Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SGA ja uusi raskaus

09.06.2006 |

Onko kuulolla raskaana olevia/useamman lapsen äitejä, joilla olisi viikkoihin nähden pienipainoisena syntynyt vauva? Löytyikö pienipainoisuuteen syytä? Miten seuraavia raskauksia seurattiin? Annettiinko mitään arviota riskeistä?

Meillä tyttö syntyi rv 35+3 mitoin 1620 g ja 41,5 cm. Raskaus sujui hienosti, joten ennenaikaisuus ja kasvuhäiriö tulivat yllätyksenä. Ja jäivät yllätyksiksi. Olen nyt alun toisella kolmanneksella raskaana ja kovasti mietityttää. Neuvolalääkäri lohdutti, että SGA saattoi olla sattumaa, joka ei ehkä toistuisi ja että tietysti seurataan nyt tarkemmin, " oireiden mukaan" . Mutta entä jos niitä oireita ei taaskaan tule? Kyllähän mua edellisessä raskaudessa supisteli, mutta harjoitussupistuksiksi ne kuitattiin. N. rv 27 paikat olivat kiinni, mutta se olikin sitten viimeinen tieto ennen synnytystä.

Tunteet vaihtelevat. Joskus ajattelen, että hyvin tässä käy, mutten kuitenkaan osaa kuvitella itseäni täysiaikaisen vauvan äitinä. En uskalla ajatella sinne asti.

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
16.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varovaiset onnittelut raskaudestasi!

Meillehän syntyi 8/05 SGA-tyttö rv 37+3, 42.6cm ja 1920g. Syynä istukan vajaatoiminta, ja sen syy avoin.

Esikoinen oli myös pieni, 2730g ja 49cm. Silloin mitään ei kuitenkaan epäilty, sillä SF-mitta oli " normaalin alarajoilla" eikä mitään graavia kasvunhidastumaa tullut.

Lääkärit kuitenkin epäilivät että ehkä esikoisenkin kohdalla oli jonkinasteista istukan vajaatoimintaa, olihan hän melko hento. Ja nyt se oli sitten toisen kohdalla pahempi. Minun annettiin ymmärtää, että uusi raskaus ei ole mahdoton ajatus mutta seuranta olisi tiukka ja tuo istukan vajaatoiminta voisi kolmannella kerralla paheta ja vaikeutua.

Toisaalta tiedän, että täällä on tosi moni synnyttänyt ensin SGA-vauvan ja seuraava on ollut ihan normaalipainoinen. Ei sitä voi etukäteen tietää. Minulle gynen ylilääkäri sanoi että he tietävät koko istukan vajaatoiminnasta melko vähän ylipäätään - eivät osaa sen syytä sanoa eikä sitä kelle se tulee tai toistuuko se.

Voi hyvin olla että tuleva lapsesi on siis ihan normaalipainoinen ja tämä SGA ei uusi. Se jää nähtäväksi. Itse vaatisin tiukan seurannan ja käyntiä äitiyspolilla koska asia varmasti painaisi mieltä ja haluaisin tilanteesta keskustella asiantuntijoiden kanssa.

Onnea vielä ja kaikkea hyvää kesääsi!

T. Tiiti74 ja pesue

Vierailija
2/78 |
16.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat ovat tämän viikon aikana yllättäen edenneet: np-ultrassa todettiin luultavasti myoomia. Kävin lääkärin ultrattavana, joka lähetti edelleen erikoislääkärille (ensi viikolla). Lisäksi ultran tehnyt lääkäri vaihtoi tulevan rakenneultran erikoislääkärin tehtäväksi ja lisäsi papereihin, että tällaisella taustalla (edellinen lapsi ennenaikainen + SGA) on syytä seurata raskautta ja sikiön kasvua myöhemminkin NKL:lla. Eli nyt sitten ollaan seurannassa eikä tarvitse välittää neuvolalääkäristä.

Meillä tilanne oli sikäli hankala, ettei kasvuhäiriöön löytynyt mitään syytä. Istukka oli normaali, rutiiniultrat olivat normaalit jne. Joku lääkäri veikkasi jonkinasteista istukan irtoamista, joku sanoi, että oli mahdollisesti jokin epäspesifinen tulehdus. Eli: kaikki voi mennä hyvin tai sitten ei. Toivotaan parasta, ei tässä nyt muuta voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minulla rv.36 menossa ja vauvan kasvu on ollut huolen aiheena. Eli pienipainoinen (miten pienipainoinen, en tiedä vielä, kun vauva oli huonossa asennossa ja tuota painoarviota oli kuulemma vaikea tehdä) vauva köllii masussa. Lääkäri oli huolestuneen oloinen, mutta minulle ei kuitenkaan pahemmin mitään kertonut. Kuitenkin kuulemma paljon normaalia pienempi. Nyt siis olisin tosi kiitollinen kaikesta tiedosta vauvan pienipainoisuudesta.

Vierailija
4/78 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvun hidastuma havaittiin jo viikolla 33 (painoarvio tuolloin 1400g) erään toisen kontrollin yhteydessä. Syntyessään lapsi oli juuri 2 kg.

Mitään syytä edellisen lapsen hitaaseen kasvuun ei saatu muuta kuin istukka oli tosi pieni. Virtaukset jne. oli kaikki ihan ok koko raskauden ajan. Nyt olen raskaana ja lääkärini suositteli viikolla 30 yhtä kasvu ultraa.

Vierailija
5/78 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaanpa kuitenkin jotain. Eli meillähän tuplat rv 33+0, joista b:llä erittiäin vaikea sikiöaikainen kasvuhäiriö eli 945g/36cm. Minulle kukaan ei puhunut mitään mahdollisesta uuden raskauden mukanaan tuomista ongelmista. Toinen tuplistahan kasvoi todella hyvin ja itse asiassa normaalia isompana ja alkoi hidastaa kasvuaan vain jonkin verran 30 viikon pintaan, kun kaksoset yleensäkin voivat vähän hidastaa. Meillähän ei myös syy selvinnyt tähän kasvuhäiriöön. Omalla kohdallani asia ei tule enää mietittäväksi, kun kerran lopulta saimme peräti kaksi lasta hoitojen jälkeen ja myös tämän herra b:n, jonka ennuste oli vaikeavammaisuus (jo 19+ viikolla kolmanneksen veljeään pienempi).

Ystävälläni on 3 SGA-lasta, joista 1 yksittäinen ja tuplat. Kaikki syntyneet rv31-34 1-1,8 kg. Kaikki terveitä. Hänelle sanottiin, että huonoa tuuria. Sitä en tiedä, onko vai ei.

Tsemppiä odotukseen! Toivotaan, että kaikki menee tällä kerralla loistavasti ja pääset täysiaikaisen vauvelin äidiksi. Onneksi olet hyvässä seurannassa. Hyvää kesää!

Ninni-03:

Onko kuulolla raskaana olevia/useamman lapsen äitejä, joilla olisi viikkoihin nähden pienipainoisena syntynyt vauva? Löytyikö pienipainoisuuteen syytä? Miten seuraavia raskauksia seurattiin? Annettiinko mitään arviota riskeistä?

Meillä tyttö syntyi rv 35+3 mitoin 1620 g ja 41,5 cm. Raskaus sujui hienosti, joten ennenaikaisuus ja kasvuhäiriö tulivat yllätyksenä. Ja jäivät yllätyksiksi. Olen nyt alun toisella kolmanneksella raskaana ja kovasti mietityttää. Neuvolalääkäri lohdutti, että SGA saattoi olla sattumaa, joka ei ehkä toistuisi ja että tietysti seurataan nyt tarkemmin, " oireiden mukaan" . Mutta entä jos niitä oireita ei taaskaan tule? Kyllähän mua edellisessä raskaudessa supisteli, mutta harjoitussupistuksiksi ne kuitattiin. N. rv 27 paikat olivat kiinni, mutta se olikin sitten viimeinen tieto ennen synnytystä.

Tunteet vaihtelevat. Joskus ajattelen, että hyvin tässä käy, mutten kuitenkaan osaa kuvitella itseäni täysiaikaisen vauvan äitinä. En uskalla ajatella sinne asti.

Vierailija
6/78 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja samoja asioita mietiskelen. Raskauden aikana ei havaittu mitään poikkeavaa. Ultrassa käytiin supistusten vuoksi viikoilla 27 ja 30 ja silloin ultran mukaan kasvu normaalia... napanuoravirtaukset hyviä jne. Sf-mitta kasvoi normaalisti ala ja keskikäyrän välissä... ja vielä synnärissäkin vanha kätilö arvioi painoksi n 3kg. .. eli tosi yllätys. Napanuora oli 3 kertaa kaulanympäri, mutta lastenlääkäri ei ottanut siihen kantaa... eikä se synnytksen aikanakaan aiheuttanut ongelmia. Istukka on tutkittavana patologillla, mutta siitä ei ole kuulunut mitään. Päällisin puolin näytti hyvältä ja oli hyvän kokoinenkin.

Itseäni jäi mietityttämään kun lastenlääkäri sanoi, että kolmas osalla näistä lapsista on itsellään kasvuhäiriö.... :(

Miten te olette saaneet tiedon istukan vajaatoiminnasta? Todettiinko se patologilla vai näkyikö suoraan istukassa jotenkin? Miten saitte patologin vastaukset?

Vierailija
7/78 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahtavaa silti, että törmäsin tähän ketjuun: vihdoinkin porukkaa joka oikeasti ymmärtää mistä on kyse!!! Ninnin lausahdus vähättelystä osui ja upposi: tiedän, että olen pieni itsekin ja esikoiseni oli pieni syntyessään, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen huolen kanssa, jota nyt tunnen ollessani toista kertaa raskaana ja mitä todennäköisimmin odottavani jälleen pientä vauvaa.

Meidän tilanne lyhyesti: esikoinen syntyi 11/04 rv 39+4 elektiivisellä sektiolla perätilan vuoksi. Paino 2475g pituus 45cm. Suuri yllätys oli, että tyttö oli noinkin pieni. " Ei täältä mikään jättiläinen ole tulossa" oli yleisin kommentti, jonka kuulin kun vauvan kokoa arvioitiin, yleensä käsipelillä ja muutaman kerran ultralla. Ultralla oikeastaan vain perätilan vuoksi, joten jos olisi ollut oikein päin ja syntynyt alakautta, olisi yllätys ollut vielä suurempi. Enkä halua edes miettiä mitä olisi käynyt, jos vauva olisi syntynyt pari viikkoa LA:n jälkeen itsekseen, sillä ainoa syy pieneen kokoon on " mahdollisesti huonosti toiminut istukka" . Mitään sen tarkempaa syytä ei ole löydetty, eikä kyllä kauheasti tutkittukaan kun etukäteen ei oltu tietoisia vauvan pienestä koosta. Istukka oli ihan normaalin kokoinen, en muista tarkempaa. Loppu hyvin kaikki hyvin, tyttö oli alusta saakka ihan terve eikä tarvinnut muuta erityistoimenpiteitä kuin tiheämmät syöttövälit ja alkuun lisämaitoa, kun ei jaksanut millään imeä rintaa ensimmäisinä päivinä. 1-vuotiaana oli jo ihan hyvän kokoinen, 74cm ja noin 10 kiloa. Muutenkin on kehittynyt täysin normaalisti.

Ja nyt tämänhetkiseen tilanteeseen: rv 31+6 ja olin tänään ylimääräisellä lääkärikäynnillä neuvolassa supistelujen vuoksi. Esikoisestakin supisteli, mutta ei näin paljon eikä se estänyt työntekoa. Tämä toinen raskaus on muutenkin ollut fyysisesti rankempi kokemus ja tässä vaiheessa (jo!) olen jo aika väsynyt ja hieman raihnainenkin. Kaikki muuten ok, kohdunsuu kiinni ja kiinteä, kaulaa jäljellä 2,5cm eli suppareista ei ole ollut haittaa. Sen sijaan lääkäri kiinnitti huomiota vatsan pieneen kokoon (sf 26cm) ja käsituntumaan vauvan pienuudesta. Lisäksi huomioi esikoisen syntymäkoon. Sain lähetteen Kättärille painoarvioon ja loppupäivä onkin mennyt enemmän tai vähemmän murehtiessa ja huolehtiessa.

Voihan se olla, että mä vaan synnytän pieniä vauvoja ja jos kaikki sujuu kuten viimeksi, niin alkuhankaluuksien jälkeen homma alkaa sujua ihan hyvin. Sille ei vaan voi mitään, että koko ajan on takaraivossa huoli siitä, miten vauva voi ja kasvaako nyt kunnolla jne jne. Onneksi toistaiseksi pieni on ollut erittäin vilkas liikkumaan, joten siinä mielessä huolta ei ole ollut, mutta kyllä tämänpäiväinen lääkärikäynti pisti taas pohtimaan asiaa.

Mites Kuonokkaan neuvolakäynti? Ja mitä muille odottajille kuuluu? Ketju on jo aika vanha ja tosi pitkä, mutta laittakaa ihmeessä kuulumisianne, olisi kiva lukea miten itse kullakin on raskaus edennyt.

Lillis31+6

Vierailija
8/78 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle ei ole tällä hetkellä toista tulossa, mutta olen lukenut tätä ketjua mielenkiinnolla mahdollista (ja toivottavaa) tulevaa raskautta ajatellen.

Itse synnytin esikoispoikani 02/2004 rv 38+3. NKL:n lääkäri ennen synnytystä oli ensimmäinen, joka mainitsi että vauva vaikuttaa pienelle - SF-mitta kulki koko ajan keskikäyrällä ja raskaus sujui kaikin puolin mainiosti. Olo oli hyvä niin fyysisesti kuin henkisestikin. Poika painoi 2300g ja pituutta oli 45 cm. 9 pisteen lapsi, pirteä ja jäntevä heti alusta asti, ei ollut syömisongelmia. Ainoastaan verensokeri oli aluksi alhainen, se nousi heti kun sai ensimmäiset pisarat äidinmaitoa. Vauva piti aluksi jättää valvontayksikköön, vaikka kätilö arveli, että saisin vauvan ehkä osastolle mukaan hyvän kunnon vuoksi. Kauhean huolissaan kukaan ei tuntunut olevan, enkä osannut olla itsekään - omissa silmissäni vauva ei näyttänyt yhtään pienelle. Lisätään nyt tähän väliin se, että olen itsekin pienikokoinen.. eikä lapsen isäkään ole mikään jättiläinen. Kätilö tarjosi tätä pienikokoisuuden syyksi jo synnytyssalissa. Istukka painoi muistaakseni noin 450 g - pieni, mutta vauvan kokoon nähden normaali. En tajunnut siinä kysellä, mutta ainakaan papereissa ei ole mitään mainintaa että olisi ollut kalkkeutunut tmv. Sen kummemmin pienikokoisuutta ei koskaan tutkittu.

Vauva-ja taaperoaikana poika on aina ollut pieni. Pituudessa ja painossa mennyt koko ajan miinuskäyrillä, tosin siellä kasvanut tasaisesti. En ole pojasta huolissani, mutta jos ja kun tulen uudelleen raskaaksi, tuskin pystyn enää nauttimaan raskaudesta yhtä huolettomasti.

Ninni-03: olen lukenut kirjoituksiasi monelta palstala (mm. MOKU) ja vaikutat tosi fiksulle ihmiselle!

Kaikille kaikkea hyvää! Ihanaa lukea kuulumisianne, toivottavasti kaikilla menee kaikki hyvin!

Vierailija
9/78 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, onhan meitä aikasta monta! Vaikka SGA johtuisikin siitä luokittelutavasta (tietty osuus vastasyntyneistä painon perusteella), kyllä se silti painaa mieltä mahdollisessa seuraavassa raskaudessa. Meilläkin oli selvästi jotain muuta taustalla kuin pelkkä perimä, mutta mitä se muu oli, sitä ei saatu selville.

