Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7-vuotias ei osaa R-äännettä

Vierailija
09.12.2019 |

Elikkä häntä ei kiinnosta opetella ärrää laisinkaan. On käynyt yksityisellä puheterapeutilla alkaen 4-vuotiaasta. Ollaan yritetty palkita, mutta palkinnot tai kehut eivät motivoi tarpeeksi.
Lapsi itse on itsevarma ja sanoo ettei häntä haittaa vaikkei osaa ärrää. Kuulemma hänen luokallaan on toinenkin lapsi, joka ei osaa ärrää. Myös hänen entinen opettajansa oli rohkaissut tyttöä ja kertonut ettei aikuinen poikansakaan osaa ja se ei haittaa elämää, joten lapseni ottaa tämän esille joka kerta kun ehdotan pientä harjoittelutuokiota.

En haluaisi pakottaa, mutta kaduttaako lasta myöhemmin? Pelkään hänen syyttävän minua etten ole tehnyt tarpeeksi jotta hän olisi oppinut.

Vertaistukea?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjalta kuulostaa ettei 3 vuoden puheterapiassa ole oppinut. Jutelkaa sen "puheterapeutin" kanssa.

Vierailija
2/64 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vuonna 1967 syntynyt mies. Aloin käydä puheterapiassa tarhaikäisenä ja jatkois sitä koulussa.

Kolmantena kouluvuotena, juuri ennen joulu opin R:n

Olisiko tämä minun historia sitä vertaistukea :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko opastaneet lapselle että ääntää r-äänet d:nä? Sitä kannattaisi treenata niin on aika isot mahdollisuudet että se r sieltä putkahtaa ihan luonnostaan.

Vierailija
4/64 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tydy tydy tydy..."

"Dakki, rakki, dakki, rakki..."

Jos ei ole motivaatiota luvatkaa kunnon palkinto.

Vierailija
5/64 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakarasi on joutunut nykyajan pehmojen curling-kasvattajien keskelle. Jos kaikki hänen ympärillään vain silittelevät ja antavat kivoja lässynlää-esimerkkejä, miten ”23-vuotias serkkupoikanikin käy yhä potalla niin kyllä sinäkin saat”, niin onko tuo nyt ihmekään, että ipana kehittää valheellisen itseluottamuksen puhevammaisuutensa ympärille.

Jatkossa nauratte kaikki koko suvun voimin hänen ärrävialleen. Jos koulussa joku kiusaa häntä puheviasta, ota kiusaaja puhutteluun, anna tälle karkkia ja kehota jatkamaan samaan malliin. Oppiipahan nöyryyttä! Ei tässä maailmassa kukaan saavuta mitään, ellei ensin oteta luuloja pois.

Vierailija
6/64 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin samaa. Mulla on 9-vuotias, jonka kanssa ollaan tehty harjoituksia nyt muutama kuukausi. Edistystä ei edes juurikaan ole tapahtunut. Kannustetaan, palkitaan, yritetään motivoida. Mietin, että en haluaisi väkipakolla laittaa tekemään, mutta syyttääkö hän aikuisena mua siitä, että en pakottanut? En tiedä. 

Vierailija
7/64 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaisi itse mennä terapiaan jos 7-vuotias jo tekee omat päätöksensä eikä asialle mahda mitään....

Vierailija
8/64 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että tuo puheterapia ei ole ollut riittävän tehokasta ja ammattitaitoista. Itse olen R-vikainen aikuinen. Kävin aikoinani ala-asteikäisenä muutaman vuoden koulussa käyvällä puheterapautilla mutta tuntui että asia edennyt lainkaan monen vuoden aikana ja jätin sitten homman kesken. Se terapeutti ei vain osannut motivoida minua tarpeeksi eikä varsinkaan luomaan tunnelmaa että R:n oppiminen olisi minulle mahdollista. Enemmän se vaikutti siltä että ne tunnit pitää vain hoitaa pois alta.

Nyt toivoisin että ongelma olisi hoidettu aikoinaan pois koska olen asiasta kärsinyt jonkin verran. Tosin nykyään kyllä puhun ja opetankin jonkin verran julkisesti ilman suurempia ongelmia. Mutta helpompaa se olisi ilman.

Molemmilla omilla lapsillani oli myös R-vika (olisikohan jotenkin perinnöllistä) mutta molempien kohdalla se saatiin korjattua muutaman kuukauden terapialla. Joten ei sen pitäisi olla vaikeaa kunhan terapia on tehokasta. Suositan siis että vaihdatte puheterapeuttia jos tuloksia ei ala tulla.

Vierailija
9/64 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikeasti tiedä, miten te muut laitatte lapsen tekemään harjoituksia, joita hän ei halua tehdä eikä suostu tekemään. Ei ne oikeasti itkua tihertäen ainakaan suju. Kertokaa konkreettisia esimerkkejä, kiitos. 

Vierailija
10/64 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin samaa. Mulla on 9-vuotias, jonka kanssa ollaan tehty harjoituksia nyt muutama kuukausi. Edistystä ei edes juurikaan ole tapahtunut. Kannustetaan, palkitaan, yritetään motivoida. Mietin, että en haluaisi väkipakolla laittaa tekemään, mutta syyttääkö hän aikuisena mua siitä, että en pakottanut? En tiedä. 

Miksi asiaan on puututtu vasta näin myöhään??

Vierailija
11/64 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärjyn ärräkoulu -tietokonepeli!

Meillä lapsi (7-v) oppi ärrän viikossa sen avulla.

Vierailija
12/64 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikeasti tiedä, miten te muut laitatte lapsen tekemään harjoituksia, joita hän ei halua tehdä eikä suostu tekemään. Ei ne oikeasti itkua tihertäen ainakaan suju. Kertokaa konkreettisia esimerkkejä, kiitos. 

Puheterapeutin homma on hoitaa oma tonttinsa.

Kotona tehtiin "tydy tydyä" jne. ja siitä sai palkinnon kun on valmista. Ei noita harjoitteita kuulu tehdä juurikaan 10 minuuttia pidempään kerralla.

Nyt jo tulee R-kirjain.

Vierailija
13/64 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos osallistumisesta. Tämä se asiaamme veikin kovasti eteenpäin. 

Vierailija
14/64 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puheterapeutin homma on hoitaa oma tonttinsa.

Kotona tehtiin "tydy tydyä" jne. ja siitä sai palkinnon kun on valmista. Ei noita harjoitteita kuulu tehdä juurikaan 10 minuuttia pidempään kerralla.

Nyt jo tulee R-kirjain.

No meillä nämä tehdään netissä. Puheterapeutin kanssa kommunikoidaan videoviestein. 

Vierailija
15/64 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojallani oli 6 vuotiaaksi asti r-vika. Ei osannut sanoa suomalaista ärrää vaan ainoastaan ranskalaisen kurkkuärrän (kaksikielinen lapsi). Asuimme silloin Suomessa ja vaadin neuvolaa ohjaamaan lapsen puheterapeutille vaikka lapsi ei itse kärsinytkään ärräviasta. En halunnut, että lasta aletaan koskaan kiusaamaan ärrävian takia. Sain oikeasti taistella neuvolan kanssa puheterapeutille pääsystä.

Lopulta saatiin aika puheterapeutille ja muutaman kerran harjoiteltiin jotain sanalistojen lukua, joiden piti opettaa itsestään ärrä. No ei opettanut. Kysyin puheterapeutilta, että eikö ole muuta keinoa. Puheterapeutti sanoi, että no on meillä se raulanka, joka kiinnitetään sähköhammasharjaan, haluatteko kokeilla? No joo! Miksi sitä ei heti alkuun kerrottu?!? 

Eli puheterapeutti antoi sellaisen ärrän opettamiseen tarkoitetun rautalankakierukan, joka kiinnitetään sähköhammasharjan päähän kuten tavallinen saähköhammasharjan vaihtopää. Sen jälkeen hammasraja päälle ja rautalankakierukka rentona olevan kielen päälle ja kappas - lapsi oppi heti kerrasta suomalaisen ärrän. Eli se rautalankakierukka saa kielen tärisemään kuten ärrässä kuuluukin.

Miksi tätä vaihtoehtoa ei markkinoida yleisesti!?!? 

Vierailija
16/64 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pojallani oli 6 vuotiaaksi asti r-vika. Ei osannut sanoa suomalaista ärrää vaan ainoastaan ranskalaisen kurkkuärrän (kaksikielinen lapsi). Asuimme silloin Suomessa ja vaadin neuvolaa ohjaamaan lapsen puheterapeutille vaikka lapsi ei itse kärsinytkään ärräviasta. En halunnut, että lasta aletaan koskaan kiusaamaan ärrävian takia. Sain oikeasti taistella neuvolan kanssa puheterapeutille pääsystä.

Lopulta saatiin aika puheterapeutille ja muutaman kerran harjoiteltiin jotain sanalistojen lukua, joiden piti opettaa itsestään ärrä. No ei opettanut. Kysyin puheterapeutilta, että eikö ole muuta keinoa. Puheterapeutti sanoi, että no on meillä se raulanka, joka kiinnitetään sähköhammasharjaan, haluatteko kokeilla? No joo! Miksi sitä ei heti alkuun kerrottu?!? 

Eli puheterapeutti antoi sellaisen ärrän opettamiseen tarkoitetun rautalankakierukan, joka kiinnitetään sähköhammasharjan päähän kuten tavallinen saähköhammasharjan vaihtopää. Sen jälkeen hammasraja päälle ja rautalankakierukka rentona olevan kielen päälle ja kappas - lapsi oppi heti kerrasta suomalaisen ärrän. Eli se rautalankakierukka saa kielen tärisemään kuten ärrässä kuuluukin.

Koska se soveltuu vain lapsille jotka kyllä osaavat täristää kieltään mutta tekevät sen vähän väärällä tavalla tai vähän väärässä paikassa. Suurimmalla osalla lapsista R-vika johtuu siitä että kieli ei ole oppinut tekemään R:n vaatimaa täryliikettä lainkaan ja se pitää siksi erikseen saada kielen lihasmuistiin. Tämä tapahtuu erillaisten valmistavien harjoitusten kautta.

Vierailija
17/64 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos osallistumisesta. Tämä se asiaamme veikin kovasti eteenpäin. 

Kiinnosti vaan oliko olemassa jotain erityisiä syitä sille, että R-harjoittelu on aloitettu vasta 9-vuotiaana. Jos on niin silloin se tietenkin vaikuttaa siihen mitä ihmiset täällä voivat ehdottaa apukeinoksi.

Vierailija
18/64 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se soveltuu vain lapsille jotka kyllä osaavat täristää kieltään mutta tekevät sen vähän väärällä tavalla tai vähän väärässä paikassa. Suurimmalla osalla lapsista R-vika johtuu siitä että kieli ei ole oppinut tekemään R:n vaatimaa täryliikettä lainkaan ja se pitää siksi erikseen saada kielen lihasmuistiin. Tämä tapahtuu erillaisten valmistavien harjoitusten kautta.

Kuten sanoin, poikani ei tärisyttänyt kieltään koska osasi sanoa vain ranskalaisen kurkkuärrän. Siinä ei kieli tärise mihinkään suuntaan.

Kannattaa ehdottomasti testata tuo rautalankakierukka. Ei ssiitä haittakaan voi olla.

Vierailija
19/64 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sillä on lukihäiriökin.

Vierailija
20/64 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla rakenteellinen vika? Itse kävin vuosia puheterapiassa tuloksetta, vika löytyi kitalaen muodosta eikä sitä voi korjata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi