Missä koulutetaan koodareita
Kommentit (30)
Minkälainen on koodarin työnkuva, työaika, palkka, työolosuhteet.
Ilmaistyöntekijäksikö heitä halutaan. Tai huonoilla työehdoilla.
Ymmärrän, jos pulaa on.
Miksi ei sitten kiinnosta tämä työ, jos koulutetaan kuitenkin.
Voisiko pikakurssilla kouluttaa, kuten päivähoitajia päiväkotiin (kok(
Itä-Suomen yliopistossa, Kuopiossa
Vierailija kirjoitti:
Olen koodannut koko ikäni enkä pääse töihin, joten en ihan usko.
Suomessa pitää olla todistus siitä että osaat jutut!
Mieti nyt mimmoisen vahingon saattaisit saada aikaan kun ei ole oikeata osaamista ja pohjatietoa mitä teet!
Hanki äkkiä todistus,sen saa ihan näyttötutkinnolla,ei tarvitse edes välttämättä osallistua tunneille,kysele https://www.tieturi.fi/ plus muut semmoset.
Ei heitä missään kouluteta. Ite pitää netistä opiskella ja valvoa yökaudet. Voihan sitä jonkun paperin tietysti jostain hommata jos haluaa mutta ei sillä töihin pääse.
näyttis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitää olla todistus siitä että osaat jutut!
Mieti nyt mimmoisen vahingon saattaisit saada aikaan kun ei ole oikeata osaamista ja pohjatietoa mitä teet!
Hanki äkkiä todistus,sen saa ihan näyttötutkinnolla,ei tarvitse edes välttämättä osallistua tunneille,kysele https://www.tieturi.fi/ plus muut semmoset.
Eikö githubin useat projektit ja yli 10 vuoden työkokemus merkkaa mitään? Itselläni näköjään ei :(
Työkkäri on järjestänyt koulutuksia yhteistyössä muiden tahojen kanssa. Kahteen tällaiseen koulutukseen olen hakenut, mutta en päässyt kumpaankaan. Minulla ei ole aiempaa koodaustaustaa.
Teknillisissä korkeakouluissa ja yliopistoissa (tietojenkäsittelytiede). Ammattikorkeakouluissa myös, mutta suosittelisin akateemista koulutusta, paitsi jos haluaa pelialalle niin siellä amk-koulutus voi olla riittävä tai jopa parempi vaihtoehto.
Ei niillä pikakursseilla oikeasti useimmat mihinkään töihin pääse. Ennen pääsi hyvin jos oli lapsesta asti harrastustaustaa, mutta nykyään ainakin isoihin firmoihin pitää olla paperit koulusta että on toivoa päästä. Joihinkin pienempiin voi vielä päästä kovalla näytöllä osaamisesta muuten.
En kyllä muutenkaan usko koko työvoimapulaan, koska minulla on monia tuttuja jotka on saaneet yt:issä kenkää eivätkä ole enää työllistyneet alalle. Näillä on joko AMK- tai yliopisto/tekn. korkeakoulun koulutus ja vuosia, jopa vuosikymmeniä työkokemusta. Ei kelpaa töihin jos ikää yli 40.
Vierailija kirjoitti:
Teknillisissä korkeakouluissa ja yliopistoissa (tietojenkäsittelytiede). Ammattikorkeakouluissa myös, mutta suosittelisin akateemista koulutusta, paitsi jos haluaa pelialalle niin siellä amk-koulutus voi olla riittävä tai jopa parempi vaihtoehto.
Ei niillä pikakursseilla oikeasti useimmat mihinkään töihin pääse. Ennen pääsi hyvin jos oli lapsesta asti harrastustaustaa, mutta nykyään ainakin isoihin firmoihin pitää olla paperit koulusta että on toivoa päästä. Joihinkin pienempiin voi vielä päästä kovalla näytöllä osaamisesta muuten.
En kyllä muutenkaan usko koko työvoimapulaan, koska minulla on monia tuttuja jotka on saaneet yt:issä kenkää eivätkä ole enää työllistyneet alalle. Näillä on joko AMK- tai yliopisto/tekn. korkeakoulun koulutus ja vuosia, jopa vuosikymmeniä työkokemusta. Ei kelpaa töihin jos ikää yli 40.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Ei heitä missään kouluteta. Ite pitää netistä opiskella ja valvoa yökaudet. Voihan sitä jonkun paperin tietysti jostain hommata jos haluaa mutta ei sillä töihin pääse.
Ei nykyisin näin. Nykyisin pitää olla se paperi ja sitten kun se on, pääsee junioriksi paskapalkalla töihin, ja sen jälkeen opetellaan sillä yötä myyten ryynäämisellä juuri ne tekniikat, joita ko. firma tai projektit käyttävät, kunnes ehkä vuoden - parin päästä tullaan sen verran osaavaksi että päättävät palkata ihan vakituiseksi ilman juniori- tai harjoittelija -etuliitettä.
Yliopistossa voi lukea tietojenkäsittelytiedettä tai sitten Aallossa (tai jossain muussa teknisen alan korkeakoulussa) tietotekniikkaa. Nämä antavat hyvän pohjan koodaaushommiin, mutta toisaalta se on vähän sellaista puuhaa, että tekemällä oppii. Muodollista koulutusta ei välttämättä tarvita, jos on näyttöä osaamisesta. Tämähän on sellainen ala, että nuoria käytetään halpatyövoimana ja suoraan lukiostakin voi päästä töihin, jos osaa koodata. Tuttu nuorimies meni suoraan lukiosta töihin alkuun 2000€ palkalla ja nyt parin vuoden työskentelyn jälkeen työpaikka on vaihtunut parempaan ja palkka on nykyisin 3400€. Nykyinen työnantaja on pörssiyhtiö ja tämä nuori kaveri päihitti rekryssä useammankin maisterin. Ei ole siis pelkästään koulutuksesta kiinni se työnsaanti. Tuo palkka ei nyt sinänsä ole kummoinen, mutta ihan ok tuollaiselle 20-vuotiaalle joka on vasta pari vuotta ollut töissä. Myöhemmin voi kouluttautua jos katsoo tarpeelliseksi ja itse näkisin että niihin hyväpalkkaisiin hommiin (6000€ ja siitä ylöspäin) ei voi päästä ellei ole myös vahvaa teoriapohjaa sen koodaamisen tueksi.
Myös oma lapsi on päässyt koodaushommiin heti lukion jälkeen. Ensimmäinen kesätyö oli data-analyysiä pörssiyhtiössä ja ekan opiskeluvuoden keväästä aloitti osa-aikatyöt koululla digitaalisen oppimisalusta backend-koodauksessa. Yliopisto maksaa palkkaa nihkeästi, mutta tässä opintojen ohella on tärkeämpää saada työkokemusta ja joustavat työajat / etätyömahdollisuus painaa vaa'assa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen on koodarin työnkuva, työaika, palkka, työolosuhteet.
Tämä "koodari" on hyvin hämäävä nimike, koska erittäin harva vain koodaa nykyään. Useimmiten koodaaja on samalla tietokanta-asiantuntija joka suunnittelee projektin tietokannan, backend- ja frontend-koodaajaa, käyttöliittymäsuunnittelija, asiakkaiden kanssa speksaaja jonka täytyy perehtyä toimialaan ja työprosesseihin, teknisten ajoympäristöjen ja niihin asennusten asiantuntija, automaattitestien kirjoittaja, plus usein vielä myyjä jonka edellytetään normaalin projektityön ohessa ideoivan uusia asiakkaalle myytäviä ratkaisuja. Esim. minä olen tällainen ns. full stack koodari eli sellainen joka tekee kaikkia vaiheita, ja tärkein tavoitteeni vuodelle on generoida tietty määrä uusmyyntiä tietyille asiakkaille.
Työaika on usein periaatteessa aika perus virka-aika. Varsinkin jos työhön kuuluu ylläpitoa, ei voi tehdä työtä mihin aikaan vaan vaan on usein sovittu esim, että bugi-ilmoituksiin pitää reagoida vaikka klo 8-16 välisenä aikana tunnissa jolloin ei voi aloittaa työpäivää vaikka klo 10 tai lopettaa klo 15. Kaikissa töissä ylläpitohälytysvastuita ei toki ole. Mutta: pitää olla valmis projektien tiukoissa paikoissa tekemään työtä lähes kellon ympäri. Alalla on työkulttuuri, jossa asiat edistyy projektien alussa turhauttavan hitaasti, ja sitten deadlinen lähestyessä on kauhea kiire ja yötäpäivää tekeminen. Välttämättä ei pääse aloittamaan omia hommiaan ajoissa, koska niiden aloittaminen on kiinni muiden töistä.
Palkka on hyvä. Itse tienaan 5 500 euroa kuussa. Työolot perus avokonttorihelv*etti, mutta onneksi on etätyömahdollisuudet parille päivälle viikossa.
Mutta siis, suosittelen lähinnä niiille jotka ovat ihan hyvän palkan takia valmiita uhraamaan runsaasti vapaa-aikaansa sekä jatkuvaan uusien tekniikoiden opiskeluun että projektien tiukoissa vaiheissa itse työn tekemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kovat osaajat pääsevät töihin. Mieheni oli 44 kun tuli Nokialta kenkää, koko organisaatio ajettiin alas ja kaikki irtisanottiin. 18 vuotta oli ollut siellä hommissa. Pääsi heti uusiin töihin ja palkkakin nousi melkein kolmella tonnilla. Kun hän oli 48 ja sai silloin 9k€/kk, häntä kosiskeltiin toiseen firmaan 10k€ palkalla. Ei viitsinyt noin pienen palkankorotuksen takia vaihtaa pois mielenkiintoisista hommista.
Ja ihan on koodaaja, ei mikään manageri eikä yhtään alaista. Eikä edes tutkintoa ole, vaan ikiteekkari joka on 90-luvulla ajautunut töihin ja opinnot jäivät kesken. Kandin verran opintoja suoritettuna, mutta ei mitään tutkintoa.
Tietojenkäsittelytiede yliopistolla antaa hyvät valmiudet. Se ei kuitenkaan yksin tee hyväksi koodariksi, vaan sitten aiheelle pitää ns. omistaa koko elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kovat osaajat pääsevät töihin. Mieheni oli 44 kun tuli Nokialta kenkää, koko organisaatio ajettiin alas ja kaikki irtisanottiin. 18 vuotta oli ollut siellä hommissa. Pääsi heti uusiin töihin ja palkkakin nousi melkein kolmella tonnilla. Kun hän oli 48 ja sai silloin 9k€/kk, häntä kosiskeltiin toiseen firmaan 10k€ palkalla. Ei viitsinyt noin pienen palkankorotuksen takia vaihtaa pois mielenkiintoisista hommista.
Ja ihan on koodaaja, ei mikään manageri eikä yhtään alaista. Eikä edes tutkintoa ole, vaan ikiteekkari joka on 90-luvulla ajautunut töihin ja opinnot jäivät kesken. Kandin verran opintoja suoritettuna, mutta ei mitään tutkintoa.
No on kyllä aika harvalukuinen porukka tuollainen kyseessä. Varmaan ihan mahdollista sinänsä. Muistaakseni joskus maksettiin joillekin Flash-osaajillekin hirmupalkkoja.
Ns. leipätyönä ei voi koodaamista tosiaankaan tehdä nykypäivän työelämässä, vaan vaatii suurta omistautumista.
Jos haluaa 8-16 työn, niin kannattaa katella ihan muita hommia.
Vierailija kirjoitti:
Palkka on hyvä. Itse tienaan 5 500 euroa kuussa. Työolot perus avokonttorihelv*etti, mutta onneksi on etätyömahdollisuudet parille päivälle viikossa.
Mutta siis, suosittelen lähinnä niiille jotka ovat ihan hyvän palkan takia valmiita uhraamaan runsaasti vapaa-aikaansa sekä jatkuvaan uusien tekniikoiden opiskeluun että projektien tiukoissa vaiheissa itse työn tekemiseen.
Kuulostaa joltain konsulttifirmalta. Nihkeää tuo, että etätöitäkin on vain kaksi päivää viikossa ja virka-aikaankin pitäisi hommia tehdä. Kun alalla on kuitenkin vallitseva käytäntö, että etätöitä voi tehdä aina kun huvittaa ja työpaikalle voi lompsia vaikka iltapäivän puolella, jos se on itselle luontaisempi rytmi.
Kannattaa tuollaiset konsulttifirmat kiertää kaukaa ja mennä töihin firmaan, jolla on oma tuote. Homma on pitkäjänteisempää eikä tarvitse joka projektiin opetella uusia kieliä ja työkaluja. Eikä varsinkaan tarvitse tehdä kaikkea alusta loppuun saati olla asiakkaiden kanssa tekemisissä! Työpaikkailmoituksista kannattaa unohtaa ne, joissa lukee joko fullstack tai frontend.