten seuraavana 6 päivänä samat ruuat toistuu, mutta hieman muunneltuna. Esim makronipataan laitakin jotain eri kasvista tai lihaa tai kalaa mitä olet aina ennen laittanut. Siitä se lähtee pikkuhiljaa
Siinä sun makutottumus ei joudu heti rajuun muutokseen ja taidot kasva pikkuhiljaa ensin muuntelemalla vanhaa ohjetta vain ihan vähän kunnes yhtenä päivänä huomaat, että hei täähän on jo ihan eri ohje =)
Muutenkin voist motivoimiseen käyttää valmiiksi tehtyä ruokalistaa.... Ei sen tarvi heti olla 10 viikon lista... olis nyt edes vaikka viikon lista.... tai vaikka 3 päivän lista.
Sitten kun aamulla listasta katsot mitä pitäisi laittaa ruuaksi niin joudut se ruuan myöskin opettelemaan tekemään.
Voit etsiä ohjeet valmiiksi kun laadit listaa tai voit etsiä sen ohjeen vasta sinä päivänä kun ruoka pitäisi valmistaa.
Jos etsit ohjeet valmiiksi niin voisit lueskella niitä läpi etukäteen.....
Silloin sulla on jo päässä valmiina se prosessi jonka ruoanlaittaminen vaatii eikä tarvi hermoilla niin paljoa silloin tekovaiheessa.
Tsemppiä =) Mä uskon että onnistut vuorenvarmasti vielä joskus tekemään jonkun intialaisen monimutkaisen ohjeen, mutta se vaatii sen että osaat lukea ja noudattaa reseptejä. Ja myös sen, että aloitat helpoista kotimaisista ruuista.
Ensin on noudatettava reseptejä pilkuntarkasti ja vasta sitten oppii muuntelemaan ohjeita itsenäisesti ilman reseptiä....
Minä teen kanakastikkeen aina näin ja minusta se on kyllä helppo...
Kuullota sipulia (silputtua) pannulla tai paistokasarissa
laita mukaan 1 tl currypastaa (Santa Maria vihreä currypasta)
sitten noin 400 g valmiita hunajamarinoituja broilerinfilesuikaleita ja pyörittele pannulla kunnes saavat kauniin värin
sitten sekaan tölkillinen kookosmaitoa (4 dl) ja kun se on lämminnyt niin suurusta sitä vähän joko vesi-vehnäjauho tai vesi-Maizena suurusteella (valmista vaaleaa Maizena suurustettakin voit käyttää)
Tarkista suola ja lisää tarvittaessa vähän. Anna hautua kannen alla noin 15 minuuttia jona aikana keität riisin tai pastan
Toinen vielä helpompi ohje
3 dl riisiä (irtonaista)
1 prk kookosmaitoa (4 dl)
2 kanaliemikuutiota
4 dl vettä
400 g broilerin filesuikaleita
2 prk ananaspaloja (pieniä purkkeja)
1 tl currypastaa
sipulia
Kuullota sipuli ja currypasta pannulla, lisää joukkoon broilerin filesuikaleet ja paista kauniin värisiksi. Laita reilunkokoiseen uunivuokaan pohjalle 3 dl riisiä ja ananaspalat mehuineen ja paistetut filesuikaleet. Sekoita 4 dl:n kuumaa vettä 2 kanaliemikuutiota ja samaan kannuun kookosmaito (jäähdytä hetki kanaliemiseosta). Kaada kaikki neste vuokaan ja sekoita hyvin. Uunin keskitasolle 175 asteeseen ja anna paistua vähän reilu tunti. Sillä aikaa voit tehdä salaatin. Jos vierastatte curryn makua voi sitä laittaa vähemmän. Meillä on kaksi lasta jotka pitävät erityisesti curryn ja kookosmaidon mausta.
Moni ystäväni on tehnyt tällä omalla reseptilläni kookosbroilerivuokaa ja kaikilla ollaan tykätty kovasti = )
Helppoa ja hyvää ja varmasti onnistut! Kokeile vaan reippaasti!
ASA
Tässä muutamia linkkejä, löytyy hyviä (suomalaisen ruoan) ohjeita.
http://www.martat.fi/neuvonta/ruoka_ja_ravitsemus/ruokaohjeita/
http://www.valio.fi/channels/www/etusivu/keittokirja/ruokaohjehaku.html
http://www.pirkkatori.com/ruoka.html
Hyvä motivaattori on tosiaan tehdä ruokalista etukäteen (kuten joku jo sanoi) tai ainakin suunnitella viimeistään edellisenä päivänä mitä huomenna syödään. Ruoan laitto kannattaa myös aloittaa ajoissa, muuten tulee helposti vaan heitettyä makaroonit kattilaan.
Myös eri ruokaohjelmista voi saada hyviä vinkkejä, ja kaikkia ohjeita ei tarvitse noudattaa kirjaimellisesti. Käytä rohkeasti mausteita ja yrttejä, esim. jos tiedät mitä mausteita miehesi käyttää lempiruokiinsa, sovella niistä esim. risotto uudenlaiseksi!
Ja mitä tottumiseen tulee, täytyy vaan maistaa rohkeasti kaikkea... Ja vaikka ensimmäinen (toinen ja kolmas..) kerta olisikin " yök" , aina vaan uudestaan. Siinä sitä tottuu! ;)
Samar
Kiitos resepteistä, vinkeistä ja liitteistä!
Täytyy sanoa että kun noita reseptejä vähän lukasin niin tuntu että mun on moneen kertaan ne luettava läpi ennen kun tajuan niistä jotakin. Siksi printtaanki ne ulos. =)
Tuosta aikataulusta sen verran että olen sitäkin aikanaan funtsinut että tyyliin maanantaisin syödää spaghettia, tiistaisin muusia ja kalapuikkoja jne. mutta sit käy monesti niin että sitä ruokaa jää seuraavalle päivälle. Mutta tosin onhan kouluissakin niin että tiettynä päivänä on tiettyä ruokaa ja jos sitä jää ylimäärästä niin sitten henkilökunta pistää sitä myös seuraavana päivänä tarjolle mutta tekee kumminki uutta ruokaa seuraavana päivänä. Kaipa sitä kannattaa tehä sit niin. Eli esim. nyt mulla on lihaperunasoselaatikko uunissa. Jos sitä on vielä huomenna jäljellä niin teen silti huomenna uuden ruoan. Syödään vaan se lihaperunasoselaatikko ensin pois ja sit aloitetaa siitä mitä teen huomenna.
Odottelen innolla lisää vastauksia. =)
mä pistin että osaisin tehä perunalaatikon mut siis en osaa tehä perunalaatikkoa vaan lihaperunasoselaatikon.
Huomasin ystävien luona, että heillä oli menulista jääkaapin ovessa. Siihen oli kerätty parikymmentä (?) ruokaa, mitä heillä syödään. Sit oli aina raksi perässä, kun tehtiin sitä ruokaa. Sillä lailla on helppo seurata, että mitäs meillä oikein syödäänkään. Oli kertynyt pitkät jonot rakseja tiettyjen ruokien perään :)
Lasagne on helppo, jos osaat jo jauhelihakastikkeen tehdä. Itse teen aina sillä lasgnepaketin kyljessä olevalla ohjeella ja hyvää tulee. Tosin maustan jauhelihakastiketta vähän enemmän kuin vain suolalla ja pippurilla, niin on " mielenkiintoisempi" . Juustokastikkeessa on metkunsa, mutta hyvältä se siellä valmiissa ruoassa maistuu ja jos jää paakkuja kastikkeeseen, ne ei sieltä näy.
Keitot on myös tosi helppoja: jauhelihakeitto on ihan alottelijain ruoka, kun jopa vihannekset saa valmiina pakasteena. Kokonaista lihaakin voit itse keittää, mutta siinä menee aikaa. Makkaraa ja nakkeja voi käyttää. Kanakeitto on myös hyvää, ostat ja ruskistat kanafileet ja heität kasvisteen joukkoon kattilaan. Kalakeittoa voi tehdä pakastekalastakin. KAsviskeitot on sitten semmosia, että täytyy enemmän käyttää mielikuvistusta ja ehkä lisätä sit ruokakermaa tai sulatejuustoa, että saa " täytettä" .
Itse aloitan aina tällaisilla ajatuksilla, sitten käyn netistä etsimässä kyseisen ruoan reseptejä, vertailen, mitä niissä on, ja poimin sit resepteistä ne " viimeiset silaukset" .
Harvoja ruokia ihan ilman reseptiä osaan...
Tässä olisi hyvä (ja helppo) ruokavinkki josta ainakin miedän perheessä tykätään..
2 pussillista valkosipuliperunoita viipale tai suikale (500g/pussi)
n. 4dl ruokakermaa/ n. 2tl suolaa
naudanjauhelihaa 400g
sinihomejuustoa (saa valmiina murusinakin)
Voitele uunivuoka. Kaada pohjalle yksi pussillinen valkosipuliperunoita. Ripottele päällä sinihomejuuston murusia. Käristä jauheliha<< mausta oman maun mukaan; itse laitan mausteiden lisäksi paneroitua chili- tai yrttitomaattisosetta ja sipulisilppua. Lisää jauheliha vuokaan perunoiden päälle. Ripottele taas päälle sinihomejuustoa. Kaada lopuksi toinen pussillinen valkosipuliperunoita päälle.
Kaada ruokakerma isoon lasiin ja lisää sinne suola<< suola imeytyy paremmin ja tasaisemmin ruokaan kerman mukana. Kaada kerma ruoan päälle. Halutessa voi päällä vielä laittaa juustoraastetta. Anna olla uunissa, keskitasolla, n. 1h/175 c.
Lisukkeena on hyvä joku salaatti(punajuurisalaatti, tomaatti-kurkku-lehtisalaatti... mistä nyt sattuu tykkäämään). :) Jos ei tykkää sinihomejuustosta, voi tilalle laittaa jotain muuta hyvin sulavaa juustoa tai jättää kokonaan pois.
Kannattaa kokeilla...:)
Hyvä peruskeittokirja jonka itse ostin jo monta vuotta sitten, kun en ollut vielä silloin niin monipuolinen ruoanlaittaja kuin nykyään, sellainen kuin " Hyvä kokki - 2000 parasta ohjetta" Sieltä löytää mielestäni lähes kaikki ruoat, perusreseptit ja vähän muitakin joilla on hyvä aloitella. Ja niitähän voi muunnella - sianlihan korvata naudanlihalla ja kananmunan jättää monesti pois tai tarvittaessa korvata jollain (en nyt muista millä sen pystyi korvaamaan mutta ehkä joku laittoikin linkin jo jonnekin tai sitten googlesta varmasti löytyy) Ainakin tästä keittokirjasta löytyy muistaakseni mm. kananmunaton täytekakkupohja. Eli aika monipuolinen opus on. Itse lunttaan sieltä monesti esim. keittoruokaa tehdessäni että minkä verran vettä kannattaa pistää ja minkä verran suurinpiirtein aineksia, maustamiset on oppinut vuosien varrella rakentamaan itse kohdilleen. Esim. tuon kirjan kasvispihviresepti on muuten tosi hyvä, mutta makua pihveihin ei ainakaan omasta mielestäni tule jos ei itse sovella vähän ekstraa. Mutta noista on hyvä aloittaa ja maustamisia kokeilla ajan kuluessa. Mullakin on nykyään lähestulkoon kaikki mausteet mitä kaupan hyllyissäkin, omassa kaapissa :D Etenkin kun en juuri käytä liemikuutioita.
Ei kukaan ole seppä syntyessään vaan ruoanlaitto on aloitettava ihan perusteista. Kun osaat muutamat perusohjeet, esim. tehdä vaalean peruskastikkeen, kirkkaan ja suurustetun keiton, murotaikinan, sämpylä t. pizzataikinan, ymmärrät miten tehdään laatikkoruokia tms, niin on helppo lähteä edelleen soveltamaan. Ja tässähän oletkin jo hyvällä tiellä! =)
Paras ja eniten käyttämäni peruskeittokirja on vanha kunnon ' Kotiruoka' . Siitä tulee säännöllisesti uusia painoksia eikä kirjan hintakaan ole kovin kummoinen. Omasta 90-luvun alun kirjastani lähtee pian jo kannet irti, joten on kyllä todellakin kannattava ostos. Ja jos sulla on vanha köksänkirja vielä jäljellä, niin sitäkin voi kertailla. Tosiaan, itse olen kova laittamaan ruokaa ja meillä on keittokirjoja semmoiset lähes kolme metriä. Siitä huolimatta kun haluan tarkistaa jonkun ruoan perusohjeen, niin aina vaan palaan Kotiruokaan. Sen ohjeet yleensä hyvin vastaavat omaa käsitystäni useista ruoista. Toinen hyvä peruskirja on Ruutukokki. Jommalla kummalla näistä pärjäät jo tosi pitkälle.
Ja on puppua, etteivät hyvät ruoanlaittajat muka tarvitsisi keittokirjaa ollenkaan! Totta on, että harvoin teen itse ruokaa suoraan minkään ohjeen mukaan, mutta minäpä usein konsultoin kolmea tai neljääkin kirjaa jonkun harvemmin laittamani ruoan ohjeita ja ainemääriä tai -suhteita tarkistaakseni, ja sitten sovellan oman reseptini jostain näiden väliltä! Maustamisessa taas on ainoastaan mielikuvitus rajana, kunhan muistat maistaa välillä ja miettiä mitä vielä puuttuu. Leipomisessa sen sijaan aika orjallisestikin kannattaa noudattaa niitä annettuja ohjeita, ettei ikäviä yllätyksiä satu.
Tsemppiä sinulle äläkä lannistu, jos joku alussa meneekin pieleen! Ruoanlaittotaito on minusta paras ja tehokkain tapa ilahduttaa perhettä ja ystäviä. Ajattelen niin, että jos ruoka on pahaa, eivät puunatut pinnat ja kauniit verhot juuri auta asiaa. Mutta jos tarjottu ruoka on fantastisen hyvää, ei kukaan huomaa pientä pölyä kirjahyllyssä tai väärän sävyisiä sohvatyynyjä. =)
Nyt kuvittelisin että taidot hyvinkin keskiverrot
Kiinnostus on kasvanut sitä mukaa kun taidotkin
Mun nyttemmin ahtaaksi käyneen keittokirjahyllyn nestori ja kunniavanhus on koulusta saatu Kotitalous 7 noin tuhannen vuoden takaa, jo kanneton ja muutenkin reissussa rähjääntynyt. Sentapaisesta todella hyvä aloittaa, siinä neuvotaan jopa perunoiden keitto ja kuitenkin mukana on kaikki perusruoat...jopa kenkien kiillotus ja uunin pesu jos joku sellaisia neuvoja kaipaa.
Eihän se alusta asti ite tehtyä maussa voita, mut hyvää silti.
Eli S-ryhmän kaupoista löytyy Rainbown lasagenetteainekset pahvipaketti, jossa maustepussi sisällä. Ostaa vaan lisäksi jauhelihaa. Sen ku kasarissa paistaa täräyttää, lisää puoli pussia maustetta ( ainaki omaan suuhun tulee liian maustettua jos laittaa koko pussin ), 3 dl maitoa ja 9 dl vettä. Antaa kiehahtaa jonku aikaa ja lyö uuniin 200 astetta n. 30 min ja sapuska on valmista! :) Tän kirjotin ulkomuistista, et saatto joku määrä mennä väärinki, mut tarkka ohje löytyy tietty sen paketin kyljestä. Siitä sapuskasta tulee ihanan " mehukasta " , eikä kuivaa mänkkiä. Ite teen aina tupla-annoksen kerralla, et riittää vähintään kahdeksi päiväksi.
Suosittelen kokeilemaan :)
Kirjolohipasta (4 annosta)
300 g täysjyväpastaa
1 pkt (300g) marinoituja kirjolohisuikaleita
1 tlk (400g) tomaattimurskaa
1 rkl hunajaa
½ dl hienonnettua tilliä
1 tl mustapippuria
lisäksi juustoraastetta, hienonnettua tuoretta tilliä
Keitä pasta pakkauksen ohjeen mukaan suolalla maustetussa vedessä.
