Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon pitäisi olla varallisuutta 50-vuotiaana, jotta olisi normaali suomalainen?

Pers aukinen
12.12.2019 |

Onko teillä muilla vielä asuntovelkaa enemmän, kuin säästöjä.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla on paljon ihmisiä jotka maksaneet koko ikänsä jotain 200k asuntoa, ja nyt ne eivät mene enää kaupaksi ja vakuusarvokin romahtanut nollaan.

Elämässä pitää olla muutakin kuin materia, muuten voi käydä noin kuin noilla syrjäseutujen asuntojen kaupittelijoilla, koko elämä on mennyt seinien maksamiseen eikä saa edes omia pois.

No ei niitä asuntoja välttämättä saa kaupaksi isoissa kaupungeissakaan, ainakaan pyyntihinnoilla, vaikka olisivat kuinka realistisia. Orpo-Purran hallituksen takia asuntomarkkinat ovat hyytyneet eikä ostohaluja eikä -mahdollisuuksia ole yhtä paljon kuin ennen. Ongelma ei todellakaan kosketa vain syrjäseutuja.

Vierailija
42/56 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole omaisuutta tai säästöjä.

50+

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolikas asunto + puolikas mökki, yht. 200 000. Sijoitusvarallisuutta (perittyä) 150 000. Ei velkaa, palkka himpun yli keskipalkan. Ikää 50+

Itse olisin huomattavasti vauraampi ilman avioeroa ja sen jälkeistä 10 vuoden vuokralla asumista. Ystävistäni vauraimpia ovat nuorena kumppanin löytäneet ja asunnon ostaneet. Harva yksin uskaltaa / pystyy samalla tavalla.

Vierailija
44/56 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan miehen kanssa molemmat 42v ja yhteinen nettovarallisuus on n. 500000€. Ei ole perintöä vaan kaikki itse tienattua. 

Vierailija
45/56 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastojen valossa n. 5-kymppisen taloudessa on keskimäärin varallisuutta vähän alle 200,000 euroa.

https://www.stat.fi/til/vtutk/2016/vtutk_2016_2018-06-05_tie_001_fi.html

Onko talous aviomies+vaimo+lapset vai sinkkutalous vai mikä?

Vierailija
46/56 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on puolitoista milliä mutta ne on bitcoineissa.

- Kissless-hugless-virgin veeti

Vierailija
47/56 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa... mulla ei ollut vielä kodin irtaimistoa enempää sen ikäisenä. Olin laskenut liikaa sen varaan, että oman miehen kanssa olisi yhteinen asuntolaina ja auto. Vaan unelmat ovat osoittautuneet aina utopiaksi. Juuri 5- kymppisenä sain yksin asuntolainan pieneen asuntooni ja ohessa maksoin auton. Ennen näitä mahdollisuuksia elin kädestä suuhun monestakin syystä, enkä isotuloinen ollut sittemminkään. Nyt olen jo eläkkeellä ja asuntolainaa on vielä muutamaksi vuodeksi. Ensimmäisessä vastauksessa mainitut luvut tuntuvat yliluonnollisilta, eikä niihin lukemiin pääsevillä ole mitään hajua, miten köyhemmät elävät.

Vierailija
48/56 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas todella "mielenkiintoinen" ketju, aloitettu tänään joskus keskipäivän aikoihin ja näin vähän vastauksia. Ja tietenkin kaikki vastaukset ovat näiltä 500k nettovarallisuutta omaavilta. Eipä yllätä.. nämä ketjut on aina näitä. Ilmeisesti suurin osa ei vastaa mitään kun ei ole mitään säästöjä.

Mutta sitä aina ihmettelen, että jos niitä säästöjä on niin niitä on ihan hitosti. Ei ole ikinä mitään 5k- 10k säästöjä vaan 500k - miljoona. Mitähän tästä pitäisi sitten ajatella..

Suomi jakautuu kahtia, omaisuuden kartuttajiin ja matkustelua arvostaviin.

Vierailija
49/56 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastojen valossa n. 5-kymppisen taloudessa on keskimäärin varallisuutta vähän alle 200,000 euroa.

https://www.stat.fi/til/vtutk/2016/vtutk_2016_2018-06-05_tie_001_fi.html

Tilasto on kotitaloutta kohti, ei henkilöä kohti. Useimmat kotitaloudet on kahden hengen talouksia.

Mä oon siis varakkaampi kuin kotitaloudet keskimäärin kun YKSIN omistan tuon verran.

N

Vierailija
50/56 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 51-vuotias. Nettovarallisuus noin 500 000 euroa. Osa kiinni asunnossa ja mökissä, velkaa ei ole.

Vierailija
51/56 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla on paljon ihmisiä jotka maksaneet koko ikänsä jotain 200k asuntoa, ja nyt ne eivät mene enää kaupaksi ja vakuusarvokin romahtanut nollaan. Elämässä pitää olla muutakin kuin materia, muuten voi käydä noin kuin noilla syrjäseutujen asuntojen kaupittelijoilla, koko elämä on mennyt seinien maksamiseen eikä saa edes omia pois.

Voi siinä asunnossa kuitenkin asua. Sitä varten se yleensä on hankittukin, eikä myytäväksi. Sen jälkeen kun asuntolaina on maksettu, omistusasunnon kulut ovat yleensä huomattavasti pienemmät kuin vuokra-asunnon kulut. Moni pyrkii maksamaan lainan pois ennen eläkkeelle jäämistä, niin pärjää sitten paremmin kun tulot laskevat. 

Vierailija
52/56 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävä ketju, jonka mukaan ihmiset ovat todella varakkaita keski-iässä - sosiaaliluokkaan katsomatta!

Vierailija
53/56 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävä ketju, jonka mukaan ihmiset ovat todella varakkaita keski-iässä - sosiaaliluokkaan katsomatta!

Täällä palstalla lähes kaikki ovat. Lisäksi kaikki ovat vihreä silmäisiä, hoikkia, vaaleita ja väh. tohtoreita.

Vierailija
54/56 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkunainen, velaton brutto-omaisuus 900 000. Ikää 55v.

Vierailija
55/56 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto tarkoitan

Vierailija
56/56 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset arvioivat varallisuuteensa asuntonsa, mutta asunnon todellinen arvo nähdään vasta, kun sitä yritetään myydä tai käyttää vakuutena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme