Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä koulutetaan koodareita

Vierailija
10.12.2019 |

Heistä on pulaa.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teknillisissä korkeakouluissa ja yliopistoissa (tietojenkäsittelytiede). Ammattikorkeakouluissa myös, mutta suosittelisin akateemista koulutusta, paitsi jos haluaa pelialalle niin siellä amk-koulutus voi olla riittävä tai jopa parempi vaihtoehto.

Ei niillä pikakursseilla oikeasti useimmat mihinkään töihin pääse. Ennen pääsi hyvin jos oli lapsesta asti harrastustaustaa, mutta nykyään ainakin isoihin firmoihin pitää olla paperit koulusta että on toivoa päästä. Joihinkin pienempiin voi vielä päästä kovalla näytöllä osaamisesta muuten.

En kyllä muutenkaan usko koko työvoimapulaan, koska minulla on monia tuttuja jotka on saaneet yt:issä kenkää eivätkä ole enää työllistyneet alalle. Näillä on joko AMK- tai yliopisto/tekn. korkeakoulun koulutus ja vuosia, jopa vuosikymmeniä työkokemusta. Ei kelpaa töihin jos ikää yli 40.

Sama juttu. MOT voisi tehdä tutkivaa journalismia tästä karjuvasta työvoimapulasta IT-alalla. Olisi kiinnostavaa kuulla, mistä siinä on oikeasti kyse.

Vierailija
22/30 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinnäköisenä systeemitestiarkkitehtina minulle saapi maksaa aika lailla lisää fyffeä että suostuisin kaventamaan työnkuvani pelkäksi koodariksi vaikka kykyjä olisikin. Nyt kun saa räpeltää jokseenkin joka puolella hardissähköautomaatiotietoliikennejavähänsoftaakin-kuvioissa niin typeryshän olisin jos palaisin jo kauan sitten jätettyihin kapean kentän hommiin, vaikka kuinka hehkutetaan fulstäkkäystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teknillisissä korkeakouluissa ja yliopistoissa (tietojenkäsittelytiede). Ammattikorkeakouluissa myös, mutta suosittelisin akateemista koulutusta, paitsi jos haluaa pelialalle niin siellä amk-koulutus voi olla riittävä tai jopa parempi vaihtoehto.

Ei niillä pikakursseilla oikeasti useimmat mihinkään töihin pääse. Ennen pääsi hyvin jos oli lapsesta asti harrastustaustaa, mutta nykyään ainakin isoihin firmoihin pitää olla paperit koulusta että on toivoa päästä. Joihinkin pienempiin voi vielä päästä kovalla näytöllä osaamisesta muuten.

En kyllä muutenkaan usko koko työvoimapulaan, koska minulla on monia tuttuja jotka on saaneet yt:issä kenkää eivätkä ole enää työllistyneet alalle. Näillä on joko AMK- tai yliopisto/tekn. korkeakoulun koulutus ja vuosia, jopa vuosikymmeniä työkokemusta. Ei kelpaa töihin jos ikää yli 40.

Yliopistoissa ei kyllä varsinaisesti koodareita kouluteta. Opinnoissa on hyvin pieni osa itse ohjelmointia ja paljon muuta. Voi käydä niin, että sen maisteritason tutkinnon lisäksi tarvitaan joka tapauksessa koodausharrastusta, joten voinee yhtä hyvin hakea töitä pelkän harrastuksen pohjalta. Jos siis haluaa nimenomaan koodata. Sitten jos tarvii laajempaa teoreettista osaamista niin yliopisto-opinnoista alkaa olla iloa. Jos hakee julkisen puolen hommia, tutkinnosta on hyötyä.

Vierailija
24/30 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistoissa ei kyllä varsinaisesti koodareita kouluteta. Opinnoissa on hyvin pieni osa itse ohjelmointia ja paljon muuta. Voi käydä niin, että sen maisteritason tutkinnon lisäksi tarvitaan joka tapauksessa koodausharrastusta, joten voinee yhtä hyvin hakea töitä pelkän harrastuksen pohjalta. Jos siis haluaa nimenomaan koodata. Sitten jos tarvii laajempaa teoreettista osaamista niin yliopisto-opinnoista alkaa olla iloa. Jos hakee julkisen puolen hommia, tutkinnosta on hyötyä.

Olen itse ilman harrastuspohjaa yliopistosta valmistunut. Minusta sitä itse koodausta ei tarvitse opettaa juurikaan koulussa, se opetus vanhenee kuitenkin muutamassa vuodessa, tai käy niin että opiskelit yhtä kieltä koulussa ja työpaikalla johon menet käytetään toista. Eli joudut opettelemaan ihan uuden kumminkin. Tämä ei kuitenkaan ole mikään ongelma.

Itsehän olen sitä mieltä että hommaan ei tarvittaisi mitään koulutusta, koska kaikki asiat opitaan töissä, ja niitä on koko uran ajan pakkokin oppia koska uutta tulee koko ajan. Mutta työnantajat, varsinkin isot ja konsulttitalot ja tosiaan julkinen puoli, tuntuvat arvostavan niitä papereita eivätkä tahdo ottaa ilman töihin. Ja olihan se mukavaa aikaa yliopistolla opiskelun aika, vaikkei  siitä työssä juuri hyötyä ole.

Vierailija
25/30 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka on hyvä. Itse tienaan 5 500 euroa kuussa. Työolot perus avokonttorihelv*etti, mutta onneksi on etätyömahdollisuudet parille päivälle viikossa. 

Mutta siis, suosittelen lähinnä niiille jotka ovat ihan hyvän palkan takia valmiita uhraamaan runsaasti vapaa-aikaansa sekä jatkuvaan uusien tekniikoiden opiskeluun että projektien tiukoissa vaiheissa itse työn tekemiseen.

Kuulostaa joltain konsulttifirmalta. Nihkeää tuo, että etätöitäkin on vain kaksi päivää viikossa ja virka-aikaankin pitäisi hommia tehdä. Kun alalla on kuitenkin vallitseva käytäntö, että etätöitä voi tehdä aina kun huvittaa ja työpaikalle voi lompsia vaikka iltapäivän puolella, jos se on itselle luontaisempi rytmi. 

Kannattaa tuollaiset konsulttifirmat kiertää kaukaa ja mennä töihin firmaan, jolla on oma tuote. Homma on pitkäjänteisempää eikä tarvitse joka projektiin opetella uusia kieliä ja työkaluja. Eikä varsinkaan tarvitse tehdä kaikkea alusta loppuun saati olla asiakkaiden kanssa tekemisissä! Työpaikkailmoituksista kannattaa unohtaa ne, joissa lukee joko fullstack tai frontend.

No kuka mistäkin tykkää. Itse tykkään juuri työn monipuolisuudesta, siitä ettei tarvi tehdä mitään yhtä ja samaa. Painajaiseni olisi työ, jossa olisin esim. backend-koodari tekemässä jotain yhtä ja samaa tuotetta, viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen, samoilla tekniikoilla, samojen ihmisten kanssa. Ja sitten kun yt:t napsahtaisi päälle ja kävisi huono tuuri, minun olisi hyvin vaikea työllistyä minnekään kapean osaamisen takia. Nyt ei pelota edes yt:t, koska tarvitaanpa ihmistä melkein mihin tahansa systeemityön vaiheeseen niin löytyy osaamista ja kokemusta.

Vierailija
26/30 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ICT-alalla tutkinto on pakollinen paha, tosijutut opitaan ns omaehtoisen harrastuneisuuden ja duunien kautta.

Tutkinnot myös jäävät herkästi roikkumaan kun peruskoodariksi aikova ei oikein ymmärrä motivoitua miten se fysiikan labratöiden mekaanisen kappaleen pudotustestin mukainen regressiovirhesuora liittyy vaikkapa tietorakenteisiin, puhumattakaan virkamiessveduilusta.

Vierailija
27/30 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä pulaa olla hiukkasfyysikoistakin ja nobel-keksijöistä. Mistäpä sellaisia yhtäkkiä otat?

Vierailija
28/30 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että koodaajapula on johtajien keksimä ilmiö jolla selitetään omaa saamattomuutta. Suomessa on kuulemma paljon osaamista ja hyvä koulutus mutta jostain kumman syystä yksikään merkittävä kansainvälinen kasvuyritys ei ole suomalainen.

Vierailija
29/30 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kovat osaajat pääsevät töihin. Mieheni oli 44 kun tuli Nokialta kenkää, koko organisaatio ajettiin alas ja kaikki irtisanottiin. 18 vuotta oli ollut siellä hommissa. Pääsi heti uusiin töihin ja palkkakin nousi melkein kolmella tonnilla. Kun hän oli 48 ja sai silloin 9k€/kk, häntä kosiskeltiin toiseen firmaan 10k€ palkalla. Ei viitsinyt noin pienen palkankorotuksen takia vaihtaa pois mielenkiintoisista hommista. 

Ja ihan on koodaaja, ei mikään manageri eikä yhtään alaista. Eikä edes tutkintoa ole, vaan ikiteekkari joka on 90-luvulla ajautunut töihin ja opinnot jäivät kesken. Kandin verran opintoja suoritettuna, mutta ei mitään tutkintoa. 

Hänellä on luultavasti jotain erittäin haluttua, harvinaista osaamista. Tunnen erään tällaisen joka myös työllistyi heti ja kovalla palkalla: hän oli tehnyt itse Linux kernelin Nokian mobiileissa käytettyä versiota, eikä tuollaisia kerneltason ohjelmoijia todellakaan löydy joka oksalta. Samoin jotkut hyvin "raudanläheistä" ohjelmointia tehneet jotka käytännössä tietävät paljon elektroniikastakin, ovat työllistyneet hyvin.

Mutta suurin osa Nokiallakaan ei ollut tällaisia koodareita vaan esim. käyttöliittymäpään tai perus businesslogiikan tekijöitä. Näillä on ollut erittäin vaikea työllistyä, välillä on melkein tuntunut että se että oli Nokialla on joku stigma joka heti siirtää koodarin "ei kiinnosta" pinoon. On ennakkoluuloja että Nokiallla on tehty kovin formaalisti ja hitaasti, istuttu pitkiä palavereja jne, ja että tämän takia ex nokialaiset ei totu nykyajan kovaan tahtiin ja oppimisvaatimuksiin.

Vierailija
30/30 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet ihonväriltäsi valkoihoinen et pääse koodarikouluun kun sinne otetaan vain näitä tummenpia insinöörejä ja lääkäreitä ja muita moniosaajia ei mulla muuta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi