Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu uusiksi talousyllärin vuoksi - vinkkejä

Vierailija
10.12.2019 |

Joo eli kaiken piti olla vuoden yli selvää ja leppoisa joulu edessä, mutta tänään putkahtikin odottamaton kuoppa tiehen. Vaihtoehdot ovat a) budjettijoulupöytä, eli tosi edullisilla ruoilla mennään ja ne jälkiruokaviinit voi unohtaa saman tien b) palautan äskettäisen itseäni varten tehdyn hankinnan, jonka eteen olen puurtanut koko vuoden c) otan yhteyttä maksun odottajaan ja pyydän lisäaikaa (onnistuu mutta tosi noloa). Mitä tekisit itse? Asiallisia kommentteja kiitos.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen kaikkien jouluun tämä vaikuttaa? Jos kyse on lasten joulusta, voisin hyvin nolostua ja valita c:n.

Vierailija
22/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos homma ratkeaa jo pelkästään sillä että joulupöydässä on edullisia ruokia, niin ehdottomasti tämä vaihtoehto.

Kuitenkin vaihtoehdot kuulostavat kovin erilaisilta. Mitä jouluruoat maksaisi jos ostaisit normaalit jutut? Entä kuinka paljon tuo itselle ostettu juttu on maksanut, kun olet kerran koko vuoden puurtanut sen eteen? Normaali jouluruoka ei ole kovinkaan kallista, ei siltikään vaikka pöydässä olisi mädit, viinit ja pateet. Aika paljon tavaraa saa jo muutamalla kympillä.

Itselle ostettu juttu oli niinkin pieni kuin 500e, mutta omaan tulotasoon nähden iso hankinta eikä sitä revitä joka kuukausi irti netosta. Olisin halunnut käyttää joulupöytään 100-150 euroa, mutta nyt budjetti olisi enintään viiden kympin luokkaa, mielellään vähemmänkin. Käytännössä viinipullo jää hyllylle ja erikoisemmat makeat myös. Voin suht näpäkät lämpimät ruoat laittaa parilla kolmella kympillä, mutta en keksi mitä tykötarpeita ja jälkkäriä tuohon iskee ilman että alkaa ahdistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

A. Mita siita joulupoydasta itseasiassa pitaisi karsia, jotta siita tulisi "budjettijoulupoyta"? Joku riisipuuro ja itsetehdyt laatikot nyt eivat niin paljoa maksa, eika sita kinkkuakaan tule oikeasti kovin montaa siivua syotya, eli ostaisin pienen (palvi)kinkun yms. Pakasteherneita kylkeen, ja keitettyja perunoita (tai lohkoperunoita uunista). Pari purkkia sillia. Jalkiruokaviinin asemesta pikkiriikkinen yhden tahden jallupullo kahvin kanssa. :D 

Viinit, punainen liha ja jälkiruoat. Kaikista näistä pidän todella paljon. En tavallisesti noita kuluta, mutta kerran vuodessa haluaisi vähän palkita itseään. Näköjään ei nyt onnistu.

Vierailija
24/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi sinulle tuottaa joulun jälkeen enemmän iloa, se että pidit hankintasi vai se että palautit sen ja ostit viiniä ja herkkuja?

Vierailija
25/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen kaikkien jouluun tämä vaikuttaa? Jos kyse on lasten joulusta, voisin hyvin nolostua ja valita c:n.

Minä ja yksi pieni kullanmuru, josta pidän huolta. Ei niinkään kaipaa lahjoja mutta nyt jää joulukuusi pois ja sekin on jo vähän ikävää. Jos olisin yksin ei tällä nyt olisi ehkä niin paljon väliä. Mutta haluaisin sellaisen tunnelman edes jouluna, että saadaan mitä halutaan. No ei kai sitten saada. Joskus käy hassusti.

Vierailija
26/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruuttaisin hankinnan ja laittaisin edullista mutta hyvää ruokaa jouluksi, viinit eivät ole millään muotoa tarpeellisia  eikä muukaan alkoholi. Kyttäisin edullisia  ruokatarjouksia tarkasti jne.

Eläisin suu säkkiä myöden.

Ok. Siis jos peruuttaisin tuon hankinnan, voisin ostaa ihan mitä tahansa joulupöytään ja vielä uudeksivuodeksikin. Rahaa tulisi niin paljon takaisin. Syö vain itseä, kun olen niin pitkään odottanut tuota asiaa ja tehnyt työtä sen eteen. Mutta tosiaan ketjun tarkoitus on saada teidän mielipide asiaan eikä omani. :)

Louis Vuittoininko ostit ? :D

Vierailija
27/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on noin satasen puutteesta, niin 

1) Ostat ne loput luottokortilla ja kuittaat sen tammikuussa pois

2) Jatkossa alat kerätä puskuria, sillä kyllä ihmisellä nyt muutama satanen vähintään pitäisi olla puskuria (mielellään parin kuukauden menojen verran, mutta parempi satasia kuin ei mitään).