Mulla on nyt rv 24 täynnä ja olo aika luottavainen. Joskus on tullut mieleen, että vaikka tämä syntymätön vauva ei olisikaan SGA-tapaus, voihan se silti syntyä ennenaikaisesti (supistelua on ollut jo pitkään). Mutta sellaisena yllätyksenä keskosuus ei enää tule kuin ensimmäisen kohdalla. Nyt tutkitaan tarkemmin (kiitos myoomien?) ja jos sitten keskonen syntyykin, pettymyksestä huolimatta osaisi ehkä suhtautua asioihin rauhallisemmin.

Onhan tästä raskaudesta osa iloa poissa, kun odottaa ongelmia silloinkin, kun kaikki on hyvin. Mutta joillakin raskaus vain ei ole helppoa - ja mitään ei saa, jos ei yritä.

Kamiliya, johan tässä ihan punastuu... Kiitos samoin

Vierailija
10/78 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sf-mitta ei ollut kasvanut yhtään, joten nyt käyrä selvästi laskeva. Lähete tuli kokoarvioon, ilmeisesti alkuviikosta.

Huolettaa edelleen, mutta toisaalta onneksi viikkoja (siinä vaiheessa) jo 38 eli mikäli istukan kanssa jotain häikkää niin tuskinpa aikailevat...toivoisin niin.

Nyt vaan ajattelin olla aika herkillä näiden liikkeiden seurannan kanssa. Lähden polille, jos yhtään siltä tuntuu.

Tsemppiä teille! Pitää palata kyselemään teidän kuulumisianne paremmalla ajalla. Nyt uuvuttaa niin, että pakko kömpiä sänkyyn... Öitä, mammat.

kuonokas

Vierailija
11/78 |
20.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelin noin viikkon sitten omista kuulumisistani. Nyt olen käynyt äitipolilla ja huolet ovat ainakin näillä näkymin pieniä.

Viikkoja on nyt koossa 36 ja painoarvio oli 2,4kg kun se neuvolalääkärin mukaan oli vajaa kaksi viikkoa sitten 1,9kg. Kasvua on ainakin ollut. Tosin kaksi eri ultraajaa ja kaksi eri laitetta antavat tietenkin virheille enemmän mahdollisuuksia. Kontrollikäynti kahden viikon kuluttua, jos vauva ei ole vielä silloin syntynyt. Paikat olivat jo kypsät ja auenneet.

Lääkäri teki myös biometrisiä testejä. Vauvan kunto näytti erinomaiselta. Jospa sitten vaan on pienempikokoinen. Nyt mentiin painokäyrillä 25 persentiilin käyrällä kun edellinen mittaus sijoittui vain 10 persentiilin käyrälle.

Vierailija
12/78 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalaäiti, hyvältä tuntuu lukea tuollaisia kuulumisia! Voimia odotuksen loppusuoralle!

Vierailija
13/78 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35 + 1 viikolla raskaana, ja tiedän odottavani raskauden kestoon nähden selvästi pienipainoista lasta. Noin 34 rv:lla tehdyn painoarvion mukaan vauvan paino oli 1.7kg.

Ensi viikolla jälleen uusi ultra ja sen jälkeen viikoittain. Vauva voi vielä kohdussa hyvin, virtaukset kunnossa(ainakin toistaiseksi)ja liikkeet runsaita.

Tilannetta seurataan tarkasti, ja jos istukan toiminnassa tulee jotain häiriötä tai vauvan vointi jostain muusta syystä heikkenee, synnytys käynnistetään.

Toivoisin, että raskaus saisi edetä mahdollisimman pitkälle, ja vauva ehtisi kerätä painoa.

Tälläinen tilanne ei ole meille uusi juttu.

2001 ja 2003 vuosina syntyneet pojat ovat myös olleet selvästi pienipainoisia syntyessään. 2001 (rv 40 + 5 ) 2,2kg ja 2003(rv 38 + 2 )

2kg.

Alku näiden kavereiden kanssa hieman takkuili, mutta nyt molemmat ovat reippaita, terveitä ja energisiä pikkumuehiä.

Pienipainoisuuteen ei löytynyt selkeää syytä, jotain istukkaperäistä epäiltiin.

Tässä raskaudessa olen ollut tarkassa seurannassa viikolta 20 asti.

Hyvää lopputulosta odotellen

Pieni Suursukeltaja

Vierailija
14/78 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen vihdoin käynti ä-polilla ja kaikki vaikuttaisi oleva hyvin! Erittäin ystävällinen lääkäri tunnusteli vatsan päältä, kokeili kohdunsuun tilanteen ja ultrasi ja lopputulos on se, että kyllä, pienehkö vauva taas tulossa muttei mitenkään huolestuttavan pieni ja kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa. Kyllä oli huojentavia uutisia!!!

Tämänhetkinen painoarvio (rv33) on 1,8kg, mutta mahtuu vielä käyrille ja jos kasvu jatkuu ok, niin ehtii saavuttaa kolmen kilon painon ennen syntymää. Napanuoran virtaukset ym. näyttivät olevan ihan normaalit eikä istukan toiminnasta ollut mitään puhetta, joten luotan siihen, että toistaiseksi ei ainakaan tarvitse olla huolissaan vauvan puolesta. Vielä kun pieni on erityisen kova liikkumaan, niin väh. joka toinen minuutti tulee varmistusta, että kunnossa täällä mahassa ollaan:)

Kolmen viikon päästä uusi käynti, keskustellaan tulevasta synnytyksestä ja tsekataan samalla vauvan tilanne.

Helpottunut Lillis 33+1

Vierailija
15/78 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli muistatteko millaisia painoarvioita ja reisiluu- sekä bm-mittoja lapsillanne oli odotusaikana?

Odotan toista lasta nyt rv 31+4 ja viikolla 26 huomattiin ylimääräisessä ultrassa vauvan kasvun hidastuneen. Alkuraskauden vauvan mitat kulkivat yläkäyrillä kunnes tuli tämä stoppi. Minulle ei sen tarkemmin ole lääkärit suostuneet asiaa kommentoimaan, aina vain sanovat että on pienikokoinen tai " siro" . Esikoiseen kun vertailen arvioita ja mittoja niin ollaan selvästi jäljessä. Kovasti huolestuttaa mitä tuleman pitää. Olen joutunut supistusten takia nyt ramppaamaan ultrissa ja samalla ovat seuranneet vauvan kokoa. Kasvua kyllä tulee, mutta hitaasti.

Nyt siis rv 31+4 ja painoarvio max. 1,5 kg bm mitta 77, fe 52 ja sf-mitta 26cm (joka hidastui myös selvästi).

huolestunut manzu ja masuasukki

Vierailija
16/78 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittoja ei ole mulla papereissa, mutta tän tokan rv 28+0 painoarvio oli 1203 g ja kaikki mitat viikkoja vastaavia. Yleensä, jos kasvuun tulee stoppi, se näkyy ensin vartalon ympärysmitassa ja viimeisenä päänympäryksessä. Ekassa raskaudessani tyttö syntyi rv 35+3 (1620 g), ja pää vastasi rv 37, muut mitat rv 31.

Tuossa aiemmin kirjoittelin, että tämä kakkonen vaikuttaa kasvavan hyvin. Mutta supistukset vaivaavat. Tänään (32+5) kävin neuvolalääkärillä ja sain kuulla, että kohdunsuu on kiinni mutta pehmeä ja kanavaa on käsikopelolla 2 cm, kun aiemmin ollut 3 cm. Hankala sanoa: tilanne voi olla näille viikoille ihan normaali, mutta ei parane riskeerata. Nyt otetaan iisisti!

manzu79:

Eli muistatteko millaisia painoarvioita ja reisiluu- sekä bm-mittoja lapsillanne oli odotusaikana?

huolestunut manzu ja masuasukki

Vierailija
17/78 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei merkitty neuvolakorttiin muita mittoja kuin painoarvio? Meillä se riippuu lääkäristä joka ultraa, toiset kirjoittaa mitat myös neuvolakorttiin, toiset vain saneluihin jotka tulee kotiin.

Meillä oli masuasukin painoarvio rv 28+0 vain 861g kun esikosta paino oli jo rv 25+2 850g. Eli melki kolmen viikon ero ja suht sama paino :(

Ja rv 34+5 esikon arvio oli jo 2700g. Tuntuu aika mahdottomalta että tämä nykyinen asukki saisi vajaassa kolmessa viikossa painoa tuon 1,2kg lisää. Nyt kun tahti on ollut n. 160g/vko. Tietenkin kasvun pitäisi nyt kiihtyä loppua kohden, mutta mutta..

Kovasti mietityttää mikä pienen kasvua hidastaa, virtauksissa tai istukassa kun ei kai pitäisi olla mitään vikaa. tosin lääkäreillä on tapana kurkistaa virtaukset vain pikaisesti. Ja kun kukaan ei oikein sano mitään, se on kaikkein pahinta. Kun ei tiedä pitäisikö olla huolissaan vai ei.

Ihanaa silti että jaksoit vastata, se helpottaa kummasti kun on joku keneltä kysellä.

Toivotaan että teillä vauva jatkaa hyvää kasvua :)

manzu ja masuasukki

Vierailija
18/78 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole neuvolakorttiin merkitty juuri mitään, mutta olen NKL:lta aina pyytänyt lähettämään paperit myös itselleni. Rakenneultrasta mulla on mitat kirjattu saneluun, mutta tuosta rv 28 ultrasta ei muuta kuin että vastaavat viikkoja. Osoitteesta http://www.tekay.fi/ saattaa olla sulle apua (ks. " Sikiön kehitys" ).

Toivotaan, että vauvasi kirii vielä. Ja muista, että pieni syntymäpaino ei välttämättä tarkoita sitä, että jokin olisi vialla! Osa SGA-vauvoista on kohdussa terveitä ja normaalisti ravittuja, mutta muuten vain pieniä.

Vierailija
19/78 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille syntyi 13.9.2006 pieni SGA-tyttö.

Kasvu oli normaalia viikolle 20 saakka, mutta sen jälkeen alkoi hidastua selvästi.

Ultrassa kävin usein ja noita mittoja, joita kyselit ,on minulla antaa muutamia.

Rv:lla 31+5, sikiön painoarvio oli 1,3kg. BPD 77 ,HC 286, AC 240, FL 57 ja HC/AC 1,19.

Tyttö syntyi viikolla 38 käynnistettynä ja painoa oli 2,1kg.

Eli selkeästi pienipainoinen, mutta muuten terve tyttö. Ja mikä ihmeellistä sain tyttären vierihoitoon ja sairaalasta kotiuduttiin kolmantena päivänä syntymästä.

Kotona on mennyt ihan hyvin. Alkuun sai tietysti olla huolella lämpöjen ja syömisten kanssa, mutta nyt kaikki alkaa olla hyvin.

Toivon Sinulle Onnea ja kaikkea hyvää odotusaikaasi, ja ennen kaikkea onnellista lopputulosta.

Terveisin Suursukeltaja, onnellinen pienen tyttären äiti.

Vierailija
20/78 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosin saanut mitään diagnoosia pienipainoisuudelle. Syntyi rv 36+4 painaen 2370g (45cm).

manzu79 katselin raskausajan neuvolakorttia ja mulla on myös muutamia mittoja antaa. Meillä rv 27+5 (kohdunkaulan lyhyyden takia kävin kontrollissa, mutta se on toinen juttu) huomattiin tytön painon olevan alakanttiin: 1100g. Sen jälkeen seurailtiin parin viikon välein. Harmi kun tosiaan kaikki lääkärit ei oo merkannu korttiin painoa, mut kirjotan ne mitä on merkattu:

rv 29+4 1250g

rv 34+0 1850g

Terkuin

S & J 8½kk