Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Espressokeitintä kellään?

Vierailija
11.12.2019 |

Mitä purua siihen laitetaan? Tarjousjuhlamokkaa vai pitääkö olla jotain sikakallista yrmyä?
Jäikö masiina käyttöön vai päätyikö kellarintukkeeksi. Kehu/mollaa omaasi.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäköhän espressokeittimestä puhut? Hellalle laitettavasta vai koneesta?

Minulla Jura. Siihen laitetaan papuja ja kone jauhaa. Lindlin pavut on ihan hyviä.

Niin, ja jos espressoa haluaa, niin pitää ostaa espressopapuja tai niistä tehtyä jauhatusta.

Vierailija
2/9 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla Jura. Siihen laitetaan papuja ja kone jauhaa. Lindlin pavut on ihan hyviä.

Niin, ja jos espressoa haluaa, niin pitää ostaa espressopapuja tai niistä tehtyä jauhatusta.

Jatkan: kone arkikäytössä. Juomme Vain latteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hifitelyä tuollaiset kahvin purut. Kyllä tosi ihminen kerää kaarnaa, kuivaa ja raastaa sen puruksi.

Vierailija
4/9 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman karkeasti jauhettua xtran pannukahvia.

Vierailija
5/9 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysautomaattista norsua ostamassa

ap

Vierailija
6/9 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Täysautomaatti syö vain papuja. Ei se muuten ole automaatti.

Vierailija
7/9 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Täysautomaatti viljelee pavut, tuo ne maahan ja myös paahtaa ne. Ei se muuten ole automaatti.

Vierailija
8/9 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mervi Potala kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Täysautomaatti viljelee pavut, tuo ne maahan ja myös paahtaa ne. Ei se muuten ole automaatti.

Toki. Hölmö minä.

Vierailija
9/9 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on espressokone ja kahvimylly. Espressokoneessa käytetään espressojauhettuja papuja. Myllyllä saa säädettyä jauhatuksen kohdilleen. Emme ole niin hifistelijöitä että säätäisimme sen joka päivä erikseen ilmankosteuden mukaan. Se jauhatus pitäisi oikeasti olla sellainen, että siitä jauhetusta kahvista muodostuu pieniä palleroita. Meillä mennään samoilla säädöillä kesät talvet. 

Käytämme Kaffan papuja, niitä saa Verkkokauppa.comista hieman edullisemmin kuin muualta. Se on meille vähän niin kuin lähikahvia, paahtimo on reilun kilometrin päässä. Joskus aiemmin käytimme italialaista kahvia jota tilasimme saksalaisesta verkkokaupasta aina 12kg kerrallaan. Samat pavut maksoi Suomessa 24€/kg, Saksasta tilattuna 14-15€/kg. Nyt kun olemme siirtyneet Kaffan papuihin, ostamme max 2kg kerrallaan ja pavut ovat paljon tuoreempia. 

Minä teen aamulla itselleni laten, mies juo espressonsa kerman kanssa. Minulle tuo aamulatte on melkeinpä pyhä asia, se on niin sairaan hyvää ja räväyttää silmät auki että elämä ilman sitä tuntuisi kurjalta. Kyllä hyvä kahvi on todellista arjen luksusta! Mies juo kahvia pitkin päivää, heillä on tietenkin myös töissä espressokone, muuten menisivät varmaan lakkoon. Itse juon vain tuon aamulaten ja muuten en juuri kahvia juo. 

Espressokone taisi olla hinnaltaan 1200€ luokkaa ja se on ollut meillä nyt kohta 8 vuotta. Edellinen oli hieman edullisempi ja palveli sekin meitä pitkään. Välillä täytyy käyttää huollossa, mutta läheskään joka vuosi ei ole ollut huollon tarvetta. Uusi mylly maksoi 370€, edellinen taisi olla muutaman vuoden ennen kuin hajosi, mutta ei tuollaista 300€ myllyä viitsi huoltoon lähteä viemään. Uusi mylly on kivempi, siinä saa ajastettua kuinka kauan se jauhaa joten aina tulee sopiva määrä jauhettua kahvia eikä tarvitse arpoa.

Toki tässä on ehkä enemmän värkkäämistä kuin suodatinkahvin kanssa. Mutta makunautinto on aivan toiselta planeetalta. Toisaalta jos haluaa pysytellä suodatinkahvissa, niin siinäkin on mahdollisuus parantaa nautintoa panostamalla myllyyn ja hyviin papuihin.