Vierailija
28/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruuttaisin hankinnan ja laittaisin edullista mutta hyvää ruokaa jouluksi, viinit eivät ole millään muotoa tarpeellisia  eikä muukaan alkoholi. Kyttäisin edullisia  ruokatarjouksia tarkasti jne.

Eläisin suu säkkiä myöden.

Ok. Siis jos peruuttaisin tuon hankinnan, voisin ostaa ihan mitä tahansa joulupöytään ja vielä uudeksivuodeksikin. Rahaa tulisi niin paljon takaisin. Syö vain itseä, kun olen niin pitkään odottanut tuota asiaa ja tehnyt työtä sen eteen. Mutta tosiaan ketjun tarkoitus on saada teidän mielipide asiaan eikä omani. :)

Louis Vuittoininko ostit ? :D

Herran tähden ei. Ihan järkevä hankinta jolle tarvetta. Jos lykkään niin kärsin mutta mitäs sitten.

Vierailija
29/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis niin, että rahaa on tulossa mutta se viivästyy? Siinä tapauksessa ostat luotolla mitä tarvitsee ja maksat pois kun raha on tilillä.

Vierailija
30/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi sinulle tuottaa joulun jälkeen enemmän iloa, se että pidit hankintasi vai se että palautit sen ja ostit viiniä ja herkkuja?

Erittäin hyvä kysymys. Lyhyellä tähtäimellä viinipullo ja herkut, pitkällä tähtäimellä se hankinta, koska sitä voi käyttää pitkään. Alan kallistua sille kannalle, että ottakoon päähän muutaman viikon vaatimattomalla joulupöydällä. Tuskin välitän asiasta yhtä paljon helmikuussa enää.

Vierailija
31/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän sulla ei ollut sellaista vaihtoehtoa, että hanki lisää rahaa jostain? Mä kaivelisin kaikki kaapit ja varastot ja myisin nettikirppiksillä. Tai kehittäisin jotain muuta, mistä saa lisätuloja.

Vierailija
32/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos B, niin kuinka kauan sinulla menisi hankkia tuo asia uudestaan? Jos palautat sen nyt, ja tiukennat jouluksi vähän kukkaronnyörejä, eli ei ihan halvinta ruokaa, mutta kalliita herkkuja vähemmän ja valikoiden, ja pidät alkuvuodesta vielä budjettikuria, niin voisitko tehdä hankinnan vaikka itsellesi ystävänpäiväksi? Malttaisitko odottaa?

Pystyisin hankkimaan tuon asian uudestaan juurikin ystävänpäivän tienoilla. Eri asia on sitten, onko se enää saatavilla. Rajoitettu määrä myynnissä. Jos ei olisi, palauttaisin saman tien ja kiristelisin hampaita pari kuukautta.

Eli ilmiesesti laukku, vaate tms " tärkeä" hankinta ! Eihämn se mitään vaikka lapset jäävät lahjoitta, onhan sinun saatava tuo tilaamasi ( turha) tuote::::)

Itse palauttaisin. Tavara ei maailmasta lopu, sitä syydetään koko ajan markkinoille, aina vain uudempaa ja parempaa  !!  Mutta lasten menettettyjä Jouluja ette voi elää uudelleen.

Vierailija
33/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän sulla ei ollut sellaista vaihtoehtoa, että hanki lisää rahaa jostain? Mä kaivelisin kaikki kaapit ja varastot ja myisin nettikirppiksillä. Tai kehittäisin jotain muuta, mistä saa lisätuloja.

Jouluun on pari viikkoa, että ehkä niitä lisätuloja ei nyt ihan tällä aikataululla... Minulla ei ole mitään myytävää, en hamstraa turhia tavaroita (säilytystila rajallista).

Mut hei ei mitään. Varmaan se vaatimaton joulupöytä. Jos joku tietää halpoja itsetehtäviä herkullisia juttuja varsinkin jälkiruokaosastolta, ei kun tulemaan.

Vierailija
34/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ap ei kommentoi mitään luottokorttiviesteihin, täytynee olettaa että hän on luottotiedoton eikä siksi korttia ole. Sitä tärkeämpää olisi oppia säästämään - eikä vain niihin kertahankintoihin, vaan yleisesti puskurirahastoa. Ei aikuisen talous saa olla muutamista satasista kiinni.

Vierailija
35/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos B, niin kuinka kauan sinulla menisi hankkia tuo asia uudestaan? Jos palautat sen nyt, ja tiukennat jouluksi vähän kukkaronnyörejä, eli ei ihan halvinta ruokaa, mutta kalliita herkkuja vähemmän ja valikoiden, ja pidät alkuvuodesta vielä budjettikuria, niin voisitko tehdä hankinnan vaikka itsellesi ystävänpäiväksi? Malttaisitko odottaa?

Pystyisin hankkimaan tuon asian uudestaan juurikin ystävänpäivän tienoilla. Eri asia on sitten, onko se enää saatavilla. Rajoitettu määrä myynnissä. Jos ei olisi, palauttaisin saman tien ja kiristelisin hampaita pari kuukautta.

Eli ilmiesesti laukku, vaate tms " tärkeä" hankinta ! Eihämn se mitään vaikka lapset jäävät lahjoitta, onhan sinun saatava tuo tilaamasi ( turha) tuote::::)

Itse palauttaisin. Tavara ei maailmasta lopu, sitä syydetään koko ajan markkinoille, aina vain uudempaa ja parempaa  !!  Mutta lasten menettettyjä Jouluja ette voi elää uudelleen.

Ei ole turha. On sellainen asia, jota jokainen ihminen tarvitsee. Joten take it easy! Ollaan eletty tosi niukasti tätä ennen eikä näitä juttuja ole pystynyt aiemmin hankkimaan.

Vierailija
36/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ap ei kommentoi mitään luottokorttiviesteihin, täytynee olettaa että hän on luottotiedoton eikä siksi korttia ole. Sitä tärkeämpää olisi oppia säästämään - eikä vain niihin kertahankintoihin, vaan yleisesti puskurirahastoa. Ei aikuisen talous saa olla muutamista satasista kiinni.

En ole luottotiedoton koska olen pitänyt viimeiseen asti huolta siitä ettei tällaista käy. Lähinnä en ymmärrä näitä luottokorttivinkkejä, koska minulla ei koskaan ole ollut luottokorttia. Eikö niissä kuitenkin myöntö ole aika tiukkaa tai takaisinmaksu pian? Siis joku tietävä kertokaa, koska en ole koskaan edes harkinnut luottokorttia.

Vierailija
37/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis niin, että rahaa on tulossa mutta se viivästyy? Siinä tapauksessa ostat luotolla mitä tarvitsee ja maksat pois kun raha on tilillä.

On tulossa ja viivästyy. Tulee vähän yllärinä miten byrokraattinen voi firman palkanmaksukoukero olla tietyissä erityistapauksissa. Tulotaso siis noin muuten ihan riittävä, mutta tämä vuodenvaihde menee jollain ufologiikalla ilmeisesti. En oikeasti tiedä, en ole talousosastolla töissä.

Mutta siis palsta ottakaa rauhassa ja kiitos tosi paljon vastauksista. Ei olla hengenhädässä mutta ensi ylläri otti tosi paljon päähän kun olin ajatellut mukavaa joulunaikaa kaiken puurtamisen palkinnoksi ja nyt joutuukin joustamaan asiassa aika paljon. Onneksi olen hyvä kokki ja varmasti keksin jotain. Kyllä me syödään. Olisin vain sen kerran vuodessa halunnut tunteen että on varaa ostaa vähän hömppää, vaikka sen viinipullon tai kalliimman rasian.

Olen kommentoijien kanssa samaa mieltä siitä, että ihmisellä pitäisi olla vähän puskuria. Valitettavasti olen viime vuosina saanut elämältä sen verran turpaan ettei tuota puskuria vielä ole. Tavoite on saada tuota puskuria ja luultavasti 1-2 vuoden sisällä se toteutuu.

Vierailija
38/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ainakaan ilkeäisi palauttaa sitä hankintaa. Firmahan ei (toivottavasti) voi myydä sitö täydellä hinnalla eteenpäin, vai kuka meistä haluaisi maksaa täyden hinnan jostain joka on jo käynyt siellä sun täällä?

Joten nipistäisin kaikesta muusta. Kunhan on ruokaa, joulupöytään nyt ei luksuksia tarvitse.

Vierailija
39/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ilmeisesti ole viinipulloa kaapissa. Minä olen pitkin syksyä säästänyt paria pulloa, ettei tarvitse jouluksi hakea uusia (ostan tilaviiniä, niin on vähän enemmän hakumatkaa). Mutta ei se viini itseasiassa jouluksi ole, ei silloin ehdi ottaa, mutta välipäivinä tai uutena vuotena sitten.

Jälkiruokaa teet itse, niin ei maksa paljon. Itse tehdyt piparit tai karamellit tulevat melko tavallisista aineista. Jotain mielestä kakkua, vaikka juustokakku. Tee pienet erät, niin ei kulu paljon aineksia.

Vierailija
40/51 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouluun on pari viikkoa, että ehkä niitä lisätuloja ei nyt ihan tällä aikataululla... Minulla ei ole mitään myytävää, en hamstraa turhia tavaroita (säilytystila rajallista).

Mut hei ei mitään. Varmaan se vaatimaton joulupöytä. Jos joku tietää halpoja itsetehtäviä herkullisia juttuja varsinkin jälkiruokaosastolta, ei kun tulemaan.

Perus kakut (seka kerma- etta kuivakakut) on halpoja tehda.

Browniesit ja pakastemarjoista (vaikka vadelmista) kastike. Vaniljajaateloa viereen ja murennat jotain keksia crumbleksi.

Crème brûlée on ihan sikahelppo myos tehda, vaniljatanko on "kallis" mutta sen voi korvata vaniljasokerilla. (Maku tosin vahan karsii, mutta okei kompromisseja pitaa tehda.) 

Smulpaj pakastemarjoista (mustikka-mansikka toimii hyvin) ja vaniljakastiketta kylkeen. Tai kermavaahtoa. 

Joku juustokakku maun mukaan.

Riippuu mista tykkaat! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme