Olenko oikeasti ihan kauhea ihminen, kun ruokin kissani Latzilla?
Olen kokeillut viljattomia ja sokerittomia ruokia, mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa. Säälittää pitää kissoja nälässä, joten palasin Latziin.
Ovat ottokissoja ja entisessä kodissa söivät vain Latzia. Siihen ovat siis tottuneet, ja kyllä maistuu.
Olenko ihan hirveä kissanomistaja, kun annan Latzia? Rehellisiä mielipiteitä kehiin, kiitos!
Kommentit (95)
Mun kissa on 13 vuotta, eikä ole IKINÄ suostunut syömään mitään muuta kuin Latzia ja siitäkin kelpaavat vain pari kalaista makuvaihtoehtoa. Sheba lohi saattaa mennä, mutta kun oli esim. tuota jonkun mainitsemaa Mjauta tyrkyllä, niin kissa kääntyi pois jo keittiön ovelta.
Onko terve kissa oikeasti kuollut markettiruokaan? Siis ihan, että kuoleman on todettu johtuvan markettiruuasta? Perussairaskissa asia erikseen, mutta terve kissa, jolla ei ole allergioita tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompa tyhmiä kissoja teillä, kun eivät tajua syödä laadukasta ruokaa vaan vetelevät jotain latzin paskaa :D Arvatenkin teidän kissat on jotain maatiaiskissoja. Meillä kaksi maine coonia ja ymmärtävät laadun päälle. Syövät vain laadukasta ja ravinteikasta ruokaa, vaikka kalliimpaa onkin. Ikinä en markettisapuskaa syöttäisi!!
Nämä rotukissojen omistajat on myös ihan oma lukunsa. Kissa on heille vain statussymboli, sopii hyvin sisustukseen...
Harmi kun sinulla ei ole varaa ostaa rotukissaa :/ Toivottavasti kuitenkin joskus on. Jaxut <3
T: Kahden ragdollin omistaja <3
Mistä sä mun rahatilanteen tiedät?
Ihan turhaan tällaisia kyselee netissä, aina tulee eläinkaupparuokauskovaiset ulisee, kuinka ovat parempaa väkeä ja että heidän kisulit onkin fiksuja ja teillä tyhmiä, lällällää. Jos tuonlaatuisista viesteistä joku pahoittaa mielensä ja miettii, että ruokkiiko todella kissaansa väärin, niin voi miettiä, onko ylipäätään edellytyksiä pitää eläintä.
Kahden nirson kissanretaleen mammana tiedän, että kissalle on vaan annettava sitä mitä se suostuu syömään. Omilla kateilla on suosikkiruokansa, mutta kun ne sairastuivat ja piti muutama viikko mennä eläinlääkärin määräämällä tahnamaisella runsasravinteisella ruualla, sen joutui väkipakolla ruiskulla syöttämään. Jos teki kuten eläinlääkäri ehdotti että laittoi nokareita tassun päälle, kissa jätti ne siihen, ja siinä saivat olla kunnes kuivahtivat turkkiin kiinni. Tassuansa ei pessyt ennen kuin minä pesin sen kelpaamattoman ruuan jämät siitä ensin.
Vierailija kirjoitti:
Onko terve kissa oikeasti kuollut markettiruokaan? Siis ihan, että kuoleman on todettu johtuvan markettiruuasta? Perussairaskissa asia erikseen, mutta terve kissa, jolla ei ole allergioita tms?
Noissa kissaryhmissä selitetään, että kissa sairastuu noista ns. huonoista ruuista. Voi tulla virtsaonglemia tai suolistosairauksia tai voi sitten puhjeta se allergia ja esim. kissa raapii itseään verille. Sitten tulee kalliita lääkärireissuja ja kaikkea tällaista uhkakuvaa. Lähinnä kai itseä se mietityttää kun ei tietenkään halua, että kissa sairastuisi, että sillä olisi hyvä olla. Tuskin kukaan eläinlääkäri voi suoraan todeta, että kissa kuoli markettiruoan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut vähän samantapainen ongelma. Kissalle ostin pentuna Whiskasia (märkä- ja kuivaruoka) kaupasta, mutta muutaman kuukauden kuluttua aloin opiskella kissanruokajuttuja ja yritin vaihtaa eläinkaupan pariin merkkiin, Canagan ja Applaws. Näiden merkkien kuivamuonat kelpasi ja nyt kissa syö Applawsin raksuja. Mutta märkäruoan kanssa on aina ongelmia, jos se ei ole tuota hitsin Whiskasia. Kissa ei syö muita juurikaan ja ne pilaantuu. Se tietenkin ottaa päähän, kun nuo ovat niin kalliita. Whiskasia en missään nimessä haluaisi antaa, koska se on niin epäterveellistä.
Yhdessä vaiheessa kokeilin myös raakaruokaa, mutta siitä ei tullut niin mitään. Raakaruokaa opiskellessani tuli vastaan tieto, että kissan teolliset ruoat (eli muut kuin raakaruoka) on tehty hyvin haiseviksi, mistä kissa pitää. Tuoksuu siis kissan mielestä hyvältä. Siksi hajuton raakaruoka on usein alussa ongelma. Itse olen miettinyt, että tämä mielestäni pätee myös halpismerkkien ja laatumerkkien välillä. Eli halpisten tuoksu/haju on selkeästi voimakkaampi. Sen huomaa ihan itsekin. Siksipä itse kysyisin, tietääkö kukaan, onko jollakin laatumerkillä voimakkaan hajuista kissan märkäruokaa, jota voisi kisulle kokeilla?
Ap:lle semmoinen vinkki, että vaihda ainakin raksut vai oletko jo yrittänyt niitä? Meillä ainakin meni ihan helposti. Ei nyrpistänyt nokkaansa niille yhtään.
Mjaun märkäruokaa suosittelen kokeilemaan. Eläinkaupoista ja Prismasta. Ainakin osa tuoksuu. Viljatonta eikä lisätty sokeria.
Kiitos vinkistä! Pitääpä silmäillä tänään kaupan hyllyä, jos näkyisi. Ruoat muutenkin sopivasti loppu. :)
Meidän maine cooni on sitten varmaan tyhmempi kun tuon edellisen kaksi coonia, meidän oman elämänsä tsaarille ei ole koskaan kelvannut mikään muu kuin latzi. Kaikkea mahdollista on yritetty tarjota mutta ei.
Aina kun yritän tarjota meidän neidille jotain ns. laadukasta raakaruokaa niin nuuskaistuaan sitä se vain katsoo mua kiukkuisena että "mitä v*ttua tää on??!" 😐 Kitekat on sen herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Ompa tyhmiä kissoja teillä, kun eivät tajua syödä laadukasta ruokaa vaan vetelevät jotain latzin paskaa :D Arvatenkin teidän kissat on jotain maatiaiskissoja. Meillä kaksi maine coonia ja ymmärtävät laadun päälle. Syövät vain laadukasta ja ravinteikasta ruokaa, vaikka kalliimpaa onkin. Ikinä en markettisapuskaa syöttäisi!!
Ainakin tiedetään että sinä olet hankkinut kissasi hintalapun perusteella etkä aidosta kissarakkaudesta. Sääliksi käy sun kissoja.
Kissat ovat siitä hankalia eläimiä, että ne tuppaavat jämähtää tiettyihin toimintamalleihin. Nuo kissat ovat tottuneet siihen, että Latz on niiden ruokaa ja olisi varmasti vaikeaa, ellei jopa mahdotonta, totuttaa ne laadukkaampaan ruokaan. Joten ei, et ole hirviö. :) Jos kuitenkin joskus hankit uusia kissoja, suosittelen totuttamaan ne pienestä pitäen mahdollisimman lihapitoiseen ruokaan, kissat kun kuitenkin ovat lihansyöjiä eivät tee viljaruoilla oikeastaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaan tällaisia kyselee netissä, aina tulee eläinkaupparuokauskovaiset ulisee, kuinka ovat parempaa väkeä ja että heidän kisulit onkin fiksuja ja teillä tyhmiä, lällällää. Jos tuonlaatuisista viesteistä joku pahoittaa mielensä ja miettii, että ruokkiiko todella kissaansa väärin, niin voi miettiä, onko ylipäätään edellytyksiä pitää eläintä.
No kyllä tämä ketju ainakin osoittaa sen, että kaikki ei ole noita kiihkoilijoita. Aika järkevästi tässä on keskusteltu. Sun kommentin loppuosa tosin oli vähän turhan hyökkäävä.
Totuttelu vie aikaa, uutta ruokaa sekoitetaan vähän kerrallaan vanhaan ruokaan ja sen määrää lisätään pikkuhiljaa. Tämä voi viedä kuukausia. Oma kissani söi pääsääntöisesti hiilarimössöä minulle tullessaan. Sain sen siirtymään raakaan lihaan vasta kissanpennun myötä - pentu kun olisi syönyt kaiken ja vanhempi kissa olisi jäänyt ilman.
Mielestäni olet omistaja, joka on omistautunut kissoilleen. Olet perehtynyt kissojen lajityypilliseen ruokavalioon, mihin sokerit ja viljat eivät kuulu. Tarvitset enää käytännön vinkkejä, kuinka kissan saa omaksumaan uuden ruokavalion. Tuskinpa hampurilaisilla elävä teinikään noin vaan ryhtyy syömään salaattia ja kasvisruokaa - muutos vie aikaa.
Facebookin kissaryhmissä pyörii kuva viljattomasta ja sokerittomasta markettiruoasta. Listalla on mm. Shebaa, Pirkka-pateeta ja kissan tonnikalaa. Itse annan kissoilleni välillä Rainbown pateeta, joista kana sekä lohi & katkarapu ovat sokerittomia ja viljattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut vähän samantapainen ongelma. Kissalle ostin pentuna Whiskasia (märkä- ja kuivaruoka) kaupasta, mutta muutaman kuukauden kuluttua aloin opiskella kissanruokajuttuja ja yritin vaihtaa eläinkaupan pariin merkkiin, Canagan ja Applaws. Näiden merkkien kuivamuonat kelpasi ja nyt kissa syö Applawsin raksuja. Mutta märkäruoan kanssa on aina ongelmia, jos se ei ole tuota hitsin Whiskasia. Kissa ei syö muita juurikaan ja ne pilaantuu. Se tietenkin ottaa päähän, kun nuo ovat niin kalliita. Whiskasia en missään nimessä haluaisi antaa, koska se on niin epäterveellistä.
Yhdessä vaiheessa kokeilin myös raakaruokaa, mutta siitä ei tullut niin mitään. Raakaruokaa opiskellessani tuli vastaan tieto, että kissan teolliset ruoat (eli muut kuin raakaruoka) on tehty hyvin haiseviksi, mistä kissa pitää. Tuoksuu siis kissan mielestä hyvältä. Siksi hajuton raakaruoka on usein alussa ongelma. Itse olen miettinyt, että tämä mielestäni pätee myös halpismerkkien ja laatumerkkien välillä. Eli halpisten tuoksu/haju on selkeästi voimakkaampi. Sen huomaa ihan itsekin. Siksipä itse kysyisin, tietääkö kukaan, onko jollakin laatumerkillä voimakkaan hajuista kissan märkäruokaa, jota voisi kisulle kokeilla?
Ap:lle semmoinen vinkki, että vaihda ainakin raksut vai oletko jo yrittänyt niitä? Meillä ainakin meni ihan helposti. Ei nyrpistänyt nokkaansa niille yhtään.
Mjaun märkäruokaa suosittelen kokeilemaan. Eläinkaupoista ja Prismasta. Ainakin osa tuoksuu. Viljatonta eikä lisätty sokeria.
Kiitos vinkistä! Pitääpä silmäillä tänään kaupan hyllyä, jos näkyisi. Ruoat muutenkin sopivasti loppu. :)
Toivottavasti onnistuu, meidän kissa ei suostunut syömään. Pirkka-tuotteissa on myös joku purkkikissanruoka, joka on viljaton ja sokeriton, muistaakseni kissan tonnikala. Meidän kissa tosin ei syönyt sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa kissaryhmissä selitetään, että kissa sairastuu noista ns. huonoista ruuista. Voi tulla virtsaonglemia tai suolistosairauksia tai voi sitten puhjeta se allergia ja esim. kissa raapii itseään verille. Sitten tulee kalliita lääkärireissuja ja kaikkea tällaista uhkakuvaa. Lähinnä kai itseä se mietityttää kun ei tietenkään halua, että kissa sairastuisi, että sillä olisi hyvä olla. Tuskin kukaan eläinlääkäri voi suoraan todeta, että kissa kuoli markettiruoan takia.
Voi, voi, voi... Myös eläinkaupan ruuissa voi olla sellaisia raaka-aineita, joille kissa on allerginen. Jos kissalle löytyy sopiva ruoka marketista, niin ei omistajaa tee huonoksi se, että ruokkii sillä. Lähtökohtaisesti terve kissa ei sairastu ruuasta ja jos kissa on pahasti sairas, niin herää kysymys, että onko kissaa kohtaan oikein kituuttaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tiedetään että sinä olet hankkinut kissasi hintalapun perusteella etkä aidosta kissarakkaudesta. Sääliksi käy sun kissoja.
Olen ostanut kissani kasvattajalta, on paperit, sukutaulu, eläinlääkärin terveystodistus, mikrosiru ym ym. Mielestäni tämä, jos joku, on nimenomaan vastuuntuntoista toimintaa ja kertoo enemmän kissarakkaudesta kuin joku maatiaiskissan ilmaiseksi ottaminen, niitä kun useimmiten otetaan vain hetken mielijohteesta.
Meidän 14v ei suostu syömään muuta kuin Pirkkaa.
Sillähän se maailma pelastuu, kun syötätte kateillenne sisäfilettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut kissani kasvattajalta, on paperit, sukutaulu, eläinlääkärin terveystodistus, mikrosiru ym ym. Mielestäni tämä, jos joku, on nimenomaan vastuuntuntoista toimintaa ja kertoo enemmän kissarakkaudesta kuin joku maatiaiskissan ilmaiseksi ottaminen, niitä kun useimmiten otetaan vain hetken mielijohteesta.
Silti ei poista sitä tosiasiaa, että olet snobi. Mitä kissa tekee sukutaululla? Ei mitään, mutta ihminen tekee. Ei siinä, jos saat siitä mielenrauhan itsellesi, mutta älä käy halventamaan muita tällä "paremmuudellasi".
Meidän kissa kuoli, kun söi rotan. Että juu, voi se olla kamalaakin.