Miksi maailmassa täytyy olla köyhiä ja rikkaita?
Eikö olisi tasapuolisinta jos kaikilla olisi kohtuudella omaisuutta?
Kommentit (28)
Et sinä toisen hankkimaan omaisuuteen voi koskea. Piste.
Niin, kas kun jokaisen pitää tehdä jotakin sen omaisuuden eteen ja toiset ovat parempia tai ahkerampia tekemään kuin toiset. Tai moraalittomampia, tai onnekkaampia.
No neuvostoliitossahan tätä kokeiltiin. Ilmeisesti ihmiset eivät viitsi panna ihan parastaan töissä, jos siitä ei mitenkään hyödy. Eri asia sitten että jotkut johtavassa asemassa olevat olivat tasa-arvoisempia kuin toiset vai miten se nyt meni.
Jos kaikki maailman varallisuus jaettaisiin tänään tasan, viikon päästä olisi taas rikkaita ja köyhiä. Toiset osaavat säästää ja saada rahat poikimaan, toiset taas tuhlaisivat muidenkin rahat kun omat loppuvat.
Voi myssy ja sen tyhjyys. Ei se ole reilua tulla mun tilipussille hakeen rahaa jollekin elämäntapaintiaanille, jota ei kiinnosta mennä töihin. Mä en tajua miksi mun tarvitsee raataa hiki päässä 12-tuntisia päiviä ja sitten tulee verottaja ja jakaa mun tekemästä työstä rahaa jollekin, jota nyt ei vaan kiinnosta mennä töihin. Eri asia on oikeasti työkyvyttömät. Yhteiskunnan tulee huolehtia vanhuksista, lapsista ja oikeasti työkyvyttömistä, mutta työhaluttomia en halua elättää. Ei kiinnosta olla osallisena jonkun ostarijengin perjantaipullollisessa.
Omaisuuden keskittyminen maapallolla niin, että tällä hetkellä joku 1-2 % ihmisistä omistaa enemmän kuin 50% kaikesta maailman omaisuudesta panee kyllä miettimään.
Ihmisten ja kansalaisten sosiaalinen eriarvoisuus yhteiskunnassa on, yleisesti ottaen kuitenkin juuri niitä keskeisiä syitä esim. sotien syttymiseen ja levottomuuksien puhkeamiseen ja yhteiskuntien turvallisuuteen niiden arkipäivässäkin....
Ne 50% köyhimmistä voi jättää laskuista kun ne on kehitysmaalaisia jotka lisääntyy kuin kanit.
Kommunismi ei motivoi työntekoon, siinä perusongelma.
Vierailija kirjoitti:
Kommunismi ei motivoi työntekoon, siinä perusongelma.
Kommunismi on nykyään jo menneen maailman (ja sen mukana pääosaltaan ja pääsääntöisesti jo menneen kommunismin) menneitä ongelmia.
Olen miettinyt että kuinka paljon maailmassa on ihmisiä jotka eivät ymmärrä kuinka yhteiskunta toimii... Olisi kiva juu elää vaaleanpunaisessa maailmassa missä kaikki olisi tasavertaisia... että naapurin Pentti jota ei työnteko kiinnosta, mutta käy kuitenkin töissä. 8h päivässä tehtaalla, kk palkka 2300e ja saman yrityksen toimitusjohtaja joka vastaa koko omaisuudellaan yrityksen toiminnasta ja henkilökunnan koulutuksesta, osaamisesta ja tekee 12h työpäivää ja on aina puhelimen päässä tavoitettavissa saisi saman 2300e..... Näinkö?
En silti ymmärrä, miksei esim. kaikkia yli 100 000 euron meneviä säästöjä voida ottaa haltuun ja siirtää niille, jotka rahaa oikeasti tarvitsisivat.
Koska eliitti haluaa niin, köyhä ja väsynyt kansa ei ole heille uhka.
Vierailija kirjoitti:
No neuvostoliitossahan tätä kokeiltiin. Ilmeisesti ihmiset eivät viitsi panna ihan parastaan töissä, jos siitä ei mitenkään hyödy. Eri asia sitten että jotkut johtavassa asemassa olevat olivat tasa-arvoisempia kuin toiset vai miten se nyt meni.
Muistelen lukeneeni jutun tehtaasta, jossa tehtiin lastenvaunuja. Suunnitelmataloudessa päätettiin, että tarvitaan 10 000 lastenvaunut vuodessa ja niitä varten hankittiin materiaalit. Porukka varasti sen verran ahkerasti, että saatiin aikaanvain 7000 lastenvaunut ja nekin niin huonoja, ettei niitä kukaan ostanut. Mutta eipä kukaan rikastunutkaan!
Vierailija kirjoitti:
En silti ymmärrä, miksei esim. kaikkia yli 100 000 euron meneviä säästöjä voida ottaa haltuun ja siirtää niille, jotka rahaa oikeasti tarvitsisivat.
Tee itse omat rahasi.
T: yli 100 000 € omistava.
Vierailija kirjoitti:
Ne 50% köyhimmistä voi jättää laskuista kun ne on kehitysmaalaisia jotka lisääntyy kuin kanit.
Taidat elää vielä kahdeksankymmentäluvulla.
Köfu kirjoitti:
Olen miettinyt että kuinka paljon maailmassa on ihmisiä jotka eivät ymmärrä kuinka yhteiskunta toimii... Olisi kiva juu elää vaaleanpunaisessa maailmassa missä kaikki olisi tasavertaisia... että naapurin Pentti jota ei työnteko kiinnosta, mutta käy kuitenkin töissä. 8h päivässä tehtaalla, kk palkka 2300e ja saman yrityksen toimitusjohtaja joka vastaa koko omaisuudellaan yrityksen toiminnasta ja henkilökunnan koulutuksesta, osaamisesta ja tekee 12h työpäivää ja on aina puhelimen päässä tavoitettavissa saisi saman 2300e..... Näinkö?
Tai ne, jotka eivät tee mitään. Elävät loisina niinsanotuilla pääomilla. Tai toisten työstä elävät "yrittäjät".
Jos omaisuus ja materia jaettaisiin tasan kaikkien kesken, se menettäisi merkityksensä.
"Päivää. Ostaisin litran maitoa, tässä euro."
"No päivää päivää. Tässä maitosi ja otahan tästä myös euro, jotta meille ei tulisi varallisuuseroa."
Vierailija kirjoitti:
Jos omaisuus ja materia jaettaisiin tasan kaikkien kesken, se menettäisi merkityksensä.
"Päivää. Ostaisin litran maitoa, tässä euro."
"No päivää päivää. Tässä maitosi ja otahan tästä myös euro, jotta meille ei tulisi varallisuuseroa."
Ajattelepa maailma, jossa kaupasta voisi hakea sitä maitoa ilman rahaa. Eikä siellä kyllä olisi ketään sitä euroasi edes vastaanottamassa. Turha työhän tuo paperien edestakaisin siirtely on.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki maailman varallisuus jaettaisiin tänään tasan, viikon päästä olisi taas rikkaita ja köyhiä. Toiset osaavat säästää ja saada rahat poikimaan, toiset taas tuhlaisivat muidenkin rahat kun omat loppuvat.
Olen samaa mieltä. Viikossa joku olisi vielä omillaan, joku tuplannut omaisuutensa ja joku olisi puilla paljailla ja velkaa jokaiselle vastaantulijalle. Osa tekee enemmän töitä ja osa voi olla erityisen lahjakkaita, jolloin tietyllä osa-alueella, joten heille maksetaan enemmän ja he osaavat kerryttää varallisuutta. Osa on myös sosiaalisesti lahjakkaita ja he osaavat luoda verkostoja ja ajattelevat asioita usean vuoden päähän. Osa myös halua vaikuttaa siihen että heidän omilla lapsillaan on helpompi elämä ja se osaltaan motivoi heitä tekemään töitä ja jättämään kivan perinnön omille jälkeläisille.
Idari.