Kypsennä kirjolohisuikaleita paistinpannulla miedolla lämmöllä muutama
minuutti välillä käännellen. Kaada joukkoon tomaattimurska ja keitä pari
minuuttia. Lisää hunaja, tilli ja mustapippuri. Kaada pasta laakealle,
reunalliselle vadille ja päälle pastakastike. Ripottele päälle vielä
juustoraastetta ja tuoretta tilliä.
kinkkukiusaus (superhelppo :)
1kg peruna-sipulisekoitusta (valmis pakaste)
200-300g kinkkusuikaleita
4 dl ruokakermaa
mustapippuria
voitele iso vuoka, laita pohjalle puolet peruna-sipuleista. laita päälle kinkkusuikaleet, voit joko ostaa valmiita suikaleita tai palan palvikinkkua ja suikaloida itse. sitten laita päälle pippuria mausteeksi, loput perunat ja kaada päälle ruokakerma. paista uunissa 200 asteessa n. 1h15min-1h30min kunnes kerma on imeytynyt ja ointa sopivasti ruskistunut.
tonnikalakastike
2 prk tonnikalaa tomaattikastikkeessa (rainbow)
2 rkl vehnäjauhoa
2 dl ruokakermaa
1 dl maitoa
n. 2 rkl tomaattipyrettä
pippuria
sipulia, valkosipulia
yrttisekoitusta
fondia
laita tonnikalat liemineen kattilan pohjalle. lisää joukkoon tomaattipyre, pilkotut sipulit ja vehnäjauho, sekoita. lisää joukkoon kerma ja maito ja sekoita. anna kiehua hiljalleen kannen alla (räiskyy!) n. 5-10min ja mausta. lisäkkeeksi sopii keitetyt perunat, perunamuussi tai pasta.
meillä tehdään niin, että teen aina uuden ruuan päivälliseksi. ylijäänyt ruoka syödään seuraavana päivänä lounaaksi, minä ja lapset syödään sitä kotona ja mies ottaa mukaansa töihin. jos ruokaa jää vieläkin niin laitan loput pakkaseen hätävaraksi.
Nyt on ihan pakko tulla tänne kyselemään Jenni-äidiltä että kokeilitko mitään tänne tulleista vinkeistä ja miten onnistuit? Tykkäsikö mies? ;D
Itse ainakin täältä ammentanut myös kivoja uusia vinkkejä kun helposti jämähtää siihen " oman näköiseen" (<<lue samaa toistavaan) kokkailuun. Jotta kiitosta vaan vastanneille minunkin puolestani...:)
tosin joissain lasagnelevyissä on kananmunaa,katso tuoteselosteesta,muistaakseni myllyn paras-merkkisissä levyissä ei oo kananmunaa.
tässä sinulle helppo ja hyvä intialainen ruoka
Intialainen broileripata
(4 annosta)
Valmistusaika: Alle 30 min
Vaikeusaste: Helppo
100 g pakastettuja sipulikuutioita
400 g broilerinsuikaleita
3 rkl Bertolli Classico -oliiviöljyä
1 tl garam masala -maustetta
1 tl kurkumaa
0,5 tl inkivääriä
0,5 tl chilijauhetta
1 ps pakastettuja pikkuporkkanoita
1 ps pakastepapuja
3 kpl valkosipulinkynttä
5 dl Flora Ruokaa/ruokakermaa
2 rkl Maizena maissitärkkelystä
1 kpl Knorr Kanaliemikuutiota
Ruskista sipulikuutiot ja broilerin suikaleet kahdessa erässä öljyssä. Lisää mausteet, pakastejuurekset ja hienonnettu valkosipuli. Lisää Flora Ruoka ja kanaliemivalmiste. Sekoita ja lisää joukkoon maissitärkkelys. Keitä hiljaisella lämmöllä 5 minuuttia silloin tällöin sekoittaen. Tarjoa pata basmatiriisin ja salaatin kanssa. Idea! Padan voit maustaa halutessasi mangochutneylla tai omenahillolla.