Teille, jotka olette osittaisella hoitovapaalla, kysymyksiä !
Eli aion syksyllä jäädä ositt. hoitovapaalle. Teen neljän päivän viikkoja. Miten kannattaa anoa hoitovapaa: toistaiseksi vai esim. kesälomaan saakka, vai miten ? Kannattaahan se keskeyttää kuitenkin kesäloman ajaksi, koska lomapäiviä kuluu 6 viikossa, vaikka tekisi 4 päivän työviikkoa !? Vai miten ihmeessä olette tuon sumplineet ?
MItä muuta minun pitää huomioida kun alan tekemään tuota osittaista hoitovapaata ? Kertokaa kaikki, please !
Kommentit (10)
ei anna keskeyttää osittaista hoitovapaata vuosiloman ajaksi palkkakikkailun takia. Tässä on varmaan eri käytäntöjä, löytyisikö kysyjältä työkaveria jolla kokemusta aiheesta?
Käsittääkseni vuosiloma määräytyy ihan normaalisti kun täysimääräisen vuosiloman kertymisperuste vaan täyttyy, ja sehän on muistaakseni 14 työpäivää /kk.
Asian vierestä... Olen osittaisella hoitovapaalla; teen 80-prosenttista työaikaa eli 31,2 h viikossa pakollisine ruokatunteineen. Olen torstaipäivät kotona ja muulloin teen normaalit työpäivät n. klo 8-16. Mites viikko, jolloin torstai on kaikilla vapaa helatorstain takia? Laskin, mikä on muiden työaika sillä viikolla => siitä 80 % => työaikani sillä viikolla on noin 25 h. Voinko siis olla perjantain poissa (hoitovapaalla) sillä viikolla? Muuthan hakevat silloin perjantain saldovapaaksi (jotta saavat pienen loman siihen), mutta mun ei siis tartte, vaan voin siirtää hoitovapaapäiväni torstaista perjantaiksi...?? Vai voinko??
Ensinnäkin: oletko sopinut että teet neljän päivän viikkoja? Nimittäin se ei automaattisesti onnistu. Jos työnantajan kanssa ei päästä sopimukseen, on lain mukaan tehtävä 6 tunnin työpäiviä, ei 4 päivän viikkoa.
Mutta asiaan: itse ainakin lopetin kesäkuussa osittaisen hoitovapaan, jotta sain täydet lomat ja täydet palkat. Jatkoin kuitenkin sopimusta syksyllä, ilmotusaika normaali 2 kuukautta. Käsittääkseni osittaiseen hoitovapaaseen kuten hoitovapaaseenkin kuuluu oikeus sopia vain kahdesta jaksosta. Meillä työnantaja normaalisti ei tee kerralla sopimuksia kuin puoli vuotta kerrallaan, mutta niitä voi meillä jatkaa keskeytymättä jos niin haluaa.
Jos teillä kertyy pekkasia, ei niitä kerry 30 tunnin viikkotuntimäärässä. Ja jos siis viikkotuntimäärä on 40, palkka tulee olemaan vain 30 h / 40 = 75%. Olen kuullut että kunnallisella puolella osittaisen palkka voisi olla jopa 81% palkasta, joten ei kovin reilua kaikissa työpaikoissa...
Kannattaa sopia tarkasti myös mahdollisista ylitöistä ja työkuormasta. Meillä töitä oli lähinnä 100% ja toisinaan yli 6 päivän työpäiviä, työtilanteesta riippuen.
Mutta kuitenkin: työaikani oli liukuva, eli välillä pääsin tekemään lyhyttä päivää eli 4-5 tuntia. Ja oli ihanaa kun oli kuitenkin enemmän aikaa olla kotona.
Tsemppiä osittaiselle! Valitettavasti mulla oli vähän huonoja kokemuksia, mutta varautukaa siihen, ettei kaikki mene niinkuin itse haluaisi.
Kuuluuko Osittaiseen hoitovapaaseen oikeus sopia vain kahdesta jaksosta?????
Haluaisin tietää. Sehän olisi ihan hassua, jos kerran osittaista hoitovapaata voisi saada lapsen toisen kouluvuoden loppuun???
Mikä on lainsäädäntö?
Itse olen osittaisella hoitovapaalla 6h/pvä, ja nuorimmainen lapsi on
tarhassa. Olen sopinut tämän ensimmäisen osittaisen hoitovappajaksoni vuodeksi eteenpäin. Käyn töissä joka päivä, sen kuusituntisen ja " pakollisen" ruokatunnin, 30 min. On ollut hyvä ratkaisu perheemme kohdalla. Tarhapäivät jäävät lyhyemmiksi nuorimmaisella.... Ajattelin jatkaa samaa rataa, kunnes osittaista hoitovapaata ei myönnetä, eli sinne toisen luokan syksyyn asti....
En vaan viitsisi hakea putkeen seuraavaa kolmea vuotta kuusituntista päivää, kun se tuntuu aika vaikealta ilmoittaa työnantajalle, että olisin osa-aikaisena (6h/pvä) niin pitkään...
Jos tiedätte, onko osittaisessa hoitovapaassa " haku-kerta" -rajoja, niin olisin kiinnostunut... Sen tiedän, että etukäteen on muutoksista ilmoitettava, ja että oikealla hoitovapaalla (lapsi alle 3 vuotta) on olemassa hakukertarajat....
mitenkä häviän kesälomissa/rahoissa, jos olen osittaisella hoitovapaalla esim. 2 vuotta putkeen?
Lomapäivät kertyvät ikuten täyttä työaikaa tekevälläkin mutta loma-ajan palkka on tietenkin osittaisen mukainen, vaikka niitä lomapäiviä menee viikossa 6 niinkuin täyttä työaikaa tekevillä (vaikka osittaisella tekeekin 4 työpäivää).
Kun syksyllä tein sopimusta osittaisesta, en tietenkään voinut tietää milloin pidän lomani enkä siis voinut ajoittaa osittaista loppuvaksi juuri ennen kesälomaa, jatkaakseni sitä taas loman jälkeen... Vaikea on uskoa, että työnantajakaan tuosta ilahtuisi - kun nyt kuitenkin aion jatkaa tätä aika monta vuotta.
Sorry - en muistanut ihan tarkkaan tuota sopimusaikaa: muistin vain että omassa tapauksessani tämä tarkoitti sitä, että kun hain osittaista vuodelle 2005 ensin 4 kuukaudeksi, ei työnantajan olisi tarvinut suostua siihen enää toiste vuonna 2005 vaan seuraavan kerran vasta 2006. Ja meidän tytön tapauksessa tarkoitti sitä, että kaksi jaksoa kun tyttö alle 3-vuotias.
Ohessa:
" Osittaisesta hoitovapaasta tulee sopia kaksi kuukautta ennen jakson alkua ja aina kalenterivuodeksi kerrallaan eli koska olet pitänyt osittaista hoitovapaata jo alkuvuodesta, ei työnantajan tarvitse suostua enää uuteen jaksoon loppuvuodesta eli työsopimuslain mukaan olet oikeutettu pitämään seuraavan osittaisen hoitovapaajakson vasta 2006 alkaen. Toisaalta työnantaja voi aivan vapaasti antaa osittaista hoitovapaata ehdottamallasi tavalla, jos haluavat."
Eli pointti on: pitää tehdä kaiken varalta sopimukset kalenterivuodeksi kerrallaan. Eli voi olla ettei niitten lomien kanssa voi välttämättä " kikkailla" ...
Itse teen 6-tuntista päivää eli olen siis joka päivä töissä sen 6 tuntia. Käytännössä kyllä olen yleensä vähän pitempään ja pidän sitten 1-2 ylimääräistä vapaapäivää kuussa. Työnantajan kanssa olen sopinut vain että teen toistaiseksi 30-tuntista viikkoa - se miten sen toteutan on minun ja esimiehen välinen asia.
Lomat kertyvät ihan normaalisti eli kesälomaa tulee 30 päivää lauantaineen ja talvilomaa 5 arkipäivää. Lomarahat tietysti maksetaan nykyisen palkan mukaan eli niitä tulee 20 prosenttia vähemmän kuten palkaakin. Olen luullut että homma menee näin myös niillä jotka tekevät 4-päiväistä viikkoa. Eli että lomaa kertyy sama määrä kuin täyttä päivää tekevällä ja se myös pidetään samalla tavalla, mutta olenko siis ymmärtänyt väärin? Sikälikin kiinnostaa että olen vähän suunnitellut siirtyväni syksyllä 4-päiväiseen viikkoon, mutta en tietenkään haluaisi luopua yhdestäkään lomapäivästä.
3 päivää per työssäolokuukausi, kuin jos tekisin täyttä työaikaa.
Lomapäiviä kuluu aivan samalla tavalla 6 per lomaviikko.
Ei sillä osittaisen työajan MUODOLLA ole merkitystä lomanmääräytymisessä.
Siis lomathan kertyy ihan normaalisti. Mutta lomakuukaudelta saat palkkaa vaan sen 80 %, paitsi jos katkaisee osittaisen siksi ajaksi. Aika kikkailuahan se kyllä on... Niin monet kuitenkin tekevät ! En tiedä hakisiko syyskuusta vuoden loppuun ja sitte vuoden alusta kesälomaan tota osittaista. Tai sitten vuoden alusta heti vuodeksi kerrallaan, jäis pois tuo loman kans kikkailu... Valtiolla kun on töissä, ei tarvi ajatella niinkuin yksityisellä..