Kuinka paljon pitäisi olla varallisuutta 50-vuotiaana, jotta olisi normaali suomalainen?
Onko teillä muilla vielä asuntovelkaa enemmän, kuin säästöjä.
Kommentit (56)
Maaseudulla on paljon ihmisiä jotka maksaneet koko ikänsä jotain 200k asuntoa, ja nyt ne eivät mene enää kaupaksi ja vakuusarvokin romahtanut nollaan.
Elämässä pitää olla muutakin kuin materia, muuten voi käydä noin kuin noilla syrjäseutujen asuntojen kaupittelijoilla, koko elämä on mennyt seinien maksamiseen eikä saa edes omia pois.
Asunto, auto, asuntoauto ja moottoripyörä on. Ei velkaa. Rahaa muutama tonni, ei enempää. En säästä tietoisesti. Näillä mennään, nautin elämästä.
Olen nyt 44 ja sinkku vuoroviikkoäiti. Maksan asuntoa pois ja samalla sijoitan. Jos kaikki menee suunnitelmien ja laskelmien mukaan ilman suuria yllätyksiä, aika tasan 50-vuotiaana mulla on velaton asunto n. 200 000 ja saman verran sijoitusvarallisuutta. Eli tavoite: 50-vuotiaana 400 000 henkilökohtaista omaisuutta, josta puolet kiinni asunnossa. Sitten voi melkein jo lopettaa kaiken stressaamisen, 200 000 poikii jo ihan hyvin vuosituottoakin. Ja joo tiedän kyllä sijoittamisen riskit, niistä ei tarvi tulla tässä kohtaa huomauttamaan.
Joku aika sitten uutisoitiin, että 1980 luvulla ja sen jälkeen syntyneet tulevat olemaan köyhempiä kuin omat vanhempansa ja näin tapahtuu ensimmäisen kerran suomalaisten historiassa, tähän saakka jokainen sukupolvi on ollut edellistä vauraampi.
Eli ei kannata verrata siihen, millainen omaisuus nykyisillä 50 vuotiailla on, tulevaisuudessa se on väistämättä pienempi. Mutta taas siinä vaiheessa kun vanhemmat ikäpolvet siirtyvät ajasta iäisyyteen niin heidän lapsensahan perivät nämä suuremmat omaisuudet eli tilanne on taas eri.
Hirmusia summia ihmisillä täällä. Itselläni on ekaa kertaa elämässä kymppitonni tilillä ja se tuntuu ihan huikeelta summalta.
Olen 43v perheenäiti, ok talo on ja siitä yhteisesti velkaa 160 000€. Perintöä saan jossain vaiheessa noin 20-30 tuhatta. Sijoittaa en osaa. Koen perheemme olevan ihan hyvätuloinen, vaikka mies tienaa vielä vähemmän kuin minä.
Olen 68-vuotias työeläkkeellä oleva, yksin asuva mies. Penniäkään ei ole omaisuutta eikä säästöjä, ei autoa, ei velkaa. Ei perintöjä tulossa eikä tullut. Asun vuokralla. Eläkebrutto on suomalaisen työssäkäyvän keskipalkan verran, josta menee normaali vero. Perintöä en siis tule myöskään jättämään lapselle. Hän pärjää kyllä. Hautausavustukseni on viimeisen peruspalkkani suuruinen indeksiin sidottuna. Sillä lapsi saa vaivatta minut hautaan.
Olen kylläkin jo 60-vuotias nainen, enkä omista muuta kuin tuulen huuhtoman takapuolen - siltikin pidän itseäni normaalina suomalaisena.
Onko normaalina suomalaisena oleminen tavoitteesi vai kysytkö muuten vain?
Onpas todella "mielenkiintoinen" ketju, aloitettu tänään joskus keskipäivän aikoihin ja näin vähän vastauksia. Ja tietenkin kaikki vastaukset ovat näiltä 500k nettovarallisuutta omaavilta. Eipä yllätä.. nämä ketjut on aina näitä. Ilmeisesti suurin osa ei vastaa mitään kun ei ole mitään säästöjä.
Mutta sitä aina ihmettelen, että jos niitä säästöjä on niin niitä on ihan hitosti. Ei ole ikinä mitään 5k- 10k säästöjä vaan 500k - miljoona. Mitähän tästä pitäisi sitten ajatella..
Mikä ois otanta?
Voisin muuttaa Lappiin, asua korpielämää ja keitellä omat verovapaani.
Yhden normi on toisen sormi, suussa🤔
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloudessa on velkaa 270 000 e.
Osakkeita ja rahastoja n. 570 000 e.
Asumme muuttovoittopaikkakunnalla, jossa talon ja mökin arvo yhteenlaskettu arvo on n. 520 000 (minimissään, arvo voi olla enemmänkin).
Osakkeiden yms. arvossa kannattaa huomioida se että kun ne realisoi rahaksi, joutuu maksamaan pääomatuloveroa n. 150 000 (heitin summan hatusta).
Emme ole perineet mitään vaan kaikki on säästetty omasta selkänahasta.
Kun nuo laskee yhteen, nettovarallisuudeksi jää n. 700 000 e.
Olemme molemmat 52 v.
Halvalla olet osakkeesi saanut jos arvo on 570 000 ja veroa joudut maksamaan 440 000 voitosta. Eli osakkeisiin olet sijoittanut noin 130 000 euroa. Onnittelut erittäin hyvistä kaupoista.
Olen 51v nainen ja säästötilillä 25000 asuntoa maksamatta vielä avioeron takia 45000 ja jos kaikki menee hyvin eli pysyn terveenä ja töitä on niin saan 10 vuodessa tuon maksettua. Elämä ei aina mene kuten suunnitteli, mutta näillä mennään.
Omaisuutta 590 000 € + 2 autoa, molemmat 4 vuotta vanhoja. Ei niiden arvoja kannata laskea kun arvo laskee kuin lehmän häntä.
Vierailija kirjoitti:
Onpas todella "mielenkiintoinen" ketju, aloitettu tänään joskus keskipäivän aikoihin ja näin vähän vastauksia. Ja tietenkin kaikki vastaukset ovat näiltä 500k nettovarallisuutta omaavilta. Eipä yllätä.. nämä ketjut on aina näitä. Ilmeisesti suurin osa ei vastaa mitään kun ei ole mitään säästöjä.
Mutta sitä aina ihmettelen, että jos niitä säästöjä on niin niitä on ihan hitosti. Ei ole ikinä mitään 5k- 10k säästöjä vaan 500k - miljoona. Mitähän tästä pitäisi sitten ajatella..
Tännehän voi kirjoittaa mitä vain, kannattaako kaikkea uskoa?
Huoleton hevoseton kirjoitti:
Olen 68-vuotias työeläkkeellä oleva, yksin asuva mies. Penniäkään ei ole omaisuutta eikä säästöjä, ei autoa, ei velkaa. Ei perintöjä tulossa eikä tullut. Asun vuokralla. Eläkebrutto on suomalaisen työssäkäyvän keskipalkan verran, josta menee normaali vero. Perintöä en siis tule myöskään jättämään lapselle. Hän pärjää kyllä. Hautausavustukseni on viimeisen peruspalkkani suuruinen indeksiin sidottuna. Sillä lapsi saa vaivatta minut hautaan.
Miten työssäkäyvänä olet onnistunut tuossa ettei kitään ole jäänyt säästöön? Peliriippuvuus, juonut kaiken, taannut jonkun velat ja joutunut maksumieheksi vai mikä? Melko suoritus tuokin täytyy sanoa.
Isä sanoi joskus että jos 50:senä ei ole rahaa tai pinkka kunnossa ei se ole sitten koskaan
Onko asunto oikeasti varallisuutta, koska jossain pitää asua ja se maksaa tavalla tai toisella.
Tietysti jos myy 1 000 000eurolla asunnon ja ostaa tilalle 10 000€ kerrostaloluukun muuttotappiokunnasta.
Talouden nettovarallisuus n. 700 000€. Ei velkaa. Nelivitoset.