Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu uusiksi talousyllärin vuoksi - vinkkejä

Vierailija
10.12.2019 |

Joo eli kaiken piti olla vuoden yli selvää ja leppoisa joulu edessä, mutta tänään putkahtikin odottamaton kuoppa tiehen. Vaihtoehdot ovat a) budjettijoulupöytä, eli tosi edullisilla ruoilla mennään ja ne jälkiruokaviinit voi unohtaa saman tien b) palautan äskettäisen itseäni varten tehdyn hankinnan, jonka eteen olen puurtanut koko vuoden c) otan yhteyttä maksun odottajaan ja pyydän lisäaikaa (onnistuu mutta tosi noloa). Mitä tekisit itse? Asiallisia kommentteja kiitos.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.[/quote /  Mut hei ei mitään. Varmaan se vaatimaton joulupöytä. Jos joku tietää halpoja itsetehtäviä herkullisia juttuja varsinkin jälkiruokaosastolta, ei kun tulemaan.[/quote]

Luumukiisseli kermavaahdolla, luumurahka/jäädyke, sekahedelmäkeitto, kahvi ja tortut + joulupiparit,  täytekakku, maustekakku... Nämä kaikki voi tehdä itse kotona.  Kerroit että olet hyvä kokkaamaan, joten varmaan onnistuvat sinulta.

Jos joulukinkun haluat niin voithan ostaa palan sianlihaa ja suolata ja paistaa sen itse.

Vierailija
42/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kolmea lajia joululaatikoita , lemppareitasi ja tuunaa ne kermalla = yht 10e. Lohi n 11e, sen voi paloina pakastaa ja laittaa sit tarjolle tarpeen mukaan. Leivo itse pullia 50pullaa maksaa yht, n 4e max. Tortut ,kilon valmistaikina ja täyte = yht 4e. Siihen leivät ja kinkkusiivut 20e. Juomaksi jäävesi.

Siis kaikki yht n 50-70e.

Lahjaksi ostat itsellesi jotain 30e:lla . Kelpaako tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän sulla ei ollut sellaista vaihtoehtoa, että hanki lisää rahaa jostain? Mä kaivelisin kaikki kaapit ja varastot ja myisin nettikirppiksillä. Tai kehittäisin jotain muuta, mistä saa lisätuloja.

Jouluun on pari viikkoa, että ehkä niitä lisätuloja ei nyt ihan tällä aikataululla... Minulla ei ole mitään myytävää, en hamstraa turhia tavaroita (säilytystila rajallista).

Mut hei ei mitään. Varmaan se vaatimaton joulupöytä. Jos joku tietää halpoja itsetehtäviä herkullisia juttuja varsinkin jälkiruokaosastolta, ei kun tulemaan.

Perus kakut (seka kerma- etta kuivakakut) on halpoja tehda.

Browniesit ja pakastemarjoista (vaikka vadelmista) kastike. Vaniljajaateloa viereen ja murennat jotain keksia crumbleksi.

Crème brûlée on ihan sikahelppo myos tehda, vaniljatanko on "kallis" mutta sen voi korvata vaniljasokerilla. (Maku tosin vahan karsii, mutta okei kompromisseja pitaa tehda.) 

Smulpaj pakastemarjoista (mustikka-mansikka toimii hyvin) ja vaniljakastiketta kylkeen. Tai kermavaahtoa. 

Joku juustokakku maun mukaan.

Riippuu mista tykkaat! 

Ei kun just kiitos sinulle ja edeltävälle kommentoijalle näistä juustokakku etc vinkeistä! Just jotain mitä ei tavallisesti halua tehdä tai syödä, mutta jouluna haluttaisiin vähän erikoisempaa tai harvinaisempaa pöytään. Saan itselle vaikka palan brie-juustoa ja voileipäkeksejä vitosella, mutta pienelle pitäisi olla jotain makeaa. Kyllä me tästä selvitään. :)

Vierailija
44/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta kolmea lajia joululaatikoita , lemppareitasi ja tuunaa ne kermalla = yht 10e. Lohi n 11e, sen voi paloina pakastaa ja laittaa sit tarjolle tarpeen mukaan. Leivo itse pullia 50pullaa maksaa yht, n 4e max. Tortut ,kilon valmistaikina ja täyte = yht 4e. Siihen leivät ja kinkkusiivut 20e. Juomaksi jäävesi.

Siis kaikki yht n 50-70e.

Lahjaksi ostat itsellesi jotain 30e:lla . Kelpaako tämä.

Ei huono ollenkaan! Teen itse laatikot, mutta täytyy tosiaan tuossa liha-proteiini-puolessa joustaa. Tuohan näyttää suorastaan toteutettavalta. Joulukuusi harmittaa, kun sellaisen lupasin, mutta ehkä haen metsästä pudonneen kuusenoksan tai jotain tunnelmaa tuomaan.

Vierailija
45/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattona tai ehkä jo aatonaattona saat kuusen alennuksella. Sanot myyjälle, että mahdollisimman halpa reuhka.

Vierailija
46/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut lähelläkään kuusimetsää, käy valoisan aikaan katsomass sellainen pikkunen 60cm nätti kuusi ja merkitse ,että käyt sen sitten jonain myöhäisiltana napaamassa. Ne lähtee reipaasti riuhtaisemalla.

Pikkusen kanssa sit yhdessä sen korisstelette. Eikä taaskaan maksa mitään. Minä käyn aina noin pikkujoukuusen n 30cm.

Vierailija
47/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asut lähelläkään kuusimetsää, käy valoisan aikaan katsomass sellainen pikkunen 60cm nätti kuusi ja merkitse ,että käyt sen sitten jonain myöhäisiltana napaamassa. Ne lähtee reipaasti riuhtaisemalla.

Pikkusen kanssa sit yhdessä sen korisstelette. Eikä taaskaan maksa mitään. Minä käyn aina noin pikkujoukuusen n 30cm.

Tuo on varastamista. Sama kun neuvoisin, että varastaa jouluruuat kaupasta.

Vierailija
48/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusta ilman pärjää. Meillä on huonekuusi, koska en tykkää isosta,se makso kympin lidlissä. Syreenit on vielä halvempia. Voit myös poimia metsästä katkenneita oksia ja laittaa niitä maljakkoon ilmaiseksi, tulee kiva tuoksu.

Tortut on halpoja ja helppoja, tykkään myös luumumousse kakusta, piparipohjalla, jos tahdot hienompaa. Siinä on vain luumumarmeladia liivatetta ja rahkaa/ jogurttia. Fudgen ainekset ei myöskään paljoa maksa, irtokarkeissa on usein konvehteja, niitä voi ostaa muutaman. Tähtipullia teen aina jouluksi samoin karjalanpiirakoita. Älä tee kaikkia herkkuja, tee vaan niitä mieluisampia. Valintani olisi siis a. Ymmärrän kyllä ärsytyksesi, itse saan saman kuun palkan vähän niin kuin ennakkoon 15. päivä ja jos se muuttuisi kuun loppuun niin kyllä menisi suunnitelmia uusiksi.

Vierailija
49/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuusta ilman pärjää. Meillä on huonekuusi, koska en tykkää isosta,se makso kympin lidlissä. Syreenit on vielä halvempia. Voit myös poimia metsästä katkenneita oksia ja laittaa niitä maljakkoon ilmaiseksi, tulee kiva tuoksu.

Tortut on halpoja ja helppoja, tykkään myös luumumousse kakusta, piparipohjalla, jos tahdot hienompaa. Siinä on vain luumumarmeladia liivatetta ja rahkaa/ jogurttia. Fudgen ainekset ei myöskään paljoa maksa, irtokarkeissa on usein konvehteja, niitä voi ostaa muutaman. Tähtipullia teen aina jouluksi samoin karjalanpiirakoita. Älä tee kaikkia herkkuja, tee vaan niitä mieluisampia. Valintani olisi siis a. Ymmärrän kyllä ärsytyksesi, itse saan saman kuun palkan vähän niin kuin ennakkoon 15. päivä ja jos se muuttuisi kuun loppuun niin kyllä menisi suunnitelmia uusiksi.

Jeps, analysoit ärsytykseni aiheen tarkasti. :)) Kyllä me tästä selvittiin. Sinä ja muutkin suosittelee luumupohjaisia herkkuja, ja eihän nuo tähtitortut paljoa maksa kun itse tekee. Pelottaa mennä metsään ottamaan mitään oksia, kun ei kai saisi, mutta jos nyt edes pari löytyisi pudonneina...?? Ei mekään tarvita mitään kokonaista kuusta, mutta se tuoksu on aina ollut se joulun merkki. Oli tarkoitus pienentää budjettia sellaiseen joulukranssiin, mutta nyt ei kyllä taideta edes sellaista ostaa.

Vierailija
50/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

c

Vierailija
51/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luumurahka on hyvä ja suht halpa jälkiruoka.

Rahkaa

Kermaa vahtona voi korvata vaahtoutuvalla vaniljakastikkeella

Luumumarmeladipurkki

Vaniljasokeri

Vaahdota kerma, nostele muut aineet joukkoon ja jääkaappiin hetkeksi tekeytymään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi